Teaching Swedish as a Second Language in the Early School Years
30 credits
Reading list, Bachelor's level, 5NS267
Main group 1
- Bijvoet, Ellen, Attityder till spår av andra språk i svenskan: En forskningsöversikt, Part of: Rapporter från Språkrådet, vol. 12, 2020Compulsory
- Bijvoet, Ellen; Senter, Karin, Förortsförankrat tal – ett inifrån- och ett utifrånperspektiv, 2021Compulsory
- Eliaso Magnusson, Josefina, »Självklart känns det mer tryggt att vara där inne i huset«: om den sociokulturella kontextens betydelse för språkliga repertoarer och identiteter, Part of: Nordand: nordisk tidsskrift for andrespråksforskning, vol. 10, no. 1, 2015, p. 7–28Compulsory
- Horner, Kristine; Weber, Jean Jacques, Introducing multilingualism: a social approach, Second edition., Milton Park, Abingdon, Oxon, Routledge, 2018Compulsory
- Kolu, Jaana, » just de niillä oli sovmorgon »: Kulturella och pragmatiska aspekter på kodväxling i tvåspråkiga ungdomssamtal i Haparanda, Stockholm och Helsingfors, 2017Compulsory
- Lainio, Jarmo, Tvåspråkighet och språkkontakter i Sverige, Part of: Sociolingvistik, 2. uppl., Liber, 2013Compulsory
- Learning to live with "Languages", Part of: Applied Linguistics Review, vol. 7, no. 3, 2016, p. 279–303Compulsory
- Melander, Björn, Språkpolitik och språkvård, Part of: Sociolingvistik, 2. uppl., Liber, 2013Compulsory
- Nordberg, Bengt, Vad är sociolingvistik?, Part of: Sociolingvistik, 2. uppl., Liber, 2013Compulsory
- Norrby, Catrin, English in Scandinavia: Monster or Mate? Sweden as a Case Study, Bristol, Multilingual Matters, 2015Compulsory
- Åhlund, Anna; Aronsson, Karin, Stylizations and alignments in a L2 classroom: Multiparty work in forming a community of practice, Part of: Language & communication, vol. 43, 2015, p. 11–26Compulsory
- Åhlund, Anna; Jonsson, Rickard, Peruvian meatballs?: Constructing the Other in the performance of an inclusive school, Part of: Nordic journal of migration research, vol. 6, no. 3, 2016, p. 166–174, DOI: 10.1515/njmr-2016-0021Compulsory
Main group 2
- Andersson, Lars-Gunnar, Språktypologi och språksläktskap., 4. uppl., Stockholm, Liber, 2001Compulsory
- Källström, Roger, Svenska i kontrast: tvärspråkliga perspektiv på svensk grammatik, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2012Compulsory
Main group 3
- Keshavarz, Mohammad Hossein; Keshavarz, Avishan, The Effects of L2 Input on Young Learners' Pronunciation Performance in English, Part of: Mextesol Journal, vol. 46, no. 3, 2022Compulsory
- Linjer Fridefors, Liv, Uttalsundervisning i praktiken, Skolverket, 2018, https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/5-las-skriv/Grundskola/033_nyanlandas-sprakutveckling/del_07/Material/Flik/Del_07_MomentA/Artiklar/M33_7-9-gy_07A_praktiken.docxCompulsory
- Quantina Consuegra, Isabel, Jolly Phonics, a method to acquire L2 pronunciation by young learners, Universitat de les Illes Balears, 2019, LänkCompulsory
- Riad, Tomas, Uttalsundervisning för unga, Skolverket, 2018, https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/5-las-skriv/Grundskola/033_nyanlandas-sprakutveckling/del_07/Material/Flik/Del_07_MomentA/Artiklar/M33_7-9-gy_07A_uttalsundervisning.docxCompulsory
- Thorén, Bosse, Svensk fonetik och uttalsundervisning, Tredje upplagan, [Stockholm], Morfem, [2023]Compulsory
- Zetterholm, Elisabeth; Tronnier, Mechtild, Perspektiv på svenskt uttal: fonologi, brytning och didaktik, Upplaga 1, Lund, Studentlitteratur, [2017]Compulsory
Main group 4
- Cummins, Jim, Flerspråkiga elever: Effektiv undervisning i en utmanande tid, Natur & Kultur Akademisk, 2017Compulsory
- Bohnacker, Ute et al., Ordförrådsutveckling hos arabisk-svensktalande och turkisk-svensktalande barn i förskoleåldern och vid skolstart, 2021Compulsory
- Paradis, Johanne; Genesee, Fred; Crago, Martha B., Dual language development and disorders: a handbook on bilingualism and second language learning, Third edition., Baltimore, Paul H. Brookes Publishing, [2021]Compulsory
- Salameh, Eva-Kristina, Flerspråkig språkutveckling, Part of: Flerspråkighet i skolan: språklig utveckling och undervisning, 1. uppl., Stockholm, Natur & Kultur, 2012, p. 27–55Compulsory
Main group 5
