Sociology of Education A
30 credits
Reading list, Bachelor's level, 4UK045
A revised version of the reading list is available.
Main group 1
- Bourdieu, Pierre; Passeron, Jean-Claude, Les héritiers: les étudiants et la culture, Paris, c 1964, 1964Compulsory
- Bourdieu, Pierre, Raisons pratiques: sur la théorie de l'action, Paris, Seuil, 1994Compulsory
- Broady, D, Kapitalbegreppet som utbildningssocialt verktyg.: Skeptronhäften, Nr 15, www.skeptron.uu.se/broady/sec/archivesCompulsory
- Broady, Donald; Börjesson, Mikael, En social karta över gymnasieskolan i Stockholm i slutet av 1900-talet, Part of: Studies in educational policy and educational philosophy: e-tidskrift, vol. 2002, no. 1, 2002Compulsory
- Broady, Donald; Börjesson, Mikael; Palme, Mikael, Det svenska högskolefältet och konkurrensen mellan lärosätena, Part of: Perspektiv på högskolan i ett förändrat Sverige, Stockholm, Högskoleverket, 2002Compulsory
- Börjesson, Mikael, Transnationella utbildningsstrategier vid svenska lärosäten och bland svenska studenter i Paris och New York: Kapitel 1-2, Disputationsuppl., Uppsala, Utbildnings- och kultursociologi, 2005Compulsory
- Frykman, Jonas, Ljusnande framtid!: skola, social mobilitet och kulturell identitet, Lund, Historiska media, 1998Compulsory
- Göransson, Anita; Lidegran, Ida, En gränslös akademi?: vägar till den akademiska toppen med utländsk bakgrund i bagaget, Part of: Makten och mångfalden: eliter och etnicitet i Sverige: rapport från Integrationspolitiska maktutredningens forskningsprogram, Stockholm, Fritzes offentliga publikationer :b Justitiedepartementet, 2005, p. 257–284Compulsory
- Lidegran, Ida, Utbildningskapital: om hur det alstras, fördelas och förmedlas, Uppsala, Acta Universitatis Upsaliensis, 2009Compulsory
- Palme, Mikael, Det kulturella kapitalet: studier av symboliska tillgångar i det svenska utbildningssystemet 1988-2008, Uppsala, Acta Universitatis Upsaliensis (AUU) :b Uppsala universitetsbibliotek [distributör], 2008Compulsory
- Skawonius, Charlotte, Välja eller hamna: det praktiska sinnet, familjers val och elevers spridning på grundskolor, Stockholm, Pedagogiska institutionen, 2005Compulsory
- Wagner, Anne-Christine, De internationella skolorna och utbildningspraktikerna: specifika konstruktioner av det nationella.: Bidrag till Konferensen "Formation des élites et culture transnationale, Moskva, 26-30 april 1996.Compulsory
- Willis, Paul E., Learning to labour: how working class kids get working class jobs, Farnborough, Saxon House, cop. 1977Compulsory
Main group 2
- Ahrne, Göran; Roman, Christine; Franzén, Mats, Det sociala landskapet: en sociologisk beskrivning av Sverige från 1950-talet till början av 2000-talet, 4., omarb. uppl., Göteborg, Korpen, 2008Compulsory
- Blomqvist, Paula; Rothstein, Bo, Välfärdsstatens nya ansikte: demokrati och marknadsreformer inom den offentliga sektorn, Stockholm, Agora, 2000Compulsory
- Bourdieu, Pierre; Boltanski, Luc, "Titel och ställning". Om förhållandet mellan produktionssystemet och reproduktionssystemet", s. 105-11, Part of: Kultur och utbildning: om Pierre Bourdieus sociologi, Stockholm, UHÄ, 1985Compulsory
- Bourdieu, Pierre, Det sociala rummet och dess omvandlingar, Part of: Kultursociologiska texter, 4. uppl., Stockholm, B. Östlings bokförl. Symposion, 1993, p. 247–296Compulsory
- Dahlstedt, Magnus, I val(o)frihetens år: segregation, differentiering och två decennier av skolreformer, Part of: Pedagogisk forskning i Sverige, vol. 2, no. 1, 2007, p. 20–38Compulsory
- Green, Andy, Education, globalization and the nation state, Basingstoke, Macmillan ;a New York :b St. Martin's Press, 1997Compulsory
