Arbetsordning för vetenskapsområdet för teknik och naturvetenskap

Vetenskapsområdet för teknik och naturvetenskap

Vetenskapsområde

Uppsala universitets verksamhet organiseras i följande vetenskapsområden:

  • Vetenskapsområdet för humaniora och samhällsvetenskap
  • Vetenskapsområdet för medicin och farmaci
  • Vetenskapsområdet för teknik och naturvetenskap

Inom vetenskapsområdet för teknik och naturvetenskap finns följande fakultet:

  • Teknisk-naturvetenskapliga fakulteten

Institutioner och sektioner

Området, tillika fakulteten, är organiserat i tretton institutioner som tillhör någon av sex sektioner. Sektionsnivån ingår inte i linjeorganisationen.

Institutionen för biologisk grundutbildning

Institutionen för cell- och molekylärbiologi

Institutionen för ekologi och genetik

Institutionen för organismbiologi

Biologiska sektionen

Institutionen för fysik och astronomi

Fysiska sektionen

Institutionen för geovetenskaper

Geovetenskapliga sektionen

Institutionen för kemi – BMC

Institutionen för kemi – Ångström

Kemiska sektionen

Institutionen för informationsteknologi Matematiska institutionen

Matematisk-datavetenskapliga sektionen

Institutionen för elektroteknik

Institutionen för materialvetenskap

Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik

Tekniska sektionen

Enligt Uppsala universitets arbetsordning (UFV 2017/95) leds en institution av en prefekt och en institutionsstyrelse. Prefekten är institutionens chef och ordförande i institutionsstyrelsen. Prefekten har en ställföreträdande prefekt som är styrelsens vice ordförande. Den ställföreträdande prefekten tjänstgör i prefektens ställe när han eller hon inte är i tjänst och ersätter prefekt i övrigt i den utsträckning som prefekten bestämmer. Prefekt och ställföreträdande prefekt utses av vicerektor. Institutionen kan utse biträdande prefekt med ansvar för ett sakområde, t.ex. utbildning/forskning/ infrastruktur. Vid teknisk-naturvetenskapliga fakulteten används begreppet avdelningsföreståndare som benämning av första linjens chefer med ett delegerat personalansvar för medarbetare inom en avgränsad organisatorisk del av verksamheten. Med ”organisatorisk del” avses nivån avdelning/forskningsprogram, inte centrumbildningar eller andra inrättningar inom organisationen. Avdelningsföreståndare utses av institutionen och är i normalfallet direkt underställda prefekten (rollen som avdelningsföreståndare kan kombineras med rollen som programansvarig professor).

Det administrativa arbetet vid institutionen samordnas oftast av en administrativ chef. Den administrativa chefen har i normalfallet ett delegerat arbetsmiljöansvar för den administrativa personalen vid institutionen.

Centrumbildningar med egen anställd personal

Inom vetenskapsområdet finns därutöver centrumbildningar med egen anställd personal inrättade av rektor, se aktuell verksamhetsplan. Föreståndare med egen personal har enligt beslut (UFV 2020/716) delegation som överensstämmer med prefektens. Där så är relevant med avseende på centrumbildningens uppdrag gäller områdets arbetsordning för centrumbildning (med egen anställd personal), dess föreståndare och centrumstyrelse på samma sätt som för institution, dess prefekt och institutionsstyrelse.

Mandatperioder

För de uppdrag som är fleråriga gäller, där inte annat framgår av arbetsordningen, att mandatperioden är tre år med möjlighet till förlängning två gånger om tre år i taget. För de uppdrag som tidigare inte haft någon bortre tidsgräns börjar dessa begränsningar att gälla från 2020-07-01. Områdesnämnden kan i undantagsfall besluta om individuella avsteg med en längre uppdragsperiod.

Studentrepresentanter utses av berörd studentkår för en mandatperiod om högst ett år i taget, med möjlighet till förlängning.

Delegationer

Områdesnämndens delegationer ska beslutas i ett separat dokument.

Kombination av uppdrag inom vetenskapsområdet

Lämplighet att kombinera olika uppdrag ska bedömas restriktivt. I normalfallet kan högst 50 % av en heltid vara avdelad för sådana uppdrag som områdesnämnden beslutar om, eller har delegerat beslut om. Områdesnämnden kan besluta om att dela uppdrag som omfattar mer än 50 % på två personer.

Lika villkors- och jämställdhetserinran

Lika villkorsperspektivet ska beaktas i allt beslutsfattande och på alla nivåer. Representation och deltagande i beredande och beslutande organ ska främjas så att en mångfald vad gäller juridiskt kön, bakgrund och erfarenheter tas tillvara.

En jämn könsfördelning på ledande positioner ska eftersträvas vilket bland annat innebär att personer av olika kön, så långt det är möjligt, ska nomineras till beredande och beslutande organ. Vid kollegiala val, där det slutliga beslutet fattas av överordnad instans, ska i normalfallet minst en kandidat av vartdera juridiska könet nomineras. När endast en person ska nomineras till en nämnd och/eller styrelse ska en man och en kvinna föreslås. Avvikelser från dessa nomineringsregler ska skriftligen motiveras.

Elektorsförsamlingen

Konsistoriet har beslutat att områdesnämndens ledamöter, utom studenterna, ska utses genom val i en av vetenskapsområdet tillsatt elektorsförsamling.

Rektor har beslutat (UFV 2022/420) att elektorsförsamlingen ska bestå av 31 elektorer med personliga suppleanter. Elektorsförsamlingen ska inom sig välja ordförande, vice ordförande och valberedning. Elektorsförsamlingens mandatperiod är 2022-09-15–2025-12-31. Fördelningen av elektorer görs i proportion till antalet lärare inom sektionerna och har för denna mandatperiod beslutats enligt följande:

  • Biologiska sektionen: 6 elektorer med 6 suppleanter
  • Fysiska sektionen: 6 elektorer med 6 suppleanter
  • Geovetenskapliga sektionen: 3 elektorer med 3 suppleanter
  • Kemiska sektionen: 4 elektorer med 4 suppleanter
  • Matematisk-datavetenskapliga sektionen: 6 elektorer med 6 suppleanter
  • Tekniska sektionen: 6 elektorer med 6 suppleanter

Totalt: 31 elektorer med 31 suppleanter

Elektorsförsamlingen ska till rektor lämna förslag till ordförande (vicerektor) och vice ordförande (stf vicerektor) i områdesnämnden. Elektorsförsamlingen utser nio lärarledamöter och en extern ledamot i områdesnämnden. Lärarledamöterna i nämnden utses till följande uppdrag:

  • prodekan för forskning tillika ordförande i forskningsberedningen
  • prodekan för samverkan tillika ordförande i samverkansberedningen
  • prodekan för utbildning tillika ordförande i utbildningsberedningen
  • sektionsdekan för biologiska sektionen
  • sektionsdekan för fysiska sektionen
  • sektionsdekan för geovetenskapliga sektionen
  • sektionsdekan för kemiska sektionen
  • sektionsdekan för matematisk-datavetenskapliga
  • sektionsdekan för tekniska sektionen

Elektorsförsamlingen utser också 13 lärare med personliga suppleanter till universitetskollegiet, tillika universitetets permanenta hörandeförsamling.

Elektorsförsamlingen ska därutöver till områdesnämnden lämna förslag till:

  • ordförande (F) i forskarutbildningsnämnden (FUN)
  • ordförande (N) i naturvetenskapliga utbildningsnämnden (NUN)
  • ordförande (T) i tekniska utbildningsnämnden (TUN)
  • ordförande, förste vice ordförande, andre vice ordförande samt en gruppsuppleant i vetenskapsområdets anställningsberedning (beslut delegerat till arbetsutskottet)
  • (en) lärarledamot i utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden.

Områdesnämnd (tillika fakultetsnämnd)

Områdesnämndens uppgift är att inom vetenskapsområdet (UFV 2017/95, 7 kap.):

  1. ha det övergripande ansvaret för verksamheten inom ramen för konsistoriets och rektors anvisningar,
  2. besluta om vetenskapsområdets arbetsordning,
  3. besluta om uppläggning och genomförande samt systematiskt säkra, utveckla och följa upp kvalitet i utbildningen,
  4. besluta om organisation av och kvalitet i forskningen,
  5. besluta om inrättande och avveckling av forskarutbildningsämnen,
  6. lämna förslag eller yttrande till rektor om inrättande och avvecklande av huvudområden och utbildningsprogram,
  7. årligen lämna underlag till rektor inför konsistoriets beslut om fördelning av resurser mellan vetenskapsområdena,
  8. årligen upprätta verksamhetsplan för vetenskapsområdet samt besluta om uppdrag och fördelning av resurser mellan ingående institutioner m.m.,
  9. lämna underlag till universitetets årsredovisning och årligt budgetunderlag till regeringen,
  10. lämna underlag till rektor för universitetets långsiktiga planering av lokalförsörjningen,
  11. årligen lämna förslag eller yttrande till rektor om plan för kompetensförsörjning,
  12. besluta om anställningsprofil för professor efter samråd med rektor,
  13. besluta om att inleda rekrytering av professor, efter förslag av institutionsstyrelse,
  14. lämna förslag till rektor att kalla till anställning som professor,
  15. besluta om att inleda rekrytering av universitetslektor och biträdande universitetslektor,
  16. besluta om byte av ämnesområde för universitetslektor, biträdande universitetslektor och forskarassistent,
  17. besluta om att en anställning som forskarassistent övergår i en anställning som biträdande universitetslektor,
  18. följa upp studenternas studievillkor och studiemiljö samt vid behov föreslå eller vidta åtgärder som förbättrar dessa,
  19. lämna årliga uppdrag för bruksbiblioteksverksamheten,
  20. i de fall en ny institution ska inrättas genomföra val till institutionsstyrelse.

Områdesnämnden får delegera sina uppgifter till befattningshavare med vetenskaplig kompetens eller till organ där majoriteten är ledamöter med vetenskaplig kompetens om inte annat är särskilt föreskrivet. Ovanstående punkt 1−2, 6−13 och 16−19 får inte delegeras vidare.

Sammansättning: Rektor har beslutat (UFV 2019/203) att områdesnämnden för vetenskapsområdet för teknik och naturvetenskap fr.o.m. 2020-07-01 ska bestå av 15 ledamöter varav 3 studenter. Av studentrepresentanterna är lämpligen en doktorand.

Ordförande (vicerektor) och vice ordförande (ställföreträdande vicerektor) utses av rektor. Nio lärarledamöter och en extern ledamot i områdesnämnden utses av elektorsförsamlingen, se avsnitt II. Ledamöter som utses av studenterna utses enligt bestämmelser i studentkårsförordningen (2009:769).

Studenterna får utse högst två gruppsuppleanter med närvaro- och yttranderätt. Representanter för personalorganisationerna har närvaro- och yttranderätt.

Ordförande i anställningsberedningen adjungeras till områdesnämnden för de ärenden som rör läraranställning eller befordringsärenden.

Mandattiden för lärarledamöter och extern ledamot är treårig fr.o.m. 2020-07-01. Mandatperioden för ordförande och vice ordförande är tre år och får förnyas, dock högst två gånger om högst tre år i taget (UU arbetsordning 7 kap. 6 §).

Områdesnämnden sammanträder minst tre gånger per termin.

Arbetsutskottet

Uppgifter för Arbetsutskottet är att

  • avgöra ärenden enligt Områdesnämndens delegationer.
  • bereda ärenden för områdesnämndens sammanträden.

Sammansättning: Vicerektor, ställföreträdande vicerektor, prodekan för utbildning, prodekan för forskning och prodekan för samverkan samt två studentrepresentanter med närvaro- och yttranderätt. Ärenden avgörs i närvaro av områdeskansliets handläggare. Fackliga representanter har närvaro- och yttranderätt efter anmälan.

Vid arbetsutskottets möten fattar vicerektor beslut efter hörande av utskottets ledamöter. Besluten i utskottet ska fattas i kollegial och förtroendefull anda där konsensus ska eftersträvas. Eventuell avvikande mening från ledamot antecknas i mötesnoteringarna.

I vissa fall har områdesnämnden genom delegation överfört beslutanderätten till befattningshavare eller organ som inte är direkt underställd nämnden. Om avsett beslut inte kan fattas på denna nivå ska ärendet lyftas till närmast överliggande nivå för beslut, och inte direkt till områdesnämnden. Vid oklarheter om beslutsprocedur sker en avdömning i arbetsutskottet.

Arbetsutskottet sammanträder under terminstid en gång i veckan.

Ställföreträdande vicerektor

Vice ordförande i områdesnämnden är även ställföreträdande vicerektor och prodekan.

Ställföreträdande vicerektor är ordförande i områdets utskott för lika villkor och föreslår två ledamöter i detta utskott inför beslut i områdesnämnden.

Prodekan för utbildning

Prodekan för utbildning utses av elektorsförsamlingen, är ledamot i områdesnämnden och ordförande i utbildningsberedningen. Prodekan för utbildning samverkar med prodekan för forskning och prodekan för samverkan i övergripande frågor.

Prodekan för utbildning representerar fakultetens utbildningar utåt, är föredragande i områdesnämnden och bereder frågor enligt följande:

  • samverkan med ordförandena för de tre utbildningsnämnderna FUN, NUN och TUN,
  • formerna för samarbeten med andra fakulteter och lärosäten inom utbildning,
  • samråder med NUN- och TUN-ordförandena om förslag till lärar- och yrkeslivsrepresentanter i respektive utbildningsnämnd och programråd samt förslag till utbildningsprogramansvariga och biträdande utbildningsprogramansvariga,
  • samråder med institutionerna om förslag till utbildningsprogramansvariga och biträdande utbildningsprogramansvariga,
  • lokal- och infrastrukturfrågor relaterade till utbildning,
  • ärenden inom utbildning på forskarnivå som kräver särskilda beslut rörande utbildnings-, anställnings- och, i samråd med prodekan för forskning, finansieringsfrågor.

Prodekan för utbildning utser ledamöter i ämneslärarrådet på förslag från ämneskoordinatorerna.

Därutöver föreslår prodekan för utbildning:

  • ordförande i nämnden för antagning av excellenta lärare inför beslut i områdesnämnden,
  • ledamöter (varav en ordförande) i fakultetens universitetspedagogiska råd (TUR) inför beslut i områdesnämnden.

Prodekan för forskning

Prodekan för forskning utses av elektorsförsamlingen, är ledamot i områdesnämnden och ordförande i forskningsberedningen. Prodekan för forskning samverkar med prodekan för utbildning och prodekan för samverkan i övergripande frågor.

Prodekan för forskning representerar fakultetens forskningsverksamhet utåt, är föredragande i områdesnämnden och bereder frågor enligt följande:

  • infrastruktur- och lokalfrågor relaterade till forskning, i nära samverkan med universitetets nämnd för forskningsinfrastruktur,
  • formerna för samarbeten med andra fakulteter och lärosäten inom forskning,
  • samordning av större forskningssatsningar,
  • ärenden inom utbildning på forskarnivå som kräver särskilda beslut rörande finansieringsfrågor,
  • samverkan med ordföranden för forskarutbildningsnämnden (FUN).

Därutöver föreslår prodekan för forskning:

  • ordförande i docenturnämnden inför beslut i områdesnämnden.

Prodekan för samverkan

Prodekan för samverkan utses av elektorsförsamlingen, är ledamot i områdesnämnden och ordförande i samverkansberedningen. Prodekan för samverkan samverkar med prodekan för utbildning och prodekan för forskning i övergripande frågor.

Prodekan för samverkan representerar fakultetens samverkansverksamhet utåt, är föredragande i områdesnämnden och bereder frågor enligt följande:

  • formerna för samarbeten med andra fakulteter, lärosäten, industri och samhälle,
  • samordning av fakultetens samverkansinsatser mot andra fakulteter, lärosäten, industri och samhälle,
  • nationella och internationella nätverk för samverkan inom innovation, synlighet, innovationsstrategier och industriell kontakt,
  • lokal- och infrastrukturfrågor relaterade till samverkan.

Därutöver föreslår prodekan för samverkan:

  • ordförande i stipendiekommittén inför beslut i områdesnämnden,
  • två externa ledamöter i samverkansberedningen inför beslut i områdesnämnden.

Sektionsdekaner

De sex sektionsdekanerna utses av elektorsförsamlingen, är ledamöter i områdesnämnden och är var och en dekan för en av fakultetens sex sektioner. Sektionsdekanerna har till uppgift att

  • verka för fakultetens övergripande utveckling inom utbildning, forskning och samverkan,
  • verka för sektionens utveckling genom att samordna sektionens prefekter, ämnesföreträdare och ledamöter i utbildnings-, forsknings- och samverkansberedningen,
  • verka för att det finns erforderliga informations- och beredningsrutiner för sektionsövergripande ärenden.

Sektionsdekaner utser och föreslå ledamöter till nämnder, organ och kommittéer

Utser

    • sju ämneskoordinatorer, tillika ledamöter i utbildningsberedningen, sju lärarledamöter i forskningsberedningen,
    • sju ledamöter i samverkansberedningen.

