Swedish II for the Teacher Education Programme, Primary School, Years 4-6
15 credits
Reading list, Bachelor's level, 4PE041
A revised version of the reading list is available.
Main group 1
- af Geijerstam, Åsa, Det naturvetenskapliga ämnesspråket, Part of: Skriv! Les! 1: artikler fra den første nordiske konferansen om skriving, lesing og literacy, Trondheim, Akademika, 2012Compulsory
- Bergh Nestlog, Ewa, Muntlig kommunikation i alla ämnen: [ ingår i Lärportalens modul Språk-, läs- och skrivutveckling (Läslyftet), Muntlig kommunikation, Del 1: Muntlig kommunikation i alla ämnen, årskurs F-9 ], Stockholm, Skolverket, 2019Compulsory
- Frank Elisabeth & Herrlin, Katarina, Skrivandets hantverk I, Part of: Skrivundervisningens grunder, Första upplagan, Malmö, Gleerups, [2020], p. 153 – 168Compulsory
- Garme, Birgitta, Elever skriver: om skrivande, skrivundervisning och elevers texter, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2010Compulsory
- Gibbons, Pauline, Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet, 4., uppdaterade uppl., Stockholm, Hallgren & Fallgren, 2016Compulsory
- Krogh, Ellen; Bergh Nestlog, Ewa, Del 3: Skrivuppgifter och samskrivning: Åk 4-6, Modul: Skriva i alla ämnen, Stockholm, Skolverket, 2015Compulsory
- Liberg, Caroline; Smidt, Jon, Att bli lärare i svenska, Liber, 2019Compulsory
- Lindberg, Inger, Med andra ord i bagaget., Part of: Det hänger på språket: lärande och språkutveckling i grundskolan, Lund, Studentlitteratur, 2006, p. 57–92Compulsory
- Norén, Sofia, Lära barn att läsa: vägen från fonologisk medvetenhet till god läsförståelse, Andra upplagan, Stockholm, LegiLexi, [2018]Compulsory
- Nya språket lyfter. Bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk för grundskolans årskurs 1-6, Skolverket, 2016Compulsory
- Rehnqvist, Gunilla; Svensson, Gudrun, Lära om språk: språkvetenskaplig introduktion - begrepp, grammatik och svenska som andraspråk, Tredje upplagan, Malmö, Gleerups Utbildning AB, 2019Compulsory
- Roe, Astrid, Läsdidaktik: efter den första läsinlärningen, 1. uppl., Malmö, Gleerup, 2014Compulsory
- Andersson, Yngve, Världen är alltid större än mina tankar.: Diktläsning, litterärförståelse och känslomässig inlevelse utifrån ett skolperspektiv., Part of: Litteratur och läsning: litteraturdidaktikens nya möjligheter, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2015Compulsory
- Chambers, Aidan, Böcker inom och omkring oss, [Ny utg.], Stockholm, Gilla böcker, 2014Compulsory
- Eriksson Barajas, Katarina, Boksamtalets dilemman och möjligheter, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2012Compulsory
- Heath, Carl, Spel och lärande, Part of: Interaktiva medier och lärandemiljöer, Malmö, Gleerups, 2014, p. 75–87Compulsory
- Holmberg, Claes-Göran; Ohlsson, Anders, Epikanalys: en introduktion, Lund, Studentlitteratur, 1999Compulsory
- Kåreland, Lena, Skönlitteratur för barn och unga: historik, genrer, termer, analyser, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2015Compulsory
- Linderoth, Jonas, Spel i skolan: Det regelstyrda lärandets möjligheter., Part of: Lärare i den uppkopplade skolan, 1. uppl., Malmö, Gleerup, 2014, p. 173–195 (22s)Compulsory
- Mehrstam, Christian, Järnjätten är starkare än järnmannen: Budskap, fritid och informellt lärande i litteraturdidaktik, Part of: Litteratur och läsning: litteraturdidaktikens nya möjligheter, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2015Compulsory
- Nordlund, Anna, Varför litteraturvetenskap?: en ämnesintroduktion för nya studenter, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2013Compulsory
* Compulsory