Anders Arweström Jansson
Professor at Department of Information Technology; Vi3; Human Machine Interaction
- Mobile phone:
- +46 70 425 00 90
- E-mail:
- Anders.Arwestrom.Jansson@it.uu.se
- Visiting address:
- Hus 10, Lägerhyddsvägen 1
- Postal address:
- Box 337
751 05 UPPSALA
- Academic merits:
- Docent, Excellent Teacher
More information is available to staff who log in.
Short presentation
This text is not available in English, therefore the Swedish version is shown.
Jag undervisar i människa-maskininteraktion, mer specifikt om kognitiva arbetsanalyser, människan i komplexa system och människa-maskinautomation. Min forskning handlar om människans förmåga att fatta beslut med hjälp av tekniska system och om människans roll i den tekniska utvecklingen. Jag intresserar mig särsklit för metod- och teoriutveckling inom kunskapselicitering, beslutsfattande, design av interaktion med komplexa system, samt om villkor för framgångsrik automatisering och automation.
Keywords
- envmed008
Biography
This text is not available in English, therefore the Swedish version is shown.
Forskning
Min forskning handlar om människans förmåga att fatta beslut med hjälp av tekniska system och om människans roll i den tekniska utvecklingen. Jag intresserar mig särsklit för metod- och teoriutveckling inom kunskapselicitering, beslutsfattande och design av gränssnitt för interaktion med komplexa, dynamiska och icke-transparenta system. Men jag intresserar mig också för hur människor utvecklar expertis vid användning av sådana system, samt för principer för automation och automatisering som tar hänsyn till människans kognitiva konstitution.
Jag har varit huvudhandledare för:
Mikael Erlandsson, disputerade maj 2014 med avhandlingen What’s in your Mind? Collegial Verbalisation – An Ecological Approach to Knowledge Elicitation
Patrik Stensson disputerade december 2014 med avhandlingen The Quest for Edge Awareness: Lessons not yet learned – On practical and situated usefulness of advanced technological systems among inescapable uncertainties in a world of dynamic changes
Anton Axelsson disputerade mars 2019 med avhandlingen Knowledge Elicitation as Abstraction of Purposive Behaviour
Ida Löscher disputerade februari 2020 med avhandlingen Catching a Moving Target: The Use of Cognitive Work Analysis to Understand Users’ Needs in a Future Context
Rebecca Cort disputerade december 2021 med avhandlingen Getting Work Done: The significance of the Human in Complex Socio-Technical Systems
Jag har också varit bihandledare för:
Eva Olsson disputerade 2004 med avhandlingen Designing Work Support Systems – For and With Skilled Users
Lars Winkler Petersson disputerade 2008 med avhandlingen Collaborative Visualization: Designing and Evaluating Systems for Co-located Work
Mikael Laaksoharju disputerade 2014 med avhandlingen Designing for Autonomy
Simon Tschirner disputerade 2015 med avhandlingen The GMOC Model – Supporting Development of Systems for Human Control
I min forskargrupp ägnar vi oss åt både grundforskning och forskning med tillämpningar inom tågtrafiksystemet och andra trafikslag, samt sjukvård och kontorsarbete. Forskningen finansieras främst av Trafikverket. Vi forskar med både empiriska och analytiska ansatser, och vi kombinerar fältsstudier med experiment i lab-miljö.
Sedan 2021 leder jag under, åren 2021 - 2030, Uppsala-delen i den excellenssatsning som Trafikverket gör via bland annat KAJT ( se www.kajt.org ) för att öka kapaciteten på svenska järnvägar. Inom den excellenssatsningen utför vi forskning för 1 MSEK/år under 10 år, och i huvudsak forskar vi på det mänskliga bidragets roll i sociotekniska system.
Sedan våren 2020 är jag Excellent lärare vid fakulteten
Betygskommittéer och uppdrag som opponent
2007 – Jens Alfredsson, Linköping University
2013 – Jonas Moll, Royal Institute of Technology
2014 – Stanislav Zabramski, Uppsala University
2015 – Ulrik Spak, Uppsala University
2016 – Peter Berggren, Linköping University
2018 – Ruth Lochan, Uppsala University
2018 – Sandra Mattson, Chalmers University of Technology, 2018 - Opponent
2018 – Jonas Rybing, Linköping University
2018 - Eva Simonsen, Chalmers University of Technology
2019 - Ari Kolbeinsson, Skövde University
2020 - Goran Milutinovic, University of Gävle
2021 - Eduardo Rosa, University of Gävle
Undervisning och forskarutbildningskurser
Jag har undervisat kontinuerligt i mer än 25 år, 1-3 kurser som huvudlärare per läsår. Förutom obligatoriska grundkurser i människa-datorinteraktion har jag regelbundet haft kurser i kognitiv psykologi, IT-system och männsikor i samspel, människan i komplexa system samt komplexa system i teknik och samhälle - teknik. Jag gör inhopp som gästlärare på flera andra kurser.
Jag organiserar och ger regelbundet forskarutbildningskurser i ämnen som situationsmedvetenhet, beslutsfattande, kognitiva arbetsanalyser mm. Det händer att doktorander från andra lärosäten och institutioner deltar i mina kurser. Senaste kursen var en metodkurs inom ramen för forskarutbildningen i människa-datorinteraktion tillsammans med Mats Lind och Iordanis Kavathatzopoulos.
Jag ämnesgranskar varje år mellan fem och femton examensarbeten, oftast från STS-, HCI-, IT- och DV-programmen.
Industrianknytning
Jag arbetar via anställning hos Experis som oberoende tredjepartsgranskare åt Alstome (tidigare Bombardier Transportation AB) som tillverkar nästa generations tunnelbanetåg åt SL, samt har tidigare haft motsvarande uppdrag för MTR för uppgradering av befintlig fordonsflotta.
Uppdrag
Jag har varit utvärderare åt Universitetskanslerämbetet i de nationella utvärderingarna av högskoleutbildningarna i kognitionsvetenskap och interaktionsdesign. Jag har utfört motsvarande utvärderingar i Danmark för utbildningarna i kognitionsvetenskap och informatik.
Under omställningen av de svenska högskoleutbildningarna till Bologna-reformen var jag ordförande i Programrådet för Matematik, Datavetenskap och Fysik vid Tekniska-naturvetenskapliga fakulteten.
2006 - 2010 var jag IT-institutionens exjobbssamordnare.
2018 - 2022 var jag forskarutbildningsansvarig professor för datavetenskap med inriktning mot människa-datorinteraktion.
Under hösten 2024 var jag granskare år MynAk (Myndigheten för arbtesmiljökunskap) för granskning av rapporten om kognitiva arbetsmiljö.
Jag genomför regelbundet granskningar av ansökningar till meriterad och excellent lärare vid andra lärosäten
Sedan 2020-07-01 är jag ordförande i Tekniska-Naturvetenskapliga Fakultetens anställningsberedning. Dessförinnan var jag suppleant i beredningens presidie sedan 2019-01-01.
Publications
Recent publications
- Modelling operator control work across traffic management domains (2024)
- Exploring visual maturity (2022)
- Assessment of openness as a dynamic team skill in order to counteract “free-riding” (2020)
- Past and future challenges for railway research and the role of a systems perspective (2019)
- The coordination between train traffic controllers and train drivers (2019)
All publications
Articles
- Modelling operator control work across traffic management domains (2024)
- Exploring visual maturity (2022)
- The coordination between train traffic controllers and train drivers (2019)
- On the importance of mental time frames (2018)
- Eliciting strategies in revolutionary design (2018)
- Collegial verbalisation — the value of an independent observer (2015)
- Automous Technology - Sources of Confusion (2014)
- Verbal reports and domain-specific knowledge (2013)
- En resa genom tänkandets labyrinter (2013)
- Collegial verbalisation (2007)
- Bridging the gap between analysis and design (2006)
- Work on the bridge (2006)
- Participatory design with train drivers - a process analysis (2005)
- The pathologies are precursors of failure - a reply to Funke (1995)
- Pathologies in dynamic decision making (1994)
- Jafkten på den generella företagarkompetensen (1994)
- Swdedes in Moro I
- GMOC
Books
Chapters
- Recognizing complexity (2014)
- Actin or reacting? (2005)
- Goal achievement and mental models in everyday decision making (1999)
- Exploring auditorily enhanced tactile maps for travel in new environments (1996)
- Strategies in dynamic decision making (1995)
Conferences
- Assessment of openness as a dynamic team skill in order to counteract “free-riding” (2020)
- Past and future challenges for railway research and the role of a systems perspective (2019)
- Towards a distributed cognition perspective of the Swedish train traffic system (2017)
- Knowledge Elicitation in Naturalistic Decision Making (2017)
- Adding integral display properties to increase generalizability of a configural display (2017)
- Work domain analysis of an intensive care unit (2016)
- Authority and level of automation (2014)
- The 'Methods for designing for future autonomous systems' (MODAS) project (2014)
- Edge awareness (2014)
- Recognizing complexity (2013)
- Recognizing complexity (2013)
- Collegial collaboration for safety (2013)
- Augmented reality as a navigation aid for the manoeuvring of High-Speed Crafts (2004)
- The TRAIN-project: Effects of Organizational Factors, Automatic Train Control, Work Hours, and Environment: Suggestions for Safety-Enhancing Measures (2003)
- Safer navigation at sea using augmented reality (2002)
- Using a Real-Life Setting to Combine Social and Technical Skills (2000)
- Railway safety and the train driver information environment (2000)
- Independent variables and individual differences in decision research (1995)
Reports
- Vad är det trafikledarna gör som automationen inte klarar? (2017)
- Framtida tågtrafikstyrning (2015)
- Utvärdering av förändringar i trafikledarnas beslutsfattande (2014)
- Förstudierapport (2013)
- The Windscreen Used as a Display for Navigation Information, An Introductory Study (2002)
- Teknik som kan minska kollektivtrafikresenärernas oro (2000)
- Att köra tåg (2000)
- Människa-maskininteraktion och gränssnittsutformning i samband med tågtrafikstyrning (1999)
- Report on full evaluation of prototype interfaces for the MoBIC Travel Aid (1995)
- Blind people travelling in large-scale, unfamiliar envronments (1995)