Riktlinjer för antagning av excellent lärare vid fakulteten för utbildningsvetenskaper

Fastställd av Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper 2021-06-03. Reviderad 2023-05-04.

Utgångspunkter

I Pedagogiskt program för Uppsala universitet[1] betonas att universitetspedagogisk kompetens, engagemang och pedagogisk skicklighet ska ha ett uttalat meritvärde för befattningar där pedagogisk verksamhet ingår. Universitetet ska på olika sätt visa alla lärare att det lönar sig att satsa tid på att utveckla den egna lärarrollen och undervisningen.

I Anställningsordning för Uppsala universitet[2] beskrivs de formella grundkraven på pedagogisk skicklighet för anställning som lärare. Den som uppnått en högre nivå av pedagogisk skicklighet än dessa grundkrav kan enligt Uppsala universitetets Riktlinjer för antagning av excellent lärare[3] ansöka om att bli excellent lärare. I dessa riktlinjer uppdras åt områdes-/fakultetsnämnderna att utforma kompletterande riktlinjer som ska gälla inom respektive verksamhet. Nedan preciseras de riktlinjer som ska gälla inom Fakulteten för utbildningsvetenskaper.

Behörig sökande

Enbart tillsvidareanställd lärare[4] (universitetsadjunkt, universitetslektor och professor) vid Uppsala universitet kan antas som excellent lärare. I enlighet med universitetets anställningsordning förutsätter anställning som lärare genomgången, för verksamheten relevant, högskolepedagogisk utbildning, omfattande minst tio veckor, eller motsvarande kunskaper.[5]

Process

Ansökan om att prövas som excellent lärare lämnas till Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, utbvet@utbildningsvetenskap.uu.se. Ansökningar kan lämnas löpande under året.

Förslag på två sakkunniga med särskild kompetens att bedöma pedagogisk skicklighet (varav en man och en kvinna, om inte synnerliga skäl föreligger) inhämtas från institutionen (genom prefekten). Fakultetsnämndens arbetsutskott utser de sakkunniga.

Minst en av de sakkunniga ska ha sin organisatoriska hemvist vid annat lärosäte och minst en ha sin vetenskapliga kompetens inom det ämnesområde som den sökande tillhör.

De sakkunniga granskar och bedömer om den sökande uppfyller kraven för att antas som excellent lärare och avlämnar vardera ett sakkunnigutlåtande till fakultetens rekryteringsgrupp för anställningsärenden. Denna grupp prövar den sökandes meritering utifrån ansökningshandlingar och utlåtanden från de sakkunniga.

Som ett led i ansökningsprocessen ingår en auskultation under ett ordinarie undervisningspass. Rekryteringsgruppen kan vidare besluta att bedömningen av meriterna ska kompletteras med en intervju.

Rekryteringsgruppen lämnar sitt förslag till fakultetsnämnden som fattar slutligt beslut om ansökan om antagning av excellent lärare.

Vid avslag kan förnyad ansökan lämnas in tidigast ett år efter beslutet.

Rekryteringsgruppen

Fakultetens rekryteringsgrupp tillsätts av fakultetsnämnden i början av varje mandatperiod. Rekryteringsgruppen består av sju ledamöter och har följande sammansättning: dekan/prodekan tillika ordförande, fyra lärare och tre gruppsuppleanter för lärarna, två studentrepresentanter (varav företrädesvis en doktorand) med två suppleanter.

Ansökan

Ansökan och underlag lämnas in elektroniskt via universitetets rekryteringssystem. För att ansöka skickas ett e-postmeddelande till utbvet@utbildningsvetenskap.uu.se. Ansvarig fakultetshandläggare skickar därefter en länk till rekryteringssystemet som den sökande ska lämna in sin ansökan genom.

Med ansökan ska följande lämnas in:

CV med redogörelse för:

  • pedagogisk verksamhet
  • pedagogisk utbildning
  • undervisningsadministration
  • pedagogiskt ledarskap
  • pedagogiska utmärkelser
  • läromedelsframställning
  • annat pedagogiskt utvecklingsarbete

Notera att vid bedömning av pedagogisk skicklighet är det i första hand pedagogisk kvalitet som beaktas. Även undervisningens omfattning, såväl bredd som djup, tillmäts betydelse. Vidare ska förmåga att planera, initiera, leda och utveckla utbildning och undervisning, liksom förmåga att forskningsanknyta undervisningen sett utifrån forskning i det aktuella ämnet, ämnesdidaktik och högskolepedagogik tillmätas betydelse. Även förmåga till interaktion om högskolepedagogiska frågor med aktörer inom och utom universitetet ingår i den pedagogiska skickligheten.

Pedagogisk portfölj (10–12 sidor) som innehåller:

  • Reflektion över lärande och undervisning (s.k. pedagogisk grundsyn). Denna del kan exempelvis innehålla följande underrubriker:

    Pedagogiska utgångspunkter och mål: kunskap (vad är kunskap, hur lär man sig något), studenten, utbildningens roll (t.ex. i samhället), reflektion om lärande-miljö, förkunskaper, utvecklingen i högre utbildning, lag och förordning etc. - vad vill du som universitetslärare?

    Min utveckling som lärare - hur har du utvecklats som lärare över tiden?

    Tankar om framtiden – hur vill du utveckla ditt/verksamhetens pedagogiska arbete och din egna pedagogiska kompetens i framtiden?
  • Beskrivningar av exempel ur den egna pedagogiska praktiken i förhållande till den pedagogiska grundsynen. Exemplen bör omfatta: kursupplägg, kursutveckling, handledningserfarenhet, information och instruktion till studenter, föreläsningar samt form för examination och examinationsuppgift. Urvalet av exempel ska vara relevanta som exempel på teman som är viktiga utifrån den egna pedagogiska grundsynen.

Kortfattad redogörelse för vetenskaplig och/eller annan meritering (t.ex. läro-medel för skolan och tidningsartiklar) där fördjupningen i det egna ämnesområdet framgår.

Redogörelse för hur forskningsanknytningen i undervisningen säkerställs.

Redogörelse för samverkan med det omgivande samhället.

Studierektorsintyg som redogör för innehåll och omfattning av lärarens under-visning.

Kriterier för bedömning

Den excellente läraren ska visa kvaliteter i sin undervisning och övrig verksamhet som avsevärt överstiger det som krävs för behörighet att anställas som lärare. Vid prövningen av om en sökande når upp till denna högre nivå av pedagogisk skicklighet kommer de sakkunniga, rekryteringsgruppen och sedermera fakultetsnämnden att förhålla sig till nedan angivna kriterier. Vägledande blir huruvida en helhetsbedömning av den sökandes skicklighet visar på hög kvalitet i de moment som framgår av det följande. En något svagare profil i några av momenten kan vägas upp av styrkor i andra.

1. Undervisningsskicklighet och erfarenhet av undervisning

Den sökande

  • har i olika egenskaper undervisat, examinerat och handlett på flera nivåer och kurser.
  • uppvisar en pedagogisk grundsyn och pedagogisk verksamhet som utgör en integrerad helhet och är baserad på forskning och beprövad erfarenhet.
  • stödjer studenternas utveckling av förståelse, kritiskt tänkande samt vetenskapliga och yrkesmässiga färdigheter och förhållningssätt.
  • tillvaratar studenternas olikheter, skiftande erfarenheter och behov.
  • kopplar undervisningen till studenternas framtida arbetsliv.

2. Planering, initiering, ledning och utveckling av utbildning och undervisning

Den sökande

  • undersöker, utvärderar och utvecklar systematiskt den egna undervisningen och dess effekter, reflekterar kring detta och använder resultaten i praktisk tillämpning i det egna arbetet som lärare. Det sker bl.a. genom att resultaten från kursvärderingar och kursrapporter beaktas och utnyttjas för att utveckla såväl den egna undervisningen som kurser och utbildningar.
  • tar initiativ till utveckling av undervisnings- och examinationsformer, seminarieverksamhet och olika utvecklingsprojekt.
  • reflekterar över vad som gynnar studenternas lärande och diskuterar idéer och planer om pedagogisk utveckling med kolleger utifrån relevant ämnesdidaktisk och högskolepedagogisk forskning samt beprövad erfarenhet.
  • uppvisar förmåga att skapa en röd tråd i utbildningen genom att koppla undervisningen till studenternas utbildning i stort och till tidigare och senare kurser.
  • har erfarenhet av undervisningsadministration, samarbete över institutionsgränser och genom aktivt deltagande i diskussioner inom och utanför det egna universitetet om utveckling av utbildning och undervisning.
  • integrerar en mångfald av perspektiv i undervisningen, exempelvis kritiskt förhållningssätt, hållbar utveckling, kulturell/etnisk mångfald och genus.
  • utövar pedagogiskt ledarskap i roller som exempelvis kursledare eller studierektor, och därmed påverkar kurser och utbildningar utöver den egna undervisningen.

3. Ämnesdjup och forskningsanknytning i undervisning

Den sökande

  • har omfattande och fördjupade kunskaper inom sitt ämnesområde och håller sig uppdaterad om den vetenskapliga diskussionen inom området. Det sker exempelvis genom vetenskaplig publicering och produktion av läromedel samt genom aktivt deltagande i seminarier och konferenser.
  • reflekterar över sitt ämnesområde, dess specifika innehåll och kunskapskrav samt hur detta ska påverka det pedagogiska arbetet och studenternas lärande.
  • förnyar eller framställer undervisningsmaterial och omprövar val av kurslitteratur med hänsyn till utvecklingen av utbildningen och nya forskningsrön.

4. Samverkan och interaktion med det omgivande samhället

Den sökande

  • samverkar med samhället inom det egna ämnesområdet.
  • samverkar med kolleger och studenter för pedagogisk utveckling.
  • är aktiv i internationellt samarbete inom det egna ämnesområdet.

Offentlig föreläsning

Den nyantagna excellenta läraren ska efter utnämningen hålla en föreläsning för publik. Ytterligare information tillhandahålls efter beslut om antagning.

Ekonomiska incitament

När lärares pedagogiska skicklighet bedöms vara excellent höjs månadslönen med motsvarande summa som för docent.


[1] Dnr: UFV 2015/826

[2] Dnr: UFV 2019/1673

[3] Dnr: UFV 2010/1842

[4] I enlighet med i Anställningsordningen för Uppsala universitet, fastställda lärarkategorier.

[5] UFV 2019/1673

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin