Onlinespel kan fungera som ”vaccin” mot fake news över gränser
Pressmeddelande
Spelet Bad News som tagits fram för att göra spelaren bättre på att avslöja falska nyheter och desinformation fungerar i Sverige och andra länder. Det visar en ny vetenskaplig studie från universiteten i Uppsala och Cambridge. Utvärderingen visar att spelarna blev bättre på att avslöja fejkade nyheter samtidigt som de behöll förtroendet för riktiga nyheter.
– Vi kunde se att de som spelat Bad News blev signifikant mycket bättre på att avslöja falska nyheter och desinformation som bygger på till exempel fejkade konton, konspirationsteorier och smutskastning av grävande journalister, säger Thomas Nygren, lektor vid institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet.
I onlinespelet Bad News hamnar spelaren i samma position som de personer som skapar desinformation. Det gäller att skaffa sig så många följare som möjligt utan att förlora alltför mycket trovärdighet och spelarna utnyttjar olika strategier, till exempel konspiration, misskreditering och trollning. Poängen är att göra spelaren vaksam på de olika sätten som används för att sprida falska nyheter och få lättare att själv värdera information.
Spelet har utvecklats i samarbete med forskarna vid Cambridge universitet och tanken bakom spelet bygger på den så kallade inokuleringsteorin som säger att människor kan bygga upp ett motstånd mot falsk eller vilseledande information genom att presenteras för en försvagad version av ett vilseledande argument. Om man kan känna igen det vilseledande argumentet har man lättare att motstå argumentet i en riktig situation.
Forskarna har nu undersökt om spelet verkligen gav de effekter de var ute efter. Över 5 000 personer som spelade spelet på svenska, grekiska, polska eller tyska värderade falska och riktiga twitter-inlägg före och efter genomfört spelande. Forskarna kunde se att spelarna blivit mätbart bättre på att peka ut de falska inläggen. Spelet verkar ha haft avsedd effekt på spelarna oavsett kön, ålder, utbildning och politiska preferenser.
Spelarna rekryterades ”organiskt” på olika sätt, till exempel genom kampanjer och marknadsföring i sociala medier. Spelarna kunde sedan välja att delta i utvärderingen av spelets effekt, som skedde inne i spelet. På grund av sättet spelarna rekryterades på speglar de inte samhället i stort (en större andel yngre, manliga och utbildade personer deltog i utvärderingen) men slumpvisa försök med det engelskspråkiga spelet har gjorts på bredare grupper och visar samma positiva effekt.
Jon Roozenbeek, Sander van der Linden, and Thomas Nygren (2020). Prebunking interventions based on “inoculation” theory can reduce susceptibility to misinformation across cultures. The Harvard Kennedy School (HKS) Misinformation Review. https://doi.org/10.37016//mr-2020-008
För mer information kontakta Thomas Nygren, lektor vid institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet, tel: 073-6468649, e-post: thomas.nygren@edu.uu.se