Föreslår inför beslut i områdesnämnden (vid fyllnadsval, beslut i arbetsutskottet)

  • en lärare från varje sektion att ingå i stipendiekommittén,
  • en professor från varje sektion att ingå i docenturnämnden,
  • en lärare från varje sektion att ingå i nämnden för antagning av excellenta lärare,
  • en lärare från varje sektion att ingå i forskarutbildningsnämnden (FUN).

Föreslår inför beslut i arbetsutskottet

  • ledamöter/professorer i Celsius-Linnékommittén (en ledamot per sektion varav en tillika är ordförande).

Sektionsdekanerna föreslår forskarutbildningsansvariga professorer Föreslår inför beslut i områdesnämnden (delegerat till AU)

    • forskarutbildningsansvarig professor,
    • vid behov delegation från forskarutbildningsansvarig professor till biträdande forskarutbildningsansvarig professor (delegerat till AU).

Sektionsdekanerna utser och beslutar i samband med disputation

Utser

  • betygsnämnd för disputation (utbildning på forskarnivå), på förslag från forskarutbildningsansvarig professor,
  • ordförande och opponent för disputation (utbildning på forskarnivå), på förslag från forskarutbildningsansvarig professor.

Beslutar om

  • digitalt deltagande av opponent och/eller betygsnämndsledamöter, på förslag från forskarutbildningsansvarig professor.

Sektionsdekanerna utser och föreslår i samband med anställnings- och befordringsärenden

Utser

    • sakkunniga och specialsakkunniga för anställning av universitetslektor, biträdande universitetslektor och adjungerad universitetslektor, på förslag från prefekt,
    • sakkunniga för ansökan om befordran till universitetslektor, på förslag från prefekt, sakkunnig för antagning som docent, på förslag från forskarutbildningsansvarig professor.

Föreslår inför beslut i arbetsutskottet

  • sökgrupp för anställning av professor,
  • sakkunniga och specialsakkunniga för anställning av professor, adjungerad professor och gästprofessor, efter samråd med ämneskoordinator/-er,
  • sakkunniga för ansökan om befordran till professor, efter samråd med ämneskoordinator/-er,
  • två ämnesrepresentanter som ledamöter i anställningsberedningen för varje enskilt sektionsärende rörande anställning som professor, universitetslektor eller biträdande universitetslektor samt befordran till universitetslektor respektive professor:
    • En av ämnesrepresentanterna ska föreslås som föredragande i anställningsberedningens handläggning av ärendet.
    • Om sektionsdekanen är jävig föreslår prefekten ämnesrepresentanter och föredragande.

Sektionsdekan beslutar om användning av medel till sektionsdekanernas förfogande (sektionsmedel).

Professor ansvarig för forskningsprogram

Vetenskapsområdets forskning bedrivs i huvudsak inom ramen för av området inrättade forskningsprogram. Den långsiktiga finansieringen sker genom fördelning av basresurser uttryckt som enheten fakultetsfinansierat forskningsstöd (FFF) till institutionerna.

För varje forskningsprogram finns en programansvarig professor (PAP), se aktuell verksamhetsplan. Forskningsprogramansvarig professor ska planera och genomföra verksamhet utifrån de resurser som ställs till förfogande genom beslut av prefekt och institutionsstyrelse. Prefekt får delegera personal- och arbetsmiljöansvar samt ekonomiskt ansvar till programansvariga professorer.

Forskningsprogramansvarig professor ska i kollegial anda:

  • ansvara för forskningens organisation och kvaliteten inom forskningsprogrammet,
  • verka för att möjliggöra god forskningsanknytning inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå,
  • bidra till att programmets forskning inkluderas i utbildningen,
  • delta i diskussioner om dimensionering av den utbildning på forskarnivå som berör forskningsprogrammet, särskilt med avseende på resurser för denna utbildnings genomförande såsom handledningskapacitet.

I forskningsprogramansvarig professors uppgifter ingår också att

  • vara förtrogen med vetenskapsområdets verksamhetsplan samt Vision och mål,
  • delta i vetenskapsområdets informations- och diskussionsmöten,
  • delta i berörd sektions beredningsarbete, delta i berörd institutions beredningsarbete.

Forskningsprogramansvarig professor utses av områdesnämnden (delegerat till arbetsutskottet) på förslag från prefekt. Prefekt ska samråda med berörd sektionsdekan. Uppdraget som programansvarig professor kan rotera bland professorer verksamma inom programmet.

Mandatperioder är treåriga fr.o.m. 2021-01-01 men utan begränsning av antal mandatperioder. Mandatperioderna är gemensamma för alla forskningsprogramansvariga.

Utbildningsberedningen

Uppgifter för Utbildningsberedningen är:

  • beredning av utbildningsärenden inför beslut i områdesnämnden,
  • beredning inför beslut i områdesnämnden om verksamhetsplanering för utbildning: resursfördelning och dimensionering,
  • följa upp och utveckla övergripande principer för områdets kvalitets- och utvärderingsarbete samt utbildningsutbud, lärarrekrytering, pedagogisk utveckling och forsknings- och yrkeslivsanknytning inom utbildningen,
  • följa upp och utveckla övergripande principer för utbildningens internationalisering och samarbeten nationellt och internationellt,
  • följa upp och lämna förslag vad gäller lokal- och utrustningsfrågor, student- och lärarservice, studentrekrytering samt synlighet,
  • utse en ledamot i samverkansberedningen,
  • samverkan med forskningsberedningen och samverkansberedningen i övergripande frågor.

Sammansättning: Prodekan för utbildning är ordförande i utbildningsberedningen. Ordförandena i FUN, NUN och TUN samt ämneskoordinatorerna, som utses av sektionsdekanerna, är ledamöter. Tre studentrepresentanter (varav lämpligen en doktorand) med en gruppsuppleant ingår i utbildningsberedningen. En representant från TUR har närvaro- och yttranderätt.

Utbildningsberedningen utser vice ordförande inom sig. Utbildningsberedningen föreslår två ledamöter av olika kön till utskottet för lika villkor. Arbetsutskottet beslutar därefter om vem av dessa som blir ledamot i utskottet för lika villkor, tillika utbildningsberedningens ledamot med särskilt ansvar för att lika villkor beaktas i beredningens arbete. Personal vid områdeskansliet utgör utbildningsberedningens kanslistöd.

Mandatperioden är treårig fr.o.m. 2021-01-01.

Forskningsberedningen

Uppgifter för Forskningsberedningen är:

  • beredning av forskningsärenden inför beslut i områdesnämnden,
  • beredning inför beslut i områdesnämnden om verksamhetsplanering för forskning, resursfördelning och dimensionering,
  • beredning, nomineringar och prioriteringar av ansökningar om forskningsbidrag, priser etc.,
  • principer för fakultetens lärarrekrytering,
  • kvalitet och utvärdering, lokal- och infrastrukturfrågor, nationella och internationella forskningssatsningar,
  • utse en ledamot i samverkansberedningen,
  • samverkan med utbildningsberedningen och samverkansberedningen i övergripande frågor.

Sammansättning: Prodekan för forskning är ordförande i forskningsberedningen. Ordföranden i FUN är ledamot. En lärarledamot från vardera institutionen för informationsteknologi, matematiska institutionen, fysiska sektionen, tekniska sektionen, kemiska sektionen, biologiska sektionen och geovetenskapliga sektionen utses av sektionsdekanerna. Tre studentrepresentanter (varav lämpligen två doktorander) ingår i forskningsberedningen.

Forskningsberedningen utser vice ordförande inom sig. Forskningsberedningen föreslår två ledamöter av olika kön till utskottet för lika villkor. Arbetsutskottet beslutar därefter om vem av dessa som blir ledamot i utskottet för lika villkor, tillika forskningsberedningens ledamot med särskilt ansvar för att lika villkor beaktas i beredningens arbete. Personal vid områdeskansliet utgör forskningsberedningens kanslistöd.

Mandatperioden är treårig fr.o.m. 2021-01-01.

Samverkansberedningen

Uppgifter för Samverkansberedningen är:

  • beredning av samverkansärenden inför beslut i områdesnämnden,
  • principer för fakultetens lärarrekrytering,
  • kvalitet och utvärdering, lokal- och infrastrukturfrågor, nationella och internationella samverkanssatsningar,
  • samverkan med utbildningsberedningen och forskningsberedningen i övergripande frågor.

Sammansättning: Prodekan för samverkan är ordförande i samverkansberedningen. En ledamot utses av (och från) UU Samverkan eller UU Innovation. En ledamot utses av vardera utbildningsberedningen och forskningsberedningen. En ledamot från vardera institutionen för informationsteknologi, matematiska institutionen, fysiska sektionen, tekniska sektionen, kemiska sektionen, biologiska sektionen och geovetenskapliga sektionen utses av sektionsdekanerna. Ytterligare två externa ledamöter utses av områdesnämnden på förslag från prodekan för samverkan. Två studentrepresentanter (varav lämpligen en doktorand) ingår i samverkansberedningen.

Samverkansberedningen utser vice ordförande inom sig. Samverkansberedningen föreslår två ledamöter av olika kön till utskottet för lika villkor. Arbetsutskottet beslutar därefter om vem av dessa som blir ledamot i utskottet för lika villkor, tillika samverkansberedningens ledamot med särskilt ansvar för att lika villkor beaktas i beredningens arbete. Personal vid områdeskansliet utgör samverkansberedningens kanslistöd.

Mandatperioden är treårig fr.o.m. 2021-01-01.

Anställningsberedningen

Enligt universitetets anställningsordning (UFV 2019/1673) ska områdesnämnden för handläggning av ärenden rörande anställning som professor samt läraranställning för vilken doktorsexamen är ett krav inrätta en eller flera rekryteringsgrupper. Vetenskapsområdet har inrättat en anställningsberedning med uppgift att handlägga:

  • ärenden rörande anställning som professor samt läraranställning för vilken doktorsexamen är ett krav,
  • ansökningar om befordran från biträdande universitetslektor till universitetslektor, befordran från universitetsadjunkt till universitetslektor samt befordran till professor,
  • ansökningar om att anställas som universitetslektor istället för universitetsadjunkt samt att anställas som professor istället för universitetslektor.

Ordförande i beredningen adjungeras till områdesnämnden för de ärenden som rör läraranställning eller befordringsärenden. Delegationer i anställnings- och befordringsärenden framgår av Områdesnämndens delegationer.

Sammansättning: Presidium bestående av ordförande, förste vice ordförande (med särskilt ansvar för att lika villkor beaktas i de ärenden som handläggs), en andre vice ordförande (med särskilt ansvar för bedömning av pedagogisk skicklighet) samt en gruppsuppleant. Presidiet utses av arbetsutskottet på förslag från elektorsförsamlingen.

Två studentrepresentanter (varav lämpligen en doktorand), med varsin suppleant, ingår i anställningsberedningen. Arbetsutskottet får utse en eller flera gruppsuppleanter, med närvaro- och yttranderätt, till presidiet.

Minst en ledamot i presidiet ska vara man och minst en ska vara kvinna. Andre vice ordförande bör vara excellent lärare, ämnesdidaktiker eller pedagogiskt skicklig lärare. Förste vice ordförande är ledamot i utskottet för lika villkor.

I varje enskilt ärende utses av arbetsutskottet två ämnesrepresentanter (varav en föredragande) som ledamöter på förslag från berörd sektionsdekan. Minst en ämnesrepresentant ska vara man och minst en ska vara kvinna om det inte finns särskilda skäl. Sektionsdekanen ska ange särskilda skäl skriftligen i beslutsunderlaget till områdesnämndens arbetsutskott.

Mandatperioden för ordförande är treårig fr.o.m. 2021-01-01. Mandatperioden för förste respektive andre vice ordförande är treårig fr.o.m. 2020-01-01. Mandatperioden för gruppsuppleant är treårig fr.o.m. 2026-01-01. Fyllnadsval av suppleant görs för perioden 2024-01-01 – 2025-12-31.

Stipendiekommittén

Uppgifter för Stipendiekommittén är att

  • bedöma ansökningar om stipendier och besluta om/föreslå stipendier enligt gällande statuter.

Sammansättning: Ordförande utses av områdesnämnden på förslag från prodekan för samverkan, en lärare från varje sektion utses av områdesnämnden (vid fyllnadsval, av arbetsutskottet) på förslag från sektionsdekanerna. Två studentrepresentanter (varav lämpligen en doktorand) ingår i stipendiekommittén.

Stipendiekommittén utser vice ordförande inom sig.

Mandatperioden är treårig fr.o.m. 2021-01-01.

Utskottet för lika villkor

Uppgifter för Utskottet för lika villkor är att

  • ha ett övergripande ansvar för att inom vetenskapsområdet följa och utvärdera lika villkorsarbetet,
  • vara områdesnämndens remissinstans,
  • planera och genomföra lika villkorsåtgärder,
  • vara styrgrupp för fakultetens mentorsprogram, vars samordnare årligen ska avrapportera till utskottet hur programmet fortlöper,
  • utarbeta och följa upp områdesspecifika åtgärder för lika villkorsarbetet.

Sammansättning: Ställföreträdande vicerektor är ordförande. Utbildnings-, forsknings- och samverkansberedningen föreslår vardera två ledamöter av olika kön – arbetsutskottet beslutar därefter om en ledamot från varje beredning. Förste vice ordförande i anställningsberedningen är ledamot. Ytterligare två lärarledamöter utses av områdesnämnden på förslag från ställföreträdande vicerektor. Två studentrepresentanter (varav lämpligen en doktorand) ingår i utskottet för lika villkor.

Fakultetens lika villkorssamordnare för studenter är adjungerad till utskottet, med närvaro- och yttranderätt. De fackliga organisationerna får utse varsin representant med närvaro- och yttranderätt.

Utskottet för lika villkor utser vice ordförande inom sig.

Mandatperioden är treårig fr.o.m. 2021-01-01.

Docenturnämnden

Uppgifter för Docenturnämnden är att

  • utarbeta förslag till kriterier och riktlinjer för antagning av docent inom vetenskapsområdet för teknik och naturvetenskap (riktlinjer fastställs av områdesnämnden), fastställa handläggningsordning för docenturnämndens ärenden,
  • besluta om antagning av docent.

Sammansättning: Ordförande utses av områdesnämnden på förslag från prodekan för forskning, en professor från varje sektion utses av områdesnämnden (vid fyllnadsval, av arbetsutskottet) på förslag från sektionsdekanerna. Två studentrepresentanter (varav lämpligen en doktorand) ingår i docenturnämnden.

Docenturnämnden utser vice ordförande inom sig.

Mandatperioden är treårig fr.o.m. 2021-01-01.

Nämnden för antagning av excellenta lärare

Uppgifter för Nämnden för antagning av excellenta lärare är att

  • utarbeta förslag till kriterier och riktlinjer för antagning av excellenta lärare inom vetenskapsområdet för teknik och naturvetenskap (riktlinjer fastställs av områdesnämnden),
  • utarbeta instruktioner till sökande om utformning av sökandes pedagogiska portfölj,
  • fastställa handläggningsordning för nämndens ärenden, utse sakkunniga för antagning av excellenta lärare,
  • besluta om antagning av excellent lärare.

Sammansättning: Ordförande utses av områdesnämnden på förslag från prodekan för utbildning, en lärare från varje sektion utses av områdesnämnden (vid fyllnadsval, av arbetsutskottet) på förslag från sektionsdekanerna. En majoritet av ledamöterna bör själva vara utnämnda till excellenta lärare. Tre studentrepresentanter (varav lämpligen en doktorand) ingår i nämnden.

Nämnden för antagning av excellenta lärare utser vice ordförande inom sig. Mandatperioden är treårig fr.o.m. 2021-01-01.

Forskarutbildningsnämnden (FUN)

Uppgifter för Forskarutbildningsnämnden är att

  • bereda ärenden inför beslut i områdesnämnden,
  • föreslå inrättande och avveckling av forskarutbildningsämne inför beslut i områdesnämnden,
  • bereda förslag på ämnesspecifika delar av allmänna studieplaner inför beslut i områdesnämnden,
  • fastställa revideringar av ämnesspecifika delar av allmänna studieplaner på delegation från områdesnämnden,
  • föreslå antagningsstopp till forskarutbildningsämne, inför beslut i arbetsutskottet,
  • besluta om tillgodoräknande av obligatorisk kurs i forskningsetik,
  • fastställa utbud av gemensamma forskarutbildningskurser och ge ut en nätbaserad kurskatalog,
  • följa upp arbetet med individuella studieplaner och genomströmning,
  • ansvara för övergripande kvalitetsarbete,
  • ansvara för information till forskarutbildningsansvariga professorer,
  • tillse att fakultetens handledare erbjuds utbildning,
  • samarbeta med institutionernas studierektorer för utbildning på forskarnivå,
  • samarbeta med NUN och TUN,
  • samarbeta med andra fakulteter och högskolor.

Sammansättning: Ordförande (F), en lärare från varje sektion utses av områdesnämnden (vid fyllnadsval, av arbetsutskottet) på förslag från sektionsdekanerna. Två studentrepresentanter (lämpligen doktorander) ingår i FUN.

Forskarutbildningsnämnden utser vice ordförande inom sig.

Mandatperioden för lärarledamöter är treårig fr.o.m. 2021-01-01.

