Disputation: Maryam Tofiq • SweDeliver

• Datum: 7 maj 2024, kl. 13.15–17.00
  • Plats: BMC, A1:111a och Zoom via https://uu-se.zoom.us/j/67305753833
  • Typ: Disputation
  • Föreläsare: Maryam Tofiq, doktorand vid SweDeliver och Institutionen för farmaceutisk biovetenskap
  • Respondent: undefined
  • DiVA
  • Arrangör: Institutionen för farmaceutisk biovetenskap, SweDeliver
  • Kontaktperson: Göran Alderborn
  • Forskningsutmaning: Läkemedelsutveckling

Maryam Tofiq, doktorand vid SweDeliver och Uppsala universitets Institution för farmaceutisk biovetenskap, disputerar sin avhandling: Tableting performance of dry granulated particles: Significance and assessment of compression mechanical properties.

Disputation: Maryam Tofiq

Inom ramarna för det nationella kompetenscentret SweDeliver har forskning inom pulmonär läkemedelstillförsel avancerat vid Uppsala universitets Farmaceutiska fakultet. I ett aktuellt doktorandprojekt har Maryam Tofiq arbetat med utveckling av en plattform för formuleringsteknik för ändamålsenlig design av tillverkningsegenskaper för torrgranulerade partiklar.

Tisdag 7 maj försvarar Maryam sin avhandling vid Uppsala Biomedicinskt Centrum. Opponent är Professor Peter Kleinebudde vid Heinrich-Heine-University Düsseldorf, Tyskland.

FORSKARBIO

Maryam Tofiq erhöll sin masterexamen i farmaci vid Uppsala universitet och utförde sitt examensarbete inom farmakokinetik. Hon påbörjade sina doktorandstudier vid Uppsala universitet då hon i september 2018 rekryterades till Professor Göran Alderborn forskargrupp i Läkemedelsteknik.

LÄS AVHANDLING

Tableting performance of dry granulated particles: Significance and assessment of compression mechanical properties (Maryam Tofiq, Acta Universitatis Upsaliensis, 2024)