Befordran och meritering

Ur Anställningsordning för Uppsala universitet

50 § En universitetslektor ska befordras till professor och en universitetsadjunkt till universitetslektor om han eller hon skriftligen ansöker om det, är behörig för en sådan anställning och har bedömts uppfylla de specifika krav som respektive områdes-/fakultetsnämnd fastställt.

Juridiska fakultetsnämndens riktlinjer

För befordran till professor krävs samma grad av vetenskaplig och pedagogisk skicklighet som vid anställning som professor, se ovan i avsnitt 2. Vid befordran avgränsas bedömningen av vetenskaplig och pedagogisk skicklighet av det ämne inom vilket befordran söks.

Sökande till anställning som lektor kan samtidigt ansöka om befordran till professor, om inte anställningens inriktning motiverar att befordringsmöjligheten begränsas och begränsningen uttryckligen framgår av kungörelsen (se AO 51§)

Handläggning

Vid ansökan om befordran kontaktar sökande först fakultetshandläggaren via fakultetens funktionsbrevlåda jurfak@jur.uu.se för instruktioner om hur ansökan sedan ska inlämnas elektroniskt i Uppsala universitets rekryteringssystem.

Ur Anställningsordning för Uppsala universitet

63 § Den som är anställd som biträdande universitetslektor ska efter skriftlig ansökan befordras till universitetslektor om han eller hon efter sakkunniggranskning bedömts uppfylla de kvalifikationskrav som respektive områdes-/fakultetsnämnd fastställt och som framgått av information om ledig anställning.

Juridiska fakultetsnämndens riktlinjer

Utgångspunkten för bedömningen av en ansökan om befordran till universitetslektor ska vara de kvalifikationskrav som framgått av utlysningen av tjänsten som biträdande lektor. Vad som därutöver krävs för behörighet i vetenskapligt och pedagogiskt hänseende framgår av 20 och 22 §§ Anställningsordningen samt fakultetens kompletterande riktlinjer för anställning som universitetslektor. Dessutom gäller att den sökande ska ha förmåga att samarbeta och i övrigt uppfylla de krav på lämplighet som behövs för att fullgöra arbetsuppgifterna väl.

Handläggning

Vid ansökan om befordran kontaktar sökande först fakultetshandläggaren via fakultetens funktionsbrevlåda jurfak@jur.uu.se för instruktioner om hur ansökan sedan ska inlämnas elektroniskt i Uppsala universitets rekryteringssystem.

Ur Anställningsordning för Uppsala universitet

50 § En universitetslektor ska befordras till professor och en universitetsadjunkt till universitetslektor om han eller hon skriftligen ansöker om det, är behörig för en sådan anställning och har bedömts lämplig utifrån de specifika kriterier som respektive områdes-/fakultetsnämnd fastställt.

Uppsala universitets anställningsordning

Juridiska fakultetsnämndens riktlinjer

Angående behörighet i vetenskapligt och pedagogiskt hänseende, se 34, 35 §§ AO samt fakultetens riktlinjer för anställning som universitetslektor. Därutöver ska den sökande ha varit anställd som lärare vid högskola eller motsvarande under minst tre år.

Handläggning

Vid ansökan om befordran kontaktar sökande först fakultetshandläggaren via fakultetens funktionsbrevlåda jurfak@jur.uu.se för instruktioner om hur ansökan sedan ska inlämnas elektroniskt i Uppsala universitets rekryteringssystem.

Syftet med antagning av docenter vid Juridiska fakulteten

Syftet med att anta docenter vid Juridiska fakulteten är att tydliggöra en persons särskilda vetenskapliga kompetens. Docent får antas om det kan vara till nytta för forskningen och utbildningen. En docent förutsätts vara verksam inom utbildning på forskarnivå, bland annat genom att bistå med kvalificerad handledning och att åta sig uppdrag som opponent. För att bli antagen som docent krävs därför vetenskaplig meritering som går utöver doktorsexamen.

Docent ska normalt antas endast i ett ämne i vilket utbildning på forskarnivå bedrivs vid fakulteten. En person som antagits som docent vid annat lärosäte kan inte antas som docent i samma ämne vid Juridiska fakulteten i Uppsala.

Handläggning

Beslut i ärende rörande antagning som docent fattas av Juridiska fakultetsnämnden.

