Special Needs Education for Preschool Class and Primary School, Years 1-3 and 4-6
5 credits
Reading list, Bachelor's level, 4PE085
Main group 1
- Assarson, Inger, Utmaningar i en skola för alla: några filosofiska trådar, Stockholm, Liber, 2009Compulsory
- Henriksson, Carina, Klassrumsflyktingar: pedagogiska situationer och relationer i klassrummet, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2009Compulsory
- Kadesjö, Björn, Barn som utmanar: barn med ADHD och andra beteendeproblem, Stockholm, Socialstyrelsen, 2010Compulsory
- Kinge, Emilie; Lindelöf, Inger, Barnsamtal: den framgångsrika samvaron och samtalets betydelse för barn med samspelssvårigheter, Lund, Studentlitteratur, 2008Compulsory
- Lundberg, Ingvar; Sterner, Görel, Räknesvårigheter och lässvårigheter under de första skolåren - hur hänger de ihop?, 1. uppl., Stockholm, Natur och kultur, 2006Compulsory
- Normell, Margareta, Kunskap, fantasi och föreställning: om mentalisering i lärarprofessionen, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2012Compulsory
- Jakobsson, Inga-Lill; Nilsson, Inger, Specialpedagogik och funktionshinder, Stockholm, Natur & kultur, 2011Compulsory
- Sandén, Ingrid, När tryggheten känns avlägsen, Part of: Leka för att lära: utveckling, kognition och kultur, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2009, p. 189–203Compulsory
- Arbete med åtgärdsprogram för elever i behov av särskilt stöd, Stockholm, Skolverket, 2013Compulsory
- Ds 2008:23. FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning. Stockholm: Socialdepartementet. Hämtad från http://www.regeringen.se/sb/d/10055/a/101918
- Barnkonventionen: FN:s konvention om barnets rättigheter, Stockholm, UNICEF Sverige, 2009
- Salamancadeklarationen och Salamanca +10, [Stockholm], Svenska Unescorådet, [2006]
* Compulsory