Tests and Assessment in Swedish and Swedish as a Second Language
7.5 credits
Reading list, Bachelor's level, 5SV213
A revised version of the reading list is available.
Main group 1
- Bendegard, Saga; Hallesson, Yvonne, Critical literacy i ämnet svenska: vad säger de nationella läsproven?, Universitetet i Oslo, 2022Compulsory
- Black, Paul.; Wiliam, Dylan., Inside the black box: raising standards through classroom assessment, London, GL Assessment, 1998Compulsory
- Blomqvist, P., Är vi överens om det?: Samspel och samstämmighet i svensklärares bedömningssamtal om gymnasieelevers skrivande, Part of: Nordic Journal of Literacy Research, vol. 4, no. 1, 2018Compulsory
- Borgström, E., Tro och tvivel: nationella prov ur ett elevperspektiv, Part of: Hållbar bedömning: bildning, välbefinnande och utveckling i skolans bedömningsarbete, Natur & Kultur Digital, 2021, p. 136–186Compulsory
- Edander, L.; Palmér, A., Slimmade skrivinstruktioner i gymnasieskolans nationella prov, Part of: Trettonde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning: bildning, utbildning, fortbildning ; Linköping 22-23 november 2018, Linköping, SMDI - Nationella nätverket för svenska med didaktisk inriktning, [2020]Compulsory
- Ericson, G.; Palmér, A.; Pettersson, A., Hållbar utformning och användning av nationella prov, Part of: Hållbar bedömning: bildning, välbefinnande och utveckling i skolans bedömningsarbete, Natur & Kultur Digital, 2021, p. 201–226Compulsory
- Gustafsson, J-E.; Erickson, G., Nationella prov i Sverige: tradition, utmaning, förändring, Part of: Acta Didactica Norge, vol. 12, no. 4, 2018Compulsory
- Hirsch, Å; Lundahl, C., Prolog, Part of: Hållbar bedömning: bildning, välbefinnande och utveckling i skolans bedömningsarbete, Natur & Kultur Digital, 2021, p. 12–24Compulsory
- Jönsson, A., Analytisk och holistisk bedömning, Part of: Hållbar bedömning: bildning, välbefinnande och utveckling i skolans bedömningsarbete, Natur & Kultur Digital, 2021, p. 188–200Compulsory
- Kane, M.; Crooks, T.; Cohen, A., Validating Measures of Performance, Part of: Educational measurement: issues and practice, vol. 18, no. 2, 1999, p. 5–17Compulsory
- Larsson, Maria, Resultatet av ett prov: svensklärare om washbackeffekter av nationellt läsförståelseprov på gymnasiet, Karlstad, Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap, Pedagogiskt arbete, Karlstads universitet, [2018]Compulsory
- Mark, Malin; Palmér, Anne, En utvecklande tolkningsgemenskap?: matrisanvändning, interaktion och kontext i bedömningssamtal om ett nationellt prov i muntlig framställning, Uppsala, Uppsala universitet, 2017Compulsory
- Palmér, A., Kvantiteter i kvalitativt bedömda elevtexter: framtida verktyg för rättvis bedömning?, Part of: Acta Didactica Norge, vol. 12, no. 4, 2018Compulsory
- Provpoängens tillförlitlighet: om nationella prov, 2015-07-06T15:23:56+02:00Compulsory
- Roe, Astrid, Läsdidaktik: efter den första läsinlärningen, 1. uppl., Malmö, Gleerup, 2014Compulsory
- Roe, Astrid; Ryen, Jostein Andresen; Weyergang, Cecilie, God leseopplæring med nasjonale prøver: om elevers leseutfordringer i et mangfold av tekster, Oslo, Universitetsforlaget, 2018Compulsory
- Rydell, Maria, Construction of language competence: sociolinguistic perspectives on assessing second language interactions in basic adult education, Stockholm, Department of Swedish Language and Multilingualism, Stockholm University, [2018]Compulsory
- Sahlée, A., Hur löser de uppgiften?: En studie av underkända och högt betygsatta provtexter i svenska och svenska som andraspråk, Part of: Språk & stil: Tidskrift för svensk språkforskning, Uppsala, Adolf Noreen-sällskapet för svensk språk- och stilforskning, 2016, vol. 26, p. 195–230Compulsory
- Senter, Karin, Att göra förort: Om språkliga resurser hos gymnasieungdomar med mångspråkig förortsbakgrund, Uppsala, Acta Universitatis Upsaliensis, 2022Compulsory
- Shohamy, E., Assessing Multilingual Competencies: Adopting Construct Valid Assessment Policies, Part of: The modern language journal, vol. 95, 2011Compulsory
- Skar, G. B. U.; Aasen, A. J., Å måle skrivning som grundleggende ferdighet, Part of: Acta Didactica Norge, vol. 12, no. 4, 2018Compulsory
- Skolverkets systemramverk för nationella prov, Skolverket, 2018-01-17T10:44:48+01:00Compulsory
- Solheim, O.; Skaftun, A., The problem of semantic openness and constructed response, Part of: Assessment in education: principles, policy & practice, vol. 16, 2009, p. 149–164Compulsory
- Stemler, S., A Comparison of Consensus, Consistency, and Measurement Approaches to Estimating Interrater Reliability, Part of: Practical assessment, research & evaluation: PARE., vol. 9, no. 4, 2004Compulsory
- Tengberg, M., National reading tests in Denmark, Norway, and Sweden: A comparison of construct definitions, cognitive targets, and response formats, Part of: Language testing, Oxford, Oxford University Press, 2015, vol. 34, no. 1, p. 83–100Compulsory
* Compulsory