German B5

30 credits

Reading list, Bachelor's level, 5TY018

A revised version of the reading list is available.

Main group 1

Main group 2

Main group 3

  • Ernst, Peter, Germanistische Sprachwissenschaft: Eine Einführung in die synchrone Sprachwissenschaft des Deutschen, 2. Auflage, UTB, ISBN 978-3825225414, 2011Compulsory

Main group 4

Main group 5

  • Bardel, C., Kommunikativ språkundervisning och en handlingsorienterad språksyn, Skolverket: Språksprånget, 2019Compulsory
  • Beslagic, Deni; Pålsson Gröndahl, Karina; Rosa, Sandra, Kan ett zoo få nybörjarelever i spanska att samtala?, 2020Compulsory
  • Brito Engman, C.; Aronsson, B., Learning activities in course books for Spanish as a foreign language produced for the Swedish context: Focus on forms or focus on meaning?, ASLA:s skriftserie/ASLA Studies in Applied Linguistics 2022, 29, 55-78, 2022, https://doi.org/10.15626/asla2022.29Compulsory
  • Council of Europe / Europarat, Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen: lernen, lehren, beurteilen, München: Langenscheidt / Straßburg: Europarat, 2001Compulsory
  • Council of Europe, Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen: lernen, lehren, beurteilen. Begleitband., Stuttgart: Klett Sprachen GmbH/Straßburg: Council of Europe., 2020Compulsory
  • Decke-Cornill, Helene; Küster, Lutz, Fremdsprachendidaktik: eine Einführung, 3., vollst. überarb. und erw. Aufl., Tübingen, Narr Francke Attempto, 2015Compulsory
  • Diaz, Patricia, Digitala verktyg för språkutvecklande undervisning, Upplaga 1, Lund, Studentlitteratur, 2019Compulsory
  • Erickson, G., Bedömning av språklig kompetens, Part of: Att bedöma språklig kompetens. Rapporter från projektet Nationella prov i främmande språk, 2018, p. s. 15–27Compulsory
  • Sebestyén, Å.; Erickson, G., Hur kan muntlig kompetens bedömas utifrån styrdokumenten i moderna språk?, Skolverket: Språksprånget, 2018Compulsory
  • Fredholm, K.; Fredriksson, C., Att skriva i en digital miljö, Skolverket: Språksprånget, 2019Compulsory
  • Fredriksson, C.; Rosén, C., Språk- och skrivutveckling, Skolverket: Språksprånget, 2019Compulsory
  • Funk, Hernann; Kuhn, Christina, Aufgaben, Übungen, Interaktion, Goethe-Institut, 2014Compulsory
  • Granfeldt, J.; Morehed, S., Att utveckla hörförståelse, Skolverket: Språksprånget, 2021Compulsory
  • Håkansson Ramberg, M.; Pålsson Gröndahl, K., Elevanpassad feedback - möjligheter och utmaningar, Skolverket: Språksprånget, 2019Compulsory
  • Linge, O., Att förstå talat språk. Språksprånget, Stockholm: Skolverket., Skolverket, 2021Compulsory
  • Littlewood, W., The task-based approach: some questions and suggestions., ELT Journal, 58(4), 319-326, 2004Compulsory
  • Manuguerra, N.; Rottenberg, D., Målspråket i undervisningen: en nyckel till receptionsträning., Skolverket: Språksprånget, 2021Compulsory
  • Nation, P., The four strands, International Journal of Innovation in Language Learning and Teaching, 1(1), 2-13., 2007Compulsory
  • Nilsson, T., Det språkliga inflödets betydelse för muntlig språkutveckling, Skolverket: Språksprånget, 2018Compulsory
  • Nyström, Fredrik; Säfström, Stina; Söderblom, Eva, Hur får jag dem att prata? En klassrumsstudie i spanska., SKOLPORTEN 9, 2019, https://www.skolporten.se/Compulsory
  • Pakula, H., Teaching Speaking., Apples - Journal of Applied Language Studies, 13(1): 95-111., 2019Compulsory
  • Ramnäs, M.; Smidfelt, L., Reception av text, Skolverket: Språksprånget, 2021Compulsory
  • Ramnäs, M.; Smidfelt, L., Läsförståelse, ordförståelse och strategier., Skolverket: Språksprånget, 2019Compulsory
  • Rosén, C.; Marx Åberg, A., Processkrivning, Skolverket: Språksprånget, 2019Compulsory
  • Skolverket, Ämne Moderna språk. Ämnesplan och kursplaner., Institutionen för moderna språk, 2020, https://www.skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne?url=-996270488%2Fsyllabuscw%2Fjsp%2Fsubject.htm%3FsubjectCode%3DMOD%26courseCode%3DMODXXX01%26version%3D5%26tos%3Dgy&sv.url=12.5dfee44715d35a5cdfa92a3#anchor_MODXXX01Compulsory
  • Skolverket, Relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, ., https://www.skolverket.se/skolutveckling/forskning-och-utvarderingar/utbildning-pa-vetenskaplig-grund-och-beprovad-erfarenhetCompulsory
  • Tornberg, Ulrika, Språkdidaktik, 6 uppl., Gleerups Utbildning AB, 2020Compulsory

* Compulsory

FOLLOW UPPSALA UNIVERSITY ON

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin