Uppgiftsfördelning i det systematiska arbetsmiljöarbetet vid Uppsala universitet

För att förebygga risker i arbetet och för att uppnå en god arbetsmiljö i verksamheten genom ett systematiskt arbetsmiljöarbete gäller att fördelning av uppgifter och ansvar för arbetsmiljöuppgifter ska ske enligt nedan.

Den chef (se ordning för fördelning av uppgifter) som tilldelas arbetsmiljöuppgifter har ansvar att fatta beslut och vidta nödvändiga åtgärder inom ramen för tillgängliga resurser, tillgång på personal, utrustning, lokaler, tid och kunskaper.

Chef ansvarar för att verksamhet enbart bedrivs i lokaler som uppfyller gällande arbetsmiljökrav samt ansvarar för att brister hos lokalerna anmäls till områdesintendenturen och byggnadsavdelningen. Chef ansvarar dessutom för att utrustningen på arbetsplatsen uppfyller gällande arbetsmiljökrav.

Ordning för fördelning av uppgifter

Uppgiftsfördelning i det systematiska arbetsmiljöarbetet ska ske i enlighet med den ordning för fördelning av uppgifter som gäller vid Uppsala universitet, se bilaga 1.

Kvittering av fördelade arbetsmiljöuppgifter

Ansvaret som följer med nedanstående uppgiftsfördelning inträder när chef skriftligen kvitterar dessa uppgofter från överordnad chef i formuläret i bilaga 2.

Returnering av fördelade arbetsuppgifter

Om den chef som har tilldelats arbetsmiljöuppgifter inte har tillräckliga kunskaper, befogenheter eller resurser för att genomföra uppgifterna ska hon eller han skriftligen returnera uppgifterna till närmast överordnade chef med hjälp av formuläret i bilaga 3.

Chef som har fördelat arbetsmiljöuppgifter har alltid kvar sitt ansvar för arbetsmiljön, även om olika uppgifter i arbetsmiljöarbetet har fördelats.

Chef ska se till att de som får uppgifterna har tillräckliga kunskaper, tillräckliga befogenheter och resurser.

Det ska stå klart för alla berörda anställda vem som skall göra vad i arbetsmiljöarbetet.

Uppgifter i det systematiska arbetsmiljöarbetet

Den chef vid Uppsala universitet som har tilldelats arbetsmiljöuppgifter har följande uppgifter inom sitt verksamhetsområde (sin arbetsplats):

  • Se till att gällande lagstiftning och andra författningar på arbetsmiljöområdet efterlevs, bland annat Arbetsmiljöverkets föreskrifter om systematiskt arbetsmiljöarbete samt allmänna råd om tillämpningen av föreskrifterna och universitetets riktlinjer,
  • I samverkan med skyddsombud för såväl anställda som studenter organisera arbetsmiljöarbetet i enlighet med universitetets arbetsmiljöpolicy och riktlinjer för systematiskt arbetsmiljöarbete. Det innebär bland annat att fortlöpande undersöka arbetsförhållandena, identifiera och värdera risker i arbetsmiljön, vidta åtgärder för att hantera riskerna och följa upp dessa,
  • Vid regelbundna arbetsplatsträffar och i samband med introduktion av nyanställda ta upp verksamhetsfrågor med arbetsmiljöperspektiv samt informera medarbetarna om deras ansvar i arbetsmiljöarbetet. I övrigt se till att lagar, föreskrifter och interna riktlinjer kring arbetsmiljö samt vilka som är aktörer i det systematiska arbetsmiljöarbetet är kända bland medarbetarna,
  • Stimulera till förebyggande insatser och utveckling av arbetsplatsen ur ett arbetsmiljöperspektiv, till exempel genomföra regelbundna utvecklingssamtal, informera anställda och studenter om verksamhetens respektive utbildningens mål och innehåll, möjliggöra kompetens- och vidareutveckling för anställda samt utföra kursvärderingar enligt universitetets riktlinjer,
  • I samverkan med skyddsombud och studerandeombud upprätta och årligen revidera plan för arbetsmiljöarbet samt i budgetarbetet beakta de arbetsmiljöinvesteringar som behöver göras. Underlag för upprättande eller årlig revidering av plan för arbetsmiljöarbete skapas genom att utöva övergripande tillsyn av arbetsförhållanden, bland annat genom att företa skyddsronder, följa upp sjukfrånvaro, arbetsskador och tillbud,
  • Säkerställa och medverka till att eventuella ingripanden (förelägganden eller förbud) från Arbetsmiljöverket och andra, av regeringen utsedda tillsynsmyndigheter [1], respekteras och efterlevs,
  • Utarbeta och säkerställa rutiner för krisstöd och första hjälpen. Se till att arbetsskador, olyckor och tillbud utreds och anmäls samt bedriva aktivt rehabiliteringsarbete.


[1] Räddningstjänsten, Länsstyrelsen, Miljö- och hälsovårdsförvaltningen, Kemikalieinspektionen, Naturvårdsverket, Läkemedelsverket och Strålskyddsmyndigheten

Bilaga 1

Ordning för fördelning av uppgifter i det systematiska arbetsmiljöarbetet vid Uppsala universitet

Fastställt 2010-03-23, reviderat 2012-09-11, 2013-04-15.

Enligt arbetsmiljöverkets föreskrift om systematiskt arbetsmiljöarbete skall arbetsgivaren ha rutiner för att regelbundet undersöka arbetsförhållandena.

Rektor fördelar skriftligen uppgifterna i det systematiska arbetsmiljöarbetet till vicerektorerna, universitetsdirektören och överbibliotekarien. Rektor fördelar även uppgifter till föreståndare direkt underställda rektor.

Vicerektorerna, universitetsdirektören och överbibliotekarien fördelar i sin tur skriftligen uppgifterna i det systematiska arbetsmiljöarbetet inom universitet till:

  • Dekaner inom det humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet
  • Prefekter och föreståndare direkt underställda vicerektorerna inom det medicinska och farmaceutiska vetenskapsområdet och det teknisk-naturvetenskapliga vetenskapsområdet
  • Avdelningschefer/motsvarande underställda universitetsdirektören respektive överbibliotekarien

Dekanema inom det humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet vidarefördelar skriftligt uppgifterna i det systematiska arbetsmiljöarbetet till:

  • Prefekter
  • Föreståndare för centrumbildningar underställda fakultetsnämnden
  • Övriga enhetschefer

Prefekter, föreståndare, övriga enhetschefer samt avdelningschefer inom universitetsförvaltningen och universitetsbiblioteket far skriftligt vidarefördela uppgifter till:

  • Andra befattningshavare inom institutionen,
    centrumbildningen, avdelningen, enheten etcetera.

Bilaga 2

Formulär

Kvittering av fördelade arbetsmiljöuppgifter

Som chef/annan befattningshavare kvitterar du tilldelade arbetsmiljöuppgifter enligt rektors beslut om uppgiftsfördelningsordning i det systematiska arbetsmiljöarbetet vid Uppsala universitet.

Tilldelningen gäller fr.o.m. och tillsvidare, så länge uppdraget kvarstår, eller tills endera parten återtar eller returnerar uppgifterna.

……………………………… ……………………………….

 

 

 


Ort och datum Ort och datum

……………………………….

Personnummer

……………………………… ……………………………….

Överordnad chef Chef /annan befattningshavare

……………………………… ……………………………….

Namnförtydligande Namnförtydligande

Efter undertecknandet

Ett original av detta formulär sänds efter undertecknande till HR-avdelningen och sparas i personakt

En kopia sparas av chef

En kopia sparas av överordnad chef

Bilaga 3

Formulär

Returnering av fördelade arbetsmiljöuppgifter

Från

Namn:

Befattning:

Datum:

Underskrift:

...............................................................................

 

 

 


Till (överordnad chef) Namn:

Returnerade arbetsmiljöuppgifter:

Orsak till returneringen:

Härmed bekräftas att jag har mottagit ovanstående returnering:

Namn:

Befattning:

Datum:

Underskrift:

...............................................................................

Efter undertecknandet

  • Ett original av detta formulär sänds efter undertecknande till personalavdelningen och sparas i personakt
  • En kopia sparas av chef
  • En kopia sparas av överordnad chef

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin