Arbetsgrupp 6: Rustningskontroll, icke-spridning och nedrustning av kärnvapen

Ledare: Dr Thomas Jonter

De akademiska studierna av kärnvapen med fokus på frågor som rör säkerhet och strategi står inför speciella svårigheter när det gäller sekretess. Stater saknar kapacitet att dra systematiska lärdomar från tidigare fall, och forskare har antagit olika metoder för att studera dessa frågor. Som ett resultat är kunskapsläget och "know-how" fragmenterat snarare än kumulativt. Dessutom fortsätter en USA-centrerad strategi att forma forskningsagendor och datainsamling.

Mot denna bakgrund kommer arbetsgrupp 6 att lägga grunden för ett mer kumulativt och systematiskt arbetssätt. Arbetsgruppen kommer att fortsätta med denna ansträngning genom tre sekventiella kluster: 1) empiriska grunder, 2) tidigare erfarenheter och nya verktyg och 3) framväxande utmaningar.

Vi kommer att eftersträva ett jämförande tillvägagångssätt för att studera tidigare lärdomar, nya verktyg och framtidsutsikter för kärnvapennedrustning och icke-spridning av kärnvapen för att möjliggöra en bredare diskussion och relevanta resultat.

Arbetsgruppens ledare: Dr Thomas Jonter

Thomas Jonter

Dr. Thomas Jonter är professor i internationella relationer vid Institutionen för ekonomisk historia och internationella relationer, Stockholms universitet (SU), och gästprofessor vid Alva Myrdal-centrum, Uppsala universitet. Han har en doktorsexamen i historia från Uppsala universitet och en examen i Organisational Leadership (Postgraduate Diploma) från University of Oxford.

Jonter har varit prefekt för Institutionen för ekonomisk historia och internationella relationer, 2006-2009 och 2016-2020 och var föreståndare för Stockholm University Graduate School of International Studies, SU, 2013-2016.

Från 2024 leder han arbetsgruppen Nuclear Disarmament and Non-Proliferation vid Alva Myrdal-centrum. Dr. Jonter har även varit gästforskare vid Stockholm International Peace Research Institute (SIPRI), Stanford University och Cornell University. Från 2015 har han varit ordförande för svenska avdelningen av Pugwash.

Jonters forskning är inriktad mot nedrustningspolitik, nukleär icke-spridning och NATO:s utvidgning i ett nordiskt perspektiv. Han har publicerat en rad böcker och artiklar och erhöll 2019 års atombombsdiplom av Svenska Läkare mot kärnvapen för bl a boken The Key to Nuclear Restraint. The Swedish Plans to Acquire Nuclear Weapons, (Palgrave Macmillan, 2016). Han ingår i redaktionskommittén för Global Nuclear Histories, McGill-Queen's University Press och är rådgivare för forskningsprogrammet Nuclear Knowledges, Sciences Po, Paris.

Publikationer från arbetsgrupp 6

Ett urval av arbetsgruppens publikationer och artiklar listas nedan, i kronologisk ordning.