Sökmotorsoptimering (SEO)

För att universitets webbsidor och webbplatser ska ha god synlighet i sökmotorers resultat är det viktigt att vi följer en sammanhållen och långsiktig strategi för sökmotorsoptimering (SEO). Nedan finns riktlinjer för hur du jobbar med webbsidor och innehåll för att användarna ska hitta rätt.

För att kunna ta fram en strategi för sökmotorsoptimering behöver du först genomföra en sökordsanalys. När du gör en sökordsanalys försöker du ta reda på vilka ord och fraser dina användare skriver in i sökrutan när de vill hitta ditt innehåll. När du har identifierat sökord kan du optimera din webbsida och webbplats på flera sätt.

Det finns olika sätt att ta reda på vilka sökord som är viktigast att optimera för och det är bra att kombinera flera taktiker så att du får en bra förståelse för hur sökord används för att hitta information. Några sätt är:

  • Att titta på de förslag som dyker upp i en extern sökmotor när du börjar skriva.
  • Att titta längst ned under sökresultaten i en extern sökmotor på vilka relaterade sökningar som gjorts.
  • Att titta på frågorna i sökresultaten i en extern sökmotor under rubriken "Andra har också frågat".
  • Att använda externa SEO-vektyg för att se antalet sökningar som görs i en sökmotor på en viss sökfras.
  • Att använda univeresitets interna sökordsstatistik för att se antalet sökningar som görs på olika sökfraser.

Primära och sekundära sökord

Tumregeln är att identifiera 1-2 primära sökord (det ord som flest söker på) per webbsida samt flera sekundära sökord (varianter av det primära sökordet samt relaterade sökord).

Olika typer av sökningar

Tänk på att användarna kan söka på olika sätt och ha olika sökintentioner beroende på behov och situation. Olika intention ger olika sökord och behöva olika landningssidor. Nedan följer några exempel på sökintentioner, sökord och webbsidor:

  • Inspirationssökning: Användaren söker på generella ord som exempelvis "Plugga på universitet" och behöver landa på en sida som beskriver hur det är att plugga på univeristet.
  • Informationssökning: Användaren har intentionen att hitta specifik information inom ett viss område kan söka på exempelvis "Utbildning Uppsala nybörjare" behöver landa på en sida som presentaterar universitets utbud av kurser och program som inte kräver tidigare högskolestudier
  • Nära handling: Användaren har intentionen att genomföra en handling söker på specifika sökord exempelvis "Masterprogram statsvetenskap Uppsala anmälan" behöver landa på en sida för just det specifika programmet

Varumärkessökning

I en varumärkessökning ingår varumärket (exempelvis "UU" eller "Uppsala universitet") i sökordet. Vid en varumärkessökning är det lättare att hamna högt upp bland sökresultaten.

Innehållsplan

När du har genomfört en sökordsanalys är det bra att sammanställa primära och sekundära sökord, landningssidor och sökvolym i en innehållsplan.

Alla sidor på en webbplats behöver inte optimeras lika noggrant, utan utgå från dina prioriterade sökord och tillhörande landningssidor.

Exempel:

Landningssida

Sökord

Sökvolym

start

universitet sverige

20 000

/utbildning

utbildning

40 000

/utbildning

utbildningar

12 000

/utbildning

kurs

3 000

/utbildning

program

2 800

/utbildning/distans

utbildningar distans

7 900

/utbildning/borja-plugga

börja plugga

8 000

(Sökvolym är hur många sökningar som görs på ett specifikt sökord under en viss tidsperiod.)

För att optimera en webbsida är det viktigast att jobba med innehållet. Både användare och sökspinlar ska förstå innehållet på sidan och det är därför viktigt att svaret på användarnas frågor finns tydligt beskrivet i textform och att de identifierade sökorden finns med på flera platser.

Metavärdet <title>

  • Är mycket viktigt för en sidas ranking!
  • Används som rubrik i sökresultatlistor.
  • Ska innehålla det primära sökordet.
  • Bör innehålla avsändaren sist för att öka synligheten i sökresultat.
  • Ska ha ett unikt värde för varje landningssida.
  • Ska bestå av max 55-60 tecken (eftersom långa titlar kapas i sökresultat).
  • Bör passa ihop med sidans huvudrubrik och URL (men behöver inte vara identiskt).

URL

  • Ska innehålla det primära sökordet.
  • Bör hellre innehålla sökväg än subdomän eftersom det ger en tydligare beskrivning.
  • Bör hellre vara beskrivande än numeriska.
  • Bör bestå av gemener.
  • Bör undvika å, ä och ö (det fungerar ofta bra men det är dumt att chansa).

Rubriker

  • Innehållet i rubriker av högre nivå rankas högre än lägre nivåer
  • <h1> bör passa ihop med <title> och URL (men behöver inte vara identisk)
  • <h1> bör vara unik, men om sidan inte behöver hamna högt i rankning så gör det inte något om den är densamma som på en annan sida. Då finns det annat som beskriver vad som gör sidan unik (t.ex. path i URL).

Brödtext

  • Se till att texten är rättstavad.
  • Sökordet bör förekomma 1-2 gånger per 100 ord.
  • Använd synonymer och relaterade sökord i texten.
  • Använd underrubriker för att strukturera upp texten.
  • Skriv unika texter för prioriteraade sidor (landningssidor)
  • För sökmotorer gäller "ju mer text desto bättre", så det behöver göras en avvägning med hur det förhåller sig till användarvänlighet och tillgänglighet.
  • Ge användarna svar på sina frågor direkt på sidan och länka inte vidare till en FAQ

Interna länkar

  • Använd sökordet för målsidan i länktexten
  • Var konsekvent och använd inte samma länktext för olika länkmål

Bilder

  • Ange en tydlig beskrivning i bildens alt-text och se gärna till att sökorden finns med
  • Det är bra om sökorden finns med i kringliggande text runt bilden
  • Använd gärna sökorden i bildens filnamn

Meta description 

  • Bör bestå av 130-156 tecken
  • Om meta description finns brukar det synas direkt efter rubriken i ett sökresultat
  • Är inte en viktig rankingfaktor men hjälper användaren för att avgöra om hen vill besöka sidan

Keywords

  • Är inte längre en viktig rankingfaktor.
  • Avslöjar för "konkurrenter" vilka sökord som identiferats som viktiga att optimera för

En webbplats indexeras via länkar (eller sitemaps) och en webbsidas rankning avgörs till stor del av hur många och hur starka referenser det finns till sidan. Hur stark en sida är inom en webbplats kan mätas med dess länkkraft.

  • Startsidan är ofta den sida med högst länkkraft eftersom det finns många interna länkar som leder till startsidan (t.ex. logotyp och brödsmulor)
  • En referens från en sida med hög länkkraft ger mer länkkraft till målsidan än vad en länk från en sida med lägre länkkraft skulle göra

För att göra det tydligt för sökmotorer vilka sidor som ska rankas högt i sökresultat behöver vi därför se över hur vi fördelar länkkraften och se till att rätt sidor får mest länkkraft och att länkkraften sedan fördelas nedåt i strukturen. Se därför över vilka länkar som finns i mallar och element på alla webbsidor.

  • Huvudmenyn är allra viktigast för den interna länkstrukturen - varje sida som finns med i huvudmenyn visar att det är en prioriterad sida på sajten. Se därför till att:
    • Ha tydliga hierarkier och inte en helt platt sidstruktur.
    • Visa vilka sidor i strukturen webbplatsen tycker är viktigast genom att bara ha med dessa sidor i huvudmenyn. Behöver fler sidor vara nåbara från menyn går det att lösa genom att de genereras vid utfällning och inte initialt inte finns med i sidans källkoden. Alla sidor som finns med initialt kommer att tolkas som lika viktiga eftersom de bara är ett klick från startsidan.
  • Brödsmulor
    • Fördelar effektivt länkkraft uppåt i strukturen.
    • Kan även plockas upp i externa sökresultat för att visa sidans plats i strukturen.
  • Sidfot
    • Fundera igenom vilka länkar som ska finnas med i sidfoten så att länkkraften inte fördelas till en sida som inte är prioriterad. Exempelvis kan det vara bra att undvika direktlänkar till sociala medier eftersom de ger bort mycket länkkraft till andra plattformar som vi kunde behålla internt istället. Överväg istället att istället länka till en intern sida om sociala medier och länka vidare därifrån. På så sätt stannar mycket av länkkraften internt.
  • Externa länkar
    • Länkar till och från andra högt rankade webbplatser ökar också relevansen för webbplatsen.
  • Sitemap
    • En sitemap gör inte att sajten rankar högre.
    • En sitemap listar alla URL:er på en webbplats och hjälper sökmotorer att hitta alla sidor.

För att kunna avgöra om relevansen är tillräckligt bra behöver du sätta upp mål för din SEO.

Exempel på mål är:

  • Att sidan ska rankas som lägst 3 på viktiga sökord
  • X % ökad organisk trafik (sökningar som presenteras utifrån relevans och inte är sponsrade)

Följ upp målen regelbundet och tänk på att:

  • Det tar tid att nå resultat! Det tar ofta 6-9 månader innan du kan se den stora effekten av förbättrad SEO för organiska sökningar (sökningar som presenteras utifrån relevans och inte är sponsrade).
  • Främst mäta aggregerad synlighet, d.v.s. synlighet i sökresultat på relevanta sökord.
  • Trafikmängd är ett svårare mått att använda eftersom söktrycket kan påverkas av mycket annat än relevansen, exempelvis ökad sökbenägenhet under pandemin.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin