Malin Tväråna
Senior Lecturer/Associate Professor at Department of Education
- E-mail:
- malin.tvarana@edu.uu.se
- Visiting address:
- Von Kraemers allé 1 A
752 37 Uppsala - Postal address:
- Box 2136
750 02 Uppsala
Download contact information for Malin Tväråna at Department of Education
- ORCID:
- 0000-0001-7527-0011
More information is available to staff who log in.
Short presentation
Associate professor (Docent) in Curriculum Studies, specializing in Social Sciences Education. I teach social science/social studies and civics education, as well as didactic theory and methods.
My research focuses civics and citizenship education, the role of subjectification and agency in critical thinking and democracy, and education development research. Particular methodological interests: Phenomenography, Variation theory, Activity theory, Design research.
Biography
Ongoing projects
- Sustainable models - a comparative study of visual ESD models in social science and natural science
- Students' abilites, attitudes and democratic ideal in a world of fake news
- Framing political issues in Civics - a didactical model
Earlier research
- Project leader: "Is a picture worth a thousand words? Visual literacy in social studies".
- Leader of the network for social studies subjects at Stockholm Teaching and Learning Studies
- Participant in the project General and subject-specific approaches to digital source criticism in social studies, history, biology, psychology and photographic images.
Other
- Coordinator of SIG 9 Phenomenography and Variation Theory at EARLI (European Association of Learning and Instruction)
- Steering group of The Phenomenography and Variation Theory Research Front Initiative
- Network leader of the regional network for education development research in collaboration with schools at Uppsala university (RUF).
- Chair and Editorial board member of the journal Skola och Samhälle [School and society].
Research
Leader of the network for social science/social studies subjects at Stockholm Teaching and Learning Study where we run a research project on Visual representations in social science education, funded by the national ULF project for the development of research collaboration between academia and schools.
I am also involved in an interdisciplinary project on source criticism and source fidelity, funded by the School Research Institute.
Publications
Selection of publications
- Teaching Civic Visual Literacy (2024)
- Focal points for teaching the notion of critical aspects (2023)
- Civic reasoning about power issues (2023)
- Lärarstudenters ämnesdidaktiska reflektioner i geografi, historia, religion och samhällskunskap (2022)
- Ämneslärarens arbete (2021)
- Varför fortsätter flykten över Medelhavet? (2021)
- Fenomenografi och variationsteori (2021)
- Samhällsanalys: resonerande, kunskap, omdöme (2021)
- Politiskt medborgarskap i en digital tid (2021)
- Verksamhetsteori (2021)
- Progression of critical thinking in social science education. (2021)
- Sex bärande principer för god forskningssamverkan (2021)
- Kritiskt omdöme i samhällskunskap (2019)
- Tycka eller tänka om rättvisa – vad främjas i mellanstadiets samhällskunskapsundervisning? (2019)
- Theories of justice among eight-year-olds (2018)
- Researching Pedagogical Content Knowledge through Learning Study (2016)
- Hur kan den tysta lärarkunskapen utnyttjas för bättre undervisning om styckeindelning i engelska? (2013)
Recent publications
- Diagrams in Civic Education (2024)
- Visual literacy in Civics (2024)
- Teaching Civic Visual Literacy (2024)
- Dimensioner av samhällsanalytiskt tänkande (2024)
- Att utmana bilden av systemet (2024)
All publications
Articles
- Dimensioner av samhällsanalytiskt tänkande (2024)
- Att utmana bilden av systemet (2024)
- Focal points for teaching the notion of critical aspects (2023)
- Sluta ställ kritiskt tänkande och faktainlärning i motsats till varandra (2023)
- Civic reasoning about power issues (2023)
- Grasping the concept of value (2022)
- Lärarstudenters ämnesdidaktiska reflektioner i geografi, historia, religion och samhällskunskap (2022)
- Samhällskunskap (social science education) in Sweden (2022)
- Rätt kompetens behövs hos dem som beslutar om lärares professionsutveckling (2022)
- Varför fortsätter flykten över Medelhavet? (2021)
- Demokratin är utbildningens innehåll, mer än mål eller medel (2021)
- Samhällsanalys: resonerande, kunskap, omdöme (2021)
- Modeller som möjliggör (2021)
- Tycka eller tänka om rättvisa – vad främjas i mellanstadiets samhällskunskapsundervisning? (2019)
- Att reducera ämnet samhällskunskap till ‘kunskaper om’ fråntar ämnet dess mening (2019)
- Makt: Relation eller tillstånd? (2018)
- Theories of justice among eight-year-olds (2018)
- Mer forskning innan reformer genomförs (2018)
- Värna forskningskunnighet, motverka kommersialisering (2016)
- Framgångsrik undervisning (2015)
- Forska i arbetet bättre än hemsnickrad fortbildning (2015)
- Hur kan den tysta lärarkunskapen utnyttjas för bättre undervisning om styckeindelning i engelska? (2013)
Books
- Diagrams in Civic Education (2024)
- Ämneslärarens arbete (2021)
- Kritiskt omdöme i samhällskunskap (2019)
- Rikare resonemang om rättvisa (2014)
Chapters
- Teaching Civic Visual Literacy (2024)
- Ämnesdidaktiskt forsknings- och utvecklingsarbete (2021)
- En skoldag (2021)
- Fenomenografi och variationsteori (2021)
- Ämneslärarens didaktiska ledarskap (2021)
- Politiskt medborgarskap i en digital tid (2021)
- Verksamhetsteori (2021)
- Rikare resonemang om rättvisa (2017)
- Ett ämnesdidaktiskt perspektiv (2017)
- Innebörden av rättvisa i resonemang om rättvisefrågor i samhällskunskapsundervisning på gymnasiet (2014)
Conferences
- Visual literacy in Civics (2024)
- Developing source critical skills in social studies (2024)
- TPACK and the design of teaching against misinformation in five school subjects (2023)
- Progression of critical thinking in social science education. (2021)
- Vad möjliggör modellen? (2021)
- A phenomenographic approach as a tool in teachers' daily work. (2021)
- What’s the value of water? (2019)
- Qualitative differences in the ability to analyse societal issues (2019)
- Theories of justice in primary school (2019)
- Deltagande, identitetsskapande, deliberation eller kritiskt omdöme (2019)
- Vad är vatten värt? En studie om ekonomiundervisning i grundskolans olika stadier (2018)
- Vad är det elever i olika åldrar kan när de kan analysera flyktingsituationen? (2018)
- ”Nästan allting hör till vad man behöver” (2018)
- Analys av flyktingfrågan – vad är det vi vill att eleverna ska kunna göra när de analyserar flyktingsituationen, och vad i vår undervisning möjliggör det? (2017)
- Researching Pedagogical Content Knowledge through Learning Study (2016)
- What is it to know how to reason about justice in civics in upper secondary school? (2016)
- Rikare resonemang om rättvisa i samhällskunskapsundervisningen (2015)
- How can a survey of students' conceptions contribute to developing teachers' pedagogical content knowledge? (2015)
- Betydelsen av några kommunikativa handlingar i samhällskunskapsundervisning om att resonera om rättvisa (2014)