Yvonne Hallesson
Senior Lecturer/Associate Professor at Department of Scandinavian Languages
- Telephone:
- +46 18 471 12 94
- E-mail:
- yvonne.hallesson@nordiska.uu.se
- Visiting address:
- Thunbergsvägen 3L, hus 16, plan 2
Institutionen för nordiska språk - Postal address:
- Uppsala universitet
Institutionen för nordiska språk, Box 527
751 20 UPPSALA
Download contact information for Yvonne Hallesson at Department of Scandinavian Languages
More information is available to staff who log in.
Short presentation
Yvonne Hallesson is Associate Professor (docent) in Swedish language at Uppsala University, and holds a PhD in Language Education. Her research interests include language and learning, reading and writing development, disciplinary literacy, literacy education, and text analysis. Currently, she is the principal investigator of the research project Building subject knowledge in texts, granted by the Swedish Research Council. She teaches courses within teacher education and PhD programmes.
Biography
This text is not available in English, therefore the Swedish version is shown.
Kort CV
- Docent i svenska, Uppsala universitet. 2021.
- Universitetslektor i svenska språket, Uppsala universitet. 2019-
- Universitetslektor i didaktik med inriktning svenska, Uppsala universitet. 2016-2019
- Fil. dr i språkdidaktik, Stockholms universitet. 2015.
- Fil. lic. i utbildningsvetenskap med inriktning mot språk och språkutveckling, Stockholms universitet. 2011.
- Gymnasielärarexamen (Master of Education) i svenska och engelska vid Lärarhögskolan i Stockholm. 1999.
Uppdrag (urval)
- Ledamot i styrelsen för Institutionen för nordiska språk, Uppsala universitet. 2022–
- Ledamot i styrelsen för forskningsnätverket Svenska med didaktisk inriktning, SMDI. 2017–
- Ordförande för lärarkollegiet för ämneslärarutbildningen i svenska och svenska som andraspråk, Institutionen för nordiska språk.
- Ledare för TID-kollokviet vid Institutionen för nordiska språk
- Koordinator för det ämnesdidaktiska nätverket i svenska och svenska som andraspråk vid Uppsala universitet
- Ledamot i styrelsen för Svensklärarföreningen och föreningens representant i Språkvårdsgruppen.
Research
This text is not available in English, therefore the Swedish version is shown.
Forskningsintressen
Jag intresserar mig för relationen mellan språk och lärande. Mina forskningsintressen rör huvudsakligen läsande, skrivande och samtalande om texter samt texters egenskaper i olika undervisningsämnen. Jag har bland annat forskat om vilka ämnesspecifika skriftkompetenser elever behöver på olika gymnasieprogram och om textarbete i samhällsorienterande ämnen på mellanstadiet och gymnasiet. I VR-projektet ”Läsmetoder under lupp” undersöktes arbete med texter i SO i årskurs 5 och årskurs 8 i syfte att synliggöra förutsättningar för elevers ämnesspecifika läsande och läsutveckling i samhällsorienterande ämnen inom olika undervisningsmiljöer. Projektet avslutades 2022 men en del artikelarbete pågår fortfarande.
Pågående projekt
Under 2025-2027 är jag projektledare för det VR-finansierade projektet "Att bygga ämneskunskap i text", där jag tillsammans med Andreas Nord och Maria Westman undersöker ämnesspecifikt skrivande i humanioraämnen på gymnasiet. Jag arbetar också med Olle Nordberg i ett projekt om ämnesdidaktiska processer i samband med svensklärares planeringsarbete. Tillsammans med Pia Raattamaa Visén vid Stockholms universitet har jag ett projekt om de nationella minoritetsspråken i gymnasieläroböcker.
Publications
Recent publications
- "Som att lära sig ett nytt språk" (2024)
- De nationella minoritetsspråken i svenskämnet – ett undervisningsperspektiv (2024)
- Att förena språk och litteratur i svenskkurser (2024)
- Att introducera och tillgängliggöra ämnesbegrepp i samhällskunskapsundervisning (2024)
- Att gestalta ett innehåll (2024)
All publications
Articles
- Att introducera och tillgängliggöra ämnesbegrepp i samhällskunskapsundervisning (2024)
- Begreppstungt och viktigt (2024)
- Förutsättningar för ämnesspecifik läsförståelse i samhällskunskap i grundskolan (2023)
- Critical literacy i ämnet svenska (2022)
- Rec. av Christensson, Johan: Teacher Identity as Discourse. A Case Study of Students in Swedish Teacher Education (2021) (2022)
- Intertextual content analysis (2018)
- Från källtext till elevtext (2018)
- Four classrooms – four approaches to reading (2018)
- Kollaborativa textsamtal som stötta för elevers ämnesspecifika läsande och lärande (2016)
- Lässtrategier för att lyckas (2016)
Books
- Ämnesdidaktiska perspektiv på språk och litteratur (2023)
- Att arbeta med yrkes- och ämnestexter i gymnasieskolan (2019)
- Textsamtal som lässtöttande aktivitet (2015)
- Högpresterande gymnasieelevers läskompetenser (2011)
Chapters
- De nationella minoritetsspråken i svenskämnet – ett undervisningsperspektiv (2024)
- De nationella minoritetsspråken i läromedel (2023)
- Semantiska vågor i diskursiva elevtexter (2022)
- ”Talskräck” och ”sopdykare” – intertextuella resurser i gymnasieelevers skrivande på det nationella provet i svenska för gymnasieskolan (2021)
- Text-talks as a means to scaffold disciplinary reading literacy in secondary education (2015)
- Läsutvecklande samtal på gymnasiet (2013)
- Abstraktion i en DN-ledare (2011)
Conferences
- "Som att lära sig ett nytt språk" (2024)
- Att förena språk och litteratur i svenskkurser (2024)
- Att gestalta ett innehåll (2024)
- Att definiera ord eller besöka en minoritetsförening (2023)
- Rörelser mellan konkretion och abstraktion i diskursivt skrivande (2022)
- Gymnasieskolans textvärldar (2020)
- Textkulturer i samhällsorienterande ämnen i årskurs 5 och på gymnasiet (2017)
- Reading to learn pedagogy and students' disciplinary reading (2016)
- Textrörlighet och kohesion i textsamtal (2013)
- Textrörlighet - ett begrepp i rörelse. (2012)