Förebygg otillåten användning av AI

Det förebyggande arbetet är mer långsiktigt och bör utgöra en integrerad del av den akademiska miljö där studenterna tillbringar sin tid vid Uppsala universitet.

Använd AI i undervisningen
Framhäv examinationen som undervisning
Förklara varför själva skrivprocessen är viktig, och inte bara svaret
Variera examinationsformerna och utnyttja studenternas progression
Och naturligtvis - ta upp frågor om fusk
Till sist: fortsätt att vårda den akademiska lärmiljön

Använd AI i undervisningen

Vid det här laget känner alla till så mycket om AI att det är bra att prata om det i undervisningen. Bekanta er med något eller några AI-verktyg och testa dem. Fundera gärna på hur de skulle kunna användas i undervisningen. Kan t.ex. ett AI-verktyg producera en enklare och tydligare, men fullt korrekt version av en komplicerad text, som kan underlätta studenternas förståelse (men låt dem absolut läsa båda – det är först då som det blir riktigt intressant)? Och tipsa studenterna om hur och när de kan använda AI som ett bra hjälpmedel i studierna, och förklara när och varför det är onödigt, olämpligt eller otillåtet.

Fler råd och uppslag kommer under 2023 att delas inom ramen för initiativet AI, undervisning och examination, men en del tips och idéer går att hitta via länkarna på resurssidan.

Framhäv examinationen som undervisning

Ur universitetets synvinkel har examinationen självklart en kontrollfunktion, och den utgör en kvalitetsgaranti för utbildningarna. Studenternas studier styrs också i hög grad av examinationernas utformning och av hur det går på tentor och duggor, med oro för ekonomi m.m. om man halkar efter.

Fastän dessa aspekter är ofrånkomliga är det ändå viktigt för både lärare och studenter att tala mera om, och genomföra examinationen främst som den kanske mest lärorika delen av undervisningen, då studenterna får tillfälle att se vad de lärt sig och vad de ännu inte har förstått. Att gräva i minnet (s.k. retrieval practice) och skriva svar på kluriga frågor betonas idag som mycket viktigt för djupare ämneskunskaper.

Examinationen är alltså ett stöd för studenternas lärande, och det är djupt olyckligt att främst hantera den som kontrollverktyg. Studenter som frestas att fuska måste inse hur mycket som går förlorat i kunskaper och förståelse av ämnet.

Förklara varför själva skrivprocessen är viktig, och inte bara svaret

Detta anknyter nära till det förgående. Studenter kan fokusera på att lämna innehållsligt korrekta svar och ta genvägar till dem – men själva processen då man arbetar sig fram till svaren, och att formulera dem i en text som är ens egen, utgör i sig en central del av lärandet. Färdigheten är lika viktig som, ibland till och med viktigare än, innehållet i svaret.

Variera examinationsformerna, och utnyttja studenternas progression

Under loppet av en termin och ett program bör studenterna få använda och visa sina vunna kunskaper på flera olika sätt – all examination bör inte ske genom en enda tentamensform, och man behöver inte heller enbart ha summativa examinationer, vid slutet av en kurs eller ett moment. Löpande, formativ bedömning av olika slag kan också vara en bra lösning. Om kursen också är upplagd så att examinerande moment konsekvent kräver att tidigare examinerade kunskaper och färdigheter kommer till användning blir det betydligt svårare att klara av en kurs om man tidigare fuskat och därmed inte har de förkunskaper som krävs.

Och naturligtvis – ta upp frågor om fusk!

Det är också bra att prata tidigt med studenterna om akademisk integritet, om vad som räknas som vilseledande vid examination, otillåtna hjälpmedel m.m. Det är inte alltid glasklart för studenterna vad som gäller och varför det är så. Bygg gärna upp en lokal resurssida för studenterna och/eller se till att de har tillgång till de centrala resurser som finns. Ta gärna fram standardiserade texter när ni pratar om detta, så att inte alla lärare måste hitta på egna varje gång. Ett exempel som t.ex. kan användas vid terminsstart:

”Det är inte tillåtet att använda AI-genererad text (från tex ChatGPT) och lämna in den som egen text. I slutändan är det den kursansvariga läraren som beslutar vilka hjälpmedel som får användas, så fråga gärna läraren om du är osäker på vad som gäller. Men om det inte är explicit uttryckt att det är tillåtet att använda AI-genererad text så räkna med att det inte är tillåtet.”

Till sist: fortsätt att vårda den akademiska lärmiljön

När studenterna kommer till universitetet blir de inte elever i en skola. De har kommit till en plats som bygger på ett nyfiket och samtidigt kritiskt prövande förhållningssätt till världen och till våra försök att förstå och förklara den. Deras lärare är kanske lärda, men inte färdiglärda, utan i grund och botten deras mer erfarna medlärande. I en sådan miljö hör därför forskare, lärare och studenter nära ihop, och den ständigt pågående utvecklingen av det egna, självständiga tänkandet är inte bara utbildningens, utan universitetets kärna. Det bör märkas i all undervisning och i all examination. I en sådan miljö spelar det ingen roll om man måste göra en omtenta – men fusk är otänkbart.

Det kan vara viktigt att studenterna får höra ord som dessa – men det är i det dagliga arbetet och bemötandet ute på institutionerna som det avgörs om de förblir fraser, eller om de faktiskt präglar lärmiljön och relationen mellan lärare och studenter.