Ordförande i FUN

Ordförande (F) i forskarutbildningsnämnden är ledamot i forskningsberedningen och i utbildningsberedningen. F utses av områdesnämnden på förslag från elektorsförsamlingen. Förutom att leda arbetet i forskarutbildningsnämnden har ordföranden till uppgift att

  • samverka med prodekaner för utbildning och forskning,
  • representera utbildningen på forskarnivå i arbetsgrupper, inom universitetet samt i nationella och internationella samarbeten,
  • leda utvecklingen av utbildningen på forskarnivå och dess organisation.

Övriga funktioner inom utbildning på forskarnivå

För mer detaljerade beskrivningar, se bilaga 1.

Forskarutbildningsansvarig professor

En forskarutbildningsansvarig professor (FUAP) finns utsedd för varje forskarutbildningsämne och inriktning. FUAP utses av områdesnämnden (delegerat till arbetsutskottet) på förslag från berörd sektionsdekan.

Mandatperioder är treåriga (och sammanlagt högst nio år) fr.o.m. 2021-01-01. Mandatperioderna är gemensamma för alla forskarutbildningsansvariga professorer. Uppdraget bör rotera bland professorer verksamma inom ämnet.

Del av forskarutbildningsansvarig professors uppdrag kan delegeras via skriftlig delegation till annan professor i ämnet. Delegation beslutas av områdesnämnden (delegerat till arbetsutskottet). Behovet av delegation ska motiveras. Ansvarsområden som får delegeras till en sådan så kallad biträdande forskarutbildningsansvarig professor är begränsade, se bilaga 1.

Handledare – huvudhandledare

För varje doktorand ska områdesnämnden (delegerat till prefekt) utse minst två handledare. En av dem ska utses till huvudhandledare.

Examinator i forskarutbildningen

Prov som ingår i utbildningen på forskarnivå ska bedömas enligt det betygssystem som högskolan föreskriver. Betyget ska bestämmas av en av högskolan särskilt utsedd lärare – examinator. Examinator för kurs på forskarnivå utses av prefekt.

Betygsnämnden beslutar om betyg för en doktorsavhandling och ska utses särskilt för varje enskild avhandling.

Betyg på licentiatavhandlingen bestäms av forskarutbildningsansvarig professor, eller annan professor som denne delegerar uppgiften till, i samråd med huvudhandledaren och externa granskaren. Den som är huvud- eller biträdande handledare för doktoranden får inte vara examinator.

Studierektor för utbildning på forskarnivå

Utbildningen på forskarnivå bedrivs inom institutionernas verksamhet och under prefektens ansvar. För att stötta prefekten ska institutionerna utse en studierektor för utbildning på forskarnivå (FUS).

Naturvetenskapliga resp. Tekniska utbildningsnämnden (NUN, TUN)

Uppgifter för NUN respektive TUN är att

  • ta initiativ till och bidra till utformningen av övergripande visioner och planer samt implementera områdesnämndens beslut för den långsiktiga utvecklingen av utbildningsprogram och fristående kurser,
  • följa upp olika aspekter av kvalitet i utbildningen och i de enskilda programmen, besluta om kvalitetsförbättrande åtgärder och rutiner, samt rapportera till områdesnämnden,
  • ta initiativ i frågor som rör förnyelse av undervisning och examination, genomströmning och studieresultat, samt studentrekrytering och marknadsföring,
  • ta initiativ i övergripande frågor som rör nationella och internationella utbildningssamarbeten,
  • strukturera och förnya utbildningarna med hänsyn till internationalisering, forskning samt samhällets och yrkeslivets behov,
  • formulera och revidera mål för respektive utbildning samt följa upp målen,
  • följa och stödja utbildningsprogramansvarigas och programråds arbete och vid behov besluta om uppdrag för dessa,
  • bereda förslag till nya utbildningsprogram,
  • inrätta nya kurser,
  • vid behov besluta om revidering av utbildningsplaner, studieplaner och kursplaner för program samt för fristående kurser inom respektive utbildningsnämnd (områdesnämnden fastställer utbildningsplan och studieplan för nyinrättade program; kursplan för fristående kurs ska ha tillstyrkts av närmast berört programråd),
  • utse examinatorer (för kurser som ges),
  • samarbeta med övriga utbildningsnämnder.

Sammansättning av Naturvetenskapliga utbildningsnämnden, NUN:

Ordinarie ledamöter: Ordförande (N), sju lärare, två yrkeslivsrepresentanter, fem studenter. Suppleanter: Tre lärare och tre studenter.

Sammansättning av Tekniska utbildningsnämnden, TUN:

Ordinarie ledamöter: Ordförande (T), sex lärare, tre yrkeslivsrepresentanter, fem studenter. Suppleanter: Tre lärare och tre studenter.

Gemensamt för NUN respektive TUN:

  • lärarledamöters institutions- och ämnestillhörighet ska tillgodose bredd och representativitet för respektive nämnds utbildningsansvar,
  • lärarledamot får inte vara studierektor, utbildningsprogramansvarig eller ämneskoordinator,
  • minst en lärarledamot bör vara utnämnd till excellent lärare,
  • normalt genomförs tre protokollförda sammanträden per termin,
  • fakultetens utbildningsledare och en representant för TUR (med yttranderätt) deltar i sammanträden.

Lärar- och yrkeslivsrepresentanter utses av områdesnämnden (vid fyllnadsval, av arbetsutskottet) på förslag från N respektive T efter samråd med prodekan för utbildning. Respektive nämnd utser vice ordförande inom sig.

Mandatperioden är treårig fr.o.m. 2022-01-01.

Ordförandena i NUN och TUN

Ordförande (N) i naturvetenskapliga utbildningsnämnden respektive ordförande (T) i tekniska utbildningsnämnden är ledamöter i utbildningsberedningen. N och T utses av områdesnämnden på förslag från elektorsförsamlingen. Förutom att leda arbetet i respektive utbildningsnämnd har ordförandena till uppgift att

  • samverka med prodekan för utbildning,
  • föreslå utbildningsprogramansvariga, och vid behov biträdande utbildningsprogramansvariga, inför beslut i områdesnämnden (förslagen ska tas fram efter samråd med prodekan för utbildning och ämneskoordinator/-er), o ovanstående punkt gäller ej programansvariga för de program för vilka institution ansvarar
  • föreslå lärar- och yrkeslivsrepresentanter i programråd inför beslut i områdesnämnden (förslagen ska tas fram efter samråd med utbildningsprogramansvarig, prodekan för utbildning och berörd/-a ämneskoordinator/-er), o ovanstående punkt gäller ej programråd för de program för vilka institution ansvarar
  • föreslå lärar- och yrkeslivsrepresentanter i NUN respektive TUN, efter samråd med prodekan för utbildning, inför beslut i områdesnämnden,
  • utåt företräda utbildningarna inom respektive utbildningsområde,
  • representera fakulteten i arbetsgrupper m.m. inom universitetet samt i nationella och internationella samarbeten,
  • leda och stödja utbildningsprogramansvariga i deras arbete,
  • leda utvecklingen av utbildningen på grundnivå och avancerad nivå och dess organisation.

Programråd

Varje utbildningsprogram ska ha ett programråd som leds av en utbildningsprogramansvarig. Programrådets huvudsakliga uppgifter är att stärka programmets kvalitet och främja dess utveckling, samt att fungera som ett rådgivande organ för programansvarig vad gäller dennas uppgifter.

Förslag som rör utbildningsplan, studieplan och nya kursplaner för programmet ska behandlas av programrådet. Det ska framgå av protokollet huruvida programrådet tillstyrker programansvarigs förslag eller inte. Programrådet beslutar om revision av kursplaner för programspecifika kurser och tillstyrker revision av programgemensamma kurser. Närmast berört programråd tillstyrker kursplan för fristående kurs. Programrådet deltar i arbetet med utbildningsutvärderingar enligt fakultetens modell.

Programråd för kandidatprogram och för basår

Sammansättning: Utbildningsprogramansvarig, två-tre lärare, en yrkeslivsrepresentant, två studenter samt en suppleant för studenterna med närvaro- och yttranderätt.

Lärar- och yrkeslivsrepresentanter utses av områdesnämnden (delegerat till arbetsutskottet), på förslag från N respektive T efter samråd med programansvarig, prodekan för utbildning och berörd/-a ämneskoordinator/-er.

Programråd för program på avancerad nivå

Sammansättning: Utbildningsprogramansvarig, två-tre lärare, en yrkeslivsrepresentant, två studenter samt en suppleant för studenterna med närvaro- och yttranderätt.

Institution eller området ansvarar för program på avancerad nivå enligt aktuell verksamhetsplan. I de fall institution ansvarar för program utser institutionsstyrelsen programråd, på förslag av ämneskoordinator efter dennas samråd med prefekt samt övriga berörd/-a ämneskoordinator/-er.

Programråd för högskoleingenjörsprogram

Sammansättning: Utbildningsprogramansvarig, två lärare, en yrkeslivsrepresentant, två studenter samt en suppleant för studenterna med närvaro- och yttranderätt. Undantag:

  • Till programrådet för Kärnkraftteknik utses en extra yrkeslivsrepresentant.
  • Till programrådet för Medicinsk teknik utses två lärare från vetenskapsområdet för teknik och naturvetenskap och en lärare från medicinska fakulteten.

Lärar- och yrkeslivsrepresentanter utses av områdesnämnden (delegerat till arbetsutskottet), på förslag från T efter samråd med programansvarig, prodekan för utbildning och berörda ämneskoordinatorer.

Programråd för civilingenjörsprogram

Sammansättning: Utbildningsprogramansvarig, tre lärare, en yrkeslivsrepresentant, tre studenter samt en suppleant för studenterna med närvaro- och yttranderätt.

Undantag:

  • Till programrådet för Energisystem utses två lärare från Uppsala universitet och två lärare från (och av) SLU.
  • Till programrådet för Kemiteknik utses två lärare från vetenskapsområdet för teknik och naturvetenskap och en lärare från farmaceutiska fakulteten.
  • Till programrådet för Miljö- och vattenteknik utses två lärare från Uppsala universitet och en lärare från (och av) SLU.
  • Till programrådet för System i teknik och samhälle utses tre lärare från vetenskapsområdet för teknik och naturvetenskap och en lärare från vetenskapsområdet för humaniora och samhällsvetenskap.

Lärar- och yrkeslivsrepresentanter utses av områdesnämnden (delegerat till arbetsutskottet), på förslag från T efter samråd med utbildningsprogramansvarig, prodekan för utbildning och berörda ämneskoordinatorer.

Gemensamt för programråden:

  • utbildningsprogramansvarig är ordförande i programrådet,
  • lärarledamot ska inte samtidigt vara utbildningsprogramansvarig för annat utbildningsprogram, studierektor eller ämneskoordinator,
  • möjlighet att utse en suppleant för yrkeslivsrepresentant med närvaro- och yttranderätt,
  • programråden kan själva besluta om adjungering av ytterligare ledamöter,
  • programråden har protokollförda sammanträden två till tre gånger per termin,
  • dagordning utformas av utbildningsprogramansvarig i samråd med ansvarig utbildningsledare,
  • berörda utbildningsledare och studievägledare deltar i sammanträdena,
  • vid behov kallas ämneskoordinatorer och schemaläggare.

Lärarledamöters institutions- och ämnestillhörighet ska tillgodose bredd och representativitet i programrådet för respektive programs ämnesinnehåll.

Biträdande utbildningsprogramansvarig, om sådan är utsedd, deltar med närvaro- och yttranderätt.

För programråd som nämnden utser ledamöterna till är mandatperioden för lärarledamöter och yrkeslivsrepresentanter i programråden treårig fr.o.m. 2022-01-01.

För programråd (program på avancerad nivå) som institution utser ledamöterna till kan anpassning till mandatperioder enligt denna princip göras när innevarande mandat löper ut.

Utbildningsprogramansvarig

Varje utbildningsprogram har en programansvarig som ska ha en läraranställning men inte samtidigt får vara studierektor, ämneskoordinator, prefekt eller lärarledamot i annat programråd. En person kan vara utbildningsprogramansvarig, eller biträdande utbildningsprogramansvarig, för mer än ett utbildningsprogram. Utbildningsprogramansvarigs viktigaste övergripande uppgift är att ansvara för uppföljning av programmets kvalitet ur olika perspektiv, samt att ta initiativ till utveckling och förbättring. Utbildningsprogramansvarig ska bereda förslag till förändringar i samråd med programrådet, men också genom andra kontakter med studenter, lärare och institutioner. Utbildningsprogramansvarig ska också vara beredd att delta i arbetsgrupper m.m. i anslutning till uppdraget. Uppgifter för utbildningsprogramansvarig är att

  • vara ordförande i programrådet,
  • ansvara för att programmets mål uppfylls och att gällande utbildnings-/studieplan följs,
  • bevaka att kursplaner följs,
  • ansvara för att utvärdera programmet enligt fakultetens modell för utbildningsutvärderingar,
  • ansvara för att beslut i områdesnämnd och utbildningsnämnd genomförs i programmet,
  • årligen, efter beredning i programrådet, lämna förslag till utbildningsplan och studieplan för programmet för beslut i NUN respektive TUN,
  • lämna förslag till kursinnehåll för nya kurser, efter samråd med berörda studierektorer vid kursansvariga institutioner, programråd och (om flera huvudområden) ämneskoordinator/-er,
  • lämna förslag till ändringar i befintliga kursplaner, efter samråd med studierektor vid kursansvarig institution och vid behov ämneskoordinator/-er,
  • vid flytt av kurs från en institution till en annan samråda med studierektorer och ämneskoordinator/-er,
  • kontinuerligt utvärdera programmet, t.ex. genom att följa upp kursvärderingar, programenkäter, alumnenkäter, yrkeslivsanknytning och internationalisering, samt ta initiativ till utveckling och förbättring av programmet,
  • en gång per undervisningsperiod gå igenom föregående periods kursvärderingar tillsammans med representanter för studenterna,
  • bevaka studentrekrytering, genomströmning och arbetsmarknad och vid behov ta initiativ till åtgärder och förnyelse,
  • utveckla och uppdatera information om programmet för webbsidor samt delta i rekryteringsaktiviteter m.m.,
  • ha kontakter med studenter och vara tillgänglig för att lösa problem och besvara frågor,
  • ansvara för information om val av kurser och inriktningar,
  • ansvara för att studentärenden handläggs enligt fakultetens och universitets regler och riktlinjer beträffande antagning och mottagning av nya studenter, tillgodoräknanden, validering av kompetens, antagning till senare del m.m. och därvid samarbeta med studievägledare, programadministratör, studierektorer och utbildningsledare,
  • lämna årlig rapport för programmet i samråd med programrådet, inklusive redovisning av hur programmets medel till förfogande använts (lämnas till TUN/NUN respektive till berörd samordningskommitté),
  • ha kontakter med fakultetens studievägledare. programadministratör och schemaläggare, lärare och studierektorer, samt övriga utbildningsprogramansvariga.

Utbildningsprogramansvariga, och vid behov biträdande utbildningsprogramansvariga, förutom för program som institution ansvarar för, utses av områdesnämnden på förslag från N respektive T efter samråd med prodekan för utbildning och ämneskoordinator/-er fyllnadsval delegerat till arbetsutskottet). I de fall institution ansvarar för program utser institutionsstyrelsen utbildningsprogramansvarig på förslag från ämneskoordinator efter dennas samråd med prefekt och prodekan för utbildning.

Biträdande utbildningsprogramansvarig kan utses av områdesnämnden (delegerat till arbetsutskottet) på förslag från N respektive T, efter samråd med prodekan för utbildning och ämneskoordinator. I de fall institution ansvarar för program utser institutionsstyrelsen vid behov biträdande utbildningsprogramansvarig, på förslag från ämneskoordinator efter dennas samråd med prefekt och prodekan för utbildning. Biträdande utbildningsprogramansvarig ska ha en läraranställning men får inte samtidigt vara studierektor, ämneskoordinator eller prefekt. Biträdande utbildningsprogramansvarig är ett stöd till och samarbetar med utbildningsprogramansvarig. Utbildningsprogramansvarig är huvudansvarig för programmet och kan delegera arbetsuppgifter till biträdande utbildningsprogramansvarig, dock inte självvärdering vid utbildningsutvärdering och förslag på revidering av utbildningsplan inklusive studieplan.

Mandatperioder nollställs i och med att nuvarande mandatperiod upphör, dvs. blir treåriga (och sammanlagt högst nio år) fr.o.m. 2022-01-01. Mandatperioderna är gemensamma för alla utbildningsprogramansvariga. För utbildningsprogramansvariga som institutionsstyrelse utser kan dock anpassning till dessa mandatperioder göras när innevarande mandat löper ut.

Samordningskommittéer

Samordningskommittéerna fattar inga formella beslut. Kommittéernas huvudsakliga uppgift är att

  • vara ett forum för utbildningsprogramansvariga för erfarenhetsutbyte och att stödja varandra,
  • ta initiativ till, och inför beslut i NUN/TUN föreslå, aktiviteter som främjar utbildningarnas utveckling och kvalitet,
  • främja samordning och att stärka beredningen inför beslut i NUN/TUN, särskilt vad gäller utbildningsplaner, studieplaner och kursplaner,
  • vara ett forum för information, diskussion och insamlande av synpunkter som rör utbildningsprogrammen.

Samordningskommittén för naturvetenskapliga utbildningar på grundnivå samordnar basåret och de naturvetenskapliga kandidatprogrammen (se aktuell verksamhetsplan). Samordningskommittén har normalt två sammanträden per termin. Ordföranden i ämneslärarrådet bjuds in till sammanträdena.

Ledamöter: N, utbildningsprogramansvarig för naturvetenskapliga kandidatprogram samt basåret, tre studenter. Ordförande är N, eller den utbildningsprogramansvarige som N utser. Kommittén utser vice ordförande inom sig.

Samordningskommittén för tekniska utbildningar på grundnivå samordnar högskole- och civilingenjörsprogram samt tekniska kandidatprogram (se aktuell verksamhetsplan). Samordningskommittén har normalt tre till fyra sammanträden per termin.

Ledamöter: T, programansvarig för respektive utbildningsprogram, tre studenter. Ordförande är T, eller den programansvarige som T utser. Kommittén utser vice ordförande inom sig.

Samordningskommittén för utbildning på avancerad nivå samordnar fakultetens masterprogram och magisterprogram (se aktuell verksamhetsplan). Samordningskommittén har normalt två sammanträden per termin.

Ledamöter: N, T, programansvarig för respektive utbildningsprogram, tre studenter. Ordförande är N eller T, eller den programansvarige som dessa utser. Kommittén utser vice ordförande inom sig.

Gemensamt för samordningskommittéerna:

  • dagordning utformas av ordföranden i samråd med ansvarig utbildningsledare,
  • vid sammanträdena förs minnesanteckningar,
  • fakultetens utbildningsledare deltar i sammanträdena,
  • vid behov kallas ämneskoordinatorer och studierektorer samt representanter för TUR.

Ämneskoordinatorer

Ämneskoordinatorer utses för respektive sektion (fysik, teknik, kemi, biologi och geovetenskap, samt för matematisk-datavetenskapliga sektionen dels matematik och dels datavetenskap). Ämneskoordinatorerna ska ha en läraranställning, är ledamöter i utbildningsberedningen och kallas vid behov till t.ex. samordningskommittéer och programråd.

Ämneskoordinator ska:

  • koordinera utbildningen på grundnivå och avancerad nivå inom sektionens ämne/-n,
  • yttra sig om sektionens huvudområden inom kurser vid annan sektion,
  • vara ämnenas kontaktperson för fakultetsledning, områdeskansli och utbildningsprogramansvariga i ämnesspecifika frågor, inklusive utbudet av fristående kurser och fördelningen av resurser för utbildning på grundnivå och avancerad nivå inom sektionen,
  • lämna årlig verksamhetsberättelse för fristående kurs och uppdragsutbildning till NUN respektive TUN,
  • ansvara för att utvärdera fristående kurs och uppdragsutbildning enligt fakultetens modell för utbildningsutvärdering,
  • yttra sig över föreslagna nytillkomna eller flyttade kurser i de förslag till utbildnings/studieplaner som ska behandlas i utbildningsnämnderna. Detta avser kursplaner där ansvaret föreslås ligga vid institution inom berörd/-a ämneskoordinators/-ers ämnesområden. Ett yttrande om avstyrkan ska innehålla en motivering för att utbildningsnämnd ska kunna ta ställning i frågan.

Berörd/-a ämneskoordinator/-er ska:

  • samråda med sektionsdekan gällande förslag till sakkunniga och specialsakkunniga för anställning av professor, adjungerad professor och gästprofessor, se avsnitt IX,
  • samråda med sektionsdekan gällande förslag till sakkunniga för ansökan om befordran till professor, se avsnitt IX,
  • samråda med ordförande i NUN eller TUN gällande förslag till utbildningsprogramansvarig och biträdande utbildningsprogramansvarig, se avsnitt XXIII,
  • samråda med ordförande i NUN eller TUN gällande förslag till lärar- och yrkeslivsrepresentanter i programråd, se avsnitt XXIII,
  • till institutionsstyrelse föreslå ledamöter i programråd för program på avancerad nivå som institution ansvarar för, efter samråd med prefekt och övriga berörd/-a ämneskoordinator/er, se avsnitt XXIV,
  • samråda med utbildningsprogramansvarig gällande förslag till kursinnehåll för nya kurser (om flera huvudområden), se avsnitt XXV,
  • vid behov samråda med utbildningsprogramansvarig gällande förslag till ändringar i befintliga kursplaner, se avsnitt XXV,
  • samråda med utbildningsprogramansvarig vid flytt av kurs från en institution till en annan, se avsnitt XXV,
  • till institutionsstyrelse föreslå utbildningsprogramansvarig och vid behov biträdande utbildningsprogramansvarig för program på avancerad nivå som institution ansvarar för, efter samråd med prefekt och prodekan för utbildning, se avsnitt XXV,
  • till prodekan för utbildning föreslå lärarrepresentanter i ämneslärarrådet, se avsnitt XXVIII.

Ämneskoordinator utses av sektionsdekan. Mandatperioden är treårig fr.o.m. 2021-01-01.

Ämneslärarrådet

Blivande ämneslärare i tekniska och naturvetenskapliga ämnen behöver ett särskilt stöd. Dessa studenter är ofta få och behöver få en förbättrad grupp- och tillhörighetskänsla vid samläsning etc. Dialogen med den utbildningsvetenskapliga delen av ämneslärarnas utbildning behöver också säkerställas, t.ex. avseende studievägledning och ömsesidig kunskap om respektive vetenskapsområde. Vetenskapsområdets ämneslärarråd har till uppgift att

  • tillstyrka utbildnings-/studieplaner,
  • diskutera kursutvärderingar,
  • granska kursplaneändringar,
  • diskutera kvalitetshöjande åtgärder relevanta för ämneslärarutbildningen.

Sammansättning: En lärarrepresentant samt en studievägledare från vardera teknik, biologi, datavetenskap, fysik, kemi och matematik; studievägledare för ämneslärare vid fakulteten för utbildningsvetenskaper, en studievägledare från enheten för studentservice. Två studentrepresentanter ingår i ämneslärarrådet. Utbildningsledare från fakulteten för utbildningsvetenskaper deltar vid behov. Ordföranden i ämneslärarrådet bjuds in till Samordningskommittén för naturvetenskapliga utbildningar på grundnivå.

Lärarrepresentanter utses av prodekan för utbildning på förslag från respektive ämneskoordinator.

Ämneslärarrådet utser inom sig ordförande bland de fem lärarrepresentanterna.

Mandatperioden är treårig fr.o.m. 2021-01-01.

Institutionernas ansvar inom utbildningen

Institutionerna är ansvariga för att genomföra kurser i enlighet med beslutade utbildnings- och kursplaner. I detta ansvar ingår att försäkra sig om att utsedda lärare förstår kursens roll i respektive utbildningsprogram och att lärarna därför uppmanas till och ges möjlighet att delta vid t.ex. programmens lärardagar.

Institutionerna ansvarar vidare för att möjliggöra lärarnas pedagogiska kompetensutveckling, samt för att i samråd med utbildningsprogramansvariga och programråd ta initiativ till utveckling och förbättring av kurser och utbildningar. Dessutom gäller att

  • Institutionerna ansvarar för att samtliga kurser och samtliga kurstillfällen utvärderas och analyseras i enlighet med universitetets och fakultetens regler och riktlinjer.
  • Institutionerna beslutar om resurssättning och lärarbemanning på kurserna efter samråd med utbildningsprogramansvariga.
  • Berörd institution utser utbildningsprogramansvarig för program som institutionen ansvarar för, efter samråd med prodekan för utbildning.
  • Berörd institution utser vid behov biträdande utbildningsprogramansvarig för program, efter samråd med prodekan för utbildning.
  • Berörd institution utser programråd för program institutionen ansvarar för på förslag av ämneskoordinator efter dennas samråd med prefekt samt övriga berörd/-a ämneskoordinator/-er.
  • Institutionen ansvarar för att anställd som av områdesnämnden utsetts till uppdrag enligt arbetsordningen ges möjlighet att utföra sitt uppdrag.
  • Institutionen ansvarar för att handledare inom utbildning på forskarnivå ges utrymme för att utföra sitt handledningsuppdrag inom sin ordinarie tjänstgöring.
  • Institutionen ansvarar för att lärare på alla utbildningsnivåer och handledarna inom utbildning på forskarnivå ges utrymme för kompetensutveckling.

