Text i gränssnitt

Text i ett digitalt gränssnitt återfinns bland annat i menyer, knappar, felmeddelanden och hjälptexter. Att texterna är tydliga och lätta att förstå är viktigt för att guida användaren rätt. Bra gränssnittstexter är kortfattade, tydliga, konstruktiva och använder ett mänskligt tilltal.

Tänk på att

  • Var så kortfattad det går utan att innebörden går förlorad
  • Använd verb när du skriver knapptexter
  • Använd samma språk som användarna och undvik tekniska termer
  • Var konsekvent i vilka ord du använder, kalla till exempel inte samma sak för både ”Inställningar” och ”Egenskaper”
  • Skriv i nutid (hellre ”Filen är nerladdad” än ”Filen har laddats ner”)
  • Undvik dubbelnegationer
  • Använd siffror istället för text för att beskriva nummer, t.ex. ”Du har 2 nya meddelanden”
  • Var försiktig med att använda humoristiska formuleringar – speciellt i felmeddelanden som användaren ser någorlunda ofta kan detta bli störande
  • Använd eventuellt grafiska element så som bilder, markeringar och ikoner för att förtydliga

Läsbarhet

  • 1,5 radavstånd
  • Inte för långa rader
  • Tillräcklig kontrast mellan textfärg och bakgrund
  • Dela upp längre texter i stycken med rubriker

Struktur

  • Följ en logisk rubrikstruktur och hoppa inte över rubriknivåer
  • Använd endast en <h1> per sida
  • Märk upp textstycken med <p>

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin