Ny seminarieserie sätter fokus på svensk läkemedelsutveckling

Vårterminen 2021 inbjuder SweDeliver och NextBioForm till digitala lunchseminarier. Välkommen att ta del av aktuell forskning med fokus på industriella utmaningar inom läkemedelstillförsel och utveckling av biologiskt baserade läkemedel.

(Bild borttagen)

– Formatet med 1 ämne, 30 minuters presentation och 15 minuters diskussion fungerar perfekt, och genom att vara online samlar vi deltagare från hela Norden. Generellt har vi en stor, bred och bra representation från både akademi och industri, och såväl föreläsning som efterföljande samtal håller alltid mycket hög kvalitet, säger Alexandra Teleki, biträdande centrumledare vid SweDeliver.

Seminarierna leds av de två kunskapscentrens postdocs och doktorander; unga, lovande forskare med potential att leda framtiden inom svensk life science – och som redan idag utför forskning i framkant som kontinuerligt genererar kvalitativa publiceringar.

– SweDeliver och NextBioForm har flera gemensamma beröringspunkter och vi ser goda möjligheter till utökad samverkan. Med vårens seminarieserie vill vi bidra till nya idéer och vår ambition är att så snart situationen tillåter arrangera en gemensam konferens och workshop, berättar Alexandra Teleki.

Seminarierna genomförs torsdagar kl. 12.15–13.00 och sänds via Zoom. Se SweDelivers evenemangssida för aktuellt program och länkar.

Fakta

• SweDeliver är ett nationellt kompetenscentrum inom läkemedelstillförsel. Med Uppsala universitets Farmaceutiska fakultet som akademiskt nav och 16 industripartners utför SweDeliver forskning kring parenteral, oral och pulmonär tillförsel.
  • NextBioForm är ett centrum med 18 partners som arbetar med fokus på kompetensutveckling, innovation och utveckling av formuleringar och processtekniker för biologiskt baserade läkemedel.

(Bild borttagen) Alexandra Teleki
Biträdande centrumledare, SweDeliver