- Bråbäck, Lena; Sjöqvist, Lena, Kan man vara dumdristig om man är modig?: Om skönlitteratur som medel för lärande, Part of: Symposium 2000: ett andraspråksperspektiv på lärande, Stockholm, Sigma, 2001Compulsory
- Damber, Ulla, Om tidig läsutveckling i det mångspråkiga samhället, Part of: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013, p. 661–684Compulsory
- Flyman Mattsson, Anna; Håkansson, Gisela, Bedömning av svenska som andraspråk: en analysmodell baserad på grammatiska utvecklingsstadier, Andra upplagan, Lund, Studentlitteratur, [2021]Compulsory
- Hedman, Christina, Flerspråkig elev med dyslexi?, Part of: Flerspråkighet i skolan: språklig utveckling och undervisning, 1. uppl., Stockholm, Natur & Kultur, 2012, p. 98–128Compulsory
- Hedman, Christina, Läsutveckling hos flerspråkiga elever, Part of: Flerspråkighet i skolan: språklig utveckling och undervisning, 1. uppl., Stockholm, Natur & Kultur, 2012Compulsory
- Lindholm, Anna, Flerspråkiga elevers textförståelse och reflektioner kring användning av lässtrategier, Part of: Nordand: nordisk tidsskrift for andrespråksforskning, vol. 14, no. 1, 2019, p. 69–92Compulsory
- Magnusson, Ulrika, Skrivande på ett andraspråk, Part of: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013, p. 633–660Compulsory
- Olofsson, Mikael; Sjöqvist, Lena, Bedömning i svenska som andraspråk, Part of: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013Compulsory
- Reichenberg, Monica; Fröhling, Thomas, Vägar till läsförståelse: texten, läsaren, samtalet, 2., [uppdaterade] uppl., Stockholm, Natur & kultur, 2014Compulsory
- Sundberg, Gunlög, Att bedöma andraspråkstexter, Part of: Textvård: att läsa, skriva och bedöma texter, Stockholm, Norstedts akademiska förlag, 2006, p. 102–110Compulsory
- Abrahamsson, Tua; Bergman, Pirkko, Tankarna springer före-: att bedöma ett andraspråk i utveckling, 2. uppl., Stockholm, Liber, 2014Compulsory
- Wiklund, Ingrid; Landmark, Dan, Andraspråksperspektiv på litteraturundervisning, Part of: Symposium 2012: lärarrollen i svenska som andraspråk, Stockholm, Stockholms universitets förlag, 2013Compulsory
Main group 6
- Baker, Colin; Lewis, Gwyn, A Synthesis of Research on Bilingual and Multilingual Education, Part of: The handbook of bilingual and multilingual education, Malden, MA, Wiley-Blackwell, 2015Compulsory
- Cummins, Jim, Flerspråkiga elever: Effektiv undervisning i en utmanande tid, Natur & Kultur Akademisk, 2017Compulsory
- Estela Brisk, María; de Jong, Ester J.; Moore, Meredith C., Primary School Bilingual Education: Pedagogical Issues and Practices, Part of: The handbook of bilingual and multilingual education, Malden, MA, Wiley-Blackwell, 2015Compulsory
- Ferris, D., Responding to student writing: Teachers' philosophies and practices, Part of: Assessing writing, vol. 19, 2014, p. 6–23Compulsory
- Garcia, Ofelia; Li, Wei, Translanguaging: language, bilingualism and education, Basingstoke, UK, Palgrave Macmillan, 2014Compulsory
- Gibbons, Pauline, Lyft språket, lyft tänkandet: språk och lärande, Tredje upplagan, Lund, Studentlitteratur, [2018]Compulsory
- Kaya, Anna, Svenska som andraspråk: för vilka och hur kan undervisningen organiseras?, Första upplagans första tryckning, Stockholm, Natur & Kultur, [2020]Compulsory
- Mattlar, Jörgen, "Kulturell växelverkan": Fostran in i den mångkulturella modellen vid tiden för läroplansreformen 1980, Uppsala, Uppsala Studies of History and Education (SHED), 2022Compulsory
- Sahlée, Anna, Språket och skolämnet svenska som andraspråk: om elevers språk och skolans språksyn, Uppsala, Institutionen för nordiska språk, 2017Compulsory
- Storch, Neomy, Collaborative Writing as Peer Feedback, Part of: Feedback in second language writing: contexts and issues, Second edition., Cambridge, Cambridge University Press, 2019Compulsory
- Yoxsimer Paulsrud, BethAnne et al., Transspråkande i svenska utbildningssammanhang, Upplaga 1, Lund, Studentlitteratur, [2018]Compulsory
- Englund, Viktor et al., Utbildningens fostrande funktioner: Historiska undersökningar av fostran i offentliga och enskilda utbildningsinsatser, Uppsala, Uppsala Studies of History and Education (SHED), 2022Compulsory
* Compulsory