Second Language Learner's Literacy Development
7.5 credits
Reading list, Bachelor's level, 5NS193
A revised version of the reading list is available.
Main group 1
- Damber, Ulla, Om tidig läsutveckling i det mångspråkiga samhället, Part of: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013, p. 661–684Compulsory
- Eklund Heinonen, Maria; Lennartsson Hokkanen, Ingrid, Textstrategier för akademiskt skrivande: En smidigare övergång till högre studier, Part of: Litteraciteter och flerspråkighet, Första upplagan, Stockholm, Liber, [2019], p. 96–109Compulsory
- Freebody, Peter; Kindenberg, Björn, Critical literacy: Pedagogy, diversity and the digital environment, Part of: Litteraciteter och flerspråkighet, Första upplagan, Stockholm, Liber, [2019], p. 276–287Compulsory
- Gibbons, Pauline, Lyft språket, lyft tänkandet: språk och lärande, Tredje upplagan, Lund, Studentlitteratur, [2018]Compulsory
- Greppa språket: ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet, 2. uppl., Stockholm, Skolverket, 2012
- Hedman, Christina, Flerspråkig elev med dyslexi?, Part of: Flerspråkighet i skolan: språklig utveckling och undervisning, 1. uppl., Stockholm, Natur & Kultur, 2012, p. 98–128Compulsory
- Hedman, Christina, Läsutveckling hos flerspråkiga, Part of: Flerspråkighet i skolan: språklig utveckling och undervisning, 1. uppl., Stockholm, Natur & Kultur, 2012, p. 78–97Compulsory
- Jalali-Moghadam, Niloufar; Hedman, Christina, Special Education Teachers’ Narratives on Literacy Support for Bilingual Students with Dyslexia in Swedish Compulsory Schools, 2016Compulsory
- Lindholm, Anna, Flerspråkiga elevers textförståelse och reflektioner kring användning av lässtrategier, Part of: Nordand: nordisk tidsskrift for andrespråksforskning, vol. 14, no. 1, 2019, p. 69–92Compulsory
- Magnusson, Ulrika, Skrivande på ett andraspråk, Part of: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013, p. 633–660Compulsory
- Norlund Shaswar, Annika; Wedin, Åsa, Språkdidaktik för SFI: att undervisa vuxna andraspråksinlärare, Upplaga 1, Lund, Studentlitteratur, [2020]Compulsory
- Pugh, Kenneth; Verhoeven, Ludo, Introduction to This Special Issue: Dyslexia Across Languages and Writing Systems, Part of: Scientific studies of reading.: the official journal of the Society for the Scientific Study of Reading, vol. 22, no. 1, 2018, p. 1–6Compulsory
- Reichenberg, Monica; Fröhling, Thomas, Vägar till läsförståelse: texten, läsaren, samtalet, 2., [uppdaterade] uppl., Stockholm, Natur & kultur, 2014Compulsory
- Rosén, Jenny; Wedin, Åsa, Grundläggande skriftspråksundervisning inom Sfi: Funktionalitet, mångfald och social rättvisa, Part of: Litteraciteter och flerspråkighet, Första upplagan, Stockholm, Liber, [2019], p. 192–204Compulsory
- Sellgren, Mariana, Den dubbla uppgiften: tvåspråkiga elever i skolans mellanår arbetar med förklarande genre i SO, Stockholm, Centrum för tvåspråkighetsforskning, Stockholms universitet, 2011Compulsory
- Skoog, Marianne; Wahlström, Ninni; Skillmark, Albin, Ett sociopolitiskt perspektiv på critical literacy i en tid av globalisering, Part of: Critical literacy i svensk klassrumskontext, Umeå, Umeå universitet, 2015, p. 175–187Compulsory
* Compulsory