Kompletterande riktlinjer till Uppsala universitets anställningsordning, Språkvetenskapliga fakulteten

Kompletterande riktlinjer till Uppsala universitets
anställningsordning

1. Beredning av anställnings- och befordringsärenden

Inom Språkvetenskapliga fakulteten ska finnas en rekryteringsgrupp som ansvarar för

  • anställning som professor (inkl. gästprofessor och adjungerad professor)
  • befordran från universitetslektor till professor
  • tillsvidareanställningar som universitetslektor
  • anställning som biträdande universitetslektor
  • befordran från universitetsadjunkt till universitetslektor
  • prövning av behörighet som universitetslektor (vid omplacering/motsv.) befordran från biträdande universitetslektor till universitetslektor.

Även andra ärenden av liknande karaktär kan förekomma.

Rekryteringsgruppens sammansättning stipuleras i Arbetsordning för Språkvetenskapliga fakulteten (SPRÅKFAK 2019/9).

I fakultetsnämndens delegationsordning framgår var beslutanderätten ligger i vissa frågor som rör rekryteringsprocessen, t ex beslut om inledande av rekrytering av lärare inklusive beslut om anställningsprofil, utseende av sakkunniga och förslag till anställning.

Enligt AO 3 § ska det offentligrättsliga regelverk som gäller för statliga myndigheter vid anställning tillämpas. Ansvarig områdes-/fakultetsnämnd samt rekryterande prefekt/motsvarande har ansvar för att bevaka opartiskhet i anställningsärenden, att enbart sakliga grunder används i bedömningen, att skickligheten i arbetet sätts främst i bedömningen om det inte finns särskilda skäl för någonting annat samt att rekryteringsprocessen är transparent och fri från diskriminering.

Enligt AO 74 § ska anställningsprofilen utformas på ett sådant sätt att personer av underrepresenterat juridiskt kön uppmuntras att söka anställningen för att främja jämn könsfördelning inom aktuellt område/anställningskategori.

2. Behörigheter och bedömningsgrunder

2.1 Generellt om behörigheter och bedömningsgrunder

Ur Uppsala universitets anställningsordning

  • När universitetet ska anställa nya lärare ska de sökande väljas som efter en kvalitativ helhetsbedömning av kompetens och skicklighet bedöms ha de bästa förutsättningarna att genomföra och utveckla aktuella arbetsuppgifter samt bidra till en positiv utveckling av verksamheten.
  • Ett allmänt behörighetskrav är att den sökande ska ha förmåga att samarbeta och i övrigt uppfyller de krav på lämplighet som behövs för att fullgöra arbetsuppgifterna väl.
  • För behörighet att anställas som lärare gäller att den sökande ska ha dokumenterad förmåga att undervisa antingen på svenska eller engelska eller på båda dessa språk. Vidare får krav uppställas på förmåga att undervisa på annat språk utifrån aktuella behov i den verksamhet till vilken rekrytering ska ske. Vid befordran till en högre läraranställning ska den sökande normalt uppvisa tillräckliga språkkunskaper i svenska för att kunna bidra till universitetets inre arbete.
  • Behörig att anställas som lärare är den som visat tillräcklig grad av såväl vetenskaplig som pedagogisk skicklighet. Som bedömningsgrunder vid anställning av lärare ska gälla dels graden av sådan skicklighet som är ett krav för behörighet för anställning och befordran, dels de bedömningsgrunder som i övrigt har fastställts i anställningsprofilen. Vilka kriterier som betonas kan variera beroende på om bedömningen avser behörighetsgrunder för anställning och befordran eller bedömningsgrunder för rangordning mellan sökande. Bedömningsgrunderna kan viktas olika beroende på arbetets innehåll och de övriga förutsättningar för anställningen som definierats utifrån verksamhetens behov.
  • Meriterna ska vara dokumenterade så att både kvalitet och omfattning kan bedömas.
  • Vetenskaplig skicklighet utgör en bedömningsgrund vid anställning av professor, universitetslektor, biträdande universitetslektor.
  • Vetenskaplig skicklighet avser forskningsmeritering. Vid bedömning av vetenskaplig skicklighet ska i första hand vetenskaplig kvalitet beaktas. Även forskningens omfattning, främst med avseende på djup och bredd, ska tillmätas betydelse. Vidare ska förmåga att planera, initiera, leda och utveckla forskning och utbildning på forskarnivå, förmåga att i konkurrens erhålla medel för forskning, liksom förmåga att genom forskningen samverka med det omgivande samhället tillmätas betydelse.
  • Pedagogisk skicklighet utgör en bedömningsgrund vid anställning av professor, universitetslektor, biträdande universitetslektor och universitetsadjunkt.
  • Pedagogisk skicklighet avser utbildningsmeritering. Vid bedömning av pedagogisk skicklighet ska i första hand pedagogisk kvalitet beaktas. Omfattning, såväl bredd som djup, ska tillmätas betydelse. Vidare ska förmåga att planera, initiera, leda och utveckla utbildning, liksom förmåga att forskningsanknyta undervisningen tillmätas betydelse. Även förmåga att genom utbildningen samverka med det omgivande samhället bör ingå i den pedagogiska skickligheten.
  • Administrativ skicklighet utgör en bedömningsgrund vid anställning som innebär eller kan komma att innebära administrativt arbete.
  • Administrativ skicklighet visas bland annat genom förmåga att planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt och för ändamålet anpassat sätt samt genom förmåga att ange och hålla tidsramar. Till skickligheten räknas övergripande verksamhetsplanering samt förmåga att hantera resurser på ett sätt som speglar verksamhetens prioriteringar liksom förmåga att arbeta strukturerat och utifrån en medvetenhet om mål och kvalitet.
  • Ledningsskicklighet utgör en bedömningsgrund vid anställning som innebär eller kan komma att innebära arbetsledning, det vill säga ansvar för ledning av verksamhet och/eller personal.
  • Ledningsskicklighet visas genom förmåga att leda verksamhet och personal, fatta beslut, ta ansvar samt motivera och förse andra med de förutsättningar som krävs för att effektivt nå gemensamma mål. Förmåga att samordna gruppen såväl som att bidra till att skapa engagemang, delaktighet och arbetsglädje samt förmåga att hantera konflikter utgör ytterligare exempel på visad skicklighet.

2.2 Anställning som professor

Ur Högskoleförordningen (4 kap 3 §)

Behörig att anställas som professor inom annat än konstnärlig verksamhet är den som har visat såväl vetenskaplig som pedagogisk skicklighet. […]

Som bedömningsgrunder vid anställning av en professor ska graden av sådan skicklighet som är ett krav för behörighet för anställning gälla. Prövningen av den pedagogiska skickligheten ska ägnas lika stor omsorg som prövningen av den vetenskapliga eller konstnärliga skickligheten. Varje högskola bestämmer i övrigt själv vilka bedömningsgrunder som ska tillämpas vid anställning av en professor. (SFS 2010:1064)

Ur Uppsala universitets anställningsordning

31§ Den vetenskapliga skickligheten ska ha visats genom självständiga forskningsinsatser och genom att den sökandes meriter i ett internationellt perspektiv håller mycket hög kvalitet. Den sökande ska ha visat skicklighet i att planera, initiera, leda och utveckla forskning, ha visat förmåga att i konkurrens erhålla forskningsanslag samt uppvisa väl dokumenterad skicklighet i handledning på forskarnivå. Den sökandes bidrag till det internationella och nationella vetenskapssamhället ska bedömas bland annat utifrån kvalitet och omfattning av vetenskaplig publicering.. Kraven på internationell meritering ska bedömas med hänsyn till ämnets karaktär och specifika förutsättningar.

32 § Den pedagogiska skickligheten ska ha visats genom omfattande meriter inom utbildning och undervisning i enlighet med 22 §. Därutöver ska den sökande uppvisa väl dokumenterad skicklighet i handledning på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå.

En förutsättning för att pedagogisk skicklighet ska anses föreligga är genomgången, för verksamheten relevant, högskolepedagogisk utbildning, omfattande minst tio veckor, eller motsvarande kunskaper. Om det föreligger särskilda skäl kan den högskolepedagogiska utbildningen genomföras under de första två anställningsåren. Den pedagogiska utbildningen ska inkludera forskarhandledarutbildning.

Språkvetenskapliga fakultetsnämndens kompletterande riktlinjer

Vid rekrytering av professor kan fakultetsnämnden, om institutionen finner det nödvändigt, utse en sökgrupp i vilken ska ingå representanter från verksamheten, av vilka en ska vara sammankallande i gruppen, och externa representanter.

Anställningsprofil för rekrytering av professor fastställs av fakultetsnämnden efter samråd med rektor. I anställningsprofilen ska anges hur olika skicklighetskriterier ska vägas mot varandra, samt de förutsättningar i övrigt som ska gälla för att kunna fullgöra anställningen väl.

För anställning som professor gäller normalt följande kompletterande bedömningsgrunder utöver vad som förskrivs i högskoleförordningen och anställningsordningen.

  • Den vetenskapliga skickligheten ska ha visats genom självständiga forskningsinsatser som såväl kvantitativt som kvalitativt i betydande grad överstiger vad som krävs för docentkompetens.
  • Bedömningen av ”motsvarande kunskaper” för pedagogisk behörighet görs av rekryteringsgruppen och motiveras i protokoll.
  • Den sökande ska normalt ha handlett minst en doktorand som huvudhandledare från antagning till disputation, om inte särskilda skäl föreligger.
  • Som meriterande betraktas erfarenhet av ledningsansvar, visad genom ansvarstagande för institutionsmiljö eller liknande.
  • Som urvalsmetod vid sidan av utlåtanden från sakkunniga kan provföreläsningar, intervjuer och referenstagning förekomma.
  • Två externa sakkunniga ska utses av fakultetsnämnden efter förslag från den institution där anställningen är placerad. Om institutionen så föreslår kan tre sakkunniga utses.
  • Beslut om en särskild pedagogiskt sakkunnig fattas av dekanus efter hörande av rekryteringsgruppen (se delegationsordning).
  • De sakkunniga bör delta vid intervjuer och provföreläsningar.

2.3 Befordran till professor

Se Kompletterande riktlinjer för befordran till professor vid språkvetenskapliga fakulteten (SPRÅKFAK 2021/7).

2.4 Anställning som universitetslektor

Ur Högskoleförordningen (4 kap 4 §)

Behörig att anställas som lektor är

  1. inom annat än konstnärlig verksamhet, den som dels har visat pedagogisk skicklighet, dels har avlagt doktorsexamen eller har motsvarande vetenskaplig kompetens eller någon annan yrkesskicklighet som är av betydelse med hänsyn till anställningens ämnesinnehåll och de arbetsuppgifter som skall ingå i anställningen. […]

Som bedömningsgrunder vid anställning av en lektor ska graden av sådan skicklighet som är ett krav för behörighet för anställning gälla. Prövningen av den pedagogiska skickligheten ska ägnas lika stor omsorg som prövningen av andra behörighetsgrundande förhållanden enligt första stycket. Varje högskola bestämmer i övrigt själv vilka bedömningsgrunder som ska tillämpas vid anställning av en lektor. (SFS 2010:1064)

Ur Uppsala universitets anställningsordning

  • Den vetenskapliga skickligheten ska ha visats genom självständiga forskningsinsatser som håller hög kvalitet. Den sökandes bidrag till det internationelle och nationella vetenskapssamhället ska bedömas bland annat utifrån kvalitet och omfattninga av vetenskaplig publicering. Kraven på internationell meritering ska bedömas med hänsyn till ämnets karaktär och specifika förutsättningar.
  • Den pedagogiska skickligheten ska ha visats genom meriter inom utbildning och undervisning i enlighet med 22 §.

