Årets Tech-tjej Marina Peltonen redo för SweDeliver sommarpraktik

Marina Peltonen SweDeliver

Efter två somrar vid de prestigefyllda instituten Max Planck och ETH ser Marina Peltonen fram mot sex veckors forskningspraktik vid SweDelivers industripartner Iconovo, där hon i hjärtat av Medicon Village hoppas ta nästa steg i en redan spirande karriär.

SweDeliver presenterar idag Marina Peltonen – av Microsoft nyligen korad till Årets Tech-tjej 2024 – som en av de fem mycket lovande masterstudenter vi erbjuder möjlighet till sommarpraktik i vårt internationella företagsnätverk. Marina kombinerar för närvarande studier vid Lunds universitets Masterprogram i biomedicin med sista året på Civilingenjörsprogrammet i teknisk nanovetenskap vid Lunds Tekniska Högskola.

– En vän vid Uppsala universitet tipsade mig om SweDeliver och möjligheten att göra praktik i en branschfokuserad miljö. När jag läste mer om centrets interdisciplinära samarbete mellan akademi och näringsliv blev jag genast intresserad, då jag själv kommer från en tvärvetenskaplig bakgrund och är övertygad om att det är vägen till innovativa lösningar som svarar direkt mot läkemedelsindustrins utmaningar.

Marina Peltonen

Marina Peltonen ser fram mot en sommar i Medicon Village

Marina Peltonen ska under sex veckor praktisera med bas vid Iconovo, ett svenskt innovationsföretag som i hjärtat av Lunds Medicon Village utvecklar avancerade inhalationsverktyg för licensiering till kunder. Här väntar arbete med fokus på en ny UV-spektrofotometer för analys av biomolekyler, en utmaning som även inkluderar analytisk metodutveckling och blandning av torrpulverformuleringar för analys.

– Jag hoppas utveckla mina tekniska färdigheter, lära mig nya metoder och få en praktisk överblick av det jag studerar inom ramarna för mina utbildningar. Självklart ser jag också fram mot mötet med potentiella mentorer som kan ge guidning längs vägen mot en mer självständig forskarroll, liksom tillfället att etablera professionella nätverk som förhoppningsvis kan stärka mina karriärmöjligheter inom livsvetenskaperna.

Praktiken på Iconovo blir den fjärde laboratoriesommaren i rad för Marina. Fjolåret tillbringade hon som forskarstipendiat vid Kölns Max Planck Institute for Biology of Ageing. År 2022 inbjöd Amgen Scholars Program Marina att som första svenska student någonsin att genomföra ett eget forskningsprojekt vid Zürich prestigefyllda Eidgenössische Technische Hochschule, ett arbete som nyligen belönades med The Hamrin Foundation Scholarship, och sommaren 2021 bedrev Marina forskning på hemmaplan vid Lunds universitet.

– Det är otroliga upplevelser som gett erfarenheter för livet. Att SweDeliver i sommar ger mig möjlighet att ta klivet från institut till industri kommer att vara till stor hjälp i att definiera mina framtida forskningsintressen och ge viktig inspiration inför nästa steg i min karriär. Med ett år till examen är jag övertygad om att svaren på många vårdvetenskapliga utmaningar finns i gränssnittet mellan ingenjörsvetenskap och medicin, vilket också är den nisch jag sannolikt kommer att söka mig till för doktorandstudier.

SweDeliver Sommarpraktik 2024

• SweDeliver är ett världsledande forsknings- och kompetenscentrum som med akademiskt nav vid Uppsala universitet, 18 industripartners och finansiering från Vinnova fokuserar på forskningsutmaningar inom Parenteral, Oral och Pulmonär läkemedelstillförsel.
  • Iconovo är ett svenskt innovationsföretag som utvecklar avancerade inhalationsverktyg som skräddarsys och anpassas till den enskilda kundens unika behov och krav.
  • Dessa fem masterstudenter genomför SweDeliver sommarpraktik 2024:
    • Alice ForsDisprutive Pharma • Projekt Solubility of APIs in organic solvents
    • Fatemeh RanjbarAPL • Projekt Development of a gel platform formulation for wound treatment
    • Marina PeltonenIconovo • Projekt Analytical method development/evaluation and blending of dry powder formulations
    • Frida AhlstrandAstraZeneca • Projekt Prediction model development via Image analysis
    • Saaransh SaxenaAstraZeneca • Projekt Investigating dynamic powder rheology for CDC manufacturability

Kontakt • SweDeliver

Projektkoordinator