Swedish as a Second Language A
30 credits
Reading list, Bachelor's level, 5NS186
A revised version of the reading list is available.
Main group 1
- Aktürk Drake, Memet, Hur kan politiken förklara Sveriges framgång med hög andraspråksbehärskning?, Part of: Lisetten, 2020Compulsory
- Axelsson, Monica, Flerspråkighet och lärande, Part of: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013, p. 547–577Compulsory
- Bijvoet, Ellen; Fraurud, Kari, "Rinkebysvenska" och andra konstruktioner av språklig variation i dagens flerspråkiga Sverige, Part of: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013, p. 369–396Compulsory
- Elmeroth, Elisabeth, Etnisk maktordning i skola och samhälle, Andra upplagan, Lund, Studentlitteratur, [2018]Compulsory
- Ganuza, Natalia; Hedman, Christina, Modersmålsundervisning, läsförståelse och betyg: Modersmålsundervisningens roll för elevers skolresultat, Part of: Nordand: nordisk tidsskrift for andrespråksforskning, vol. 13, no. 1, 2018, p. 4–22Compulsory
- Hedman, Christina; Magnusson, Ulrika, Lika eller lika möjligheter?: Diskurser om skolämnet svenska som andraspråk inom det akademiska fältet i Sverige, Part of: Acta Didactica Norge, vol. 12, no. 1, 2018, LänkCompulsory
- Hyltenstam, Kenneth; Milani, Tomasso, Flerspråkighetens sociopolitiska och sociokulturella ramar, Part of: Flerspråkighet: en forskningsöversikt, Stockholm, Vetenskapsrådet, 2012, no. 5, p. 17–152Compulsory
- Lindberg, Inger, Andraspråksresan, Stockholm, Folkuniversitetet, 2004Compulsory
- Läroplan för gymnasieskolan, Skolverket, Tillgänglig härCompulsory
- Läroplan och kursplaner för grundskolan, Skolverket, Tillgänglig härCompulsory
- Otterup, Tore, Flerspråkighet som resurs, Skolverket, 2018, Tillgänglig härCompulsory
- Palm, Clara; Ganuza, Natalia; Hedman, Christina, Language use and investment among children and adolescents of Somali heritage in Sweden, Part of: Journal of multilingual and multicultural development, vol. 40, no. 1, 2019, p. 64–75, https://doi.org/10.1080/01434632.2018.1467426Compulsory
- Runfors, Ann, Modersmålssvenskar och vi andra: Ungas språk och identifikation i ljuset av nynationalism, Part of: Utbildning och demokrati: Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik, vol. 18, no. 2, 2009, p. 105–126Compulsory
- Spetz, Jenny, Debatterad och marginaliserad. Perspektiv på modersmålsundervisningen, Språkrådet, 2014, Tillgänglig härCompulsory
- Vuorenpää, S.; Duek, S.; Zetterholm, E., Kartläggning av en nyanländ elevs litteracitet i Sverige, Part of: Nordic Journal of Literacy Research, vol. 5, no. 3, 2019Compulsory
- Borevi, Karin, Mångfald - grund för samhörighet?, Part of: Invandrare och minoriteter: tidskrift för kultur, forskning och debatt = Scandinavian migration and ethnic minority review, no. 2, 2003Compulsory
- Forshage, Patrik, Att arbeta med elevernas olika kulturer i en multikulturell klass, Part of: Lisetten, no. 2, 1998Compulsory
Main group 2
- Andersson, Lars-Gunnar, Språktypologi och språksläktskap., 4. uppl., Stockholm, Liber, 2001Compulsory
- Ballardini, Kerstin; Stjärnlöf, Sune; Viberg, Åke, Mål: svenska som främmande språk. Svensk grammatik: svensk grammatik på svenska, Stockholm, Natur och kultur, 1986Compulsory
- Ekerot, Lars-Johan, Ordföljd, tempus, bestämdhet: föreläsningar om svenska som andraspråk, 2., [utök.] uppl., Malmö, Gleerup, 2011Compulsory
- Flyman Mattsson, Anna, Andraspråkets grammatik, Upplaga 1, Lund, Studentlitteratur, [2021]Compulsory
- Josefsson, Gunlög, Svensk universitetsgrammatik för nybörjare, 2. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2010Compulsory
- Källström, Roger, Svenska i kontrast: tvärspråkliga perspektiv på svensk grammatik, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2012Compulsory
- Språkriktighetsboken, 1. uppl., Stockholm, Norstedts akademiska förlag, 2005Compulsory
Main group 3
- Abrahamsson, Niclas, Fonologiska aspekter på andraspråksinlärning och svenska som andraspråk, Part of: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013, p. 85–120Compulsory
- Boyd, Sally; Bredänge, Gunlög, Attityder till brytning - exemplet utländska lärare i svenska skolor, Part of: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013Compulsory
- Derwing, Tracey M.; Munro, Murray J., Second Language Accent and Pronunciation Teaching: A Research-Based Approach, Part of: TESOL quarterly, vol. 39, no. 3, 2005, p. 379–397, LänkCompulsory
- Engstrand, Olle, Fonetik light: [lajt]: kortfattad ljudlära för språkstudier och uttalsundervisning, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2007Compulsory
- Linjer Fridefors, Liv, Uttalsundervisning i praktiken, Skolverket, 2018, https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/5-las-skriv/Grundskola/033_nyanlandas-sprakutveckling/del_07/Material/Flik/Del_07_MomentA/Artiklar/M33_7-9-gy_07A_praktiken.docxCompulsory
- Riad, Tomas, Uttalsundervisning för unga, Skolverket, 2018, https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/5-las-skriv/Grundskola/033_nyanlandas-sprakutveckling/del_07/Material/Flik/Del_07_MomentA/Artiklar/M33_7-9-gy_07A_uttalsundervisning.docxCompulsory
- Thorén, Bosse, Funderingar och forskning kring en basprosodisk undervisningsstrategi för uttalsundervisning i svenska som andraspråk, Part of: Språklig mångfald och hållbar samhällsutveckling: rapport från ASLA:s höstsymposium Eskilstuna, 9-10 november 2006 = Linguistic diversity and sustainable development: papers from the ASLA symposium in Eskilstuna, 9-10 November, 2006, Uppsala, ASLA, 2007, p. 265–284Compulsory
- Thorén, Bosse, Rätt betoning gör dig förstådd, Part of: Språktidningen: tidningen som bevakar och bejakar språket, no. 1, 2009Compulsory
- Zetterholm, Elisabeth; Tronnier, Mechtild, Perspektiv på svenskt uttal: fonologi, brytning och didaktik, Upplaga 1, Lund, Studentlitteratur, [2017]Compulsory
Main group 4
- Abrahamsson, Niclas, Andraspråksinlärning, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2009Compulsory
- Abrahamsson, Niclas; Hyltenstam, Kenneth, Mognadsbegränsningar och den kritiska perioden för andraspråksinlärning, Part of: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013, p. 221–258Compulsory
- Dörnyei, Zoltán, Motivation in action: Towards a process-oriented conceptualization of student motivation, Part of: British journal of educational psychology., vol. 70, no. 4, 2000, p. 519–538Compulsory
- Ekberg, Lena, Grammatik och lexikon i svenska som andraspråk på nästan infödd nivå, Part of: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013, p. 259–280Compulsory
- Enström, Ingegerd, Ordförråd och ordinlärning - med särskilt fokus på avancerade inlärare, Part of: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013, p. 169–196Compulsory
- Håkansson, Gisela, Utveckling och variation - en tillämpning av processbarhetsteorin på svenskt inlärarspråk, Part of: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013, p. 151–168Compulsory
- Lightbown, Patsy M.; Spada, Nina, How languages are learned, 4. ed., Oxford, Oxford univ. press, 2013
- Philipsson, Anders, Svenskans morfologi och syntax i ett andraspråksperspektiv, Part of: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013, p. 121–150Compulsory
* Compulsory