Arbetsordning för fakulteten för utbildningsvetenskaper
1. Inledning
Av Uppsala universitets arbetsordning framgår att det ingår i fakultetsnämnds uppgifter att besluta om sin egen arbetsordning.[1] I föreliggande sammanställning beskrivs den arbetsordning som gäller för fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper.
Inom vetenskapsområdet för humaniora och samhällsvetenskap är fakultetsnämnderna fakulteternas beslutande organ. Majoriteten av ledamöterna i fakultetsnämnderna utgörs av personer med vetenskaplig kompetens.
2. Ledning
Omfattningen av uppdragen som dekan och prodekan beslutas av fakultetsnämnden. Dekanen är ordförande i fakultetsnämnden. Fakulteten för utbildningsvetenskaper har två prodekaner, vilka har ett avgränsat ansvarsområde, exempelvis utbildning på grund- och avancerad nivå eller som ansvarig för samverkansfrågor. Dekanen beslutar i frågor som rör fakultetens verksamhetsområde och ska tillsammans med prodekanerna verka för att forskning och utbildning av hög kvalitet bedrivs inom fakultetens verksamhetsområde samt för att samverkan med det omgivande samhället främjas. Dekanen är prefektens chef. Fakultetsnämnden beslutar om prodekanernas ansvarsområden. Dekanens uppgifter regleras närmare i rektors beslut ”Uppgifter och beslutanderätter för dekan som är ordförande i fakultetsnämnd inom vetenskapsområdet för humaniora och samhällsvetenskap” (UFV 2011/619). En prodekan är dekanens ställföreträdare och vice ordförande i fakultetsnämnden. Den andra prodekanen blir andra vice ordförande. Fakultetskollegiet beslutar i samband med valet vem av prodekanerna som är första respektive andra vice ordförande.
2.1 Fakultetskollegiet för utbildningsvetenskaper
Uppgifter
Ledamöter i fakultetsnämnden, utom representanter för studenterna, utses genom val inom berörda fakulteter.[2] Inom vetenskapsområdet för humaniora och samhällsvetenskap sker dessa val av fakultetskollegierna. I kollegiets uppgifter ingår också att föreslå dekan tillika ordförande i fakultetsnämnden och två prodekaner varav en är vice ordförande i fakultetsnämnden. Dessa utses av vicerektor.
Fakultetskollegiets uppgifter innefattar även val av elektorer till elektorsförsamlingen för humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet. Elektorsförsamlingen förbereder och förrättar val till områdesnämnden.
Sammansättning
Rösträtt och valbarhet vid val till fakultetsnämnd och områdesnämnd har lärare med vetenskaplig kompetens inom nämndens ansvarsområde. Med vetenskapligt kompetent lärare i det här sammanhanget avses den som är
- professor eller
- annan person med anställning som lärare eller forskare som har en anställning för vilken del krävs doktorsexamen eller motsvarande vetenskaplig kompetens.
De personer som avses i avsnittet ovan anses vara lärare eller forskare inom en områdes- respektive fakultetsnämnds ansvarsområde, om de är anställda tillsvidare eller för viss tid som är längre än två år vid universitetet omfattande minst 50 % av heltidsanställning och om arbete omfattande minst 40 % av heltidsanställning utförs inom nämndens ansvarsområde. Den som är tjänstledig mer än 50 % har inte rösträtt men är valbar om tjänstledigheten varar mindre än hälften av mandatperioden.
2.2 Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper
Uppgifter[3]
Fakultetsnämndens uppgifter är att:
- besluta om sin egen arbetsordning,
- besluta om uppläggning och genomförande samt systematiskt säkra, utveckla och följa upp kvalitet i utbildningen,
- besluta om organisation av och kvalitet i forskningen,
- besluta om inrättande och avvecklande av forskarutbildningsämnen,
- besluta om utseende av examinatorer i utbildning på grundnivå och avancerad nivå samt utbildning på forskarnivå,
- lämna förslag till rektors beslut om inrättande och avvecklande av huvudområden och utbildningsprogram,
- lämna förslag till områdesnämnden om årlig plan för kompetensförsörjning,
- besluta om anställningsprofil för professor efter samråd med rektor,
- besluta om att inleda rekrytering av professor,
- lämna förslag till rektor att kalla till anställning som professor,
- besluta om att inleda rekrytering av universitetslektor och biträdande universitetslektor,
- besluta om byte av ämnesområde för universitetslektor, biträdande universitetslektor och forskarassistent,
- besluta att en anställning som forskarassistent övergår i en anställning som biträdande universitetslektor samt
- i de fall en ny institution ska inrättas genomföra val till institutionsstyrelse.
Sammansättning
Totalt 16 ledamöter och 2 suppleanter.
- dekan, ordförande som utses av vicerektor efter förslag från fakultetskollegiet för utbildningsvetenskaper,
- två prodekaner, varav en första vice och en andra vice ordförande som utses av vicerektor efter förslag från fakultetskollegiet för utbildningsvetenskaper,
- sju lärare från Fakulteten för utbildningsvetenskaper som utses av fakultetskollegiet för utbildningsvetenskaper,
- en lärare från vetenskapsområdet för teknik och naturvetenskap som utses av teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden,
- en lärare från vetenskapsområdet för humaniora och samhällsvetenskap som utses av områdesnämnden för humaniora och samhällsvetenskap samt
- fyra studenter (varav företrädesvis två doktorander) med minst två gruppsuppleanter som utses av studentkår/doktorandråd. Suppleanterna har närvaro- och yttranderätt vid fakultetsnämndens sammanträden.[4]
Därutöver har representanter för personalorganisationerna och prefekt vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi närvaro- och yttranderätt.
Mandatperioden för ordförande, vice ordförande och ledamöter är tre år med möjlighet till förlängning. Mandatet för ordförande och vice ordförande får förnyas, dock högst två gånger om högst tre år i taget. För ledamöter som representerar studenterna är mandatperioden högst ett år.[5]
2.3 Arbetsutskottet
Uppgifter
Arbetsutskottets uppgift är att:
- avgöra ärenden enligt fakultetsnämndens delegationsbeslut
- förbereda fakultetsnämndens sammanträden
Sammansättning
Totalt 5 ledamöter och 3 suppleanter.
- dekan, ordförande,
- prodekan, vice ordförande,
- en lärare som utses av fakultetsnämnden,
- två studenter (varav företrädesvis en doktorand) som utses av studentkåren/doktorandrådet,
- en suppleant för läraren som utses av fakultetsnämnden samt
- två gruppsuppleant för studenterna (varav företrädesvis en doktorand) som utses av studentkåren/doktorandrådet.
Arbetsutskottet bör bestå av fakultetsnämndsledamöter.
2.4 Valberedning
Uppgift
Valberedningens uppgift är att föreslå ledamöter till de olika organ som fakultetskollegiet är med och väljer. Valberedningen ska i framtagande av förslag på ledamöter arbeta för en bred sammansättning och representation i form av kön, ålder, ämnestillhörighet etc. samt utifrån förnyelse och kontinuitet. I fakultetens valföreskrifter (UTBVET 2022/635) beskrivs hur val förrättas vid fakulteten.
Sammansättning
Totalt 5 ledamöter varav en är ordförande. Valberedningen väljer ordförande inom sig.
- fem lärare ur fakultetskollegiet från Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi.
Valberedningens mandatperiod är tre år. Mandatperioden startar första oktober året innan fakultetsnämndens mandatperiod startar och avslutas sista september. Det finns ingen begränsning av hur många perioder en ledamot kan vara med i valberedningen, men sammansättningen ska baseras på kontinuitet och förnyelse
3. Underorgan och utskott
Mandatperioden för fakultetsnämndens underorgan och utskott är tre år och följer fakultetsnämndens mandatperiod.
3.1 Programkommittén för lärarprogrammen
Uppgifter
Programkommitténs uppgifter är att hantera frågor som rör lärarprogrammen, d.v.s. att:
- hantera, bereda och besluta om kursplaner inom lärarprogrammen,
- följa upp frågor som rör progression och röda trådar i lärarutbildningen
- besluta om riktade utredningsuppdrag,
- bereda ärenden till fakultetsnämnden, t. ex. remisser som rör lärarutbildning, utbildningsplaner och bilagor till utbildningsplaner (riktlinjer för VFU m.m.),
- besluta om gemensamma riktlinjer (under förutsättning att de är möjliga att delegera från fakultetsnämnden),
- årligen ta del av sammanställningar av kursutvärderingar och uppdra åt institutionerna att vidta eventuella åtgärder utifrån dessa samt
- i övrigt vara kvalitetsdrivande både i programspecifika och programgemensamma frågor.
Sammansättning
Totalt 14 ledamöter och 1 suppleant. En av lärarrepresentanterna är vice ordförande och utses av fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper.
- dekan/prodekan, ordförande,
- en lärare från Fakulteten för utbildningsvetenskaper som utses av fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper,
- en lärare från vetenskapsområdet för teknik och naturvetenskap som utses av fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper efter förslag av teknisknaturvetenskapliga fakultetsnämnden,
- en lärare från vetenskapsområdet för humaniora och samhällsvetenskap som utses av fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper efter förslag av områdesnämnden för humaniora och samhällsvetenskap,
- en studierektor från Fakulteten för utbildningsvetenskaper med ansvar inom lärarutbildning som leder till förskollärarexamen som utses av fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper,
- en studierektor från Fakulteten för utbildningsvetenskaper med ansvar inom lärarutbildning som leder till grundlärarexamen som utses av fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper,
- en studierektor från Fakulteten för utbildningsvetenskaper med ansvar inom lärarutbildning som leder till ämneslärarexamen som utses av fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper,
- en studierektor med ansvar för lärarutbildning från vetenskapsområdet för teknik och naturvetenskap som utses av fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper efter förslag av teknisk naturvetenskapliga fakultetsnämnden,
- en studierektor med ansvar för lärarutbildning från vetenskapsområdet för humaniora och samhällsvetenskap som utses av fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper efter förslag av områdesnämnden för humaniora och samhällsvetenskap,
- två avnämare som utses av fakultetsnämnden på förslag av avnämarnas referensgrupp samt
- tre studenter (varav företrädesvis lärarstudenter) som utses av studentkåren/doktorandrådet,
- en gruppsuppleant för studenterna som utses av studentkåren/doktorandrådet.
3.2 Forskningsutskottet
Uppgifter
Forskningsutskottets uppgift är att inför nämndens beslut:
- bereda utkast till fakultetens verksamhetsplan,
- bereda frågor om utbildning på forskarnivå,
- bereda frågor om forskning inom fakulteten och strategiska forskningsinsatser samt
- bereda frågor om utbildningens forskningsanknytning.
Sammansättning
Totalt 7 ledamöter.
- dekan, ordförande,
- prodekan, vice ordförande,
- en representant vardera från fakultetens forskarutbildningsämnen med minst docentkompetens som utses av fakultetsnämnden,
- en studierektor/motsvarande för forskning och utbildning på forskarnivå som utses av fakultetsnämnden samt
- en representant för studenterna (företrädesvis en doktorand) som utses av studentkåren/doktorandrådet.
Inga suppleanter utses.
3.3 Utbildningsutskottet
Uppgifter
Utbildningsutskottet ska arbeta för att främja kvalitet inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå, undantaget de kurser som ingår i lärarprogrammen, samt inom uppdragsutbildning som sker inom fakulteten. Utskottet svarar för att fakultetens årliga uppföljning av utbildningsverksamheten samt utbildningsutvärderingar genomförs och föreläggs fakultetsnämnden.
Sammansättning
Totalt 5 ledamöter och 2 suppleanter.
- dekan/prodekan, ordförande,
- tre lärare från Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi som utses av fakultetsnämnden,
- en student som utses av studentkåren/doktorandrådet
- en gruppsuppleant för lärarna som utses av fakultetsnämnden samt
- en suppleant för studenterna som utses av studentkåren/doktorandrådet.
3.4 Samverkansutskottet
Uppgifter
Samverkansutskottets uppgift är att hantera och samordna fakultetens samverkan inom forskning, fortbildning och utbildning med skolhuvudmän, skolor och förskolor. Samverkan som initieras av uppdragsutbildningens eller FBA:s löpande verksamhet beslutas inte av utskottet. I utskottets arbetsuppgifter ingår att:
- samordna fakultetens uppdrag kopplade till forskar-lärarsamverkan, forskning och fortbildning riktade mot rektorer, förskollärare och lärare,
- på årlig basis besluta om vilken forskar-lärarsamverkan och vilka fortbildningsinsatser universitetet ska erbjuda förskolor och skolor inom ramen för ULF, partnerskolor och Forum för skolsamverkan,
- förbereda förslag till beslut angående fakultetens initiering, avveckling eller deltagande i större samverkansarenor,
- initiera kartläggningar av fakultetens samverkansuppdrag,
- fungera som remissinstans för remisser som handlar om samverkansfrågor,
- bereda underlag till fakultetens verksamhetsplan i samverkansfrågor,
- verka för bredd när det gäller såväl målgrupper för samverkan som när det gäller medverkande forskare samt
- utgöra den lokala samordningsgruppen i ULF och besluta om den lokala verksamhetsplanen.
Sammansättning
Totalt 14 ledamöter
- dekan/prodekan, ordförande,
- två lärare från Fakulteten för utbildningsvetenskaper varav en är vice ordförande som utses av fakultetsnämnden,
- en studierektor för uppdragsutbildning från Fakulteten för utbildningsvetenskaper
- en studierektor eller motsvarande med ansvar för partnerskoleverksamheten från Fakulteten för utbildningsvetenskaper,
- en lärare från vetenskapsområdet för teknik och naturvetenskap som utses av fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper efter förslag av teknisknaturvetenskaplig områdesnämnd,
- en lärare från vetenskapsområdet för humaniora och samhällsvetenskap som utses av fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper efter förslag av områdesnämnden för humaniora och samhällsvetenskap,
- fyra avnämarrepresentanter (två från huvudmän med ULF-avtal, en från huvudmän med partnerskoleavtal och en från huvudmän med FoSam-avtal) som utses av fakultetsnämnden på förslag från avnämarnas referensgrupp samt
- tre studenter (varav företrädesvis en doktorand) som utses av studentkåren/doktorandrådet.
3.5 Rekryteringsgruppen
Uppgifter
Rekryteringsgruppens uppgift är att bereda följande ärenden:
- anställning som professor (beslut fattas av rektor),
- anställning som universitetslektor och biträdande universitetslektor (beslut fattas av prefekt/motsvarande),
- befordran från universitetslektor till professor (beslut fattas av rektor),
- befordran från universitetsadjunkt och biträdande universitetslektor till universitetslektor (beslut fattas av prefekt/motsvarande),
- behörighetsprövning av universitetslektor vid omplaceringsärenden eller motsvarande (beslut fattas av personalavdelningen i samråd med fakulteten och efter förhandling med berörd organisation),
- ansökan om antagning som excellent lärare (beslut fattas av fakultetsnämnden) samt
- avgöra ärenden enligt fakultetsnämndens delegationsbeslut.
Vid beredning av ärenden ska rekryteringsgruppen bevaka att rekryteringsprocessen bidrar till en jämställd och jämlik arbetsmiljö.
Sammansättning
Totalt 7 ledamöter och 5 suppleanter.
- dekan/prodekan, ordförande,
- fyra lärare från Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi, varav en vice ordförande som utses av fakultetsnämnden,
- två studenter (varav företrädesvis en doktorand) som utses av studentkåren/doktorandrådet,
- tre gruppsuppleanter för lärarna som utses av fakultetsnämnden samt
- två gruppsuppleanter för studenterna (varav företrädesvis en doktorand) som utses av studentkåren/doktorandrådet.
Suppleanterna har närvaro- och yttranderätt vid gruppens sammanträden.
3.6 Arbetsgrupp för arbetsmiljö och lika villkor
Uppgifter
Fakultetens arbetsgrupp för lika villkor har som uppdrag att tillsammans med personalavdelningen utgöra ett stöd till dekanen som har det operativa ansvaret för att fakulteten bedriver ett systematiskt och aktivt arbete i lika villkors-frågor som rör utbildningen.
Sammansättning
Totalt 6 ledamöter
- dekan/prodekan är ordförande
- tre lärare från Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi, varav en är vice ordförande, som utses av fakultetsnämnden, samt
- två studenter (varav företrädesvis en doktorand) som utses av studentkåren/doktorandrådet.
[1] 8 kap 11 § Arbetsordning för Uppsala universitet, fastställd av konsistoriet 2019-12-12, dnr UFV 2017/95.
[2] 8 kap 5 § Arbetsordning för Uppsala universitet.
[3] 8 kap 11 § Arbetsordning för Uppsala universitet.
[4] 8 kap 6 § Arbetsordning för Uppsala universitet och Studentkårsförordningen (2009:769).
[5] 8 kap 8 § Arbetsordning för Uppsala universitet.