Stanko Skrtic ny styrelseordförande i Swedeliver

SweDeliver välkomnar Stanko Skrtic, Medical Science Director vid AstraZeneca R&D, som ny ordförande i vår styrelse.

(Bild borttagen) Stanko Skrtic, ny ordförande i SweDeliver

Stanko Skrtic har omfattande erfarenhet av experimentell endokrinologi, klinisk farmakologi, preklinisk forskning samt skilda faser av kliniskt utvecklingsarbete. Stanko Skrtic har också utvecklat flera mindre innovationsföretag inom life science-sektorn.

Stanko Skrtics vetenskapliga gärning omfattar fler än 60 artiklar i både prekliniska och kliniska områden. I sin prekliniska akademiska forskning har han arbetat vid Philips Universität Marburg & RWTH Aachen, samt gästforskat vid NIH Imaging Center i Bethesda, MD. Stanko Skrtic har även arbetat vid Sahlgrenska universitetssjukhuset som internmedicinsk läkare och klinisk farmakolog.

Stanko Skrtic har mångårig erfarenhet av styrelseuppdrag inom svensk biotech. Han sitter för närvarande i styrelserna för Admedella AB, Animeda AB och Anivator AB.

– Vi är oerhört glada att presentera Stanko Skrtic, AstraZeneca R&D, som ny styrelseordförande för SweDeliver och ser alla fram emot att samarbeta med Stanko de kommande åren! Vi vill samtidigt uttrycka vår stora tacksamhet till Mats Berglund, AstraZeneca R&D, som efter 3,5 år i spetsen för SDDF och SweDeliver avgår som ordförande. Som stark förespråkare för forskning inom läkemedelstillförsel i Norden har Mats med sitt arbete och stora engagemang spelat en betydelsefull roll i vårt centrums framgångshistoria, säger Christel Bergström, centrumledare vid SweDeliver.

Vi återkommer med en utförligare presentation av Stanko Skrtic.

MER INFORMATION

(Bild borttagen) Christel Bergström