Riktlinjer för arvodering av studenter på grundnivå och avancerad nivå i styrelser, nämnder och råd

Riktlinjer

Riktlinjer för arvodering av studenter på grundnivå och avancerad nivå i styrelser, nämnder och råd vid Uppsala universitet.

Enligt fastställda riktlinjer för studenternas arbetsvillkor ska studenter på grundnivå och avancerad nivå ges möjlighet att delta i sammanträden med olika universitetsorgan. Studenterna har rätt att vara representerade när beslut fattas eller beredning sker som har betydelse för utbildningen eller studenternas situation enligt Högskolelagen 2 kap. 7 § (1992:1434).

Syftet med dessa riktlinjer är att uppnå en mer enhetlig och rättvis arvodering av studentrepresentanter och att ge goda förutsättningar för studentmedverkan i universitetets olika organ på alla nivåer. Vetenskapsområden fakulteter och institutioner ska samverka för en större likformighet avseende belopp och villkor för studentarvoden i organ med betydelse för utbildningen eller studenternas situation.

Ersättning till doktorander och studenter med ersättning från kårverksamheten regleras i separata beslut. Ersättning till studentrepresentanter i konsistoriet regleras i särskilt regeringsbeslut.

Ekonomisk ersättning

I enighet med fastställda riktlinjer för studenternas arbetsvillkor ska studenter på grundnivå och avancerad nivå ges möjligheter att delta i sammanträden med olika universitetsorgan.

Ersättning ska utgå för studenter på grundnivå och avancerad nivå enligt följande:

  • i styrelser, nämnder och råd inrättade av konsistoriet eller av rektor och verksamma på universitetsövergripande nivå.
  • områdesnämnder för vetenskapsområden
  • fakultetsnämnder
  • institutionsstyrelser
  • tillfälliga organ inrättade av rektor och universitetsdirektören.
  • arvodet skall vara 500 SEK per möte.

Ersättningen inkluderar förberedelsearbete, mötestid och efterarbete.

Förteckningen över arvoderande organ, enligt bilaga 1, ses över årligen och uppdateras vid behov av rektor. Varje organ ansvarar för att arvoden utbetalas till berörda studentrepresentanter.

Dessa riktlinjer träder i kraft 2024-01-01 och ersätter tidigare rektorsbeslut från 2022-02-01 gällande Arvodering av studentrepresentanter på grund- och avancerad nivå, Dnr UFV 2020/2153.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin