Josefin Lindgren
Associate senior lecturer/Assistant Professor at Department of Scandinavian Languages
- Telephone:
- +46 18 471 12 82
- E-mail:
- josefin.lindgren@nordiska.uu.se
- Visiting address:
- Thunbergsvägen 3L, hus 16, plan 2
Institutionen för nordiska språk - Postal address:
- Uppsala universitet
Institutionen för nordiska språk, Box 527
751 20 UPPSALA
Download contact information for Josefin Lindgren at Department of Scandinavian Languages
- ORCID:
- 0000-0003-3995-8315
More information is available to staff who log in.
Short presentation
Currently my research focuses on the relationship(s) between narrative abilities and reading and writing skills in Swedish-speaking primary school children (age 6 to 9). I investigate various narrative aspects (macrostructure, microstructure) in both oral and written narratives, as well as different reading and writing skills (decoding, reading comprehension, spelling) and also considers the influence of the child's background (parental education, multilingualism).
Keywords
- barnspråksutveckling
- berättande
- flerspråkighet
- läs- och skrivutveckling
- ordförrådsutveckling
- svenska som andraspråk
Publications
Selection of publications
- Språkutveckling och utvecklingsrelaterad språkstörning vid flerspråkighet (2024)
- Fundamentsdubblering med så hos 9-åringar (2024)
- Age and task type effects on comprehension and production of narrative macrostructure (2023)
- Acquisition of narrative macrostructure (2023)
- The development of narrative skills in monolingual Swedish-speaking children aged 4 to 9 (2022)
- How do age, language, narrative task, and language proficiency and exposure affect narrative macrostructure in German-Swedish bilingual children aged 4 to 6? (2022)
- Ordförrådsutveckling hos arabisk-svensktalande och turkisk-svensktalande barn i förskoleåldern och vid skolstart (2021)
- Vocabulary Development in closely-related languages (2020)
- Developing narrative competence (2018)
- Referential cohesion in Swedish preschool children's narratives (2018)
Recent publications
- Språkutveckling och utvecklingsrelaterad språkstörning vid flerspråkighet (2024)
- Fundamentsdubblering med så hos 9-åringar (2024)
- Produktivitet och syntaktisk komplexitet och variation i 9-åringars berättande och beskrivande texter (2023)
- Age and task type effects on comprehension and production of narrative macrostructure (2023)
- Barns berättande – Valet av material, tillvägagångssätt och typ av bedömning påverkar våra slutsatser om barns berättarförmåga (2023)
All publications
Articles
- Age and task type effects on comprehension and production of narrative macrostructure (2023)
- Barns berättande – Valet av material, tillvägagångssätt och typ av bedömning påverkar våra slutsatser om barns berättarförmåga (2023)
- Acquisition of narrative macrostructure (2023)
- Storytelling in bilingual Turkish-Swedish children (2022)
- Anaphoric Reference in Written Narratives by German-Speaking 10-Year-Olds and Adults (2022)
- The development of narrative skills in monolingual Swedish-speaking children aged 4 to 9 (2022)
- How do age, language, narrative task, and language proficiency and exposure affect narrative macrostructure in German-Swedish bilingual children aged 4 to 6? (2022)
- Character introductions in oral narratives of German-Swedish bilingual preschoolers (2022)
- Bilingual Acquisition of Language and Literacy (2022)
- The Development of Referring Expression Use from Age 4 to 7 in Swedish-Speaking Children (2022)
- Ordförrådsutveckling hos arabisk-svensktalande och turkisk-svensktalande barn i förskoleåldern och vid skolstart (2021)
- Vocabulary Development in closely-related languages (2020)
- Subjective and intersubjective modality (2020)
- Comprehension and production of narrative macrostructure in Swedish (2019)
- Referensdata för två nonordsrepetitionstest för svensktalande vuxna: effekter av nonordstyp, nonordslängd och förekomst av konsonantkluster (2019)
- Effects of age and stimulus material on character introductions of Swedish-speaking four- to six-year-olds (2018)
- Referential cohesion in Swedish preschool children's narratives (2018)
- Noun and verb knowledge in monolingual preschool children across 17 languages (2017)
- Introduction: Contemporary issues in research on multilingualism (2017)
- Turkish- and German-speaking bilingual 4-to-6-year-olds living in Sweden (2016)
- Fundament, formellt subjekt och frekvens (2014)
Books
Chapters
- Språkutveckling och utvecklingsrelaterad språkstörning vid flerspråkighet (2024)
- Produktivitet och syntaktisk komplexitet och variation i 9-åringars berättande och beskrivande texter (2023)
- MAIN story comprehension (2021)
- Fundamentet (2021)
- Bilingual Turkish-Swedish children's understanding of MAIN picture sequences (2020)
Conferences
- Fundamentsdubblering med så hos 9-åringar (2024)
- Ordförrådsutveckling på svenska (2020)
- Ordförrådsutveckling hos förskolebarn med svenska som modersmål (2017)
- Användning av tre konstruktioner med så i svenskan och hos vuxna inlärare av svenska med nederländska som förstaspråk (2014)