Riktlinjer för antagning av excellent lärare vid Uppsala universitet
Utgångspunkter
Enligt Mål och strategier för Uppsala universitet ska universitetet bedriva forskning och utbildning av högsta kvalitet. Det innebär bland annat att studenterna ska erbjudas miljöer där de kan utvecklas till kunniga, kritiskt tänkande, kreativa och ansvarskännande individer.
Undervisning med kompetenta lärare som är både vetenskapligt och pedagogiskt skickliga utgör en förutsättning.
I Pedagogiskt program för Uppsala universitet betonas att universitetspedagogisk kompetens, engagemang och skicklighet ska ha ett uttalat meritvärde för befattningar där pedagogisk verksamhet ingår. Universitetet ska på olika sätt visa lärare att det lönar sig att utveckla sin pedagogiska kompetens och sin undervisning. Av det pedagogiska programmet framgår också att universitetet ska införa lämpliga former för bedömning av lärares pedagogiska skicklighet och att ett system för sådan bedömning ska innehålla incitament för lärare att meritera sig pedagogiskt. De bedömningsgrunder för pedagogisk skicklighet som anges i universitetets regelverk ska utgöra grund för detta system.
Riktlinjer
Benämningen excellent lärare används för lärare som uppnått en högre nivå av pedagogisk skicklighet. Denna nivå skiljer sig tydligt från grundnivån, på liknande sätt som docent skiljer sig från doktorsexamen. Den engelska benämningen är Excellent Teacher.
Respektive områdes-/fakultetsnämnd uppdras att utforma kompletterande riktlinjer i enlighet med föreliggande Riktlinjer för antagning av excellent lärare.
Respektive områdes-/fakultetsnämnd ska precisera kraven för antagning av excellent lärare.
Kraven ska omfatta bedömningsgrunderna för pedagogisk skicklighet så som de framgår av Anställningsordning för Uppsala universitet. Lärare ska dokumentera sina meriter i en pedagogisk meritportfölj. Bedömningen av meriterna kan kompletteras med intervju och pedagogiska prov.
För att fungera som incitament för utveckling av utbildning och undervisning ska områdes/fakultetsnämndens kompletterande riktlinjer utformas så att de främjar engagemanget hos den enskilda läraren såväl som lärarens institution. När en lärare har antagits som excellent lärare ska en schablonmässig höjning av månadslönen ske (jfr docentantagning).
Enbart tillsvidareanställda lärare (universitetsadjunkt, universitetslektor eller professor) vid Uppsala universitetet kan antas som excellent lärare. Ansökningstillfälle ska erbjudas minst en gång per år. Prövningen av ansökan ska utföras av en arbetsgrupp som inrättats av respektive områdes-/fakultetsnämnd. Sakkunnigutlåtande för varje ärende ska inhämtas från två pedagogiskt sakkunniga, varav en från annat lärosäte. Minst en av de sakkunniga ska ha sin vetenskapliga kompetens inom det ämnesområde som sökande tillhör. Arbetsgruppen lämnar förslag inför beslut i områdes-/fakultetsnämnd. Vid avslag kan förnyad ansökan inlämnas tidigast ett år efter beslutet.
De ändrade riktlinjerna träder i kraft den 1 juli 2012 och ska utvärderas för hela universitetet 2014.
----------------------------------------------------------------------------------
- UFV 2007/1478
- UFV 2007/670
- Vid Lunds universitets är motsvarande benämning Excellent Teaching Practitioner vid Mälardalens högskola och Karolinska institutet Excellent lärare. 4 UFV 2010/1842
- I enlighet med i Anställningsordning för Uppsala universitet, fastställda lärarkategorier.
- Medicinska fakulteten kan precisera särskilda regler för de personer som är anställda av landstinget men ändå i hög grad är aktiva inom undervisningen vid universitetet.
- I arbetsgruppen ska studentrepresentanter ingå.
- Ändringen innebär att följande mening utgått ur riktlinjerna: För den som antagits som excellent lärare krävs ingen ytterligare behörighetsprövning av den pedagogiska skickligheten vid ansökan om ny anställning, befordran eller docentur vid Uppsala universitet.