Arbetsgrupp 1: Att förhandla om kärnvapennedrustning

Ledare: Dr Isak Svensson

Arbetsgrupp 1 fokuserar på processerna för multilaterala förhandlingar som syftar till nedrustning, icke-spridning och kontroll av kärnvapen. Vi kommer att stimulera forskning och sammanföra ledande internationella forskare inom studiet av förhandlingar samt forskare som specifikt fokuserar på NPT och andra former av kärnvapenförhandlingar.

Den viktigaste uppgift som vi har framför oss är att använda vetenskaplig evidens för att besvara följande forskningsfråga: Hur kan processer för kärnvapenförhandlingar bli mer effektiva för att bromsa, kontrollera och minska kärnvapenprogram? Vår prioritering kommer vara att identifiera vilka de viktigaste villkoren är som kan öka förhandlingarnas effektivitet och att identifiera de viktigaste hindren som hindrar kärnvapenförhandlingarna från att göra framsteg.

Arbetsgruppens ledare: Dr Isak Svensson

Isak Svensson

Dr Isak Svensson är professor vid Institutionen för freds- och konfliktforskning vid Uppsala universitet i Sverige, där han undervisar och bedriver forskning om olika aspekter av konfliktlösning.

Hans forskning fokuserar på internationell medling i inbördeskrig, religiösa dimensioner av väpnade konflikter och dynamiken i ickevåldsam civil motståndsrörelse.

Isak Svenssons arbeten publiceras i tidskriftsartiklar i ledande tidskrifter som International Studies Quarterly, Journal of Peace Research, Journal of Conflict Resolution, European Journal of International Relations, International Negotiation, Research and Politics, samt i bokkapitel hos akademiska förlag inklusive Cambridge University Press och Oxford University Press.

Svensson var forskningsdirektör vid National Centre for Peace and Conflict Studies (NCPCS) vid University of Otago, Nya Zeeland, (2010-2012), och är medlem i redaktionskommittén för Journal of Peace Research samt redaktionsrådet för Politics and Religion.

Isak Svensson har tjänstgjort som representant i det styrande rådet för International Studies Association (ISA) under 2015-2016. Han är ledare för en arbetsgrupp inom internationella förhandlingar vid Alva Myrdal-centrum för kärnvapennedrustning vid Uppsala universitet.

Hans böcker inkluderar "The Go-Between: Ambassador Jan Eliasson and the Styles of International Mediation" (medförfattad av Peter Wallensteen), United Institute of Peace Press (2010), "Ending Holy Wars: Religion and Conflict Resolution in Civil Wars", University of Queensland Press (2012), och "International Mediation Bias and Peacemaking: Taking sides in civil wars" (Routledge, 2015). Hans senaste bok (som medförfattare) är "Confronting the Caliphate: Civil resistance in jihadist proto-states" (Oxford University Press, 2022). Isak Svensson tilldelades Uppsala universitets pedagogiska pris 2019 inom samhällsvetenskap och humaniora.