Rutin för komplettering av högskolepedagogisk utbildning – vetenskapsområdet för medicin och farmaci
Hänvisning till relevanta regelverk
Enligt 7 § Anställningsordning Uppsala universitet (AO) ska lärare ha genomgått högskolepedagogisk utbildning eller motsvarande.
För professorer och universitetslektorer gäller att för att pedagogisk skicklighet ska anses föreligga ska läraren ha gått igenom för verksamheten relevant högskolepedagogisk utbildning omfattande minst tio veckor, eller uppvisa motsvarande kunskaper. Om det föreligger särskilda skäl kan den högskolepedagogiska utbildningen genomföras under de första två anställningsåren. Vid anställning av en professor ska den pedagogiska utbildningen inkludera forskarhandledarutbildning. (32, 35 §§ AO)
För biträdande universitetslektorer gäller att den som anställs bör ha genomgått minst fem veckor högskolepedagogisk utbildning. Om sådan meritering ej kunnat genomföras före anställningen ska den behörighetsgivande högskolepedagogiska utbildningen genomföras under de första två anställningsåren. (39 § AO)
Rutin för komplettering av högskolepedagogisk utbildning
Nedanstående rutin gäller om rekryteringsgruppen har funnit att särskilda skäl föreligger för en sökande att komplettera sin högskolepedagogiska utbildning under de första två åren av anställningen (universitetslektor, professor), eller om en person som anställs som biträdande universitetslektor ej har kunnat genomföra fem veckor högskolepedagogisk utbildning före anställningen.
När områdesnämnden beslutar att föreslå prefekt eller rektor att personen anställs, ska beslutet innehålla denna att-sats:
- att uppdra åt prefekten att tillse att [namn], om [han eller hon] erbjuds anställningen, bereds möjlighet att komplettera sin högskolepedagogiska utbildning med [veckor, dagar] under de första två åren av anställningen.
När rektor (vid anställning av professor) eller prefekt (övriga) beslutar om anställning ska följande att-sats finnas med i beslutet:
- att [namn] ska genomgå ytterligare [veckor, dagar] högskolepedagogisk utbildning under de första två åren av anställningen.
Om denna att-sats ingår i beslutet ska institutionen skicka in en plan för komplettering till ansvarig fakultetshandläggare i ärendet (se bilaga med mall). Planen upprättas mellan prefekt och den sökande samtidigt som den sökande skriver under anställningsavtalet. Institutionen skickar planen till ansvarig fakultetshandläggare tillsammans med digital kopia på signerat anställningsavtal. Planen sparas i ärendet.
När planen har kommit in noterar ansvarig fakultetshandläggare detta i en samlad förteckning som förs för detta ändamål. En gång per år stämmer fakultetshandläggarna med ansvar för rekrytering av med berörda institutioner vilka kompletteringar som har skett och vilka som är utestående. Om en plan inte har fullföljts ska det motiveras och en reviderad plan upprättas. Ansvaret ligger hos berörd prefekt att planen följs och att vid behov föra en dialog med dekanus för att hantera eventuella svårigheter med att fullfölja planen.
Alla befintliga prefekter ska informeras om denna rutin när den träder i kraft. När en ny prefekt tillträder sitt förordnande ska de informeras om denna rutin.