Möt sommarens SweDeliver-praktikanter: Shengtao Yu, Uppsala universitet

SweDeliver kan nu presentera de sex masterstudenter vi valt ut för forskningspraktik hos våra industripartners. För studenterna väntar en sommar med ledande forskning inom läkemedelstillförsel i toppmoderna miljöer. Möt vi Shengtao Yu som ska göra sin praktik hos Ultimovacs.

(Bild borttagen)

Namn  Shengtao Yu
Studerar  Masterprogrammet i läkemedelsmodellering, Uppsala universitet (SE)
Ska praktisera vid  Ultimovacs

Med en examen i kemi i bagaget anlände Shengtao Yu till Sverige för att prova på läkemedelsforskning. När möjligheten att göra sommarpraktik hos en av SweDelivers industripartners erbjöds väckte det genast hans intresse.

(Bild borttagen) Shengtao Yu, masterstudent

”Det svarar helt mot mina intressen, ambitioner och kunskaper. Det här är företag som verkar i frontlinjen inom läkemedelstillförsel, och jag är övertygad om att sommarens praktik kommer att utveckla mina professionella förmågor och nätverk inom industriell forskning, vilket är till uppenbar nytta för min framtida karriär, säger Shengtao.

Shengtao Yu ska göra sin praktik vid Ultimovacs, det Oslobaserade företaget som utvecklar nya immunterapier mot cancer. En matchning helt i linje med Shengtaos personliga strävan att ta aktiv del i kriget mot cancer, efter att tidigare ha upplevt en familjemedlem diagnostiseras med sjukdomen.

”Jag hoppas få tydligare inblick i vad som särskiljer akademisk och industriell forskning för att på sikt fatta rätt beslut inför min framtida karriär. Jag räknar också med att utveckla min forskningskompetens, och tror verkligen att den här möjligheten kommer att utgöra en hörnsten i min professionella utveckling.”

(Bild borttagen) Centrumledare
Professor Christel Bergström