UppTalk: Kan innovation vara en lösning för hållbar utvinning av kritiska metaller och mineraler?

• Datum: 27 februari 2024, kl. 12.00–12.30
  • Plats: Zoom
  • Typ: Seminarium
  • Föreläsare: Alireza Malehmir, professor i geofysik vid institutionen för geovetenskaper
  • Webbsida
  • Arrangör: Teknisk-naturvetenskapliga fakulteten
  • Kontaktperson: Lovisa Svensson

För att lyckas med energiomställningen och klimatanpassningen av samhället behövs innovativa lösningar för mineralprospektering. Hur kan vi skapa en ansvarsfull, robust och hållbar tillgång till dessa material? Möt professor Alireza Malehmir, ledare för det nystartade Smart Exploration Research Centre som har som mål att bli ett globalt nav för prospektering av kritiska och strategiska mineraler.

Samtalet ges på engelska

Länk till zoom

Vill du ha en påminnelse via mejl 30 minuter innan samtalet börjar? Skriv in din e-postadress i detta formulär.

UppTalk är en populärvetenskaplig seminarieserie via Zoom där du får ta del av intressanta samtal och tvärvetenskapliga panelsamtal med forskare vid Uppsala universitet. Samtalen kretsar kring samhällsrelevanta ämnen och där du som åhörare har möjlighet att ställa frågor till våra forskare.

Kommande UppTalk