En förutsättning för att pedagogisk skicklighet ska anses föreligga är genomgången, för verksamheten relevant, högskolepedagogisk utbildning, omfattande minst tio veckor, eller motsvarande kunskaper. Om det föreligger särskilda skäl kan den högskolepedagogiska utbildningen genomföras under de första två anställningsåren.

  • Med annan yrkesskicklighet avser skicklighet förvärvad genom yrkesverksamhet utanför universitet/högskola. Yrkesskicklighet ska vara av betydelse för det ämnesområde inom vilket läraren ska vara verksam.

Språkvetenskapliga fakultetsnämndens kompletterande riktlinjer

Vid rekrytering av universitetslektor kan vid behov en sökgrupp utses av institutionsstyrelsen. Anställningsprofil för rekrytering av universitetslektor fastställs av dekanus på delegation från fakultetsnämnden.

För anställning som universitetslektor gäller normalt följande kompletterande riktlinjer och bedömningsgrunder utöver vad som föreskrivs i högskoleförordningen och anställningsordningen:

  • Två externa sakkunniga utses av dekanus efter förslag från den institution där anställningen är placerad. Dekanus kan efter hörande av rekryteringsgruppen besluta om en tredje sakkunnig och/eller en särskild pedagogiskt sakkunnig.
  • Som urvalsmetod vid sidan av utlåtanden från sakkunniga kan provföreläsningar, intervjuer och referenstagning förekomma.
  • De sakkunniga ska inte, om inte särskildas skäl föreligger, delta i provföreläsningar och intervjuer.
  • Vid beredning av anställning som universitetslektor förutsätts normalt för att komma ifråga att den sökande har minst ett års undervisningserfarenhet, d v s motsvarande cirka 1 300 klocktimmar. Tanken bakom detta mått är att det krävs en viss mängd undervisningserfarenhet för att den pedagogiska förmågan över huvud taget ska kunna bli föremål för en kvalitativ bedömning. En mindre undervisningserfarenhet kan accepteras om den sökande har goda pedagogiska erfarenheter i andra avseenden, t ex omfattande pedagogisk utbildning, erfarenhet av pedagogiskt utvecklingsarbete, läromedelsproduktion, utbildningsadministration, olika typer av undervisningsinsatser etc. Ett annat skäl kan vara den berörda institutionens akuta behov av lärarpersonal och antalet sökande.
  • Om institutionen önskar möjlighet till direktbefordran ska anhållan om detta lämnas

till fakultetsnämnden och beslutas i samband med fastställande av anställningsprofil.

2.5 Befordran från universitetsadjunkt till universitetslektor

Ur Högskoleförordningen (4 kap 4 §)

Behörig att anställas som lektor är

  1. inom annat än konstnärlig verksamhet, den som dels har visat pedagogisk skicklighet, dels har avlagt doktorsexamen eller har motsvarande vetenskaplig kompetens eller någon annan yrkesskicklighet som är av betydelse med hänsyn till anställningens ämnesinnehåll och de arbetsuppgifter som skall ingå i anställningen. […] Prövningen av den pedagogiska skickligheten ska ägnas lika stor omsorg som prövningen av andra behörighetsgrundande förhållanden enligt första stycket.

Ur Uppsala universitets anställningsordning

50 § En universitetslektor ska befordras till professor och en universitetsadjunkt till universitetslektor om han eller hon skriftligen ansöker om det, är behörig för en sådan anställning och har bedömts uppfylla de specifika krav som respektive områdes/fakultetsnämnd fastställt.

Språkvetenskapliga fakultetens kompletterande riktlinjer

  • Samma behörighetskrav som vid anställning som universitetslektor gäller vid befordran från universitetsadjunkt till universitetslektor.
  • Det krävs att den vetenskapliga kompetensen är relevant för anställningens ämnesinnehåll och de arbetsuppgifter som ingår i anställningen.

2.6 Anställning som universitetsadjunkt

Ur Uppsala universitets anställningsordning

  • Behörig att anställas som universitetsadjunkt är den som har avlagt examen från högskoleutbildning samt visat pedagogisk skicklighet.
  • Vid tillsättning av anställning som universitetsadjunkt ersätts kravet på vetenskaplig kompetens med krav på ämnesfördjupning.
  • Den pedagogiska skickligheten ska ha visats genom meriter inom utbildning och undervisning i enlighet med 22 §, eller på annat sätt inom det verksamhetsområde som utbildningen avser.

En förutsättning för att pedagogisk skicklighet ska anses föreligga är genomgången, för verksamheten relevant, högskolepedagogisk utbildning, omfattande minst tio veckor, eller motsvarande kunskaper. Om det föreligger särskilda skäl kan den högskolepedagogiska utbildningen genomföras under de första två anställningsåren.

Språkvetenskapliga fakultetens kompletterande riktlinjer

Anställningsprofil för universitetsadjunkt fastställs av dekanus på delegation från fakultetsnämnden. Valet av en universitetsadjunkt istället för en universitetslektor ska motiveras. Handläggning av ärenden rörande anställning av universitetsadjunkt sker vid den institution där anställningen är placerad.

  • Vid anställning av universitetsadjunkt läggs särskild vikt vid pedagogisk skicklighet vilket innebär att en pedagogiskt skickligare sökande får företräde före en vetenskapligt skickligare sökande.

2.7 Adjungerad lärare

Ur Uppsala universitets anställningsordning

45 § För anställning som adjungerad professor, adjungerad universitetslektor och adjungerad universitetsadjunkt ska, med undantag för pedagogisk skicklighet, de behörighetskrav tillämpas som gäller för aktuell lärarkategori.

Språkvetenskapliga fakultetsnämndens kompletterande riktlinjer

  • Behörighetskraven för en adjungerad lärare är de samma som för motsvarande anställning utan adjungering. Då den tilltänkte anställde ofta inte verkat i en konventionell akademisk miljö kan bedömningen av pedagogisk behörighet ske efter delvis andra kriterier än de vanliga, t ex skicklighet att ta fram goda läromedel eller framställningar av forskningsresultat vid konferenser.

2.8 Biträdande universitetslektor

Ur Högskoleförordningen (4 kap. 12a§1–2 st.)

Syftet med anställningen som biträdande universitetslektor är att läraren ska ges möjlighet att utveckla sin självständighet som forskare och meritera sig såväl vetenskapligt som pedagogiskt för att uppfylla kraven på behörighet för en anställning som lektor (4 kap. 12a§1–2 st.).

Ur Uppsala universitets anställningsordning

14 § I en biträdande universitetslektors arbetsuppgifter ska såväl forskning, undervisning som administration ingå. Syftet med anställningen är att läraren ska ges möjlighet att utveckla sin självständighet som forskare och meritera sig såväl vetenskapligt som pedagogiskt för att uppfylla kraven på behörighet för en anställning som universitetslektor.

38 § För anställning som biträdande universitetslektor krävs vetenskaplig skicklighet enligt 20§. Den vetenskapliga skickligheten ska ha god kvalitet och ge goda förutsättningar för en akademisk karriär inom det ämnesområde som är relevant för anställningen.

38 a§ Varje områdesnämnd äger rätt att besluta om i vilken utsträckning tidsgränserna högst fem eller högst sju år enligt 4 kap 4a§ HF ska användas inom respektive ämnesområde. Det finns möjlighet för områdesnämnd att vidaredelegera till fakultetsnämnd att besluta om tidsgräns inom respektive ämnesområde. Beslut om tidsgränserna högst fem eller högst sju år enligt 4 kap 4a§ HF får inte delegeras vidare.

39 § För anställning som biträdande universitetslektor ska hänsyn tas till pedagogisk skicklighet i enlighet med 22 §. För att uppnå pedagogisk skicklighet bör den sökande ha genomgått, för verksamheten relevant, högskolepedagogisk utbildning, omfattande minst fem veckor eller bedömas ha motsvarande kunskaper. Om sådan meritering ej kunnat genomföras före anställningen ska den behörighetsgivande högskolepedagogiska utbildningen genomföras under de första två anställningsåren.

Språkvetenskapliga fakultetens kompletterande riktlinjer

Behörig att anställas som biträdande lektor är den som har avlagt doktorsexamen eller har motsvarande vetenskaplig kompetens. Främst bör den komma i fråga som har avlagt doktorsexamen eller har nått motsvarande kompetens högst fem år innan tiden för ansökan av anställningen som biträdande lektor har gått ut.

Vid tillsättning av anställning som biträdande universitetslektor ska särskild vikt fästas vid vetenskaplig och pedagogisk skicklighet. Prövningen av den pedagogiska skickligheten ska ägnas lika stor omsorg som prövningen av den vetenskapliga skickligheten. Med hänvisning till anställningens karaktär av meriteringsanställning ska de sökandes vetenskapliga och pedagogiska meriter bedömas framför allt i kvalitativt hänseende. Ett kvantitativt försteg hos en sökande, vilket kan förklaras av att en sökande varit verksam under längre tid, ska inte vara utslagsgivande.

Anställning som biträdande universitetslektor kan innehas i längst fyra år. Anställningen får förnyas, dock högst sammanlagt två år, om det på grund av den biträdande lektorns sjukfrånvaro, föräldraledighet eller andra särskilda skäl krävs ytterligare tid för att uppnå syftet med anställningen.

2.9 Befordran från biträdande universitetslektor till universitetslektor

Ur Högskoleförordningen (4 kap 12 c §)

En biträdande lektor som är anställd enligt 12 a § vid en högskola ska efter ansökan befordras till lektor vid den högskolan, om han eller hon

  1. har behörighet för en anställning som lektor, och
  2. vid en prövning bedöms lämplig för en sådan anställning enligt de bedömnings-grunder som högskolan enligt 4 a § andra stycket har bestämt ska tillämpas i ett ärende om befordran till lektor. En sådan befordran innebär en tillsvidareanställning som lektor. Förordning (2017:844).

Ur Uppsala universitets anställningsordning

  • Den som är anställd som biträdande universitetslektor ska efter skriftlig ansökan befordras till universitetslektor om han eller hon efter sakkunniggranskning bedöms uppfylla de kvalifikationskrav som respektive områdes- eller fakultetsnämnd fastställt och som framgått av information om ledig anställning.
  • Den sökande ska ha visat vetenskaplig skicklighet och bedömas att som universitetslektor ha förutsättningar att kunna initiera och självständigt driva forskning av hög vetenskaplig kvalitet enligt § 34. De vetenskapliga meriterna ska vara dokumenterade så att såväl kvalitet som omfattning kan bedömas.
  • Den sökande ska ha visat pedagogisk skicklighet enligt § 35 genom undervisning, examination och handledning på både grundnivå och avancerad nivå, liksom genom planering, utveckling, utvärdering, samt som universitetslektor bedömas kunna axla pedagogiska ledningsuppdrag och utveckla undervisningen vidare. De pedagogiska meriterna ska vara dokumenterade på ett sådant sätt att såväl kvalitet som omfattning kan bedömas.
  • En förutsättning för att pedagogisk skicklighet ska anses föreligga är genomgången, för verksamheten relevant, högskolepedagogisk utbildning, omfattande minst tio veckor, eller motsvarande kunskaper.
  • Den sökande ska ha uppvisat kollegialt ansvarstagande och bedömas kunna bidra till universitetets utveckling.
  • Skriftlig ansökan om att prövas för befordran till universitetslektor ska ha inkommit till berörd områdes/fakultetsnämnd senast sex månader innan anställningen som biträdande universitetslektor upphör. En biträdande universitetslektor kan endast en gång prövas för befordran till universitetslektor. Beslut om att bevilja eller avslå ansökan om befordran ska fattas senast två månader innan anställningen som biträdande universitetslektor upphör.
  • Områdes-/fakultetsnämnd beslutar vilka sakkunniga som ska utses.
  • Vid anställning av och befordran till professor (inbegripet adjungerad professor, gästprofessor) och universitetslektor (inbegripet adjungerad universitetslektor) och biträdande universitetslektor ska, om det inte är uppenbart obehövligt, minst två sakkunniga från andra lärosäten eller motsvarande anlitas för bedömning av de sökandes skicklighet.

91 § De sakkunniga ska vara lärare särskilt förtrogna med ämnesområdet och besitta kunskap om samtligarelevanta skickligheter. De sakkunniga ska, om så angetts av områdesnämnd/fakultetsnämnd, rangordna de sökande och motivera sitt val. Om två eller flera av de sökande bedöms likvärdigt meriterade för anställningen kan dessa placeras på samma nivå.

Språkvetenskapliga fakultetens kompletterande riktlinjer

Befordran till universitetslektor ska grundas på en sammanvägd bedömning av den sökandes vetenskapliga, pedagogiska och administrativa skicklighet samt ledningsskicklighet. Vid bedömningen ska särskild vikt läggas vid det arbete som utförts under tiden som den sökande varit anställd som biträdande universitetslektor. Berörd prefekt ska inkomma med yttrande om den sökandes förmåga att utföra arbetsuppgifter som åligger en universitetslektor. Den sökande ska lämna in anhållan om befordran minst åtta månader innan anställningen upphör. Den sökande kan därefter komplettera ansökan med handlingar senast sex månader innan anställningen upphör.

Vetenskaplig skicklighet

Den sökandes vetenskapliga meriter ska vara på god internationell nivå och visa på en självständig forskarprofil. Den sökande bör ha visat förmåga att på egen hand initiera och driva vetenskapliga projekt. I bedömningen av vetenskaplig skicklighet ska t.ex. anslag eller motsvarande från forskningsfinansiärer, publikationer i för ämnet relevanta publiceringsformer, presentationer eller motsvarande vid vetenskapliga konferenser eller workshops, antagning som docent och andra för ämnet relevanta meriter tillmätas betydelse.

Pedagogisk skicklighet

Den sökande ska ha genomgått för verksamheten relevant högskolepedagogisk utbildning omfattande minst tio veckor. I bedömningen av pedagogisk skicklighet ska dokumenterad förmåga att planera, utveckla, genomföra och värdera kurser på grundnivå och avancerad nivå och erfarenhet av handledning inom utbildning på forskarnivå tillmätas betydelse.

Administrativ skicklighet och ledningsskicklighet

Den sökande bör ha visat administrativ skicklighet och ledningsskicklighet genom medverkan i övergripande planering och ledning av vetenskaplig och pedagogisk verksamhet. I bedömningen av administrativ skicklighet och ledningsskicklighet ska roller inom forskningsprojekt, administrativa uppdrag och ledningsuppdrag på universitets-, fakultets- eller institutionsnivå och externa uppdrag tillmätas betydelse. Den sökande ska efter tre års anställning kunna använda sig av svenska som arbetsspråk.

Sakkunniga

Sakkunniga utses av dekanus efter förslag från prefekt på den institution där den sökande är anställd.

  • Minst två sakkunniga ska utses vid befordran till universitetslektor.
  • Bland de sakkunniga ska normalt finnas minst en kvinna och minst en man.
  • Dekanus kan besluta om en tredje sakkunnig och/eller en särskild pedagogisk sakkunnig.

15

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin