Kompletterande riktlinjer till anställningsordningen för Samhällsvetenskapliga fakulteten

I Anställningsordning för Uppsala universitet (UFV 2019/1673) föreskrivs i 2 § att ”områdes/-fakultetsnämnd ska utfärda kompletterande riktlinjer och bedömningsgrunder för rekrytering och befordran av lärare utöver föreliggande anställningsordning”. Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden har vid sammanträde 2012-05-31 (reviderat beslut 2013-03-07, 2018-04-12, 2021-11-11, 2024-06-13) beslutat fastställa föreliggande kompletterande riktlinjer.

1 Beredning av anställnings- och befordringsärenden
a) Generellt

Inom samhällsvetenskapliga fakulteten ska finnas två rekryteringsgrupper.

Rekryteringsgruppen för professorsärenden ansvarar för beredning av följande ärendetyper:

  • anställning som professor (inkl gästprofessor och adjungerad professor)
  • befordran från universitetslektor till professor
  • anställning som biträdande universitetslektor

Även andra ärenden av liknande karaktär kan förekomma.

Rekryteringsgruppen för lektorsärenden ansvarar för beredning av följande ärendetyper:

  • tillsvidareanställningar som universitetslektor
  • befordran från universitetsadjunkt till universitetslektor
  • befordran från biträdande universitetslektor till universitetslektor
  • prövning av behörighet som universitetslektor (vid omplaceringsärenden el motsv)

Även andra ärenden av liknande karaktär kan förekomma.

Rekryteringsgrupperna ska bestå av fyra lärare, en doktorand och en student från utbildning på grundnivå. För lärarna utses två gruppsuppleanter. För doktorand- och studentrepresentanterna utses personliga suppleanter. Lärarrepresentanterna utses av fakultetsnämnden, som även utser ordförande i grupperna. Vice ordförande utses av respektive rekryteringsgrupp.

I fakultetsnämndens delegationsordning framgår var beslutanderätten ligger i vissa frågor som rör rekryteringsprocessen, t ex beslut om inledande av rekrytering av lärare inklusive beslut om anställningsprofil, utseende av sakkunniga och förslag till anställning (Beslutsstrukturer och delegationsbeslut inom samhällsvetenskapliga fakulteten - Uppsala universitet (uu.se).

Inför inledande av en rekrytering bör institutionerna, med hänvisning till 69 – 78 §§ i anställningsordningen, aktivt eftersöka potentiella nationella och internationella sökande och särskilt uppmuntra personer av underrepresenterat kön att söka.

Anställningsprofilen är det centrala instrumentet för institutionerna att påverka rekryteringsprocessen och den ska utformas noggrant så att den fångar verksamhetens behov, och ha den tydlighet och konkretion som möjliggör för sakkunniga och rekryteringsgrupp att utifrån underlagen ta ställning till bedömningsgrunderna.

b) Referenstagning

Referenstagning ska föregå anställning av föreslagen sökande om det inte är uppenbart obehövligt. Referenstagning angående anställning som professor (inkluderat gästprofessor och adjungerad professor) genomförs av dekan eller prodekan, medan referenstagning för övriga läraranställningar genomförs av prefekten. Referenstagningen utförs med utgångspunkt i en manual som har tagits fram av HR-avdelningen. Om det vid referenstagningen framkommer starka sakliga skäl av vikt för ärendet görs en noggrant övervägd tjänsteanteckning som diarieförs. Utöver en tjänsteanteckning ska fakultetskansliet meddelas. Ärendet behandlas vid dekans beslutsmöte där prefekt föredrar ärendet.

I professorsrekryteringar där det i behovsanalysen framkommit att samarbets- och/eller ledarskapsförmåga är av särskild vikt för anställningen kan en utvidgad procedur tillämpas där intervjuer och referenstagning genomförs på samma sätt för alla sökande i den tätgrupp som har identifierats av de sakkunniga. Detta genomförs före eller i direkt anslutning till rekryteringsgruppens möte och underlaget kan här användas för att rangordna de sökande. En sådan utvidgad procedur kan initieras av fakultetsledningen eller föreslås av institutionen.

c) Motsvarandebedömning

Anställningsordningen vid Uppsala universitet och samhällsvetenskapliga fakultetens kompletterande riktlinjer till anställningsordningen ger möjlighet att som sökande åberopa kunskaper motsvarande genomgången högskolepedagogisk utbildning omfattande minst tio veckor (t ex i §32 i Uppsala universitets anställningsordning), tillräcklig erfarenhet av forskarhandledning (professorer, avsnitt 2b, 2c nedan), eller tillräcklig erfarenhet av undervisning (lektorer, avsnitt 2d nedan), vilket bereds i följande tre steg:

  1. Sökande som åberopar motsvarande kunskaper eller alternativa meriter ska själv i ansökan skriva fram och argumentera för deras relevans, och styrka att åberopade meriter föreligger.
  2. Sakkunniga ska i sina sakkunnigutlåtanden tydligt ta ställning till om dessa motsvarande kunskaper kan anses föreligga.
  3. Rekryteringsgruppen bedömer i ljuset av vad som framkommer under ovanstående punkter 1 och 2 om motsvarande kunskaper föreligger och är styrkta i de tillgängliga underlagen. Rekryteringsgruppens bedömning ska framgå i beslutsprotokollet.

2 Behörighetskrav och bedömningsgrunder

a) Generellt

Uppsala universitets anställningsordning

4 § När universitetet ska anställa nya lärare ska de sökande väljas som efter en kvalitativ helhetsbedömning av kompetens och skicklighet bedöms ha de bästa förutsättningarna att genomföra och utveckla aktuella arbetsuppgifter samt bidra till en positiv utveckling av verksamheten.

5 § Ett allmänt behörighetskrav är att den sökande ska ha förmåga att samarbeta och i övrigt uppfyller de krav på lämplighet som behövs för att fullgöra arbetsuppgifterna väl.

6 § För behörighet att anställas som lärare gäller att den sökande ska ha dokumenterad förmåga att undervisa antingen på svenska eller engelska eller på båda dessa språk. Vidare får krav uppställas på förmåga att undervisa på annat språk utifrån aktuella behov i den verksamhet till vilken rekrytering ska ske. Vid befordran till en högre läraranställning ska den sökande normalt uppvisa tillräckliga språkkunskaper i svenska för att kunna bidra till universitetets inre arbete.

7 § Lärare ska ha genomgått högskolepedagogisk utbildning eller motsvarande.

16 § Behörig att anställas som lärare är den som visat tillräcklig grad av såväl vetenskaplig som pedagogisk skicklighet. Som bedömningsgrunder vid anställning av lärare ska gälla dels graden av sådan skicklighet som är ett krav för behörighet för anställning och befordran, dels de bedömningsgrunder som i övrigt har fastställts i anställningsprofilen. Vilka kriterier som betonas kan variera beroende på om bedömningen avser behörighetsgrunder för anställning och befordran eller bedömningsgrunder för rangordning mellan sökande. Bedömningsgrunderna kan viktas olika beroende på arbetets innehåll och de övriga förutsättningar för anställningen som definierats utifrån verksamhetens behov.

17 § Meriterna ska vara dokumenterade så att både kvalitet och omfattning kan bedömas.

20 § Vetenskaplig skicklighet avser forskningsmeritering. Vid bedömning av vetenskaplig skicklighet ska i första hand vetenskaplig kvalitet beaktas. Även forskningens omfattning, främst med avseende på djup och bredd, ska tillmätas betydelse. Vidare ska förmåga att planera, initiera, leda och utveckla forskning och utbildning på forskarnivå, förmåga att i konkurrens erhålla medel för forskning, liksom förmåga att genom forskningen samverka med det omgivande samhället tillmätas betydelse.

22 § Pedagogisk skicklighet avser utbildningsmeritering. Vid bedömning av pedagogisk skicklighet ska i första hand pedagogisk kvalitet beaktas. Omfattning, såväl bredd som djup, ska tillmätas betydelse. Vidare ska förmåga att planera, initiera, leda och utveckla utbildning, liksom förmåga att forskningsanknyta undervisningen tillmätas betydelse. Även förmåga att genom utbildningen samverka med det omgivande samhället bör ingå i den pedagogiska skickligheten.

28 § Administrativ skicklighet visas bland annat genom förmåga att planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt och för ändamålet anpassat sätt samt genom förmåga att ange och hålla tidsramar. Till skickligheten räknas övergripande verksamhetsplanering samt förmåga att hantera resurser på ett sätt som speglar verksamhetens prioriteringar liksom förmåga att arbeta strukturerat och utifrån en medvetenhet om mål och kvalitet.

30 § Ledningsskicklighet visas genom förmåga att leda verksamhet och personal, fatta beslut, ta ansvar samt motivera och förse andra med de förutsättningar som krävs för att effektivt nå gemensamma mål. Förmåga att samordna gruppen såväl som att bidra till att skapa engagemang, delaktighet och arbetsglädje samt förmåga att hantera konflikter utgör ytterligare exempel på visad skicklighet.

b) Anställning som professor

Högskoleförordningen (4 kap 3 §)

Behörig att anställas som professor inom annat än konstnärlig verksamhet är den som har visat såväl vetenskaplig som pedagogisk skicklighet. […]

Som bedömningsgrunder vid anställning av en professor ska graden av sådan skicklighet som är ett krav för behörighet för anställning gälla. Prövningen av den pedagogiska skickligheten ska ägnas lika stor omsorg som prövningen av den vetenskapliga eller konstnärliga skickligheten. Varje högskola bestämmer i övrigt själv vilka bedömningsgrunder som ska tillämpas vid anställning av en professor. (SFS 2010:1064)

Uppsala universitets anställningsordning

Se 4 – 30 §§ under avsnitt 2 a) ovan.

31 § Den vetenskapliga skickligheten ska ha visats genom självständiga forskningsinsatser och genom att den sökandes meriter i ett internationellt perspektiv håller mycket hög kvalitet. Den sökande ska ha visat skicklighet i att planera, initiera, leda och utveckla forskning, ha visat förmåga att i konkurrens erhålla forskningsanslag samt uppvisa väl dokumenterad skicklighet i handledning på forskarnivå. Den sökandes bidrag till det internationella och nationella vetenskapssamhället ska bedömas bland annat utifrån kvalitet och omfattning av vetenskaplig publicering. Kraven på internationell meritering ska bedömas med hänsyn till ämnets karaktär och specifika förutsättningar.

32 § Den pedagogiska skickligheten ska ha visats genom omfattande meriter inom utbildning i enlighet med 22 §. Därutöver ska den sökande uppvisa väl dokumenterad skicklighet i handledning på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå.

En förutsättning för att pedagogisk skicklighet ska anses föreligga är genomgången, för verksamheten relevant, högskolepedagogisk utbildning, omfattande minst tio veckor, eller motsvarande kunskaper. Om det föreligger särskilda skäl kan den högskolepedagogiska utbildningen genomföras under de första två anställningsåren. Den pedagogiska utbildningen ska inkludera forskarhandledarutbildning.

Samhällsvetenskapliga fakultetsnämndens kompletterande riktlinjer:

För anställning som professor gäller normalt följande kompletterande bedömningsgrunder:

Den vetenskapliga skickligheten ska ha visats genom självständiga forskningsinsatser som såväl kvalitativt som kvantitativt i betydande grad överstiger vad som krävs för docentkompetens.

Den pedagogiska skickligheten ska ha visats genom att sökande som huvudhandledare ska ha handlett minst en doktorand hela vägen till disputation, eller i ansökan kunna dokumentera ett motsvarande djup och bredd i erfarenheterna av handledning på forskarnivå, såvida inte särskilda skäl föreligger.

Som meriterande betraktas erfarenhet av ledningsansvar, visad genom ansvarstagande för institutionsmiljö eller liknande.

c) Befordran från universitetslektor till professor

Högskoleförordningen (4 kap 3 §)0F[1]

Behörig att anställas som professor inom annat än konstnärlig verksamhet är den som har visat såväl vetenskaplig som pedagogisk skicklighet. […] Prövningen av den pedagogiska skickligheten ska ägnas lika stor omsorg som prövningen av den vetenskapliga eller konstnärliga skickligheten.

Uppsala universitets anställningsordning

Se 4 – 32 §§ under avsnitt 2 a) och b) ovan.

46 § Befordran kan enbart sökas av vid universitetet tillsvidareanställda och vid ansökningstillfället verksamma lärare samt av biträdande universitetslektorer.

48 § Ämnesområdet ska i normalfallet vara detsamma som för den tidigare anställningen, men ska kunna ändras om det finns särskilda skäl.

49 § Befordran av en universitetslektor till professor eller av en universitetsadjunkt till universitetslektor innebär en kompetensprövning och en titeländring. En universitetslektor eller universitetsadjunkt som befordrats har inte rätt till ändrade arbetsuppgifter eller anställningsvillkor.

50 § En universitetslektor ska befordras till professor och en universitetsadjunkt till universitetslektor om han eller hon skriftligen ansöker om det, är behörig för en sådan anställning och har bedömts uppfylla de specifika krav som respektive områdes-/fakultetsnämnd fastställt.

53 § Skriftlig ansökan av en universitetslektor eller universitetsadjunkt om att prövas för befordran ska ha inkommit till berörd områdes-/fakultetsnämnd senast nio månader innan anställningen upphör eller beräknas upphöra.

6.2.1 Behörighet att befordras från universitetslektor till professor

54 § Den sökande ska ha visat vetenskaplig skicklighet enligt 31 §.

55 § Den sökande ska ha visat pedagogisk skicklighet enligt 32 §.

56 § En förutsättning för att pedagogisk skicklighet ska anses föreligga är genomgången, för verksamheten relevant, högskolepedagogisk utbildning, omfattande minst tio veckor, eller motsvarande kunskaper. Den pedagogiska utbildningen ska inkludera forskarhandledarutbildning.

57 § Den sökande ska ha uppvisat kollegialt ansvarstagande och bedömas kunna bidra till universitetets utveckling. För detta krävs lednings-, utvecklings- och samverkansskicklighet, och när tillämpligt, även klinisk skicklighet.

58 § Befordran från universitetslektor till professor kan tidigast ske fem år efter doktorsexamen i syfte att säkerställa tillfredsställande erfarenhet av självständigt forskningsarbete och forskarhandledning, om inte särskilda skäl föreligger.

Samhällsvetenskapliga fakultetsnämndens kompletterande riktlinjer:

För befordran från universitetslektor till professor gäller vad som i avsnitt 2 b) ovan angetts som fakultetsnämndens kompletterande riktlinjer vid anställning som professor, i synnerhet att den vetenskapliga skickligheten ska ha visats genom självständiga forskningsinsatser, att den sökandes meriter i ett internationellt perspektiv ska hålla mycket hög kvalitet, och såväl kvalitativt som kvantitativt i betydande grad ska överstiga vad som krävs för docentkompetens. Därtill gäller att den sökande ska ha fullgjort sina arbetsuppgifter på ett tillfredsställande sätt.

d) Anställning som universitetslektor

Högskoleförordningen (4 kap 4 §)

Behörig att anställas som lektor är

  1. inom annat än konstnärlig verksamhet, den som dels har visat pedagogisk skicklighet, dels har avlagt doktorsexamen eller har motsvarande vetenskaplig kompetens eller någon annan yrkesskicklighet som är av betydelse med hänsyn till anställningens ämnesinnehåll och de arbetsuppgifter som skall ingå i anställningen. […]

Som bedömningsgrunder vid anställning av en lektor ska graden av sådan skicklighet som är ett krav för behörighet för anställning gälla. Prövningen av den pedagogiska skickligheten ska ägnas lika stor omsorg som prövningen av andra behörighetsgrundande förhållanden enligt första stycket. Varje högskola bestämmer i övrigt själv vilka bedömningsgrunder som ska tillämpas vid anställning av en lektor. (SFS 2010:1064)

Uppsala universitets anställningsordning

Se 4 – 30 §§ under avsnitt 2 a) ovan.

34 § Den vetenskapliga skickligheten ska ha visats genom självständiga forskningsinsatser som håller hög kvalitet. Den sökandes bidrag till det internationella och nationella vetenskapssamhället ska bedömas bland annat utifrån kvalitet och omfattning av vetenskaplig publicering. Kraven på internationell meritering ska bedömas med hänsyn till ämnets karaktär och specifika förutsättningar.

35 § Den pedagogiska skickligheten ska ha visats genom meriter inom utbildning i enlighet med 22 §.

En förutsättning för att pedagogisk skicklighet ska anses föreligga är genomgången, för verksamheten relevant, högskolepedagogisk utbildning, omfattande minst tio veckor, eller motsvarande kunskaper. Om det föreligger särskilda skäl kan den högskolepedagogiska utbildningen genomföras under de första två anställningsåren.

Samhällsvetenskapliga fakultetsnämndens kompletterande riktlinjer:

Pedagogisk skicklighet

För att komma ifråga för anställning som universitetslektor förutsätts normalt att den sökande har minst ett års undervisningserfarenhet, d v s motsvarande ca 1600 klocktimmar eller ca 400 ”gamla lektorstimmar”. En mindre undervisningserfarenhet kan dock accepteras om den sökande har goda pedagogiska erfarenheter i andra avseenden (t ex pedagogisk utbildning, erfarenhet av pedagogiskt utvecklingsarbete, läromedelsproduktion, utbildningsadministration), eller om utlysningen anger att annan professionsrelaterad yrkeserfarenhet är meriterande.

e) Anställning som biträdande universitetslektor

Högskoleförordningen (4 kap 4 a §)

Behörighet att anställas som biträdande lektor är den som avlagt doktorsexamen eller har motsvarande vetenskaplig kompetens. Främst bör den komma i fråga som har avlagt doktorsexamen eller har nått motsvarande kompetens högst fem år innan tiden för ansökan av anställning som biträdande lektor har gått ut. Även den som har avlagt doktorsexamen eller har uppnått motsvarande kompetens tidigare kan dock komma i fråga om det finns särskilda skäl. Med särskilda skäl avses ledighet på grund av sjukdom, föräldraledighet eller andra liknande omständigheter.

Uppsala universitets anställningsordning

14 § I en biträdande universitetslektors arbetsuppgifter ska såväl forskning, undervisning som administration ingå. Syftet med anställningen är att läraren ska ges möjlighet att utveckla sin självständighet som forskare och meritera sig såväl vetenskapligt som pedagogiskt för att uppfylla kraven på behörighet för en anställning som universitetslektor.

38 § För anställning som biträdande universitetslektor krävs vetenskaplig skicklighet enligt 20§. Den vetenskapliga skickligheten ska ha god kvalitet och ge goda förutsättningar för en akademisk karriär inom det ämnesområde som är relevant för anställningen.

39 § För anställning som biträdande universitetslektor ska hänsyn tas till pedagogisk skicklighet i enlighet med 22 §. För att uppnå pedagogisk skicklighet bör den sökande ha genomgått, för verksamheten relevant, högskolepedagogisk utbildning, omfattande minst fem veckor eller ha motsvarande kunskaper. Om sådan meritering ej kunnat genomföras före anställningen ska den behörighetsgivande högskolepedagogiska utbildningen genomföras under de första två anställningsåren.

80 § En förutsättning för att anställa en biträdande universitetslektor är ett dokumenterat verksamhetsbehov av och ekonomiska förutsättningar för en anställning som universitetslektor inom det aktuella ämnesområdet.

88 § Vid anställning av och befordran till professor (inbegripet adjungerad professor, gästprofessor) och universitetslektor (inbegripet adjungerad universitetslektor) och biträdande universitetslektor ska, om det inte är uppenbart obehövligt, minst två sakkunniga från andra lärosäten eller motsvarande anlitas för bedömning av de sökandes skicklighet.

Samhällsvetenskapliga fakultetsnämndens kompletterande riktlinjer:

Vid tillsättning av anställning som biträdande universitetslektor ska särskild vikt fästas vid vetenskaplig skicklighet. Prövningen av den pedagogiska skickligheten ska ägnas lika stor omsorg som prövningen av den vetenskapliga skickligheten. Med hänvisning till anställningens karaktär av meriteringsanställning ska de sökandes vetenskapliga och pedagogiska meriter bedömas framför allt i kvalitativt hänseende. Ett kvantitativt försteg hos en sökande, vilket kan förklaras av att en sökande varit verksam under längre tid, ska således inte vara utslagsgivande.

f) Befordran från biträdande universitetslektor till universitetslektor²

Högskoleförordningen (4 kap 4 §)

Behörig att anställas som lektor är

  1. inom annat än konstnärlig verksamhet, den som dels har visat pedagogisk skicklighet, dels har avlagt doktorsexamen eller har motsvarande vetenskaplig kompetens eller någon annan yrkesskicklighet som är av betydelse med hänsyn till anställningens ämnesinnehåll och de arbetsuppgifter som skall ingå i anställningen. […] Prövningen av den pedagogiska skickligheten ska ägnas lika stor omsorg som prövningen av andra behörighetsgrundande förhållanden enligt första stycket.

Högskoleförordningen (4 kap 12 c §)

En biträdande lektor som är anställd enligt 12 a § vid en högskola ska efter ansökan befordras till lektor vid den högskolan, om han eller hon
1. har behörighet för en anställning som lektor, och
2. vid prövning bedöms lämplig för en sådan anställning enligt de bedömningsgrunder som högskolan enligt 4 a § andra stycket har bestämt ska tillämpas i ett ärende om befordran till lektor. En sådan befordran innebär en tillsvidareanställning som lektor. Förordningen (2017:844).

Uppsala universitets anställningsordning

Se 4 – 30 och 34 – 35 §§ under avsnitt 2 a) och 2 d) ovan

63 § Den som är anställd som biträdande universitetslektor ska efter skriftlig ansökan befordras till universitetslektor om han eller hon efter sakkunniggranskning bedöms uppfylla de kvalifikationskrav som respektive områdes- eller fakultetsnämnd fastställt och som framgått av information om ledig anställning.

64 § Den sökande ska ha visat vetenskaplig skicklighet och bedömas att som universitetslektor ha förutsättningar att kunna initiera och självständigt driva forskning av hög vetenskaplig kvalitet enligt § 34. De vetenskapliga meriterna ska vara dokumenterade så att såväl kvalitet som omfattning kan bedömas.

65 § Den sökande ska ha visat pedagogisk skicklighet enligt § 35 genom undervisning, examination och handledning på både grundnivå och avancerad nivå, liksom genom planering, utveckling, utvärdering, samt som universitetslektor bedömas kunna axla pedagogiska ledningsuppdrag och utveckla undervisningen vidare. De pedagogiska meriterna ska vara dokumenterade på ett sådant sätt att såväl kvalitet som omfattning kan bedömas.

66 § En förutsättning för att pedagogisk skicklighet ska anses föreligga är genomgången, för verksamheten relevant, högskolepedagogisk utbildning, omfattande minst tio veckor, eller motsvarande kunskaper.

67 § Den sökande ska ha uppvisat kollegialt ansvarstagande och bedömas kunna bidra till universitetets utveckling.

68 § Skriftlig ansökan om att prövas för befordran till universitetslektor ska ha inkommit till berörd områdes/fakultetsnämnd senast sex månader innan anställningen som biträdande universitetslektor upphör. En biträdande universitetslektor kan endast en gång prövas för befordran till universitetslektor. Beslut om att bevilja eller avslå ansökan om befordran ska fattas senast två månader innan anställningen som biträdande universitetslektor upphör.

Samhällsvetenskapliga fakultetsnämndens kompletterande riktlinjer:

För befordran från biträdande universitetslektor till universitetslektor gäller vad som i avsnitt 2 d) ovan angetts som fakultetsnämndens kompletterande riktlinjer vid anställning som universitetslektor. Därtill gäller att den sökande ska ha fullgjort sina arbetsuppgifter på ett tillfredsställande sätt.

h) Befordran från universitetsadjunkt till universitetslektor

Högskoleförordningen (4 kap 4 §)

Behörig att anställas som lektor är

  1. inom annat än konstnärlig verksamhet, den som dels har visat pedagogisk skicklighet, dels har avlagt doktorsexamen eller har motsvarande vetenskaplig kompetens eller någon annan yrkesskicklighet som är av betydelse med hänsyn till anställningens ämnesinnehåll och de arbetsuppgifter som skall ingå i anställningen. […] Prövningen av den pedagogiska skickligheten ska ägnas lika stor omsorg som prövningen av andra behörighetsgrundande förhållanden enligt första stycket.

Uppsala universitets anställningsordning

Se 4 – 30 och 34 – 35 §§ under avsnitt 2 a) och d) ovan.

49 § Befordran av en universitetslektor till professor eller av en universitetsadjunkt till universitetslektor innebär en kompetensprövning och en titeländring. En universitetslektor eller universitetsadjunkt som befordrats har inte rätt till ändrade arbetsuppgifter eller anställningsvillkor.

50 § En universitetslektor ska befordras till professor och en universitetsadjunkt till universitetslektor om han eller hon skriftligen ansöker om det, är behörig för en sådan anställning och har bedömts uppfylla de specifika krav som respektive områdes-/fakultetsnämnd fastställt.

53 § Skriftlig ansökan av en universitetslektor eller universitetsadjunkt om att prövas för befordran ska ha inkommit till berörd områdes-/fakultetsnämnd senast nio månader innan anställningen upphör eller beräknas upphöra.

59 § Den sökande ska ha doktorsexamen eller motsvarande kompetens samt forskningskompetens enligt § 34, samt bedömas att som lektor ha förutsättningar att kunna driva forskning av god vetenskaplig kvalitet. De vetenskapliga meriterna ska vara dokumenterade så att såväl kvalitet som omfattning kan bedömas.

60 § Den sökande ska ha visat pedagogisk skicklighet enligt § 35 genom undervisning, examination och handledning på både grundnivå och avancerad nivå, liksom genom planering, utveckling, utvärdering och ledning, samt som universitetslektor bedömas kunna axla pedagogiska ledningsuppdrag och utveckla undervisningen vidare. De pedagogiska meriterna ska vara dokumenterade på ett sådant sätt att såväl kvalitet som omfattning kan bedömas.

61 § En förutsättning för att pedagogisk skicklighet ska anses föreligga är genomgången, för verksamheten relevant, högskolepedagogisk utbildning, omfattande minst tio veckor, eller motsvarande kunskaper.

62 § De sökande ska ha uppvisat kollegialt ansvarstagande och bedömas kunna bidra till universitetets utveckling.

Samhällsvetenskapliga fakultetsnämndens kompletterande riktlinjer:

För befordran från universitetsadjunkt till universitetslektor gäller vad som i avsnitt 2 d) ovan angetts som fakultetsnämndens kompletterande riktlinjer vid anställning som universitetslektor. Därtill gäller att den sökande ska ha fullgjort sina arbetsuppgifter på ett tillfredsställande sätt.

i) Adjungerad lärare

Uppsala universitets anställningsordning

45 § För anställning som adjungerad professor, adjungerad universitetslektor och adjungerad universitetsadjunkt ska, med undantag för pedagogisk skicklighet, de behörighetskrav tillämpas som gäller för aktuell lärarkategori.

Samhällsvetenskapliga fakultetsnämndens kompletterande riktlinjer:

Behörighetskraven för en adjungerad lärare är de samma som för motsvarande anställning utan adjungering. Då den tilltänkte anställde ofta inte verkat i en konventionell akademisk miljö kan bedömningen av pedagogisk behörighet ske efter delvis andra kriterier än de vanliga, t ex skicklighet att ta fram goda läromedel eller framställningar av forskningsresultat vid konferenser.

3 Instruktioner till sakkunniga i professorsärenden

a) Instruktioner för bedömning av ansökningar till anställning som professor

Allmänt

Som stöd för de sakkunniga i deras arbete hänvisas till kungörelsen för den aktuella anställningen, universitetets anställningsordning och fakultetens kompletterande riktlinjer.

Kungörelsen anger normalt att vid tillsättningen av anställningen ska särskild vikt fästas vid vetenskaplig skicklighet. Lika stor omsorg ska ägnas prövningen av den pedagogiska skickligheten som den vetenskapliga skickligheten. Under kungörelsens avsnitt Behörighetskrav respektive Bedömningsgrunder anges vilka faktorer som avses vara av särskild vikt vid meritbedömningen.

Sakkunnigutlåtandena ställs till rekryteringsgruppen och sänds till handläggaren, via e-rekryteringssystemet eller med e-post, samfak@samfak.uu.se. Utlåtandena bör normalt utgöras av tre delar:

Den första delen redovisar vilka som är behöriga efter en relativt kortfattad genomgång av de sökandes meriter. Denna redovisning leder fram till att en tätgrupp identifieras, dvs. de som främst bör komma ifråga för anställningen. Skälen till att sökande inte placeras i tätgruppen bör tydligt framgå.

Den andra delen beskriver de sökande i tätgruppen närmare. Såväl vetenskaplig som pedagogisk och övrig skicklighet ska bedömas. Om de sakkunniga så önskar kan utlåtandenas första två delar utformas gemensamt av dem.

Den tredje delen, däremot, ska utgöras av en individuellt skriven och undertecknad konklusion där de sökande i tätgruppen rangordnas. Rangordningen ska avse dels vetenskaplig, pedagogisk respektive övrig meritering var för sig, dels en sammanvägning av dessa bedömningsgrunder. Ordningen mellan de sökande och motiveringen till den angivna ordningen ska klart framgå, liksom vilka kriterier som använts vid mätningen av de sökandes skicklighet.

I sakkunnigutlåtandet ska det således tydligt framgå:

  • Vilka av de sökande som är behöriga för tjänsten, tillsammans med en kortfattad motivering av denna bedömning.
  • Vilka som tillhör tätgruppen av sökande som främst bör komma ifråga för anställning.
  • Skälen till att en sökande inte placeras i tätgruppen.
  • Rangordningen mellan sökande i tätgruppen med en tydlig motivering av denna rangordning i termer av de i utlysningen identifierade kriterierna.

Sakkunnigutlåtandena blir offentliga handlingar när de inkommit till universitetet. De sakkunniga förväntas delta (via videolänk/telefon) i rekryteringsgruppens sammanträde för behandling av ärendet, dock inte i gruppens beslut. I den mån rekryteringsprocessen involverar intervjuer eller provföreläsningar kan sakkunniga komma att kallas även till dessa tillfällen.

Eventuella jävsförhållanden mellan sökande och sakkunniga, såsom handledar- eller medförfattarskap, bör uppmärksammas tidigt under rekryteringsprocessen.

Om rekryteringsgruppen finner att utlåtandena inte uppfyller gruppens krav, t ex vad gäller bedömning av de sökandes pedagogiska meriter, kan utlåtandena komma att återsändas för komplettering.

Kriterier för meritvärderingen

Med hänvisning till anställningsordningen 20 § och 31 § bör vid prövningen av de sökandes vetenskapliga meriter följande kriterier beröras:

  • vetenskaplig kvalitet, internationell och nationell kvalitet
  • grad av självständighet
  • omfattning, främst med avseende på bredd och djup
  • förmåga att planera, initiera, leda och utveckla forskning och utbildning på forskarnivå
  • förmåga att i konkurrens erhålla medel för forskning
  • förmåga till interaktion både inomvetenskapligt och med det omgivande samhället
  • skicklighet i handledning på forskarnivå
  • kvalitet och omfattning av vetenskaplig publicering i de inom ämnet mest relevanta publiceringskanalerna. Kraven på internationell meritering ska bedömas med hänsyn till ämnets karaktär och specifika förutsättningar.

Därutöver bör beaktas vad som anges i fakultetsnämndens kompletterande riktlinjer till anställningsordningen, se avsnitt 2 b) respektive 2 c) ovan.

Vid bedömningen av den vetenskapliga skickligheten ska sakkunniga, i synnerhet för de sökande som placeras i tätgruppen, göra en innehållslig kvalitetsbedömning av alla de åberopade publikationerna. Sakkunnigbedömningen ska inte stanna vid en ren kvantitativ utvärdering, såsom t.ex. antal internationella publikationer, citationsindex m.m.

Med hänvisning till anställningsordningen 22 § bör vid prövningen av de sökandes pedagogiska meriter följande kriterier beröras:

  • pedagogisk skicklighet (se särskilt fakultetsnämndens riktlinjer under avsnitt 2 b) ovan)
  • omfattning, såväl bredd som djup
  • förmåga att planera, initiera, leda och utveckla utbildning och undervisning
  • förmåga att forskningsanknyta undervisningen sett utifrån forskning i det aktuella ämnet, ämnesdidaktik och högskolepedagogik
  • förmåga till interaktion om högskolepedagogiska frågor med aktörer inom och utom universitetet.

Vid bedömningen av de sökandes pedagogiska meriter bör hänsyn tas till undervisningserfarenhet (inklusive handledning och examination) vad gäller t ex olika nivåer, undervisningsformer, kursansvar, pedagogiskt ledarskap etc. Vidare bör beaktas den sökandes pedagogiska utbildning, pedagogiskt utvecklingsarbete och forskning om utbildning, läromedelsframställning, utbildningsplanering och utbildningsadministration. Den sökandes egenreflektion bör också kommenteras.

Sakkunniga ska, med hänvisning till anställningsordningens 32 § avseende krav på pedagogisk utbildning, uttryckligen ta ställning till om sökande har:

  • 10 veckors högskolepedagogisk utbildning, inkl. avseende forskarhandledning, eller ej. Om detta krav ej är uppfyllt, ska sakkunniga tydligt ta ställning till och motivera om det av sökande redovisas andra meriter som kan ekvivaleras med kravet på högskolepedagogisk utbildning.
  • handlett en doktorand hela vägen till disputation som huvudhandledare. Om detta krav ej är uppfyllt, ska sakkunniga tydligt ta ställning till om det i sökandes meriter redovisas ett motsvarande djup och bredd i erfarenheterna av handledning på forskarnivå.

Vad gäller administrativa meriter och ledningsmeriter hänvisas till anställningsordningen 28 § resp 30 §. Faktorer som kan vara underlag för bedömningen av dessa meriter är de sökandes förmåga till och erfarenhet av personal-, ekonomi- respektive utbildningsadministration, beslutsfattande och ledning, erfarenheter från verksamhet utanför högskolan, samverkan med det omgivande samhället, engagemang avseende högskolans tredje uppgift, populärvetenskaplig verksamhet, forskningsinformation m m.

b) Instruktioner för bedömning av ansökningar för befordran till
professor

Allmänt

Som stöd för de sakkunniga i deras arbete hänvisas till universitetets anställningsordning och fakultetens kompletterande riktlinjer.

Vid bedömning av ansökan för befordran till professor ska särskild vikt fästas vid vetenskaplig skicklighet. Lika stor omsorg ska ägnas prövningen av den pedagogiska skickligheten som den vetenskapliga skickligheten.

Sakkunnigutlåtandena ställs till rekryteringsgruppen och sänds till handläggaren, via e-rekryteringssystemet eller med e-post, samfak@samfak.uu.se. Utlåtandena bör normalt utgöras av tre delar:

Den första delen utgörs av en genomgång av den sökandes meriter.

I den andra delen ska såväl vetenskaplig som pedagogisk och övrig skicklighet bedömas. Om de sakkunniga så önskar så kan utlåtandenas första två delar utformas gemensamt av dem.

Den tredje delen, däremot, ska utgöras av en individuellt skriven och undertecknad konklusion. I konklusionen skall en sammanvägning av samtliga bedömningsgrunder göras; vetenskaplig, pedagogisk respektive övrig meritering. Vid mätningen av den sökandes skicklighet skall det tydligt framgå vilka kriterier som använts.

Sakkunnigutlåtandena blir offentliga handlingar när de inkommit till universitetet. De sakkunniga förväntas delta (via videolänk/telefon) i rekryteringsgruppens sammanträde för behandling av ärendet, dock inte i gruppens beslut.

Eventuella jävsförhållanden mellan den sökande och sakkunniga, såsom handledar- eller medförfattarskap, bör uppmärksammas tidigt under rekryteringsprocessen.

Om rekryteringsgruppen finner att utlåtandena inte uppfyller gruppens krav, t ex vad gäller bedömning av den sökandes pedagogiska meriter, kan utlåtandena komma att återsändas för komplettering.

Kriterier för meritvärderingen

Med hänvisning till anställningsordningen 20 §, och

31 § Den vetenskapliga skickligheten ska ha visats genom självständiga forskningsinsatser och genom att den sökandes meriter i ett internationellt perspektiv håller mycket hög kvalitet. Den sökande ska ha visat skicklighet i att planera, initiera, leda och utveckla forskning, ha visat förmåga att i konkurrens erhålla forskningsanslag samt uppvisa väl dokumenterad skicklighet i handledning på forskarnivå. Den sökandes bidrag till det internationella och nationella vetenskapssamhället ska bedömas bland annat utifrån kvalitet och omfattning av vetenskaplig publicering. Kraven på internationell meritering ska bedömas med hänsyn till ämnets karaktär och specifika förutsättningar.

bör vid prövningen av de sökandes vetenskapliga meriter följande kriterier beröras:

  • vetenskaplig kvalitet, internationell och nationell kvalitet
  • grad av självständighet
  • omfattning, främst med avseende på bredd och djup
  • förmåga att planera, initiera, leda och utveckla forskning och utbildning på forskarnivå
  • förmåga att i konkurrens erhålla medel för forskning
  • förmåga till interaktion både inomvetenskapligt och med det omgivande samhället
  • skicklighet i handledning på forskarnivå
  • kvalitet och omfattning av vetenskaplig publicering i de inom ämnet mest relevanta publiceringskanalerna. Kraven på internationell meritering ska bedömas med hänsyn till ämnets karaktär och specifika förutsättningar.

Därutöver bör beaktas vad som anges i fakultetsnämndens kompletterande riktlinjer till anställningsordningen, se avsnitt 2 b) respektive 2 c) ovan.

Vid bedömningen av den vetenskapliga skickligheten ska sakkunniga göra en innehållslig kvalitetsbedömning som behandlar alla åberopade publikationer. Sakkunnigbedömningen ska inte stanna vid en ren kvantitativ utvärdering, såsom t.ex. antal internationella publikationer, citationsindex m.m.

Med hänvisning till anställningsordningen 22 § bör vid prövningen av de sökandes pedagogiska meriter följande kriterier beröras:

  • pedagogisk skicklighet (se särskilt fakultetsnämndens riktlinjer under avsnitt 2 b) ovan)
  • omfattning, såväl bredd som djup
  • förmåga att planera, initiera, leda och utveckla utbildning och undervisning
  • förmåga att forskningsanknyta undervisningen sett utifrån forskning i det aktuella ämnet, ämnesdidaktik och högskolepedagogik
  • förmåga till interaktion om högskolepedagogiska frågor med aktörer inom och utom universitetet.

Vid bedömningen av de sökandes pedagogiska meriter bör hänsyn tas till undervisningserfarenhet (inklusive handledning och examination) vad gäller t ex olika nivåer, undervisningsformer, kursansvar, pedagogiskt ledarskap etc. Vidare bör beaktas den sökandes pedagogiska utbildning, pedagogiskt utvecklingsarbete och forskning om utbildning, läromedelsframställning, utbildningsplanering och utbildningsadministration. Den sökandes egenreflektion bör också kommenteras.

Sakkunniga ska, med hänvisning till anställningsordningens 56 § avseende krav på pedagogisk utbildning, uttryckligen ta ställning till om sökande har:

  • 10 veckors högskolepedagogisk utbildning, inkl. avseende forskarhandledning, eller ej. Om detta krav ej är uppfyllt, ska sakkunniga tydligt ta ställning till och motivera om det av sökande redovisas andra meriter som kan ekvivaleras med kravet på högskolepedagogisk utbildning.
  • handlett en doktorand hela vägen till disputation som huvudhandledare. Om detta krav ej är uppfyllt, ska sakkunniga tydligt ta ställning till och motivera om det i sökandes meriter redovisas ett motsvarande djup och bredd i erfarenheterna av handledning på forskarnivå.

Ytterligare en bedömningsgrund är på vilket sätt den sökande har uppvisat kollegialt ansvarstagande och kan bedömas bidra till universitetets utveckling, anställningsordningen 57 §.

Exempel på kollegialt ansvarstagande är att ha åtagit sig lednings- och administrativa uppdrag, uppdrag i nämnder/arbetsgrupper, eller på annat sätt engagera sig i universitets och institutionens utveckling. Till kollegialt ansvarstagande räknas även åtaganden i institutionens vardagliga interna arbete, såsom t ex deltagande och bidrag i seminarieverksamhet, mentorskap och vetenskaplig granskning.

Vad gäller administrativa meriter och ledningsmeriter hänvisas till anställningsordningen 28 § resp 30 §. Faktorer som kan vara underlag för bedömningen av dessa meriter är de sökandes förmåga till och erfarenhet av personal-, ekonomi- respektive utbildningsadministration, beslutsfattande och ledning, erfarenheter från verksamhet utanför högskolan, samverkan med det omgivande samhället, engagemang avseende högskolans tredje uppgift, populärvetenskaplig verksamhet, forskningsinformation m m.

4 Instruktioner till sakkunniga i universitetslektorsärenden

a) Instruktioner för bedömning av ansökningar till anställning som universitetslektor

Allmänt

Som stöd för de sakkunniga i deras arbete hänvisas till kungörelsen för den aktuella anställningen, universitetets anställningsordning och fakultetens kompletterande riktlinjer.

Kungörelsen anger normalt att vid tillsättningen av anställningen ska lika vikt fästas vid vetenskaplig och pedagogisk skicklighet och lika stor omsorg ägnas prövningen av dessa två bedömningsgrunder. Under kungörelsens avsnitt Behörighetskrav respektive Bedömningsgrunder anges vilka faktorer som avses vara av särskild vikt vid meritbedömningen.

Sakkunnigutlåtandena ställs till rekryteringsgruppen och sänds till handläggaren, via e-rekryteringssystemet eller med e-post, samfak@samfak.uu.se. Utlåtandena bör normalt utgöras av tre delar:

Den första delen redovisar vilka som är behöriga efter en relativt kortfattad genomgång av de sökandes meriter. Denna redovisning leder fram till att en tätgrupp identifieras, dvs. de som främst bör komma ifråga för anställningen. Skälen till att sökande inte placeras i tätgruppen bör tydligt framgå.

Den andra delen beskriver de sökande i tätgruppen närmare. Såväl vetenskaplig som pedagogisk och övrig skicklighet ska bedömas. Om de sakkunniga så önskar kan utlåtandenas första två delar utformas gemensamt av dem.

Den tredje delen, däremot, ska utgöras av en individuellt skriven och undertecknad konklusion där de sökande i tätgruppen rangordnas. Rangordningen ska avse dels vetenskaplig, pedagogisk respektive övrig meritering var för sig, dels en sammanvägning av dessa bedömningsgrunder. Ordningen mellan de sökande och motiveringen till den angivna ordningen ska klart framgå, liksom vilka kriterier som använts vid mätningen av de sökandes skicklighet.

I sakkunnigutlåtandet ska det således tydligt framgå:

  • Vilka av de sökande som är behöriga för tjänsten, tillsammans med en kortfattad motivering av denna bedömning.
  • Vilka som tillhör tätgruppen av sökande som främst bör komma ifråga för anställning.
  • Skälen till att en sökande inte placeras i tätgruppen.
  • Rangordningen mellan sökande i tätgruppen med en tydlig motivering av denna rangordning i termer av de i utlysningen identifierade kriterierna.

Sakkunnigutlåtandena blir offentliga handlingar när de inkommit till universitetet. De sakkunniga förväntas delta (via videolänk/telefon) i rekryteringsgruppens sammanträde för behandling av ärendet, dock inte i gruppens beslut.

Eventuella jävsförhållanden mellan sökande och sakkunniga, såsom handledar- eller medförfattarskap, bör uppmärksammas tidigt under rekryteringsprocessen.

Om rekryteringsgruppen finner att utlåtandena inte uppfyller gruppens krav, t ex vad gäller bedömning av de sökandes pedagogiska meriter, kan utlåtandena komma att återsändas för komplettering.

Kriterier för meritvärderingen

Med hänvisning till anställningsordningen 20 § bör vid prövningen av de sökandes vetenskapliga meriter följande kriterier beröras:

  • vetenskaplig kvalitet
  • omfattning, främst med avseende på bredd och djup
  • förmåga att planera, initiera, leda och utveckla forskning och utbildning på forskarnivå
  • förmåga att i konkurrens erhålla medel för forskning
  • förmåga till interaktion både inomvetenskapligt och med det omgivande samhället.

Vid bedömningen av den vetenskapliga skickligheten ska sakkunniga, i synnerhet för de sökande som placeras i tätgruppen, göra en innehållslig kvalitetsbedömning av alla åberopade publikationer. Sakkunnigbedömningen ska inte stanna vid en ren kvantitativ utvärdering, såsom t.ex. antal internationella publikationer, citationsindex m.m.

Med hänvisning till anställningsordningen 22 § bör vid prövningen av de sökandes pedagogiska meriter följande kriterier beröras:

  • pedagogisk skicklighet (se särskilt fakultetsnämndens riktlinjer under avsnitt 2 d) ovan)
  • omfattning, såväl bredd som djup
  • förmåga att planera, initiera, leda och utveckla utbildning och undervisning
  • förmåga att forskningsanknyta undervisningen sett utifrån forskning i det aktuella ämnet, ämnesdidaktik och högskolepedagogik
  • förmåga till interaktion om högskolepedagogiska frågor med aktörer inom och utom universitetet.

Vid bedömningen av de sökandes pedagogiska meriter bör hänsyn tas till undervisningserfarenhet (inklusive handledning och examination) vad gäller t ex olika nivåer, undervisningsformer, kursansvar, pedagogiskt ledarskap etc. Vidare bör beaktas den sökandes pedagogiska utbildning, erfarenhet av pedagogiskt utvecklingsarbete och forskning om utbildning, läromedelsframställning, utbildningsplanering och utbildningsadministration. Den sökandes egenreflektion bör också kommenteras.

Sakkunniga ska, med hänvisning till anställningsordningens 35 § avseende krav på pedagogisk utbildning, uttryckligen ta ställning till om sökande har:

  • tillräckliga pedagogiska meriter relativt fakultetens riktlinjer.
  • 10 veckors högskolepedagogisk utbildning. Om detta krav ej är uppfyllt, ska sakkunniga tydligt ta ställning till och motivera om det av sökande redovisas andra meriter som kan ekvivaleras med kravet på högskolepedagogisk utbildning.

Vad gäller administrativa meriter och ledningsmeriter hänvisas till anställningsordningen 28 § resp 30 §. Faktorer som kan vara underlag för bedömningen av dessa meriter är de sökandes förmåga till och erfarenhet av personal-, ekonomi- respektive utbildningsadministration, beslutsfattande och ledning, erfarenheter från verksamhet utanför högskolan, samverkan med det omgivande samhället, engagemang avseende högskolans tredje uppgift, populärvetenskaplig verksamhet, forskningsinformation m m.

b) Instruktioner för bedömning av ansökningar för befordran till
universitetslektor

Allmänt

Som stöd för de sakkunniga i deras arbete hänvisas till tilluniversitetets anställningsordning och fakultetens kompletterande riktlinjer.

Vid bedömning av ansökan för befordran till universitetslektor ska lika vikt fästas vid vetenskaplig och pedagogisk skicklighet och lika stor omsorg ägnas prövningen av dessa två bedömningsgrunder. Sakkunnigutlåtandena ställs till rekryteringsgruppen och sänds till handläggaren, via e-rekryteringssystemet eller med e-post, samfak@samfak.uu.se. Utlåtandena bör normalt utgöras av tre delar:

Den första delen utgörs av en genomgång av den sökandes meriter.

I den andra delen ska såväl vetenskaplig som pedagogisk och övrig skicklighet bedömas. Om de sakkunniga så önskar kan utlåtandenas första två delar utformas gemensamt av dem.

Den tredje delen, däremot, ska utgöras av en individuellt skriven och undertecknad konklusion. I konklusionen skall en sammanvägning av samtliga bedömnings-grunder göras; vetenskaplig, pedagogisk respektive övrig meritering. Vid mätningen av den sökandes skicklighet skall det tydligt framgå vilka kriterier som använts.

Sakkunnigutlåtandena blir offentliga handlingar när de inkommit till universitetet. De sakkunniga förväntas delta (via videolänk/telefon) i rekryteringsgruppens sammanträde för behandling av ärendet, dock inte i gruppens beslut.

Eventuella jävsförhållanden mellan sökande och sakkunniga, såsom handledar- eller medförfattarskap, bör uppmärksammas tidigt under rekryteringsprocessen.

Om rekryteringsgruppen finner att utlåtandena inte uppfyller gruppens krav, t ex vad gäller bedömning av de sökandes pedagogiska meriter, kan utlåtandena komma att återsändas för komplettering.

Kriterier för meritvärderingen

Med hänvisning till anställningsordningen 20 § bör vid prövningen av de sökandes vetenskapliga meriter följande kriterier beröras:

  • vetenskaplig kvalitet
  • omfattning, främst med avseende på bredd och djup
  • förmåga att planera, initiera, leda och utveckla forskning och utbildning på forskarnivå
  • förmåga att i konkurrens erhålla medel för forskning
  • förmåga till interaktion både inomvetenskapligt och med det omgivande samhället.

Vid bedömningen av den vetenskapliga skickligheten ska sakkunniga göra en innehållslig kvalitetsbedömning av alla åberopade publikationer. Sakkunnigbedömningen ska inte stanna vid en ren kvantitativ utvärdering, såsom t.ex. antal internationella publikationer, citationsindex m.m.

Med hänvisning till anställningsordningen 22 § bör vid prövningen av de sökandes pedagogiska meriter följande kriterier beröras:

  • pedagogisk skicklighet (se särskilt fakultetsnämndens riktlinjer under avsnitt 2 d) ovan)
  • omfattning, såväl bredd som djup
  • förmåga att planera, initiera, leda och utveckla utbildning och undervisning
  • förmåga att forskningsanknyta undervisningen sett utifrån forskning i det aktuella ämnet, ämnesdidaktik och högskolepedagogik
  • förmåga till interaktion om högskolepedagogiska frågor med aktörer inom och utom universitetet.

Vid bedömningen av de sökandes pedagogiska meriter bör hänsyn tas till undervisningserfarenhet (inklusive handledning och examination) vad gäller t ex olika nivåer, undervisningsformer, kursansvar, pedagogiskt ledarskap etc. Vidare bör beaktas den sökandes pedagogiska utbildning, erfarenhet av pedagogiskt utvecklingsarbete och forskning om utbildning, läromedelsframställning, utbildningsplanering och utbildningsadministration. Den sökandes egenreflektion bör också kommenteras.

Sakkunniga ska, med hänvisning till anställningsordningens 61§ avseende krav på pedagogisk utbildning, uttryckligen ta ställning till om sökande har:

  • tillräckliga pedagogiska meriter relativt fakultetens riktlinjer.
  • 10 veckors högskolepedagogisk utbildning. Om detta krav ej är uppfyllt, ska sakkunniga tydligt ta ställning till och motivera om det av sökande redovisas andra meriter som kan ekvivaleras med kravet på högskolepedagogisk utbildning.

Ytterligare en bedömningsgrund är på vilket sätt den sökande har uppvisat kollegialt ansvarstagande och kan bedömas bidra till universitetets utveckling, anställningsordningen 57 §.

Exempel på kollegialt ansvarstagande är att ha åtagit sig lednings- och administrativa uppdrag, uppdrag i nämnder/arbetsgrupper, eller på annat sätt engagera sig i universitets och institutionens utveckling. Till kollegialt ansvarstagande räknas även åtaganden i institutionens vardagliga interna arbete, såsom t ex deltagande och bidrag i seminarieverksamhet, mentorskap och vetenskaplig granskning.

Vad gäller administrativa meriter och ledningsmeriter hänvisas till anställningsordningen 28 § resp 30 §. Faktorer som kan vara underlag för bedömningen av dessa meriter är de sökandes förmåga till och erfarenhet av personal-, ekonomi- respektive utbildningsadministration, beslutsfattande och ledning, erfarenheter från verksamhet utanför högskolan, samverkan med det omgivande samhället, engagemang avseende högskolans tredje uppgift, populärvetenskaplig verksamhet, forskningsinformation m m.

5 Instruktioner till sakkunniga för bedömning av ansökningar till anställning som biträdande universitetslektor

Allmänt

Som stöd för de sakkunniga i deras arbete hänvisas till kungörelsen för den aktuella anställningen, universitetets anställningsordning och fakultetens kompletterande riktlinjer. Under kungörelsens avsnitt Behörighetskrav respektive Bedömningsgrunder anges vilka faktorer som avses vara av särskild vikt vid meritbedömningen.

Sakkunnigutlåtandena ställs till rekryteringsgruppen och sänds till handläggaren, via e-rekryteringssystemet eller med e-post, samfak@samfak.uu.se. Utlåtandena bör normalt utgöras av tre delar:

Den första delen redovisar vilka som är behöriga efter en relativt kortfattad genomgång av de sökandes meriter. Denna redovisning leder fram till att en tätgrupp identifieras, dvs. de som främst bör komma ifråga för anställningen. Skälen till att sökande inte placeras i tätgruppen bör tydligt framgå.

Den andra delen beskriver de sökande i tätgruppen närmare. Såväl vetenskaplig som pedagogisk och övrig skicklighet ska bedömas. Om de sakkunniga så önskar kan utlåtandenas första två delar utformas gemensamt av dem.

Den tredje delen, däremot, ska utgöras av en individuellt skriven och undertecknad konklusion där de sökande i tätgruppen rangordnas. Rangordningen ska avse dels vetenskaplig, pedagogisk respektive övrig meritering var för sig, dels en sammanvägning av dessa bedömningsgrunder. Ordningen mellan de sökande och motiveringen till den angivna ordningen ska klart framgå, liksom vilka kriterier som använts vid mätningen av de sökandes skicklighet.

I sakkunnigutlåtandet ska det således tydligt framgå:

  • Vilka av de sökande som är behöriga för tjänsten, tillsammans med en kortfattad motivering av denna bedömning.
  • Vilka som tillhör tätgruppen av sökande som främst bör komma ifråga för anställning.
  • Skälen till att en sökande inte placeras i tätgruppen.
  • Rangordningen mellan sökande i tätgruppen med en tydlig motivering av denna rangordning i termer av de i utlysningen identifierade kriterierna.

Sakkunnigutlåtandena blir offentliga handlingar när de inkommit till universitetet. De sakkunniga förväntas delta (via videolänk/telefon) i rekryteringsgruppens sammanträde för behandling av ärendet, dock inte i gruppens beslut.

Eventuella jävsförhållanden mellan sökande och sakkunniga, såsom handledar- eller medförfattarskap, bör uppmärksammas tidigt under rekryteringsprocessen.

Om rekryteringsgruppen finner att utlåtandena inte uppfyller gruppens krav, t ex vad gäller bedömning av de sökandes pedagogiska meriter, kan utlåtandena komma att återsändas för komplettering.

Kriterier för meritvärderingen

För anställning som biträdande universitetslektor krävs, enligt anställningsordningen 38 §, vetenskaplig skicklighet enligt 20§. Den vetenskapliga skickligheten ska ha god kvalitet och ge goda förutsättningar för en akademisk karriär inom det ämnesområde som är relevant för anställningen. Ytterligare kriterier för meritvärderingen återfinns i anställningsordningen och i fakultetens kompletterande riktlinjer enligt nedanstående hänvisningar:

Vetenskapliga meriter: AO 20 § (se avsnitt 2 a) ovan).

Vid bedömningen av den vetenskapliga skickligheten ska sakkunniga, i synnerhet för de sökande som placeras i tätgruppen, göra en innehållslig kvalitetsbedömning av alla åberopade publikationer. Sakkunnigbedömningen ska inte stanna vid en ren kvantitativ utvärdering, såsom t.ex. antal internationella publikationer, citationsindex m.m.

Pedagogiska meriter: AO 22 och 39 §§ (se avsnitt 2 a) och e) ovan) samt riktlinjerna under avsnitt 2 e) ovan.

Sakkunniga ska, med hänvisning till anställningsordningens 39 § avseende krav på pedagogisk utbildning, uttryckligen ta ställning till om sökande har:

  • tillräckliga pedagogiska meriter relativt fakultetens riktlinjer.
  • fem veckors högskolepedagogisk utbildning. Om detta krav ej är uppfyllt, ska sakkunniga tydligt ta ställning till och motivera om det av sökande redovisas andra meriter som kan ekvivaleras med kravet på högskolepedagogisk utbildning.

Administrativa meriter och ledningsmeriter: AO 28 resp 30 §§.

6 Instruktioner till sökande av anställning som/för befordran till professor

a) Instruktioner till sökande av anställning som professor

Nedanstående instruktioner angående utformning av ansökan till anställning som professor är avsedda att ge sökande vägledning hur en ansökan bör utformas och vilka handlingar som bör bifogas. Det är angeläget att sökande följer dessa anvisningar i så stor utsträckning som möjligt för att sakkunniga och rekryteringsgrupp ska kunna göra en tillfredställande bedömning av den sökandes meriter.

Ansökan med bilagor och åberopade skrifter inlämnas i universitetets rekryteringssystem. Se länk i utlysningstexten.

1 Ansökningsbrev inklusive bilageförteckning

Ange vilken anställning som söks, med uppgift om diarienummer. Ansökningsbrevet ska innehålla personuppgifter som namn, bostadsadress, arbetsadress, telefonnummer och e-postadress. En bilageförteckning ska ingå i brevet eller bifogas separat.

2 Curriculum Vitae

CV:n bör huvudsakligen innehålla följande punkter:

  • Utbildning (högskoleexamina och år)
  • Docentkompetens
  • Antagning som excellent lärare (motsv)
  • Nuvarande och tidigare anställningar och förordnandetider
  • Genomförda högskolepedagogiska utbildningar (inklusive forskarhandledarutbildning)
  • Handledarskap för doktorander. I redovisningen ska när så är tillämpligt dokumenteras huruvida den sökande varit huvudhandledare eller biträdande handledare, antal doktorander samt om handledningen är pågående eller avslutad. I redovisningen ska även dokumenteras om någon (i förekommande fall hur många) doktorand handletts från antagning till disputation (namn och disputationsår anges).
  • Uppdrag/ledamotskap (prefekt, sakkunnig, opponent, etc)
  • Utmärkelser och priser
  • Personliga förhållanden som kan ha betydelse vid meritvärderingen, t ex föräldraledighet, militärtjänstgöring, längre sjukperioder
  • Lista med referenspersoner

Bifoga relevanta intyg och övriga handlingar som styrker redovisningen ovan.

3 Redovisning av vetenskapliga meriter

  • Reflektion över egen forskning (2-3 sidor)

Här bör ingå en redogörelse för den sökandes vetenskapliga aktivitet med beskrivning av mål, strategier och metoder, gärna med belysning av forskningsresultaten i ett nationellt och/eller internationellt perspektiv. En programförklaring/forskningsplan bör ingå i redogörelsen. Den sökande bör redogöra för sin vetenskapliga profil i relation till forskningsområdet i stort och vilken syn han/hon har på forskning och forskarutbildning. Redogörelsen bör ge möjlighet att bedöma den sökandes självständighet och produktivitet samt forskningens kvalitet.

  • Erhållna större externa forskningsanslag
  • Vetenskapligt samarbete nationellt och internationellt
  • Medverkan vid nationella och internationella konferenser etc
  • Vetenskapliga och forskningspolitiska uppdrag
  • Övriga vetenskapliga meriter

Bifoga relevanta intyg och övriga handlingar som styrker redovisningen ovan.

4 Publikationsförteckning

Förteckningen ska omfatta den sökandes samtliga vetenskapliga arbeten, redovisade enligt nedanstående uppställning.

  • Vetenskapliga artiklar, monografier och andra publikationer som har utsatts för lektörsgranskning (”peer review”)
  • Andra vetenskapliga arbeten
  • Populärvetenskap
  • Läromedel

Av förteckningen, eller i separat lista, ska framgå vilka vetenskapliga arbeten (högst tio) som åberopas i ärendet. I normalfallet ska urvalet av åberopade arbeten göras så att det tillåter en bedömning av progressionen även under senare år. Pedagogiska arbeten kan åberopas utöver dessa tio arbeten.

Ansvarsfördelningen för verk till vilka den sökande inte är ensamförfattare skall klargöras.

Det är en stark rekommendation att den sökande bifogar intyg där ansvarsfördelningen tydligt framgår och som är underskrivet av samtliga författare. För en beskrivning av vad som räknas som medförfattarskap hänvisas till de så kallade Vancouver-reglerna.

5 Redovisning av pedagogiska meriter

  • Pedagogisk egenreflektion (2-3 sidor)

Den sökande bör kortfattat redovisa sin pedagogiska grundsyn och på vilket sätt denna har kommit till uttryck i den egna pedagogiska verksamheten. Den sökandes reflektioner ska klargöra inte bara vad den sökande gjort utan även hur detta gjorts, varför man gjort just så och vad det fått för resultat. Likaså ska den sökande reflektera över vad han/hon har lärt sig från pedagogiska utbildningar och hur lärdomarna har tillämpats i undervisningen.

  • Pedagogisk utbildning

Redovisa högskolepedagogisk utbildning eller motsvarande med angivande av utbildningens längd (veckor/poäng) samt eventuella andra pedagogiska studier el dylikt. Om den sökande inte genomgått för verksamhet inom universitetet relevant pedagogisk utbildning omfattande tio veckor (jfr AO 32 §) ska av redovisningen framgå på vilket sätt den sökande förvärvat motsvarande kunskaper.

  • Undervisningsverksamhet och undervisningsplanering

Redovisningen kan exempelvis avse följande: undervisningens omfattning, bredd och nivå, kursansvar (omfattning och nivå), erfarenhet av olika undervisnings- och examinationsformer, val och framställning av undervisnings- och examinationsmaterial, kursutveckling, pedagogiskt ledarskap (t ex studierektor, programsamordnare), medverkan i utbildningsplanering och utveckling av undervisningsformerna, erfarenhet av populärvetenskaplig verksamhet och forskningsinformation.

  • Övriga pedagogiska meriter, t ex pedagogiska arbeten eller eventuella pedagogiska utmärkelser.

Bifoga relevanta intyg och övriga handlingar som styrker redovisningen i punkterna ovan. Intyg om undervisningserfarenhet bör vara utfärdade av studierektor (motsv) och innehålla såväl kvantitativa uppgifter som kvalitativa omdömen.

Den sökande ska i ansökan tydligt skriva fram och styrka att den sökande har:

  • tio veckors högskolepedagogisk utbildning, inkl. avseende forskarhandledning, alternativt andra meriter som kan ekvivaleras med kravet på högskolepedagogisk utbildning.
  • handlett en doktorand hela vägen till disputation som huvudhandledare, alternativt andra meriter som dokumenterar ett motsvarande djup och bredd i erfarenheterna av handledning på forskarnivå.

Notera att det åligger sökande som önskar åberopa motsvarandebedömningar eller alternativa meriter avseende ovanstående två punkter att själva i ansökan utförligt skriva fram och argumentera för deras relevans, samt att styrka att dessa meriter föreligger.

6 Redovisning av övriga meriter

Utöver ovanstående kan andra meriter redovisas. Exempelvis kan här redovisas administrativa meriter, ledningsskicklighet, erfarenhet från verksamhet utanför högskolan, samverkan med det omgivande samhället, engagemang avseende högskolans tredje uppgift samt erfarenhet av populärvetenskaplig verksamhet och av forskningsinformation.

Bifoga relevanta intyg och övriga handlingar som styrker redovisningen ovan.

7 Vetenskapliga och eventuella pedagogiska arbeten som åberopas

De vetenskapliga arbeten (högst tio) som åberopas i första hand samt de pedagogiska arbeten som åberopas ska inlämnas elektroniskt via universitetets rekryteringssystem. Eventuellt åberopade böcker som inte finns i elektroniskt format skickas i tre exemplar separat till: Registrator, Uppsala universitet, Box 256, 751 05 Uppsala. Märk försändelsen med anställningens diarienummer. Kompletteringen ska vara inkommen senast en vecka efter sista ansökningsdag.

b) Instruktioner till sökande för befordran från universitetslektor till professor

Nedanstående instruktioner angående utformning av ansökan till befordran till professor är avsedda att ge sökande vägledning hur en ansökan bör utformas och vilka handlingar som bör bifogas. Det är angeläget att sökande följer dessa anvisningar i så stor utsträckning som möjligt för att sakkunniga och rekryteringsgrupp ska kunna göra en tillfredställande bedömning av den sökandes meriter.

Ansökan med bilagor och åberopade skrifter inlämnas i universitetets rekryteringssystem.

1 Ansökningsbrev inklusive bilageförteckning

Ange vilken anställning som söks, med uppgift om diarienummer. Ansökningsbrevet ska innehålla personuppgifter som namn, bostadsadress, arbetsadress, telefonnummer och e-postadress. En bilageförteckning ska ingå i brevet eller bifogas separat.

2 Curriculum Vitae

CV:n bör huvudsakligen innehålla följande punkter:

  • Utbildning (högskoleexamina och år)
  • Docentkompetens
  • Antagning som excellent lärare (motsv)
  • Nuvarande och tidigare anställningar och förordnandetider
  • Genomförda högskolepedagogiska utbildningar (inklusive forskarhandledarutbildning)
  • Handledarskap för doktorander. I redovisningen ska när så är tillämpligt dokumenteras huruvida den sökande varit huvudhandledare eller biträdande handledare, antal doktorander samt om handledningen är pågående eller avslutad. I redovisningen ska även dokumenteras om någon (i förekommande fall hur många) doktorand handletts från antagning till disputation (namn och disputationsår anges).
  • Uppdrag/ledamotskap (prefekt, sakkunnig, opponent, etc)
  • Utmärkelser och priser
  • Personliga förhållanden som kan ha betydelse vid meritvärderingen, t ex föräldraledighet, militärtjänstgöring, längre sjukperioder

Bifoga relevanta intyg och övriga handlingar som styrker redovisningen ovan.

3 Redovisning av vetenskapliga meriter

  • Reflektion över egen forskning (2–3 sidor)

Här bör ingå en redogörelse för den sökandes vetenskapliga aktivitet med beskrivning av mål, strategier och metoder, gärna med belysning av forskningsresultaten i ett nationellt och/eller internationellt perspektiv. En programförklaring/forskningsplan bör ingå i redogörelsen. Den sökande bör redogöra för sin vetenskapliga profil i relation till forskningsområdet i stort och vilken syn han/hon har på forskning och forskarutbildning. Redogörelsen bör ge möjlighet att bedöma den sökandes självständighet och produktivitet samt forskningens kvalitet.

  • Erhållna större externa forskningsanslag
  • Vetenskapligt samarbete nationellt och internationellt
  • Medverkan vid nationella och internationella konferenser etc.
  • Vetenskapliga och forskningspolitiska uppdrag
  • Övriga vetenskapliga meriter

Bifoga relevanta intyg och övriga handlingar som styrker redovisningen ovan.

4 Publikationsförteckning

Förteckningen ska omfatta den sökandes samtliga vetenskapliga arbeten, redovisade enligt nedanstående uppställning.

  • Vetenskapliga artiklar, monografier och andra publikationer som har utsatts för lektörsgranskning (”peer review”)
  • Andra vetenskapliga arbeten
  • Populärvetenskap
  • Läromedel

Av förteckningen, eller i separat lista, ska framgå vilka vetenskapliga arbeten (högst tio) som åberopas i ärendet. I normalfallet ska urvalet av åberopade arbeten göras så att det tillåter en bedömning av progressionen även under senare år. Pedagogiska arbeten kan åberopas utöver dessa tio arbeten.

Ansvarsfördelningen för verk till vilka den sökande inte är ensamförfattare skall klargöras.

Det är en stark rekommendation att den sökande bifogar intyg där ansvarsfördelningen tydligt framgår och som är underskrivet av samtliga författare. För en beskrivning av vad som räknas som medförfattarskap hänvisas till de så kallade Vancouver-reglerna.

5 Redovisning av pedagogiska meriter

  • Pedagogisk egenreflektion (2-3 sidor)

Den sökande bör kortfattat redovisa sin pedagogiska grundsyn och på vilket sätt denna har kommit till uttryck i den egna pedagogiska verksamheten. Den sökandes reflektioner ska klargöra inte bara vad den sökande gjort utan även hur detta gjorts, varför man gjort just så och vad det fått för resultat. Likaså ska den sökande reflektera över vad han/hon har lärt sig från pedagogiska utbildningar och hur lärdomarna har tillämpats i undervisningen.

  • Pedagogisk utbildning

Redovisa högskolepedagogisk utbildning eller motsvarande med angivande av utbildningens längd (veckor/poäng) samt eventuella andra pedagogiska studier el dylikt. Den pedagogiska utbildningen ska inkludera forskarhandledarutbildning. Om den sökande inte har genomgått för verksamhet inom universitetet relevant pedagogisk utbildning omfattande tio veckor (jfr AO 56 §) ska av redovisningen framgå på vilket sätt den sökande förvärvat motsvarande kunskaper.

  • Undervisningsverksamhet och undervisningsplanering

Redovisningen kan exempelvis avse följande: undervisningens omfattning, bredd och nivå, kursansvar (omfattning och nivå), erfarenhet av olika undervisnings- och examinationsformer, val och framställning av undervisnings- och examinationsmaterial, kursutveckling, pedagogiskt ledarskap (t ex studierektor, programsamordnare), medverkan i utbildningsplanering och utveckling av undervisningsformerna, erfarenhet av populärvetenskaplig verksamhet och forskningsinformation.

  • Övriga pedagogiska meriter, t ex pedagogiska arbeten eller eventuella pedagogiska utmärkelser.

Bifoga relevanta intyg och övriga handlingar som styrker redovisningen i punkterna ovan. Intyg om undervisningserfarenhet bör vara utfärdade av studierektor (motsv) och innehålla såväl kvantitativa uppgifter som kvalitativa omdömen.

6 Redovisning av kollegialt ansvarstagande

Den sökande ska redovisa på vilket sätt som den uppvisat kollegialt ansvarstagande samt dennes bidrag till universitetets utveckling. Exempel på kollegialt ansvarstagande är att åta sig lednings- och administrativa uppdrag, uppdrag i nämnder/arbetsgrupper, eller på annat sätt engagera sig i universitets och institutionens utveckling. Till kollegialt ansvarstagande räknas även åtaganden i institutionens vardagliga interna arbete, såsom t ex deltagande och bidrag i seminarieverksamhet, mentorskap och vetenskaplig granskning.

Den sökande ska i ansökan tydligt skriva fram och styrka att den sökande har:

  • tio veckors högskolepedagogisk utbildning, inkl. avseende forskarhandledning, alternativt andra meriter som kan ekvivaleras med kravet på högskolepedagogisk utbildning.
  • handlett en doktorand hela vägen till disputation som huvudhandledare, alternativt andra meriter som dokumenterar ett motsvarande djup och bredd i erfarenheterna av handledning på forskarnivå.

Notera att det åligger sökande som önskar åberopa motsvarandebedömningar eller alternativa meriter avseende ovanstående två punkter att själva i ansökan utförligt skriva fram och argumentera för deras relevans, samt att styrka att dessa meriter föreligger.

  • visat kollegialt ansvarstagande och kan bedömas bidra till universitetets utveckling, anställningsordningen 67 §. Exempel på kollegialt ansvarstagande är att ha åtagit sig lednings- och administrativa uppdrag, uppdrag i nämnder/arbetsgrupper, eller på annat sätt engagera sig i universitets och institutionens utveckling. Till kollegialt ansvarstagande räknas även åtaganden i institutionens vardagliga interna arbete, såsom t ex deltagande och bidrag i seminarieverksamhet, mentorskap och vetenskaplig granskning.

7 Redovisning av övriga meriter

Utöver ovanstående kan andra meriter redovisas. Exempelvis kan här redovisas administrativa meriter, ledningsskicklighet, erfarenhet från verksamhet utanför högskolan, samverkan med det omgivande samhället, engagemang avseende högskolans tredje uppgift samt erfarenhet av populärvetenskaplig verksamhet och av forskningsinformation.

Bifoga relevanta intyg och övriga handlingar som styrker redovisningen ovan.

8 Vetenskapliga och eventuella pedagogiska arbeten som åberopas

De vetenskapliga arbeten (högst tio) som åberopas i första hand samt de pedagogiska arbeten som åberopas ska inlämnas elektroniskt via universitetets rekryteringssystem. Eventuellt åberopade böcker som inte finns i elektroniskt format skickas i tre exemplar separat till: Registrator, Uppsala universitet, Box 256, 751 05 Uppsala. Märk försändelsen med anställningens diarienummer. Kompletteringen ska vara inkommen senast en vecka efter sista ansökningsdag.

7 Instruktioner till sökande av anställning som/för befordran till
universitetslektor

a) Instruktioner till sökande av anställning som universitetslektor

Nedanstående instruktioner angående utformning av ansökan till anställning som universitetslektor är avsedda att ge sökande vägledning hur en ansökan bör utformas och vilka handlingar som bör bifogas. Det är angeläget att sökande följer dessa anvisningar i så stor utsträckning som möjligt för att sakkunniga och rekryteringsgrupp ska kunna göra en tillfredställande bedömning av den sökandes meriter.

Ansökan med bilagor och åberopade skrifter inlämnas i universitetets rekryteringssystem. Se länk i utlysningstexten.

1 Ansökningsbrev inklusive bilageförteckning

Ange vilken anställning som söks, med uppgift om diarienummer. Ansökningsbrevet ska innehålla personuppgifter som namn, bostadsadress, arbetsadress, telefonnummer och e-postadress. En bilageförteckning ska ingå i brevet eller bifogas separat.

2 Curriculum Vitae

CV:n bör huvudsakligen innehålla följande punkter:

  • Utbildning (högskoleexamina och år)
  • Docentkompetens
  • Antagning som excellent lärare (motsv)
  • Nuvarande och tidigare anställningar och förordnandetider
  • Genomförda högskolepedagogiska utbildningar
  • Uppdrag/ledamotskap (prefekt, sakkunnig, opponent, etc)
  • Utmärkelser och priser
  • Personliga förhållanden som kan ha betydelse vid meritvärderingen, t ex föräldraledighet, militärtjänstgöring, längre sjukperioder.
  • Lista med referenspersoner

Bifoga relevanta intyg och övriga handlingar som styrker redovisningen ovan.

3 Redovisning av vetenskapliga meriter

  • Reflektion över egen forskning (2-3 sidor)

Här bör ingå en redogörelse för den sökandes vetenskapliga aktivitet med beskrivning av mål, strategier och metoder, gärna med belysning av forskningsresultaten i ett nationellt och/eller internationellt perspektiv. Redogörelsen bör ge möjlighet att bedöma den sökandes självständighet och produktivitet samt forskningens kvalitet.

  • Erhållna större externa forskningsanslag
  • Vetenskapligt samarbete nationellt och internationellt
  • Medverkan vid nationella och internationella konferenser etc
  • Vetenskapliga och forskningspolitiska uppdrag
  • Övriga vetenskapliga meriter

Bifoga relevanta intyg och övriga handlingar som styrker redovisningen ovan.

4 Publikationsförteckning

Förteckningen ska omfatta den sökandes samtliga vetenskapliga arbeten, redovisade enligt nedanstående uppställning.

  • Vetenskapliga artiklar, monografier och andra publikationer som har utsatts för lektörsgranskning (”peer review”)
  • Andra vetenskapliga arbeten
  • Populärvetenskap
  • Läromedel

Av förteckningen, eller i separat lista, ska framgå vilka vetenskapliga arbeten (högst tio) som åberopas i ärendet. I normalfallet ska urvalet av åberopade arbeten göras så att det tillåter en bedömning av progressionen även under senare år. Pedagogiska arbeten kan åberopas utöver dessa tio arbeten.

Ansvarsfördelningen för verk till vilka den sökande inte är ensamförfattare skall klargöras.

Det är en stark rekommendation att den sökande bifogar intyg där ansvarsfördelningen tydligt framgår och som är underskrivet av samtliga författare. För en beskrivning av vad som räknas som medförfattarskap hänvisas till de så kallade Vancouver-reglerna.

5 Redovisning av pedagogiska meriter

  • Pedagogisk egenreflektion (2-3 sidor)

Den sökande bör kortfattat redovisa sin pedagogiska grundsyn och på vilket sätt denna har kommit till uttryck i den egna pedagogiska verksamheten. Den sökandes reflektioner ska klargöra inte bara vad den sökande gjort utan även hur detta gjorts, varför man gjort just så och vad det fått för resultat. Likaså ska den sökande reflektera över vad han/hon har lärt sig från pedagogiska utbildningar och hur lärdomarna har tillämpats i undervisningen.

  • Pedagogisk utbildning

Redovisa högskolepedagogisk utbildning eller motsvarande med angivande av utbildningens längd (veckor/poäng) samt eventuella andra pedagogiska studier el dylikt. Om den sökande inte genomgått för verksamhet inom universitetet relevant pedagogisk utbildning omfattande tio veckor (jfr AO 35 §) ska av redovisningen framgå på vilket sätt den sökande förvärvat motsvarande kunskaper.

  • Undervisningsverksamhet och undervisningsplanering

Redovisningen kan exempelvis avse följande: undervisningens omfattning, bredd och nivå, kursansvar (omfattning och nivå), erfarenhet av olika undervisnings- och examinationsformer, val och framställning av undervisnings- och examinationsmaterial, kursutveckling, pedagogiskt ledarskap (t ex studierektor, programsamordnare), medverkan i utbildningsplanering och utveckling av undervisningsformerna, erfarenhet av populärvetenskaplig verksamhet och forskningsinformation.

  • Erfarenhet som handledare

Redovisningen bör avse handledningens art, nivå och omfattning samt grad av ansvar. Beträffande forskarhandledning ska dokumenteras huruvida den sökande varit huvudhandledare eller biträdande handledare, antal doktorander, namn, disputationsår eller om handledningen är pågående.

  • Övriga pedagogiska meriter, t ex pedagogiska arbeten eller eventuella pedagogiska utmärkelser.

Bifoga relevanta intyg och övriga handlingar som styrker redovisningen i punkterna ovan. Intyg om undervisningserfarenhet bör vara utfärdade av studierektor (motsv) och innehålla såväl kvantitativa uppgifter som kvalitativa omdömen.

Den sökande ska i ansökan tydligt skriva fram och styrka att den sökande har:

  • 400/1600 lektorstimmar/timmar undervisningserfarenhet, alternativt andra meriter som kan ekvivaleras med detta krav på undervisningserfarenhet.
  • tio veckors högskolepedagogisk utbildning, alternativt om andra meriter som kan ekvivaleras med kravet på högskolepedagogisk utbildning.

Notera att det åligger sökande som önskar åberopa motsvarandebedömningar eller alternativa meriter avseende ovanstående två punkter att själva i ansökan utförligt skriva fram och argumentera för deras relevans, samt att styrka att dessa meriter föreligger.

6 Redovisning av övriga meriter

Utöver ovanstående kan andra meriter redovisas. Exempelvis kan här redovisas administrativa meriter, ledningsskicklighet, erfarenhet från verksamhet utanför högskolan, samverkan med det omgivande samhället, engagemang avseende högskolans tredje uppgift samt erfarenhet av populärvetenskaplig verksamhet och av forskningsinformation.

Bifoga relevanta intyg och övriga handlingar som styrker redovisningen ovan.

7 Vetenskapliga och eventuella pedagogiska arbeten som åberopas

De vetenskapliga arbeten (högst tio) som åberopas i första hand samt de pedagogiska arbeten som åberopas ska inlämnas elektroniskt via universitetets rekryteringssystem. Eventuellt åberopade böcker som inte finns i elektroniskt format skickas i tre exemplar separat till: Registrator, Uppsala universitet, Box 256, 751 05 Uppsala. Märk försändelsen med anställningens diarienummer. Kompletteringen ska vara inkommen senast en vecka efter sista ansökningsdag.

b) Instruktioner till sökande för befordran till universitetslektor

Nedanstående instruktioner angående utformning av ansökan till befordran till universitetslektor är avsedda att ge sökande vägledning hur en ansökan bör utformas och vilka handlingar som bör bifogas. Det är angeläget att sökande följer dessa anvisningar i så stor utsträckning som möjligt för att sakkunniga och rekryteringsgrupp ska kunna göra en tillfredställande bedömning av den sökandes meriter.

Ansökan med bilagor och åberopade skrifter inlämnas i universitetets rekryteringssystem.

1 Ansökningsbrev inklusive bilageförteckning

Ange vilken anställning som söks, med uppgift om diarienummer. Ansökningsbrevet ska innehålla personuppgifter som namn, bostadsadress, arbetsadress, telefonnummer och e-postadress. En bilageförteckning ska ingå i brevet eller bifogas separat.

2 Curriculum Vitae

CV:n bör huvudsakligen innehålla följande punkter:

  • Utbildning (högskoleexamina och år)
  • Docentkompetens
  • Antagning som excellent lärare (motsv)
  • Nuvarande och tidigare anställningar och förordnandetider
  • Genomförda högskolepedagogiska utbildningar
  • Uppdrag/ledamotskap (prefekt, sakkunnig, opponent, etc)
  • Utmärkelser och priser
  • Personliga förhållanden som kan ha betydelse vid meritvärderingen, t ex föräldraledighet, militärtjänstgöring, längre sjukperioder.

Bifoga relevanta intyg och övriga handlingar som styrker redovisningen ovan.

3 Redovisning av vetenskapliga meriter

  • Reflektion över egen forskning (2-3 sidor)

Här bör ingå en redogörelse för den sökandes vetenskapliga aktivitet med beskrivning av mål, strategier och metoder, gärna med belysning av forskningsresultaten i ett nationellt och/eller internationellt perspektiv. Redogörelsen bör ge möjlighet att bedöma den sökandes självständighet och produktivitet samt forskningens kvalitet.

  • Erhållna större externa forskningsanslag
  • Vetenskapligt samarbete nationellt och internationellt
  • Medverkan vid nationella och internationella konferenser etc
  • Vetenskapliga och forskningspolitiska uppdrag
  • Övriga vetenskapliga meriter

Bifoga relevanta intyg och övriga handlingar som styrker redovisningen ovan.

