Language Analysis and Assessment
7.5 credits
Reading list, Bachelor's level, 5NS192
A revised version of the reading list is available.
Main group 1
- Bedömning av språklig kompetens: en studie av samstämmigheten mellan Internationella språkstudien 2011 och svenska styrdokument, Stockholm, Skolverket, 2012Compulsory
- Carlsson, Marie, Sfi och sfi-läromedel i tid och rum - föreställningar, politik och tidsanda, Part of: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013, p. 817–856Compulsory
- Council of Europe; ALTE, Manual for Language Test Development and Examining, Council of Europe, 2011, Dokumentet i PDFCompulsory
- Eklund Heinonen, Maria, Bedömning av muntlig språkfärdighet och processbarhet. Grammatisk språkförmåga i ett muntligt språktest, Part of: Språkinlärning, språkdidaktik och teknologi: rapport från ASLA:s höstsymposium i Lund, 8-9 november 2007 = Language learning, language teaching and technology: papers from the ASLA symposium in Lund, 8-9 November, 2007, Uppsala, ASLA, 2008, p. 49–62Compulsory
- Flyman Mattsson, Anna; Håkansson, Gisela, Bedömning av svenska som andraspråk: en analysmodell baserad på grammatiska utvecklingsstadier, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2010Compulsory
- Granfeldt, Jonas; Ågren, Malin, Stages of processability and levels of proficiency in the common European framework of reference for languages: the case of L3 French, Part of: Language acquisition and use in multilingual contexts: theory and practice, Lund, Lund University Press, 2013, p. 28–38Compulsory
- Hägerfelth, Gun, Att förstå och skapa texter i samhällsvetenskapliga och naturvetenskapliga ämnen, Part of: Symposium 2009: genrer och funktionellt språk i teori och praktik, Stockholm, Stockholms universitets förlag, 2010, p. 188–200Compulsory
- Kuyumcu, Eija, Bedömning av elevtexter i ett genrepedagogiskt perspektiv, Part of: Symposium 2009: genrer och funktionellt språk i teori och praktik, Stockholm, Stockholms universitets förlag, 2010, p. 119–141Compulsory
- Liberg, Caroline, Läromedelstexter i ett andraspråksperspektiv - möjligheter och begränsningar, Part of: Symposium 2000: ett andraspråksperspektiv på lärande, Stockholm, Sigma, 2001Compulsory
- Magnusson, Ulrika, Grammatisk metafor i läromedelstexter, Part of: Symposium 2009: genrer och funktionellt språk i teori och praktik, Stockholm, Stockholms universitets förlag, 2010, p. 155–163Compulsory
- Olofsson, Mikael; Sjöqvist, Lena, Bedömning i svenska som andraspråk, Part of: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013Compulsory
- Sjöqvist, Lena, När språket inte gör tanken rättvisa - att bedöma flerspråkiga elevers språk och kunskapsutveckling, Part of: Pedagogisk bedömning: att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap, 2., uppdaterade uppl., Stockholm, Stockholms universitets förlag, 2011, p. 60–81Compulsory
- Sundberg, Gunlög, Att bedöma andraspråkstexter, Part of: Textvård: att läsa, skriva och bedöma texter, Stockholm, Norstedts akademiska förlag, 2006, p. 102–110Compulsory
- Tankarna springer före: att bedöma ett andraspråk i utveckling, Stockholm, HLS förlag, 2005Compulsory
Main group 2
- Gemensam europeisk referensram för språk: lärande, undervisning och bedömning, Stockholm, Skolverket, 2009
- Ämne och språk: språkliga dimensioner i ämnesundervisningen, Stockholm, Kompetensfonden, 2006
- Carlsson, Marie; Brömssen, Kerstin von, Kritisk läsning av pedagogiska texter: genus, etnicitet och andra kategoriseringar, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011
- Tema Läromedel. Om läromedel på Skolverkets webbplats, Skolverket
* Compulsory