Barn- och ungdomsvetenskap A
30 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 4UK065
Det finns en senare version av litteraturlistan.
4UK065 Barn- och ungdomsvetenskap A, 30 hp.
.
Huvudgrupp 2
Barns och ungdomars aktörskap och livsvillkor, 7, 5 hp.
- Christensen, Pia; Prout, Alan, Working with ethical symmetry in social research with children. Childhood, 9(4) (S. 447–497.)
- Den moderna barndomen och barns vardagsliv, Stockholm, Carlsson, 2007
- Evenshaug, Oddbjørn; Hallen, Dag, Barn- och ungdomspsykologi, 2. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2001 (Valda delar)
- Jones, Gill, Youth, Cambridge, Polity, 2009 (Valda delar)
- Peterson, Abby; Svensson, Lennart G.; Addo, Tobias, Ungdomar i vardagens väv: en sociologisk studie av ungdomars gruppbildande i en storstadsförort, Lund, Studentlitteratur, 2003
- Barn i dag: en beskrivning av barns villkor med Barnkonventionen som utgångspunkt, Statistiska centralbyrån, 2009
- Alakoski, Susanna, Svinalängorna: roman, Stockholm, Bonnier, 2006
- Tallberg Broman, Ingegerd, Skola och barndom: normering, demokratisering, individualisering, Malmö, Gleerups, 2011
Huvudgrupp 3
.
Härutöver tillkommer aktuella vetenskapliga artiklar samt valbar litteratur, vilka väljs i samråd med kursledare
Barn- och ungdomstidens framväxt och institutionalisering, 7,5 hp
Huvudgruppen saknar information.
Huvudgrupp 5
- Edling, Christofer; Liljeros, Fredrik, Ett delat samhälle: makt, intersektionalitet och social skiktning, 1. uppl., Malmö, Liber, 2010 (s. 8–164. 156 sidor i urval.)
- Heywood, Colin; Hedenborg, Susanna, Barndomshistoria, Lund, Studentlitteratur, 2005 (s. 11–306. 295 s.)
- Jacobsson, Mats, 'Att blifva sin egen': ungdomars väg in i vuxenlivet i 1700- och 1800-talens övre Norrland, Umeå, Univ., 2000 ((s. 19–54, 231–238). 44 sidor i urval.)
- Mitterauer, Michael; Utas, Gudrun, Ungdomstidens sociala historia, Göteborg, Röda bokförl. :Daidalos [distributör], 1991 ((s. 10–291). 282 sidor i urval.)
- Sverige - en social och ekonomisk historia, Lund, Studentlitteratur, 2006 ((urval s. 67–143, 231–370). 193 sidor i urval.)
- Larsson, Esbjörn; Westberg, Johannes, Utbildningshistoria: en introduktion, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011Obligatorisk
Totalt: 1037 sidor
Barns och ungdomars socialisation och identitet, 7,5 hp
- Bakhtiari, Marjaneh, Kalla det vad fan du vill, [Ny utg.], Stockholm, Ordfront, 2006
- Gustafson, Katarina, Vi och dom i skola och stadsdel: barns identitetsarbete och sociala geografier, Uppsala, Acta Universitatis Upsaliensis :b Uppsala University Library [distributör], 2006 (http:/
/ uu.diva-portal.org/ smash/ record.jsf?pid=diva2:168601 (valda delar)) - Jonsson, Rickard, Blatte betyder kompis: om maskulinitet och språk i en högstadieskola, Stockholm, Ordfront, 2007 (Valda delar)
- Löfdahl, Annica, Förskolebarns gemensamma lekar: mening och innehåll, Lund, Studentlitteratur, 2004 (Valda delar)
- Moinian, Farzaneh, Oops! I left my diary to the whole world!, Ingår i: Childhood: a global journal of child research, vol. 12, nr. 4, 2006, s. 495–514Obligatorisk
- Svahn, Johanna, The everyday practice of school bullying: children's participation in peer group activities and school-based anti-bullying initiatives, Uppsala, Acta Universitatis Upsaliensis, 2012Obligatorisk (Valda delar)
Huvudgrupp 7
Härutöver tillkommer aktuella artiklar samt valbar litteratur, vilka väljs i samråd med kursledare.
Sidantal ca 1000 sidor
ca 900 sidor avhandlingstext (varav en står som valbart)
20 sidor vetenskaplig artikel
300 sidor skönlitteratur
Forskningsmetod, 7,5 hp
Huvudgruppen saknar information.
Huvudgrupp 9
- Backman, Jarl, Rapporter och uppsatser, 2., rev. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2008
- Gustafson, Katarina, Vi och dom i skola och stadsdel: barns identitetsarbete och sociala geografier, Uppsala, Acta Universitatis Upsaliensis :b Uppsala University Library [distributör], 2006Obligatorisk (Valda delar.)
- Kvale, Steinar; Brinkmann, Svend, Den kvalitativa forskningsintervjun, 2. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2009
- Moinian, Farzaneh, I'm just me! Children talking beyond ethnic and religion identities, Ingår i: Childhood: a global journal of child research, vol. 16, nr. 1, 2009, s. 31–48Obligatorisk
- Repstad, Pål, Närhet och distans: kvalitativa metoder i samhällsvetenskap, 4., [rev.] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2007
- Svahn, Johanna, The everyday practice of school bullying: children's participation in peer group activities and school-based anti-bullying initiatives, Uppsala, Acta Universitatis Upsaliensis, 2012Obligatorisk (Valda delar.)
- Vetenskapsrådet (2010). Codex: Regler och riktlinjer för forskning. http://www.vr.se/etik/codexreglerochriktlinjerforforskning.4.10ae774712595bc27e98000286.htmlObligatorisk
- Åsberg, Rodney, Det finns inga kvalitativa metoder - och inga kvantitativa heller för den delen: det kvalitativa-kvantitativa argumentets missvisande retorik, Ingår i: Pedagogisk forskning i Sverige, vol. 6, nr. 4, 2001, s. 270–292Obligatorisk
Huvudgrupp 10
Härutöver tillkommer aktuella vetenskapliga artiklar inom olika vetenskapliga traditioner.
* Obligatorisk
Kursplan
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2022
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2021
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2018
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2017
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2015
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2013, version 2
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2013, version 1
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2010