4 Publikationsförteckning

Förteckningen ska omfatta den sökandes samtliga vetenskapliga arbeten, redovisade enligt nedanstående uppställning.

  • Vetenskapliga artiklar, monografier och andra publikationer som har utsatts för lektörsgranskning (”peer review”)
  • Andra vetenskapliga arbeten
  • Populärvetenskap
  • Läromedel

Av förteckningen, eller i separat lista, ska framgå vilka vetenskapliga arbeten (högst tio) som åberopas i ärendet. I normalfallet ska urvalet av åberopade arbeten göras så att det tillåter en bedömning av progressionen även under senare år. Pedagogiska arbeten kan åberopas utöver dessa tio arbeten.

Ansvarsfördelningen för verk till vilka den sökande inte är ensamförfattare skall klargöras.

Det är en stark rekommendation att den sökande bifogar intyg där ansvarsfördelningen tydligt framgår och som är underskrivet av samtliga författare. För en beskrivning av vad som räknas som medförfattarskap hänvisas till de så kallade Vancouver-reglerna.

5 Redovisning av pedagogiska meriter

  • Pedagogisk egenreflektion (2-3 sidor)

Den sökande bör kortfattat redovisa sin pedagogiska grundsyn och på vilket sätt denna har kommit till uttryck i den egna pedagogiska verksamheten. Den sökandes reflektioner ska klargöra inte bara vad den sökande gjort utan även hur detta gjorts, varför man gjort just så och vad det fått för resultat. Likaså ska den sökande reflektera över vad han/hon har lärt sig från pedagogiska utbildningar och hur lärdomarna har tillämpats i undervisningen.

  • Pedagogisk utbildning

Redovisa högskolepedagogisk utbildning eller motsvarande med angivande av utbildningens längd (veckor/poäng) samt eventuella andra pedagogiska studier el dylikt. Om den sökande inte genomgått för verksamhet inom universitetet relevant pedagogisk utbildning omfattande tio veckor (jfr AO 35 §) ska av redovisningen framgå på vilket sätt den sökande förvärvat motsvarande kunskaper.

  • Undervisningsverksamhet och undervisningsplanering

Redovisningen kan exempelvis avse följande: undervisningens omfattning, bredd och nivå, kursansvar (omfattning och nivå), erfarenhet av olika undervisnings- och examinationsformer, val och framställning av undervisnings- och examinationsmaterial, kursutveckling, pedagogiskt ledarskap (t ex studierektor, programsamordnare), medverkan i utbildningsplanering och utveckling av undervisningsformerna, erfarenhet av populärvetenskaplig verksamhet och forskningsinformation.

  • Erfarenhet som handledare

Redovisningen bör avse handledningens art, nivå och omfattning samt grad av ansvar. Beträffande forskarhandledning ska dokumenteras huruvida den sökande varit huvudhandledare eller biträdande handledare, antal doktorander, namn, disputationsår eller om handledningen är pågående.

  • Övriga pedagogiska meriter, t ex pedagogiska arbeten eller eventuella pedagogiska utmärkelser.

Bifoga relevanta intyg och övriga handlingar som styrker redovisningen i punkterna ovan. Intyg om undervisningserfarenhet bör vara utfärdade av studierektor (motsv) och innehålla såväl kvantitativa uppgifter som kvalitativa omdömen.

6 Redovisning av kollegialt ansvarstagande

Den sökande skall redovisa på vilket sätt som den uppvisat kollegialt ansvarstagande samt dennes bidrag till universitetets utveckling. Exempel på kollegialt ansvarstagande är att ha åtagit sig lednings- och administrativa uppdrag, uppdrag i nämnder/arbetsgrupper, eller på annat sätt engagera sig i universitets och institutionens utveckling. Till kollegialt ansvarstagande räknas även åtaganden i institutionens vardagliga interna arbete, såsom t ex deltagande och bidrag i seminarieverksamhet, mentorskap och vetenskaplig granskning.

 

Den sökande ska i ansökan tydligt skriva fram och styrka att den sökande har:

  • 400/1600 lektorstimmar/timmar undervisningserfarenhet, alternativt andra meriter som kan ekvivaleras med detta krav på undervisningserfarenhet.
  • tio veckors högskolepedagogisk utbildning, alternativt andra meriter som kan ekvivaleras med kravet på högskolepedagogisk utbildning.

Notera att det åligger sökande som önskar åberopa motsvarandebedömningar eller alternativa meriter avseende ovanstående två punkter att själva i ansökan utförligt skriva fram och argumentera för deras relevans, samt att styrka att dessa meriter föreligger.

  • visat kollegialt ansvarstagande och kan bedömas bidra till universitetets utveckling, anställningsordningen 67 §. Exempel på kollegialt ansvarstagande är att ha åtagit sig lednings- och administrativa uppdrag, uppdrag i nämnder/arbetsgrupper, eller på annat sätt engagera sig i universitets och institutionens utveckling. Till kollegialt ansvarstagande räknas även åtaganden i institutionens vardagliga interna arbete, såsom t ex deltagande och bidrag i seminarieverksamhet, mentorskap och vetenskaplig granskning.

7 Redovisning av övriga meriter

Utöver ovanstående kan andra meriter redovisas. Exempelvis kan här redovisas administrativa meriter, ledningsskicklighet, erfarenhet från verksamhet utanför högskolan, samverkan med det omgivande samhället, engagemang avseende högskolans tredje uppgift samt erfarenhet av populärvetenskaplig verksamhet och av forskningsinformation

Bifoga relevanta intyg och övriga handlingar som styrker redovisningen ovan.

8 Vetenskapliga och eventuella pedagogiska arbeten som åberopas

De vetenskapliga arbeten (högst 10) som åberopas i första hand samt de pedagogiska arbeten som åberopas ska inlämnas elektroniskt via universitetets rekryteringssystem. Eventuellt åberopade böcker som inte finns i elektroniskt format skickas i tre exemplar separat till: Registrator, Uppsala universitet, Box 256, 751 05 Uppsala. Märk försändelsen med anställningens diarienummer. Kompletteringen ska vara inkommen senast en vecka efter sista ansökningsdag.

8 Instruktioner till sökande av anställning som biträdande universitetslektor

Nedanstående instruktioner angående utformning av ansökan till anställning som biträdande universitetslektor är avsedda att ge sökande vägledning hur en ansökan bör utformas och vilka handlingar som bör bifogas. Det är angeläget att sökande följer dessa anvisningar i så stor utsträckning som möjligt för att sakkunniga och rekryteringsgrupp ska kunna göra en tillfredställande bedömning av den sökandes meriter.

Ansökan med bilagor och åberopade skrifter inlämnas i universitetets rekryteringssystem. Se länk i utlysningstexten.

1 Ansökningsbrev inklusive bilageförteckning

Ange vilken anställning som söks, med uppgift om diarienummer. Ansökningsbrevet ska innehålla personuppgifter som namn, bostadsadress, arbetsadress, telefonnummer och e-postadress. En bilage-förteckning ska ingå i brevet eller bifogas separat.

2 Curriculum Vitae

CV:n bör huvudsakligen innehålla följande punkter:

  • Utbildning (högskoleexamina och år)
  • Nuvarande och tidigare anställningar och förordnandetider
  • Genomförda högskolepedagogiska utbildningar
  • Uppdrag/ledamotskap (prefekt, sakkunnig, opponent, etc)
  • Utmärkelser och priser
  • Personliga förhållanden som kan ha betydelse vid meritvärderingen, t ex föräldraledighet, tjänstgöring inom totalförsvaret, förtroendeuppdrag inom fackliga organisationer och studentorganisationer, längre sjukperioder, eller andra liknande omständigheter.
  • Lista med referenspersoner

Bifoga relevanta intyg och övriga handlingar som styrker redovisningen ovan.

Notera att sökande som har avlagt doktorsexamen tidigare än fem år innan tiden för ansökan, och som i CV:n redovisar särskilda skäl såsom ledighet på grund av sjukdom och föräldraledighet, bör styrka detta med relevanta intyg och handlingar.

3 Redovisning av vetenskapliga meriter

Utöver en kortfattad reflektion över egen forskning bör redovisningen innehålla uppgifter om eventuellt erhållna forskningsanslag, vetenskapligt samarbete, medverkan vid konferenser, vetenskapliga eller forskningspolitiska uppdrag etc.

Relevanta intyg och övriga handlingar som styrker redovisningen bör bifogas.

4 Publikationsförteckning

Förteckningen ska omfatta den sökandes samtliga vetenskapliga arbeten, redovisade enligt nedanstående uppställning.

  • Vetenskapliga artiklar, monografier och andra publikationer som har utsatts för lektörsgranskning (”peer review”)
  • Andra vetenskapliga arbeten
  • Populärvetenskap
  • Läromedel

Av förteckningen, eller i separat lista, ska framgå vilka vetenskapliga arbeten (högst fem) som åberopas i ärendet. Pedagogiska arbeten kan åberopas utöver dessa fem arbeten

5 Redovisning av pedagogiska meriter

Utöver en kortfattad pedagogisk egenreflektion bör redovisningen innehålla uppgifter om den sökandes erfarenhet av undervisningsverksamhet och undervisningsplanering. Dessa uppgifter bör exempelvis avse undervisningserfarenhetens omfattning, bredd och nivå, kursansvar, erfarenhet av olika undervisnings- och examinationsformer, framställning av undervisnings- och examinationsmaterial, kursutveckling, pedagogiska utmärkelser m m. Erfarenhet som handledare bör dokumenteras och styrkas med angivande av handledningens art, nivå och omfattning samt grad av ansvar.

Genomgången pedagogisk utbildning redovisas med angivande av utbildningens längd (veckor/-poäng). Om den sökande inte genomgått för verksamhet inom universitetet relevant pedagogisk utbildning omfattande minst fem veckor (jfr AO 39 §) ska av redovisningen framgå på vilket sätt den sökande förvärvat motsvarande kunskaper.

Bifoga relevanta intyg och övriga handlingar som styrker redovisningen av de pedagogiska meriterna. Intyg om undervisningserfarenhet bör vara utfärdade av studierektor (motsv.) och innehålla såväl kvantitativa uppgifter som kvalitativa omdömen.

Den sökande ska i ansökan tydligt skriva fram och styrka att den sökande har:

  • fem veckors högskolepedagogisk utbildning, alternativt om sökande har andra meriter som kan ekvivaleras med kravet på högskolepedagogisk utbildning.

Notera att det åligger sökande som önskar åberopa motsvarandebedömningar eller alternativa meriter avseende ovanstående punkt att själva i ansökan utförligt skriva fram och argumentera för deras relevans, samt att styrka att dessa meriter föreligger.

6 Redovisning av övriga meriter

Utöver ovanstående kan andra meriter redovisas. Exempelvis kan här redovisas administrativa meriter, ledningsskicklighet, erfarenhet från verksamhet utanför högskolan, samverkan med det omgivande samhället, engagemang avseende högskolans tredje uppgift samt erfarenhet av populärvetenskaplig verksamhet och av forskningsinformation.

Bifoga relevanta intyg och övriga handlingar som styrker redovisningen ovan.

7 Vetenskapliga och eventuella pedagogiska arbeten som åberopas

De vetenskapliga arbeten (högst fem) som åberopas i första hand samt de pedagogiska arbeten som åberopas ska inlämnas elektroniskt via universitetets rekryteringssystem. Eventuellt åberopade böcker som inte finns i elektroniskt format skickas i tre exemplar separat till: Registrator, Uppsala universitet, Box 256, 751 05 Uppsala. Märk försändelsen med anställningens diarienummer. Kompletteringen ska vara inkommen senast en vecka efter sista ansökningsdag.


[1] Denna föreskrift avser tillsättning av anställning som professor, men är tillämplig även vid befordran.

[2] Avser de personer som anställts som biträdande universitetslektor efter 2012-11-09.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
youtube
linkedin