Modell för utbildningsutvärderingar 2023-2028, Juridiska fakulteten
Inledning
Det följer av Uppsala universitets arbetsordning (UFV 2017/95) att ansvaret för kvaliteten i utbildningarna vid den Juridiska fakulteten åvilar den Juridiska fakultetens fakultetsnämnd. Enligt rektors riktlinjer för modell för utbildningsutvärderingar (UFV 2021/2434) innebär detta ett ansvar för utformning, genomförande och uppföljning av utbildningsutvärderingar enligt en modell som omfattar två delar: årlig uppföljning av utbildning samt utbildningsutvärderingar minst vart sjätte år.
Vid den Juridiska fakulteten sker den årliga uppföljningen av utbildningen på grundnivå och avancerad nivå huvudsakligen genom ett system med program- och kursrapporter som program- och kursföreståndare tillställer fakultetens Utbildningsutskott. I detta dokument beskrivs endast modellen för de utbildningsutvärderingar som ska ske en gång per sexårscykel.
Utgångspunkten för den Juridiska fakultetens modell för utbildningsutvärderingar är rektors riktlinjer (UFV 2021/2434). All utbildning vid fakulteten ska utvärderas enligt dessa riktlinjer. Utbildningsutvärderingar sker i en utvärderingscykel om sex år, vilket betyder att varje utbildning genomgår en utvärdering per sexårscykel. För utbildning på grundnivå och avancerad nivå ingår program, fristående kurser samt uppdragsutbildning.
Utbildningsutvärderingens områden och aspekter
Utvärderingen ska täcka in samtliga följande elva aspekter och beskriva det löpande kvalitetsarbetet inom varje område. Olika tyngd kan läggas vid aspekterna beroende på utvecklingsbehov och relevans för utbildningen.
Måluppfyllelse, undervisning och examination
- Att utbildningarna når målen i högskolelagen och högskoleförordningen (examensordningen) och utbildningsspecifika mål, det vill säga att de faktiska studieresultaten motsvarar de förväntade studieresultaten.
- Att undervisningens innehåll och form vilar på vetenskaplig grund samt beprövad erfarenhet.
- Att undervisningen sätter studenters lärande i centrum.
- Att målen examineras på ett ändamålsenligt och rättssäkert sätt och progression säkerställs.
Lärarkompetens
- Att verksamma i undervisning och handledning har adekvat ämnesmässig och högskolepedagogisk/ämnesdidaktisk kompetens samt att lärarkapaciteten är tillräcklig.
Studentmedverkan och studentperspektiv
- Att studenter har inflytande i planering, genomförande och uppföljning av utbildningen.
- Att en för alla studenter tillgänglig och ändamålsenlig studiemiljö föreligger.
Arbetsliv och samhällsrelevans
- Att utbildningen svarar mot individers och samhällets behov av bildning och professionell kunskap och förbereder studenterna för ett framtida arbetsliv.
Inkludering, omvärld och hållbarhet
- Att lika villkor och jämställdhetsperspektiv integreras i utbildningen. (Här ingår i fakultetens modell breddad rekrytering och breddat deltagande). – Att internationalisering och internationella perspektiv främjas.
- Att hållbarhetsperspektiv främjas.
Utvärderingsenheter och ansvariga
Varje program utgör en utvärderingsenhet. Fristående kurser och uppdragsutbildning vars kursplaner fastställts av Utbildningsutskottet vid Juridiska fakulteten, och vars kursrapporter inlämnas till detta utskott, utgör varsin utvärderingsenhet. Ansvariga för utvärderingen av program, fristående kurser och uppdragsutbildning är
Utbildningsutskottets ordförande och studierektor för utbildningen på grundnivå och avancerad nivå. Utvärdering program genomförs med hjälp av programföreståndare, där sådan finns, och i fråga om uppdragsutbildning och fristående kurser med hjälp av den prefekten utser.
En utvärderingsenhet får delas i mindre delar om skäl för detta finns (beslut fattas av Utbildningsutskottets ordförande).
Upplägg
En extern bedömargrupp ska utvärdera varje utvärderingsenhet. Granskningen sker enligt vedertagna principer för peer review. Upplägg för utvärdering väljs av respektive utvärderingsenhet. Ett av två upplägg kan väljas:
Utvärdering med bedömarbesök
En bedömargrupp besöker och utvärderar utvärderingsenheten vid Uppsala universitet.
Utvärdering med benchmarking
Utvärderingsenheten besöker tillsammans med den interna bedömaren och studentbedömaren ett annat lärosäte och undersöker motsvarande utbildning där. De externa bedömarna hämtas från detta lärosäte.
Bedömargrupp
Enligt rektors riktlinjer ska utbildningsutvärderingarna innefatta en granskning av minst två kollegor från ett eller flera andra lärosäten, såväl som av minst en kollega från annan fakultet/vetenskapsområde inom Uppsala universitet.
Vid utvärdering med bedömarbesök föreslås bedömargruppen för den Juridiska fakultetens utbildningar bestå av minst:
- En student från en Juridisk institution från ett annat lärosäte och en lärarrepresentant från en juridisk institution vid ett annat svenskt lärosäte.
- En lärarrepresentant från Uppsala universitet (annan fakultet än den juridiska).
- En lärarrepresentant från en juridisk fakultet vid ett annat nordiskt, eller vid behov utomnordiskt, lärosäte.
Vid utvärdering med benchmarking föreslås bedömargruppen bestå av minst:
- En student från en Juridisk institution vid ett annat lärosäte.
- En lärarrepresentant från Uppsala universitet (annan fakultet än den juridiska).
- Två lärarrepresentant från den motsvarande utbildning vid annat lärosäte som valts ut för benchmarking.
Bedömargruppen ska granska både processer och det materiella innehållet i utbildningarna. Bedömargruppen ska grunda sin utvärdering på självvärderingen (se nedan), det övriga underlag som tillhandhålls av utvärderingsansvarig samt den information som inhämtas vid platsbesöket.
Bedömargruppen bör ges ett frågeformulär som skickas innan platsbesöket, kopplat till det underlag som gruppen har fått till sitt förfogande. Frågeformuläret är ett stöd att formulera svar på de aspekter som varje utbildningsutvärdering ska täcka (se ovan).
Bedömargruppens utlåtanden bör i huvudsak färdigställas under platsbesöket i Uppsala (se nedan).
Självvärdering
Ansvarig för utvärderingsenheten författar en självvärdering på maximalt 40 sidor inklusive viktiga underlag (i form av bilagor, dock exklusive eventuell tidigare utvärderingsrapport). Självvärderingen skrivs på svenska eller engelska utifrån utvärderingsenhetens och/eller bedömargruppens behov. Lärare och studenter ska involveras tidigt i framtagandet av självvärderingen. Studentrepresentant/er utses av studentkår. I självvärdering ska framgå hur den tagits fram och hur studenternas åsikter tagits till vara.
För program ska samtliga utvärderingsaspekter (se ovan) täckas av självvärderingen men utvärderingsenheten kan välja att lägga olika tyngd på olika aspekter utifrån utvecklingsbehov. Detta ska motiveras.
För fristående kurs och uppdragsutbildning ska samtliga områden täckas men utvärderingsenheten kan välja att lägga olika tyngd på olika aspekter utifrån relevans och utvecklingsbehov. Om någon/några aspekt/er inte ses som relevant ska detta motiveras. Lika villkor och jämställdhetsperspektiv ska alltid ingå. Kursutbud och målgrupp för kurserna ska motiveras.
Självvärderingen ska även beskriva det löpande kvalitetsarbete som görs.
Självvärderingen syftar till att vara ett underlag som möjliggör kvalitetssäkring genom kritisk granskning. Den identifierar utvecklingsområden och är därmed kvalitetsdrivande.
I de fall en fastställd utvärderingsrapport finns från en tidigare utvärdering, biläggs den.
Synpunkter på självvärderingen ska inhämtas från Utbildningsutskottet.
Efter avstämning med Utbildningsutskottet skickar ansvarig för utvärderingsenheten självvärderingen till bedömargruppen.
Platsbesök
Bedömargruppen ska göra minst ett fysiskt platsbesök. Prodekan kan ge dispens från detta så att platsbesöket istället sker digitalt.
I samband med platsbesöket bör tid avsättas för bedömargruppen att arbeta på egen hand för att summera besöket och påbörja skrivande av bedömarutlåtande. Det rekommenderas att platsbesöket tar minst två dagar.
Inför platsbesöket bör respektive utvärderingsenhet och bedömargrupp ha kontakt för att sätta utbildningen i sitt sammanhang, säkerställa att bedömargruppen får det underlag den behöver samt komma överens om tidpunkt och genomförande av platsbesök. Förslag på dagordning tillhandahålls av ansvarig för utvärderingsenheten.
Bedömargruppen kan lämna önskemål om vilka funktioner som deltar vid platsbesöket. Normalt deltar prodekanen för utbildningen och/eller ansvarig för utvärderingsenheten, studierektor för utbildningen på grundnivå och avancerad nivå, kursföreståndare, någon eller några lärare, samt studenter. Även alumner kan ingå.
Bedömargruppen ska träffa studenter separat. Dessa studenter utses av berörd studentkår.
Bedömargruppen ombeds förmedla frågor till studenterna innan platsbesök för att underlätta för studenter att samla in synpunkter från studenterna (om så önskas). Det begränsar hindrar inte bedömargruppen från att ställa andra frågor vid platsbesöket.
Platsbesöket avslutas med att bedömargruppen sammanfattar sina preliminära reflektioner och slutsatser.
Bedömarutlåtande
Fokus för utvärderingen är vidareutveckling av utbildningarna. Bedömargrupperna ombeds därför att peka på utvecklingsområden och komma med utvecklingsförslag.
Bedömargruppen ska inkomma med två bedömarutlåtanden per utvärderingsenhet. Bedömargrupperna lämnar in ett utförligt utlåtande (ca 10–20 sidor) samt en sammanfattning av detta (ca 2–4 sidor). Båda utlåtandena ska innehålla ställningstaganden gällande utbildningens styrkor, svagheter/utvecklingsområden samt rekommendationer för utveckling. Utlåtandena ska även innefatta uppgifter om vilka bedömarna är, genomförandet samt när utvärderingen gjordes. De aspekter/områden som varje utbildningsutvärdering ska täcka in ska återspeglas i bedömningen. För fristående kurs ska även en bedömning av ändamålsenligheten av kursutbudet göras.
I utlåtandena ingår en kort sammanfattande värdering av utbildningen. Bedömarna ska även identifiera (och gärna motivera) styrkor och ger tips om hur utbildningen kan arbeta vidare med dessa.
Det sammanfattande bedömarutlåtandet publiceras på universitets hemsida med allmänheten och studenter som primär målgrupp.
Bedömarna ombes översända preliminära bedömarutlåtanden för genomläsning av utvärderingsenhetsansvariga så att eventuella sakfel avhjälps.
Efter att utlåtandet har lämnats in, uppmuntras en eller flera bedömare delta i ett uppföljande möte (virtuellt eller fysiskt) med utvärderingsenheten för att ge utvärderingsenheten en chans att ställa följdfrågor. Ansvarig för utvärderingsenheten kallar till detta möte.
Utvärderingsrapport
En kortfattad utvärderingsrapport ska sammanställas av respektive
utvärderingsenhetsansvarig. Rapporten presenteras för Utbildningsutskottet samt för Fakultetsnämnden (vars slutsats läggs till).
Utvärderingsrapporten ska innefatta:
- En beskrivning av utvärderingsenheten, det vill säga vilken utbildning som ingår i granskningen.
- Utvärderingens genomförande.
- De viktigaste slutsatserna mot bakgrund av självvärderingen och bedömarutlåtandet.
- Planerade åtgärder/utvecklingsinsatser med tidsplan och ansvarig för dessa.
- Styrkor ansvariga för utbildningen önskar utveckla vidare.
- Hur rapporten tagits fram och hur studenternas åsikter tagits till vara.
- Nämndens slutsats, inklusive om behov av särskild uppföljning föreligger.
Publicering
Det sammanfattande bedömarutlåtandet och utvärderingsrapporten ska tillgängliggöras för allmänheten (publiceras på UUs gemensamma utvärderingshemsida). Det utförliga bedömarutlåtandet tillgängliggörs för dem som arbetar med utvärderingsenheten.
Självvärdering, bedömarutlåtanden samt utvärderingsrapport diarieförs.
Studentmedverkan
Studenter bereds möjlighet att medverka i framtagandet av självvärderingen. För program diskuteras självvärdering och utvärderingsrapport i Utbildningsutskottet. Studenter från andra lärosäten ingår i bedömargrupperna. Dessa utses av berörd studentkår. Studenter deltar vid platsbesöket. Även dessa utses av berörd studentkår. Den fastställda utvärderingsrapporten skickas till berörd studentkår av prodekanen för utbildningen.
Ersättning till bedömarna
Externa lärarna i respektive bedömargrupp ersätts med 10 000 kr. För interna lärare utgår motsvarande ersättning till den institution där hen har sin anställning. Studenten i respektive bedömargrupp ersätts med 5 000 kr.
Vid platsbesök betalas resa och hotell av den Juridiska fakulteten. Traktamente ges inte men gemensamma måltider ingår.
Ersättning betalas ut när den slutliga versionen av bedömarutlåtandena lämnats in.
Särskilt om utvärdering av forskarutbildningen
Juridiska fakultetens modell för utbildningsutvärderingar gäller i tillämpliga delar vid utvärdering av forskarutbildningen. Forskarutbildningen utgör en utvärderingsenhet. Ansvariga för utvärderingen av forskarutbildningen är forskningsutskottets ordförande och studierektor för forskarutbildningen. På de ställen i denna modell där fakultetens utbildningsutskott nämns avses vid utvärdering av forskarutbildningen fakultetens forskningsutskott. Studentrepresentanter i bedömargruppen och vid självvärderingen ska vara doktorander. Bedömningen av utbildningsspecifika mål tar sin utgångspunkt i fakultetens allmänna studieplan för forskarutbildningen, doktorandernas individuella studieplaner och kursplanerna för fakultetens doktorandkurser.