Arbetsordning för konsistoriets riskutskott
Bakgrund
Konsistoriet beslutade i oktober 2022 att inrätta ett riskutskott i syfte att öka insyn och delaktighet från konsistoriets ledamöter i universitetets process för intern styrning och kontroll.
Uppgifter och ansvar
Riskutskottet är konsistoriets beredningsorgan inför ställningstagande om universitetets övergripande riskhantering inom ramen för den interna styrningen och kontrollen. Riskutskottet är inte ett beslutande organ. Frågor som bereds i riskutskottet föredras i konsistoriet av riskutskottets ordförande.
Riskutskottet ska tillse att processen för intern styrning och kontroll ger konsistoriet goda förutsättningar att bedöma universitetets riskhantering.
Riskutskottet har följande huvuduppgifter:
- att bidra till att identifiera risker i första hand med fokus på risker utifrån en omvärldsbevakning och på så sätt vara ett komplement till ledningsrådets riskanalys och de riskanalyser som görs systematiskt på varje vetenskapsområde samt vid universitetsbiblioteket och universitetsförvaltningen,
- att tillse att processen för intern styrning och kontroll är effektiv och en del av verksamhetsplaneringen,
- att förbereda konsistoriets beslut om bedömning av intern styrning och kontroll i samband med årsredovisningen samt
- att verka för förståelse och medvetenhet inom universitetet för övergripande risker.
Riskutskottets sammansättning
Riskutskottets ledamöter utses av konsistoriet för en period av tre år. Utskottet består av fyra ledamöter ur konsistoriet. Utöver ordförande i riskutskottet utses ytterligare två representanter från konsistoriet och en studentrepresentant.
Universitetsdirektören, eller den universitetsdirektören utser, samt chefen för internrevisionen har närvaro- och yttranderätt vid utskottets sammanträden.
Utskottet har rätt att kalla övriga tjänstemän vid universitetet till sina sammanträden när frågor de är berörda av behandlas.
Planeringsavdelningen utser en sekreterare till riskutskottet.
Protokoll
Sekreteraren för protokoll vid sammanträdena. Riskutskottets protokoll föredras muntligen för konsistoriet av riskutskottets ordförande vid nästkommande sammanträde.
Sammanträden
Riskutskottet sammanträder normalt tre gånger per år. Sammanträdena läggs i anslutning till relevanta aktiviteter i processen för intern styrning och kontroll.
Ordförande är sammankallande. Kallelse med förslag till dagordning ska skickas senast en vecka före utskottets sammanträde till utskottets ordinarie ledamöter och övriga som ska delta i sammanträdet.
Utskottets ordförande kan, på begäran av konsistoriets ordförande eller vid behov kalla till extra sammanträden.
Uppföljning
Konsistoriet bör årligen se över arbetsordningen och ta ställning till behovet av förändringar.