- Sörlin, Sverker; Törnqvist, Gunnar, Kunskap för välstånd: universiteten och omvandlingen av Sverige, 1. uppl., Stockholm, SNS (Studieförb. Näringsliv och samhälle), 2000Compulsory
Main group 3
- Becker, Gary S., Nobel lecture: The economic way of looking at behavior, Part of: Journal of political economy., vol. 101, no. 3, 1993, p. 385–409Compulsory
- Bourdieu, Pierre, Kan man handla oegennyttigt?, Part of: Praktiskt förnuft: bidrag till en handlingsteori., Göteborg, Daidalos, 1999Compulsory
- Class, codes and control.: Towards a theory of educational transmissions, London, Routledge, 1975Compulsory
- Conell, R.W, Cool Guys, Swots and Wimps: The Interplay of Masculinity and Education, Part of: Oxford review of education, vol. 15, no. 3, 1989, p. 291–303Compulsory
- Davies, Bronwyn, The discursive Production of the Male/Female Dualism in School Settings, Part of: Oxford review of education, 1989, p. 229–241Compulsory
- Durkheim, Émile, Education: Its Nature and Role, Part of: Education and sociology, 2. pr, New York, [1956] 1968, p. 61–90Compulsory
- Foucault, Michel, Surveiller et punir: naissance de la prison, Paris, Gallimard, 2004Compulsory
- Foucault, Michel, Övervakning och straff: fängelsets födelse, Lund, Arkiv, 1987Compulsory
- Goffman, Erving, Jaget och maskerna: en studie i vardagslivets dramatik, 4. uppl., 4. tr., Stockholm, Norstedts akademiska förlag, 2004Compulsory
- Hultqvist, Elisabeth, Segregerande integrering: en studie av gymnasieskolans individuella program, Stockholm, HLS förl., 2001Compulsory
- Klassisk och modern samhällsteori, Lund, Studentlitteratur, 1999Compulsory
- Marx, Karl; Engels, Friedrich; Linderborg, Åsa, Kommunistiska manifestet, 1. uppl., Linköping, Nixon, 2004Compulsory
- Morgan, Mary, Economic man as model man. Ideal types, idealizations and caricatures, Part of: Journal of the history of economic thought., 2006, p. 1–28Compulsory
- Parsons, Talcott, The School Class as a Social System: Some of its functions in American society, 1959Compulsory
- Walkerdine, Valerie, Femininity as Performance, Part of: Oxford review of education, vol. 15, no. 3, 1989, p. 267–279Compulsory
- Ziehe, Thomas, Adieu till halvfjerdserna. De unge og skolen under den anden modernisering, Part of: Paedagogik: en grundbog til et fag, Köbenhavn, Hans Reitzel, 1998Compulsory
- Österlind, Eva, Disciplinering via frihet: elevers planering av sitt eget arbete = [Disciplining via freedom]: [independent work and student planning], Uppsala, Acta Universitatis Upsaliensis, 1998Compulsory
Main group 4
- Andersson, Mats B; Broady, Donald, Skolan under 1990: Sociala förutsättningar och utbildningsstrategier., Uppsala, Univ. ILU, 2000Compulsory
- Archer, Margaret Scotford, Social origins of educational systems: university edition, London, Sage, cop. 1984Compulsory
- Bunar, Nihad, Komplement eller konkurrent: fristående skolor i ett integrationsperspektiv, Norrköping, Integrationsverket, 2004Compulsory
- Larsson, Esbjörn; Westberg, Johannes, Utbildningshistoria: en introduktion, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011Compulsory
- Sverige - en social och ekonomisk historia, Lund, Studentlitteratur, 2006Compulsory
- McCulloch, Gary, The RoutledgeFalmer reader in history of education, London, RoutledgeFalmer, 2005Compulsory
* Compulsory
Syllabus
- Syllabus valid from Spring 2024
- Syllabus valid from Autumn 2022
- Syllabus valid from Spring 2021
- Syllabus valid from Autumn 2020
- Syllabus valid from Autumn 2018, version 2
- Syllabus valid from Autumn 2018, version 1
- Syllabus valid from Autumn 2015
- Syllabus valid from Autumn 2014
- Syllabus valid from Autumn 2013, version 2
- Syllabus valid from Autumn 2013, version 1
- Syllabus valid from Autumn 2012
- Syllabus valid from Autumn 2010