Teknisk-naturvetenskapliga fakultetens universitetspedagogiska råd (TUR)

Teknisk-naturvetenskapliga fakultetens universitetspedagogiska råd (TUR) har i uppdrag att stödja fakultetens pedagogiska utvecklingsarbete. TUR samverkar med fakultetens lärare, pedagogiska ledare och studentrepresentanter samt med andra vetenskapsområden och andra lärosäten. Arbetet avrapporteras årligen till områdesnämnden och utbildningsnämnderna.

Sammansättning: 8-10 lärarledamöter, varav en ordförande, utses av områdesnämnden på förslag från prodekan för utbildning. Tre studentrepresentanter (varav lämpligen en doktorand) ingår därutöver i TUR. Samtliga sektioner bör vara representerade i TUR.

Mandatperioden är treårig fr.o.m. 2021-01-01.

Utbildningsledare

Utbildningsledarna är anställda vid områdeskansliet som är en del av universitetsförvaltningen. De handlägger övergripande utbildningsfrågor inom vetenskapsområdet för teknik och naturvetenskap och är föredragande i beredande och beslutande organ.

Utbildningsledarna:

  • är huvudhandläggare för utbildningsfrågor inom fakulteten, vilket inkluderar att ta fram underlag och göra analyser inför beslut, att initiera och bereda ärenden till områdesnämnden och övriga organ, samt att genomföra och informera om fattade beslut,
  • driver projekt på uppdrag av områdesnämnden och dess underorgan,
  • utgör en expertfunktion gentemot utbildningsnämnder, institutioner, prefekter, administratörer, utbildningsprogramansvariga och studierektorer,
  • ansvarar för att övergripande stödja och koordinera utbildningsutvärderingar,
  • träder vid behov in i utbildningsprogramansvarigs ställe (grundnivå och avancerad nivå),
  • ansvarar för att fakultetens riktlinjer för individärenden följs och har befogenhet både att fatta och att ändra beslut (grundnivå och avancerad nivå) enligt Områdesnämndens delegation,
  • representerar fakulteten i arbetsgrupper m.m. inom universitetet samt i nationella och internationella samarbeten,
  • bereder frågor som rör fakultetsövergripande kurser, t.ex. kursplaner (grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå),
  • beslutar om revision av kursplaner för fristående kurser på förslag från kursansvarig institution,
  • beslutar om revision av kursplaner för programgemensamma kurser när programråden är överens,
  • kan på delegation från NUN respektive TUN och i samråd med N respektive T fastställa kursplaner (grundnivå och avancerad nivå).


Bilaga: Ansvar och befogenhet inom utbildning på forskarnivå

Nedanstående termer används för att beskriva lärares position, uppdrag och befogenheter i organisationen för forskning och forskarutbildning vid vetenskapsområdet för teknik och naturvetenskap.

Områdesnämndens delegationer i utbildningsärenden på forskarnivå framgår av Områdesnämndens delegationer.

Forskarutbildningsansvarig professor

En forskarutbildningsansvarig professor (FUAP) finns utsedd för varje forskarutbildningsämne och inriktning. FUAP utses av områdesnämnden (delegerat till arbetsutskottet) på förslag från berörd sektionsdekan.

Mandatperioder är treåriga (och sammanlagt högst nio år) fr.o.m. 2021-01-01. Mandatperioderna är gemensamma för alla forskarutbildningsansvariga professorer. Uppdraget bör rotera bland professorer verksamma inom ämnet.

Det är ett krav att delta i den av fakulteten årligen anordnade informationen för forskarutbildningsansvariga professorer för att få förlängt mandat.

Forskarutbildningsansvarig professor har ett övergripande ansvar för forskarutbildningens kvalitet och utveckling inom sitt ämne, i samverkan med övriga professorer och lärare i ämnet.

Forskarutbildningsansvarig professor ska:

  • ansvara för att ämnesspecifika delar i allmänna studieplanen för forskarutbildningsämnet fortlöpande revideras (reviderade ämnesspecifika delar i allmänna studieplanen fastställs av forskarutbildningsnämnden på delegation av områdesnämnden),
  • ansvara för att doktoranderna erbjuds ett i innehåll, omfattning och kvalitet relevant utbud av forskarutbildningskurser,
  • medverka i regelbunden individuell uppföljning av utbildningens framåtskridande,
  • tillse att årlig revidering av individuell studieplan sker,
  • fastställa reviderad individuell studieplan utan väsentliga förändringar,
  • tillse att språkkvaliteten i avhandlingar inom ansvarsområdet är god,
  • verka för att handledare inom ansvarsområdet i kollegial anda samverkar kring utbildningens innehåll, kvalitet och genomförande,
  • inför disputation föreslå ordförande, ojävig opponent samt ojävig betygsnämnd (beslutas av sektionsdekan på delegation av områdesnämnden).

Uppdraget inbegriper även att forskarutbildningsansvarig professor, eller annan professor som denne delegerar uppgiften till:

  • bestämmer betyg på licentiatavhandling efter samråd med huvudhandledaren och extern granskare,
  • vid ansökan om docentur ska yttra sig om den sökandes kompetens, vetenskapliga och pedagogiska skicklighet och självständighet samt om den förväntade nyttan för forskningen och utbildningen av att anta sökanden som docent,
  • vid ansökan om docentur ska föreslå och vidtala en professorskompetent sakkunnig (utses av sektionsdekan) från annan fakultet eller annat lärosäte som ska bedöma sökandens vetenskapliga meritering,
  • vid docenturföreläsning ska fungera som ordförande.

Del av forskarutbildningsansvarig professors uppdrag kan delegeras via skriftlig delegation till annan professor i ämnet. Delegation beslutas av områdesnämnden (delegerat till arbetsutskottet). Behovet av delegation ska motiveras. Endast följande ansvarsområden får delegeras till så kallad biträdande forskarutbildningsansvarig professor:

  • att medverka i regelbunden individuell uppföljning av utbildningens framåtskridande,
  • tillse att årlig revidering av individuell studieplan sker,
  • fastställa reviderad individuell studieplan utan väsentliga förändringar,
  • att inför disputation föreslå ordförande, ojävig opponent samt ojävig betygsnämnd (beslutas av sektionsdekan på delegation av områdesnämnden).

Anhållan om byte av forskarutbildningsansvarig professor eller skriftlig delegation ställs av sektionsdekan till områdesnämnden.

Handledare – huvudhandledare

För varje doktorand ska områdesnämnden (delegerat till prefekt) utse minst två handledare (se Riktlinjer för utbildning på forskarnivå TEKNAT 2021/301).

Huvudhandledaren för enskild doktorand har ansvar för alla delar av doktorandens utbildning enligt individuell studieplan. Handledarnas ansvar innebär även att de kan behöva hantera frågor och problem, som inte enbart är utbildningsrelaterade.

Huvudhandledaren ska årligen informera områdesnämnden (delegerat till prefekt) om hur doktorandens utbildning framskrider. Uppföljning sker bl.a. genom översyn av de individuella studieplanerna (i samråd med doktorand och forskarutbildningsansvarig professor).

Studierektor för utbildning på forskarnivå

Utbildningen på forskarnivå bedrivs inom institutionernas verksamhet och under prefektens ansvar. För att stötta prefekten i sådant som rör utbildning på forskarnivå inom institutionen såsom aktivt stöd i olika frågor till institutionens doktorander, handledare och forskarutbildningsansvariga professorer ska institutionerna utse en studierektor för utbildning på forskarnivå (FUS). Innehavaren av uppdraget bör vara docent eller professor och ska ha handlett doktorander och varit huvudhandledare, samt ska ha genomgått relevant handledarutbildning. Dessutom bör denna person kunna nomineras till ledamot i fakultetens forskarutbildningsnämnd.

FUS-uppdragets utformning och omfattning, liksom former för samverkan med forskarutbildningsansvariga professorer och övriga handledare, ska beslutas av varje institution. Uppdraget som FUS bör innebära:

  • Beredning av antagning till forskarutbildning.
  • Introduktion av doktorander och seniora medarbetare till utbildning på forskarnivå vid institutionen.
  • Regelbundna informationsinsatser avseende aktuella lokala och nationella regelverk för utbildning på forskarnivå, t.ex. vid handledar- och doktorandträffar.
  • I samverkan med forskarutbildningsansvariga professorer inom institutionen följa upp att individuella studieplaner revideras.
  • Koordinering av institutionens kursutbud (forskarutbildningsansvariga professorer har ansvar för kursutbudet inom sina respektive ämnen/inriktningar).
  • Medverka i konflikthantering i situationer relaterade till utbildning på forskarnivå. Om FUS är en del av konflikten beslutar prefekt om hanteringsordning.
  • Prefektstöd vid kontakter och uppdrag som rör utbildning på forskarnivå såsom remisser.

Uppdrag som FUS och FUAP är av olika art och får kombineras.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
youtube
linkedin