Swedish 4, Teacher Education Programme, Upper Secondary School
30 credits
Reading list, Master's level, 5SV208
A revised version of the reading list is available.
Main group 1
- Viklund, Jon, Handledning för uppsatsskribenter i litteraturvetenskap, Litteraturvetenskapliga institutionen, 2015, FulltextCompulsory
Main group 2
- Forsberg, Jenny, Tydliga texter: snabba skrivtips och språkråd, Fjärde upplagan, Lund, Studentlitteratur, [2017]Compulsory
- Lagerholm, Per, Språkvetenskapliga uppsatser, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2010Compulsory
- Larsen, Ann Kristin, Metod helt enkelt: en introduktion till samhällsvetenskaplig metod, Andra upplagan, Malmö, Gleerups, [2018]Compulsory
- Rienecker, Lotte; Stray Jørgensen, Peter, Att skriva en bra uppsats, Upplaga 4, Stockholm, Liber, [2018]Compulsory
- Schött, Kristina, Studentens skrivhandbok, 2., [uppdaterade] uppl., Stockholm, Liber, 2007Compulsory
- Strömquist, Siv, Uppsatshandboken: råd och regler för utformningen av examensarbeten och vetenskapliga uppsatser, Sjunde upplagan, Lund, Studentlitteratur, [2019]Compulsory
- Karlsson, Ola, Svenska skrivregler, Fjärde upplagan, Stockholm, Liber, 2017Compulsory
Main group 3
- Bell, Judith; Waters, Stephen, Introduktion till forskningsmetodik, 5., [uppdaterade] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2016Compulsory
- Bruhn, Jørgen, Intermedialitet: Framtidens humanistiska grunddisciplin?, Part of: Tidskrift för litteraturvetenskap, vol. 1, 2008, p. 22–38, FulltextCompulsory
- Crossley, Scott, Linguistic features in writing quality and development: An overview, Part of: Journal of Writing Research, vol. 11, no. 3, 2020, p. 415–443Compulsory
- Holmberg, P.; Nordenstam, A., Svenska med didaktisk inriktning: Ett forskningsområde i rörelse, Part of: Framtida berättelser: Perspektiv på nordisk modersmålsdidaktisk forskning och praktik, Vasa, Åbo Akademi, 2016, p. 47–62Compulsory
- Johansson, Victoria, Developmental aspects of text production in writing and speech, Lund, Department of Linguistics and Phonetics, Centre for Languages and Literature, Lund University, 2009Compulsory
- Schottenius Cullhed, Sigrid; Hedberg, Andreas; Svedjedal, Johan, Litteraturvetenskap: II, Upplaga 1, Lund, Studentlitteratur, [2020]Compulsory
- Nordberg, Olle, Stämmer den etablerade bilden av gymnasisters fiktionsläsande?: Empiriska perspektiv på läsarattityder och litterär kompetens hos svenska 18-åringar, Part of: "Någonstädes mellan sol och söder, mellan nord och natt": interdisciplinära studier tillägnade professor Torsten Pettersson, Möklinta, Gidlund, 2015, p. 220–242Compulsory
- Ongstad, Sigmund, Nordisk morsmålsdidaktikk: forskning, felt og fag, Oslo, Novus, 2012Compulsory
- Palmér, Anne, Kvantiteter i kvalitativt bedömda elevtexter: framtida verktyg för rättvis bedömning?, Part of: Acta Didactica Norge, vol. 12, no. 4, 2018, p. 1–23, DOI: 10.5617/adno.6357Compulsory
- Boyd, Sally; Ericsson, Stina, Sociolingvistik i praktiken, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2015Compulsory
Main group 4
- Andersson, Per-Yngve, Världen är alltid större än mina tankar: Diktläsning, litterär förståelse och känslomässig inlevelse utifrån ett skolperspektiv, Part of: Litteratur och läsning: litteraturdidaktikens nya möjligheter, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2015, p. 215–238Compulsory
- Bedömningsunderlag och kommentar till bedömningsunderlag för nationellt prov i svenska 3, Skolverket, 2015Compulsory
- Ekström, Linda; Appelgren, Alva, Läsförståelse och undervisning om lässtrategier, 2020Compulsory
- Feedback i skrivundervisningen, [Solna], Skolforskningsinstitutet, 2018Compulsory
- Ivanic, Roz, Discourses of writing and learning to write, Part of: Language and education: an international journal, vol. 18, no. 3, 2004, p. 220–245Compulsory
- Martinsson, Bengt-Göran, Litteratur i skola och samhälle, Upplaga 1, Lund, Studentlitteratur, [2018]Compulsory
- Nordenfors, Mikael, Elevernas texter: redskap för textanalys, textsamtal och bedömning, Upplaga 1:1, Lund, Studentlitteratur, [2017]Compulsory
- Nyström Höög, Catharina, Mot ökad diskursivitet?: Skrivutveckling speglad i provtexter från årskurs 5 och årskurs 9, Uppsala, Institutionen för nordiska språk, 2010Compulsory
- Pecorari, Diane; Shaw, Philipp, Types of student intertextuality and faculty attitudes, Part of: Journal of second language writing, vol. 21, 2012, p. 149–164Compulsory
- Roe, Astrid, Läsdidaktik: efter den första läsinlärningen, 1. uppl., Malmö, Gleerup, 2014Compulsory
- Tengberg, Michael, Samtalets möjligheter: om litteratursamtal och litteraturreception i skolan, Stockholm, Brutus Östlings bokförlag Symposion, 2011Compulsory
* Compulsory