Barn- och ungdomsvetenskap A
30 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 4UK065
Det finns en senare version av litteraturlistan.
4UK065 Barn- och ungdomsvetenskap A, 30 hp.
.
Huvudgrupp 2
Barns och ungdomars aktörskap och livsvillkor, 7, 5 hp.
- Alakoski, Susanna, Svinalängorna: roman, Stockholm, Bonnier, 2006Obligatorisk
- Barn i dag: en beskrivning av barns villkor med Barnkonventionen som utgångspunkt, Statistiska centralbyrån, 2009Obligatorisk
- Den moderna barndomen och barns vardagsliv, Stockholm, Carlsson, 2007
- Hwang, Philip; Nilsson, Björn, Utvecklingspsykologi., 3., rev. uppl., Stockholm, Natur och kultur, 2011Obligatorisk
- The Palgrave handbook of childhood studies, Basingstoke, Palgrave Macmillan, 2009Obligatorisk (valda delar ca 50s)
- Lindgren, Simon, Ungdomskulturer, 2. uppl., Malmö, Gleerups Utbildning, 2015Obligatorisk (valda delar ca 100s)
Ca 1050 sidor (varav 250 är skönlitteratur).
Härutöver tillkommer aktuella vetenskapliga artiklar samt valbar litteratur, vilka väljs i samråd med kursledare
Barn- och ungdomstidens framväxt och institutionalisering, 7,5 hp
Huvudgruppen saknar information.
Huvudgrupp 4
- Cunningham, Hugh, Children and childhood in western society since 1500, 2. rev. ed., London, Longman, 2005Obligatorisk (s. 1–206. 206 sidor i urval.)
- Edling, Christofer; Liljeros, Fredrik, Ett delat samhälle: makt, intersektionalitet och social skiktning, 1. uppl., Malmö, Liber, 2010Obligatorisk (s. 8–164. 156 sidor i urval.)
- Mitterauer, Michael; Utas, Gudrun, Ungdomstidens sociala historia, Göteborg, Röda bokförl. :Daidalos [distributör], 1991Obligatorisk ((s. 10–291). 282 sidor i urval.)
- Sverige - en social och ekonomisk historia, Lund, Studentlitteratur, 2006Obligatorisk ((urval s. 67–143, 231–370). 193 sidor i urval.)
- Larsson, Esbjörn; Westberg, Johannes, Utbildningshistoria: en introduktion, 2. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2015Obligatorisk
- Olsson, Lars, Då barn var lönsamma: om arbetsdelning, barnarbete och teknologiska förändringar i några svenska industrier under 1800- och början av 1900-talet, Stockholm, Tiden, 1980Obligatorisk
- Söderlind, Ingrid; Engwall, Kristina, Barndom och arbete, 1. uppl., Umeå, Boréa, 2008Obligatorisk (Totalt: ca 1000 sidor)
Totalt: ca 1000 sidor
Barns och ungdomars socialisation och identitet, 7,5 hp
- Ambjörnsson, Fanny, I en klass för sig: genus, klass och sexualitet bland gymnasietjejer, Stockholm, Ordfront, 2004Obligatorisk (valda delar ca 200s)
- Bakhtiari, Marjaneh, Kalla det vad fan du vill, [Ny utg.], Stockholm, Ordfront, 2006Obligatorisk
- Bak, Maren; Brömssen, Kerstin von, Barndom & migration, 1. uppl., Umeå, Boréa, 2013Obligatorisk (Valda delar ca 150 sidor.)
- Gustafson, Katarina, Vi och dom i skola och stadsdel: barns identitetsarbete och sociala geografier, Uppsala, Acta Universitatis Upsaliensis :b Uppsala University Library [distributör], 2006Obligatorisk (http:/
/ uu.diva-portal.org/ smash/ record.jsf?pid=diva2:168601 (valda delar)) - Löfdahl, Annica, Förskolebarns gemensamma lekar: mening och innehåll, Lund, Studentlitteratur, 2004Obligatorisk (Valda delar)
- The Palgrave handbook of childhood studies, Basingstoke, Palgrave Macmillan, 2009Obligatorisk (valda delar ca 50s)
- Sharif, Hassan, Här i Sverige måste man gå i skolan för att få respekt: Nyanlända ungdomar i den svenska gymnasieskolans introduktionsutbildning, Uppsala: Acta Universitatis Upsaliensis, 2017Obligatorisk (Studier i utbildnings- och kultursociologi, 10. Härutöver tillkommer aktuella artiklar samt valbar litteratur, vilka väljs i samråd med kursledare. Sidantal ca 1000 sidor + skönlitteratur ca 300 sidor,)
Huvudgrupp 6
Härutöver tillkommer aktuella artiklar samt valbar litteratur, vilka väljs i samråd med kursledare.
Sidantal ca 1000 sidor + skönlitteratur ca 300 sidor
Forskningsmetod, 7,5 hp
Huvudgruppen saknar information.
Huvudgrupp 8
- Ambjörnsson, Fanny, I en klass för sig: genus, klass och sexualitet bland gymnasietjejer, Stockholm, Ordfront, 2004Obligatorisk (Valda delar ca 10 s.)
- Bryman, Alan, Samhällsvetenskapliga metoder, 2., [rev.] uppl., Malmö, Liber, 2011Obligatorisk (valda delar)
- Gustafson, Katarina, Vi och dom i skola och stadsdel: barns identitetsarbete och sociala geografier, Uppsala, Acta Universitatis Upsaliensis :b Uppsala University Library [distributör], 2006Obligatorisk (Valda delar.)
- Kvale, Steinar; Brinkmann, Svend, Den kvalitativa forskningsintervjun, 2. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2009Obligatorisk
- Löfdahl, Annica, Förskolebarns gemensamma lekar: mening och innehåll, Lund, Studentlitteratur, 2004Obligatorisk (Valda delar 10 sidor)
- Vetenskapsrådet (2010). Codex: Regler och riktlinjer för forskning. http://www.vr.se/etik/codexreglerochriktlinjerforforskning.4.10ae774712595bc27e98000286.htmlObligatorisk (Sidantal ca 800 sidor. Härutöver tillkommer aktuella vetenskapliga artiklar inom olika vetenskapliga traditioner.)
- Sharif, Hassan, Här i Sverige måste man gå i skolan för att få respekt: Nyanlända ungdomar i den svenska gymnasieskolans introduktionsutbildning, Uppsala: Acta Universitatis Upsaliensis, 2017Obligatorisk (Studier i utbildnings- och kultursociologi, 10.)
Huvudgrupp 9
Sidantal ca 800 sidor.
Härutöver tillkommer aktuella vetenskapliga artiklar inom olika vetenskapliga traditioner.
* Obligatorisk
Kursplan
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2022
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2021
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2018
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2017
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2015
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2013, version 2
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2013, version 1
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2010