Swedish 4, Teacher Education Programme, Upper Secondary School
30 credits
Reading list, Master's level, 5SV208
Main group 1
- Viklund, Jon, Handledning för uppsatsskribenter i litteraturvetenskap, Litteraturvetenskapliga institutionen, 2015, FulltextCompulsory
Main group 2
- Forsberg, Jenny, Tydliga texter: snabba skrivtips och språkråd, Fjärde upplagan, Lund, Studentlitteratur, [2017]Compulsory
- Lagerholm, Per, Språkvetenskapliga uppsatser, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2010Compulsory
- Larsen, Ann Kristin, Metod helt enkelt: en introduktion till samhällsvetenskaplig metod, Andra upplagan, Malmö, Gleerups, [2018]Compulsory
- Rienecker, Lotte; Stray Jørgensen, Peter, Att skriva en bra uppsats, Upplaga 4, Stockholm, Liber, [2018]Compulsory
- Schött, Kristina, Studentens skrivhandbok, 2., [uppdaterade] uppl., Stockholm, Liber, 2007Compulsory
- Strömquist, Siv, Uppsatshandboken: råd och regler för utformningen av examensarbeten och vetenskapliga uppsatser, Sjunde upplagan, Lund, Studentlitteratur, [2019]Compulsory
- Karlsson, Ola, Svenska skrivregler, Fjärde upplagan, Stockholm, Liber, 2017Compulsory
Main group 3
- Bell, Judith; Waters, Stephen, Introduktion till forskningsmetodik, 5., [uppdaterade] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2016Compulsory
- Bruhn, Jørgen, Intermedialitet: Framtidens humanistiska grunddisciplin?, Part of: Tidskrift för litteraturvetenskap, vol. 1, 2008, p. 22–38, FulltextCompulsory
- Fägrell, Jack, Projekt utan lärande?: Gymnasiearbetets legitimeringar enligt gymnasieskolans centrala dokument, Part of: Trettonde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning: bildning, utbildning, fortbildning ; Linköping 22-23 november 2018, Linköping, SMDI - Nationella nätverket för svenska med didaktisk inriktning, [2020]Compulsory
- Hallesson, Yvonne, Gymnasieskolans textvärldar: Två dagar på ett ekonomiprogram, Part of: Trettonde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning: bildning, utbildning, fortbildning ; Linköping 22-23 november 2018, Linköping, SMDI - Nationella nätverket för svenska med didaktisk inriktning, [2020]Compulsory
- Hallesson, Yvonne; Nord, Andreas; Westman, Maria, Rörelser mellan konkretion och abstraktion i diskursivt skrivande: Semantiska vågor i elevtexter från två nationella provuppgifter i svenska, Part of: Fjortonde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning Didaktiska perspektiv på språk och litteratur i en globaliserad värld: Malmö 18–19 november 2020, Lund, Media-Tryck, 2022Compulsory
- Holmberg, P.; Nordenstam, A., Svenska med didaktisk inriktning: Ett forskningsområde i rörelse, Part of: Framtida berättelser: Perspektiv på nordisk modersmålsdidaktisk forskning och praktik, Vasa, Åbo Akademi, 2016, p. 47–62Compulsory
- Lind Palicki, Lena; Karlsson, Susanna, Kan dagens elever verkligen inte skilja på de och dem?: En granskning av elevers formvariation, Part of: Svenskans beskrivning.: 36 Förhandlingar vid trettiosjätte sammankomsten Uppsala 25–27 oktober 2017, Uppsala, Institutionen för nordiska språk vid Uppsala universitet, 2019, vol. 36, p. 131–142Compulsory
- Schottenius Cullhed, Sigrid; Hedberg, Andreas; Svedjedal, Johan, Litteraturvetenskap: II, Upplaga 1, Lund, Studentlitteratur, [2020]Compulsory
- Malmberg, Anja, Grammatikövningar i läromedel för Svenska 1, Part of: Trettonde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning: bildning, utbildning, fortbildning ; Linköping 22-23 november 2018, Linköping, SMDI - Nationella nätverket för svenska med didaktisk inriktning, [2020], p. 160–175Compulsory
- Nordberg, Olle, Stämmer den etablerade bilden av gymnasisters fiktionsläsande?: Empiriska perspektiv på läsarattityder och litterär kompetens hos svenska 18-åringar, Part of: "Någonstädes mellan sol och söder, mellan nord och natt": interdisciplinära studier tillägnade professor Torsten Pettersson, Möklinta, Gidlund, 2015, p. 220–242Compulsory
- Olsson, Fredrik, Språkhistoriedidaktik på Facebook, Part of: Fjortonde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning Didaktiska perspektiv på språk och litteratur i en globaliserad värld: Malmö 18–19 november 2020, Lund, Media-Tryck, 2022Compulsory
- Palmér, Anne, Kvantiteter i kvalitativt bedömda elevtexter: framtida verktyg för rättvis bedömning?, Part of: Acta Didactica Norge, vol. 12, no. 4, 2018, p. 1–23, DOI: 10.5617/adno.6357Compulsory
- Torrance, Mark et al., Reading during the composition of multi-sentence texts: an eye-movement study, Part of: Psychological research: an international journal of perception, learning and communication, vol. 80, no. 5, 2016, p. 729–743Compulsory
- Boyd, Sally; Ericsson, Stina, Sociolingvistik i praktiken, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2015Compulsory
- von Bommel, Jorryl et al., Tracing teachers' transformation of knowledge in social media, Part of: Teaching and teacher education: an international journal of research and studies, vol. 97, 2020Compulsory
- Waldmann, Christian et al., Ungdomars skrivpraktiker på fritiden, Association suédoise de linguistique appliquée (ASLA), 2022Compulsory
Main group 4
- Andersson, Per-Yngve, Världen är alltid större än mina tankar: Diktläsning, litterär förståelse och känslomässig inlevelse utifrån ett skolperspektiv, Part of: Litteratur och läsning: litteraturdidaktikens nya möjligheter, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2015, p. 215–238Compulsory
- Bedömningsunderlag och kommentar till bedömningsunderlag för nationellt prov i svenska 3, Skolverket, 2015Compulsory
- Ekström, Linda; Appelgren, Alva, Läsförståelse och undervisning om lässtrategier, 2020Compulsory
- Feedback i skrivundervisningen, [Solna], Skolforskningsinstitutet, 2018Compulsory
- Ivanic, Roz, Discourses of writing and learning to write, Part of: Language and education: an international journal, vol. 18, no. 3, 2004, p. 220–245Compulsory
- Martinsson, Bengt-Göran, Litteratur i skola och samhälle, Upplaga 1, Lund, Studentlitteratur, [2018]Compulsory
- Nordenfors, Mikael, Elevernas texter: redskap för textanalys, textsamtal och bedömning, Upplaga 1:1, Lund, Studentlitteratur, [2017]Compulsory
- Nyström Höög, Catharina, Mot ökad diskursivitet?: Skrivutveckling speglad i provtexter från årskurs 5 och årskurs 9, Uppsala, Institutionen för nordiska språk, 2010Compulsory
- Pecorari, Diane; Shaw, Philipp, Types of student intertextuality and faculty attitudes, Part of: Journal of second language writing, vol. 21, 2012, p. 149–164Compulsory
- Roe, Astrid, Läsdidaktik: efter den första läsinlärningen, 1. uppl., Malmö, Gleerup, 2014Compulsory
- Tengberg, Michael, Samtalets möjligheter: om litteratursamtal och litteraturreception i skolan, Stockholm, Brutus Östlings bokförlag Symposion, 2011Compulsory
* Compulsory