Ansökningsförfarande: Sökande kontaktar först fakultetshandläggaren via fakultetens funktionsbrevlåda jurfak@jur.uu.se för instruktioner om hur ansökan sedan ska inlämnas elektroniskt i Uppsala universitets rekryteringssystem (Varbi). I rekryteringssystemet finns detaljerade instruktioner om ansökans utformning.

Ansökan ska innehålla en meritförteckning, ett vetenskapligt curriculum inklusive de vetenskapliga arbeten och andra handlingar med vilka sökande vill styrka sin vetenskapliga skicklighet.

Ämnesföreträdaren ska lämna förslag till två sakkunniga för bedömning av sökandens docentkompetens. De som föreslås till sakkunniga bör vara professorer vid annan fakultet. Endast om det föreligger synnerliga skäl får sakkunniga hämtas inom den egna fakulteten. Synnerliga skäl kan vara att kompetens för bedömning av ärendet saknas utanför fakulteten.

När ansökan samt ämnesföreträdarens förslag till sakkunniga och, i det fall sådant krävs enligt punkten "Krav för antagning för sökande som ej har anställning vid Juridiska fakulteten" ovan, dennes yttrande inkommit till fakultetsnämnden, ska nämnden utse sakkunniga. Dessa ska avge utlåtanden över den sökandes vetenskapliga skicklighet. Av utlåtandena ska framgå om docentförordnandet tillstyrks eller inte. Rekryteringsgruppen ska avge yttrande till fakultetsnämnden, vilket ska innehålla en rekommendation till beslut.

Syftet med antagning av excellent lärare vid Juridiska fakulteten

Syftet med att anta excellenta lärare vid Juridiska fakulteten är att tydliggöra en persons särskilda pedagogiska kompetens. I de av rektor antagna Riktlinjer för antagning av excellent lärare (UFV 2010/1842; rev. 2012-05-15) används benämningen excellent lärare för lärare som uppnått en högre nivå av pedagogisk skicklighet som tydligt skiljer sig från grundnivån på liknande sätt som docentkompetens skiljer sig vetenskapligt från doktorsexamen. Vad som krävs för att uppnå den högre nivån framgår av fastställda bedömningskriterier som utgår från den definition och de kriterier för pedagogisk skicklighet som gäller enligt 23 § i Anställningsordning för Uppsala universitet (UFV 2010/1842; rev. 2018-02-21). Dessa riktlinjer preciseras ytterligare genom Juridiska fakultetens riktlinjer vid rekrytering av lärare (JURFAK 2015/49). I det följande lämnas ytterligare
anvisningar för den som söker om att antas som excellent lärare vid den Juridiska fakulteten.

Behöriga att söka

Den som är tillsvidareanställd lärare (universitetsadjunkt, universitetslektor eller professor) vid Uppsala universitet kan antas som excellent lärare.

Handläggning

Ansökan om antagning som excellent lärare kan inlämnas löpande under året.
Ansökningsförfarande: Sökande kontaktar först fakultetshandläggaren via fakultetens funktionsbrevlåda jurfak@jur.uu.se för instruktioner om hur ansökan sedan ska inlämnas elektroniskt i Uppsala universitets rekryteringssystem (Varbi). I rekryteringssystemet finns detaljerade instruktioner om ansökans utformning.

Nämnden utser, efter förslag av prefekten i samråd med utbildningsutskottets ordförande, två pedagogiskt sakkunniga. En av de sakkunniga ska vara eller ha varit anställd som lärare vid Juridiska institutionen i Uppsala och en ska inte ha sådan tidigare erfarenhet av att vara lärare vid fakulteten.

Intervju och auskultation kan användas vid bedömningen av den sökande.
De sakkunniga ska vara särskilt förtrogna med ämnesområdet. De ska, var för sig självständigt, redovisa skickligheten hos den sökande och motivera sitt ställningstagande. Samarbete eller samråd mellan de sakkunniga får inte förekomma. De sakkunnigas utlåtanden lämnas in till rekryteringsgruppen som lämnar den slutliga rekommendationen.

Fakultetsnämnden fattar mot bakgrund av de underlag den sökande åberopat, de sakkunnigas yttranden och rekryteringsgruppens rekommendation beslut om en sökande ska antas som excellent lärare. Vid avslag kan förnyad ansökan inlämnas tidigast ett år efter beslutet.

Kontakt

E-post: jurfak@jur.uu.se

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin