Jenny Wiksten Folkeryd
Professor at Department of Education
- Telephone:
- +46 18 471 24 94
- E-mail:
- jenny.folkeryd@edu.uu.se
- Visiting address:
- Von Kraemers allé 1 A
752 37 Uppsala - Postal address:
- Box 2136
750 02 Uppsala
Download contact information for Jenny Wiksten Folkeryd at Department of Education
More information is available to staff who log in.
Short presentation
Jenny Wiksten Folkeryd is Professor at the Department of Education, Uppsala University, Sweden. Her research focuses educational linguistics including reading and writing development, language across the curriculum, text analysis and literacy assessment.
Publications
Recent publications
- Praktiknära skolforskning (2024)
- Att introducera och tillgängliggöra ämnesbegrepp i samhällskunskapsundervisning (2024)
- Begreppstungt och viktigt (2024)
- Förutsättningar för ämnesspecifik läsförståelse i samhällskunskap i grundskolan (2023)
- Ämnesdidaktiska perspektiv på språk och litteratur (2023)
All publications
Articles
- Att introducera och tillgängliggöra ämnesbegrepp i samhällskunskapsundervisning (2024)
- Begreppstungt och viktigt (2024)
- Förutsättningar för ämnesspecifik läsförståelse i samhällskunskap i grundskolan (2023)
- Linguistically based scales for assessment of young students’ writing (2022)
- Kritisk literacy på fagenes premisser (2022)
- Intervention combining cooperative learning and instruction in reading comprehension strategies in heterogeneous classrooms (2022)
- Teachers’ talk about young students’ writing of narrative and informational texts (2022)
- Emergent literary literacy (2021)
- Hur motiverar gymnasieelever sina bedömningar av trovärdiga och vilseledande digitala nyheter? (2020)
- Formal and informal metalanguage in primary teachers’ talk about informational student texts. (2019)
- Four classrooms – four approaches to reading (2018)
- Swedish - an updated school subject? (2012)
- Swedish - An updated school subject? (2012)
- Att skriva med attityd (2007)
- Att skriva med attityd (2007)
- En elev, en vecka och två texter - Perspektiv på mötet mellan elev och textkultur (2002)
- Linguistic features and their function in different mathematical content areas in TIMSS 2011
Books
- Ämnesdidaktiska perspektiv på språk och litteratur (2023)
- Udfordre, Udforske, Udvikle (2014)
- Nya språket lyfter! (2012)
- Utmana, utforska, utveckla! (2010)
Chapters
- Lärares samarbete i textsamtal (2022)
- Teorier och metoder för textanalys (2021)
- Utveckling av metaspråk för tidigt skolskrivande (2020)
- Läsande och skrivande i olika ämnen (2019)
- Hjälpa eller stjälpa? (2019)
- Different kinds of wrong (2017)
- Att utveckla förmågor genom att prestera sitt yttersta (2017)
- Bedömning av läsförståelse (2016)
- Enkel/utvecklad/välutvecklad elevtext i biologi, hur bedömer vi det? (2014)
- Enkel/ utvecklad/ välutvecklad elevtext i biologi (2014)
- Hjärtan, hjul och hävstänger (2014)
- Fel- men på olika sätt. (2013)
- Fel men rätt på något sätt? (2013)
- Ämnesinnehåll i en digital undervisningsvärld (2013)
- Vad är det för läsförmåga som mäts i internationella test. (2013)
- God läsförmåga - hur fångas den? (2013)
- Scientific Literacy and Students' Movability in Science Texts. (2011)
- Scientific Literacy and Students’ Movability in Science Texts (2011)
- Attityd i text (2009)
- Elevtexter i grundskolan (2006)
- Textrörlighet - hur elever talar om egna och andras texter. (2006)
Conferences
- Ämnesspecifikt textarbete i samhällskunskap – mer än bara begrepp (2020)
- Students Assessing Digital News and Misinformation (2020)
- Att introducera ett moment i samhällskunskap (2020)
- Funktion, innehåll och form i samspel (2019)
- Scientific Norms And Evaluative Language Use – A Lesson Example From Grade 9 (Physics) (2016)
- Reading to learn pedagogy and students' disciplinary reading (2016)
- A multivariate model for classifying texts’ readability (2015)
- T-MASTER - A tool for assessing students’ reading abilities (2015)
- Didaktiskt baserat läsförståelsetest och pedagogiska insatser (2015)
- Language register in different domains of mathematics, and its importance for different groups of 8th grade students (2014)
- Studies on automatic assessment of students’ reading ability (2014)
- Writing Informational Texts in Early School Years – Developing a Meta-Language for Non-Formal Aspects of Text (2014)
- Textrörlighet - ett begrepp i rörelse. (2012)
- Testing a reading test - Construction of reading comprehension in international reading surveys. (2009)
- Attityd i text (2009)
- Textanalyser av ett lästest (2008)
- A Linguistic Perspective on Scientific Literacy (2007)