Appendix, tabeller och figurer

Om man har mycket data eller t.ex. intervjuformulär, eller mer detaljerade resultat, kan de efter övervägande med fördel läggas i ett eller flera appendix. Tabeller och figurer i Appendix numreras som Tabell A1, Tabell A2 etc. och INTE i löpande numrering med övriga tabeller och figurer.

Tabeller och figurer

Hur mycket data ska redovisas? Dina undersökningar ska redovisas på ett sådant sätt att läsaren ser att du har fog för dina påståenden. Du måste presentera representativa data i form av sammanfattande diagram och tabeller, Långa tabeller med rådata ska undvikas. Dessa kan tas med som appendix längst bak i arbetet. Data rapporteras antingen i en tabell eller i en figur, aldrig bäggedera.

Tabeller används för numeriska data eller data som kan beskrivas med några ord, allt annat visas som figurer. När du har rapporterat data i en tabell eller figur ska du sen inte upprepa data i löptexten. Där presenterar du i stället de viktigaste resultaten i ord, som beskrivet ovan. Rubriken till tabellen eller figuren tillsammans med den förklarande texten ska vara utförlig och så omfattande att läsaren ska kunna förstå vad tabellen eller figuren visar utan att behöva bläddra i resten av rapporten. Det betyder att det måste framgå tydligt vad du analyserat, och vad för analys som gjorts.

Tabeller och figurer numreras med arabiska siffror i den ordning de citeras i texten i separata serier (Tabell 1, 2, 3, …, Figur 1, 2, 3…). Du måste hänvisa till alla figurer och tabeller från löptexten.

A table has a heading at the top that tells you what the table shows. If you need an explanatory text in addition to the heading, there are a few different traditions. You can either have an explanatory table text at the top or use footnotes or a short descriptive text below the table. Check with your teacher/supervisor about what applies in your case.

The table header contains headings for all columns showing quantities and units. The leftmost column designates the categories (Compound 4) whose properties are shown in the following columns (IC50 and LLE). All values in a table row must relate to the category designated in the leftmost column of that row, and the table should be organised to be read from left to right. That means the quantities whose properties you are examining (what you would put on the x-axis if you were making a graph) are listed vertically in the leftmost column.

Horizontal lines are inserted only at the top, below the table head and at the bottom (see the example above). Vertical lines are not usually used in scientific tables, nor are horizontal lines used in the table itself.

If a measurement value is missing, it is indicated by “EB” (“ej bestämt”) or “ND” (“not determined”) to show that it is not zero. In English, decimals are written with decimal points, so you need to change this in data printouts that have Swedish commas. You can use footnotes to explain individual rows or columns in the table.

Figures can be, for example, charts, maps or sketches of various kinds. For diagrams, both axes should be labelled with quantities (what is measured) and units. All figures need a figure text underneath. You should be able to read the figure text independently of the main text. Here are some examples of what figures can look like:

Only use curves when the dependent variable varies continuously. In other cases, we use bar charts (for discrete variables) and histograms (bar charts, for continuous variables or class-based material). Example of a histogram:

Use colours carefully and make sure that your images can be understood even if printed in greyscale.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin