Second Language Learner's Literacy Development
7.5 credits
Reading list, Bachelor's level, 5NS193
A revised version of the reading list is available.
Main group 1
- Damber, Ulla, Om tidig läsutveckling i det mångspråkiga samhället, Part of: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013Compulsory
- Gibbons, Pauline, Lyft språket, lyft tänkandet: språk och lärande, 1. uppl., Uppsala, Hallgren & Fallgren, 2010Compulsory
- Hedman, Christina, Flerspråkig elev med dyslexi?, Part of: Flerspråkighet i skolan: språklig utveckling och undervisning, 1. uppl., Stockholm, Natur & Kultur, 2012, p. 98–128Compulsory
- Hedman, Christina, Läsutveckling hos flerspråkiga, Part of: Flerspråkighet i skolan: språklig utveckling och undervisning, 1. uppl., Stockholm, Natur & Kultur, 2012, p. 78–97Compulsory
- Hägerfeldt, Gun; Dabeski, Goce; Söderström Lareu, Monica, Greppa språket: ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet, Stockholm, Skolverket, 2011Compulsory
- Johansson, Britt; Sandell Ring, Anniqa, Låt språket bära - språk- och kunskapsutveckling i skolans alla ämnen, Part of: Symposium 2009: genrer och funktionellt språk i teori och praktik, Stockholm, Stockholms universitets förlag, 2010, p. 96–115Compulsory
- Kuyumcu, Eija, Genrepedagogik som verktyg i språk- och kunskapsutvecklande undervisning och lärande, Part of: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013Compulsory
- Lidberg, Caroline, Genrepedagogik i ett didaktiskt perspektiv, Part of: Symposium 2009: genrer och funktionellt språk i teori och praktik, Stockholm, Stockholms universitets förlag, 2010, p. 303–317Compulsory
- Magnusson, Ulrika, Skrivande på ett andraspråk, Part of: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013Compulsory
- Olofsson, Mikael, Genrepedagogik med lärare i gymnasieskolan och vuxenutbildningen, Part of: Symposium 2009: genrer och funktionellt språk i teori och praktik, Stockholm, Stockholms universitets förlag, 2010, p. 247–269Compulsory
- Reichenberg, Monica, Vägar till läsförståelse: texten, läsaren och samtalet, 1. uppl., Stockholm, Natur & kultur, 2008Compulsory
- Schleppegrell, Mary J, Functional grammar in the classroom, Part of: Symposium 2009: genrer och funktionellt språk i teori och praktik, Stockholm, Stockholms universitets förlag, 2010, p. 79–96Compulsory
- Sellgren, Mariana, Ämnesundervisning för flerspråkiga elever – integrering av språk och innehåll, Part of: Stärkta trådar: flerspråkiga barn och elever utvecklar språk, litteracitet och kunskap: utvärdering av Stockholms stads storstadssatsning - målområde språkutveckling och skolresultat, Spånga, Rinkeby språkforskningsinstitut, 2005, p. 200–295Compulsory
- Sjökvist, Lena, När språket inte gör tanken rättvisa - att bedöma flerspråkiga elevers språk och kunskapsutveckling, Part of: Pedagogisk bedömning: att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap, Stockholm, HLS förlag, 2005, p. 67–89Compulsory
- Wedin, Åsa, Vägar till svenskt skriftspråk för vuxna andraspråksinlärare, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2010Compulsory
* Compulsory