Sociology of Education A
30 credits
Reading list, Bachelor's level, 4UK045
A revised version of the reading list is available.
Main group 1
- Bourdieu, Pierre; Passeron, Jean-Claude, Les héritiers: les étudiants et la culture, Paris, c 1964, 1964Compulsory
- Broady, D, Kapitalbegreppet som utbildningssocialt verktyg.: Skeptronhäften, Nr 15, www.skeptron.uu.se/broady/sec/archivesCompulsory
- Broady, Donald; Börjesson, Mikael, En social karta över gymnasieskolan i Stockholm i slutet av 1900-talet, Part of: Studies in educational policy and educational philosophy: e-tidskrift, vol. 2002, no. 1, 2002Compulsory
- Börjesson, Mikael, Transnationella utbildningsstrategier vid svenska lärosäten och bland svenska studenter i Paris och New York: Kapitel 1-2, Disputationsuppl., Uppsala, Utbildnings- och kultursociologi, 2005Compulsory
- Frykman, Jonas, Ljusnande framtid!: skola, social mobilitet och kulturell identitet, Lund, Historiska media, 1998Compulsory
- Göransson, Anita; Lidegran, Ida, En gränslös akademi?: vägar till den akademiska toppen med utländsk bakgrund i bagaget, Part of: Makten och mångfalden: eliter och etnicitet i Sverige: rapport från Integrationspolitiska maktutredningens forskningsprogram, Stockholm, Fritzes offentliga publikationer :b Justitiedepartementet, 2005, p. 257–284Compulsory
- Lidegran, Ida, Utbildningskapital: om hur det alstras, fördelas och förmedlas, Uppsala, Acta Universitatis Upsaliensis, 2009Compulsory
- Palme, Mikael, Det kulturella kapitalet: studier av symboliska tillgångar i det svenska utbildningssystemet 1988-2008, Uppsala, Acta Universitatis Upsaliensis (AUU) :b Uppsala universitetsbibliotek [distributör], 2008Compulsory
- Perspektiv på högskolan i ett förändrat Sverige, Stockholm, Högskoleverket, 2002Compulsory
- Skawonius, Charlotte, Välja eller hamna: det praktiska sinnet, familjers val och elevers spridning på grundskolor, Stockholm, Pedagogiska institutionen, 2005Compulsory
- Wagner, Anne-Christine, De internationella skolorna och utbildningspraktikerna: specifika konstruktioner av det nationella.: Bidrag till Konferensen "Formation des élites et culture transnationale, Moskva, 26-30 april 1996.Compulsory
- Willis, Paul E., Learning to labour: how working class kids get working class jobs, Farnborough, Saxon House, cop. 1977Compulsory
Main group 2
- Ahrne, Göran; Roman, Christine; Franzén, Mats, Det sociala landskapet: en sociologisk beskrivning av Sverige från 1950-talet till början av 2000-talet, 4., omarb. uppl., Göteborg, Korpen, 2008Compulsory
- Blomqvist, Paula; Rothstein, Bo, Välfärdsstatens nya ansikte: demokrati och marknadsreformer inom den offentliga sektorn, Stockholm, Agora, 2000Compulsory
- Bourdieu, Pierre; Gimdal, Gustaf; Jordebrandt, Stefan, Praktiskt förnuft: bidrag till en handlingsteori., Göteborg, Daidalos, 1999Compulsory
- Bourdieu, Pierre, Raisons pratiques: sur la théorie de l'action, Paris, Seuil, 1994Compulsory
- Green, Andy, Education, globalization and the nation state, Basingstoke, Macmillan ;a New York :b St. Martin's Press, 1997Compulsory
- Kultur och utbildning: om Pierre Bourdieus sociologi, Stockholm, UHÄ, 1985Compulsory
- Sörlin, Sverker; Törnqvist, Gunnar, Kunskap för välstånd: universiteten och omvandlingen av Sverige, 1. uppl., Stockholm, SNS (Studieförb. Näringsliv och samhälle), 2000Compulsory
Main group 3
- Becker, Gary S., Nobel lecture: The economic way of looking at behavior, Part of: Journal of political economy., vol. 101, no. 3, 1993, p. 385–409Compulsory
- Bourdieu, Pierre; Gimdal, Gustaf; Jordebrandt, Stefan, Praktiskt förnuft: bidrag till en handlingsteori., Göteborg, Daidalos, 1999Compulsory
- Bourdieu, Pierre, Raisons pratiques: sur la théorie de l'action, Paris, Seuil, 1994Compulsory
- Colman, James, Social Capital in the Creation of Human Capital, Part of: American journal of sociology, p. 95–120Compulsory
- Conell, R.W, Cool Guys, Swots and Wimps: The Interplay of Masculinity and Education, Part of: Oxford review of education, vol. 15, no. 3, 1989, p. 291–303Compulsory
- Davies, Bronwyn, The discursive Production of the Male/Female Dualism in School Settings, Part of: Oxford review of education, 1989, p. 229–241Compulsory
- Durkheim, Émile, Education and sociology, 2. pr, New York, [1956] 1968Compulsory
- Foucault, Michel, Surveiller et punir: naissance de la prison, Paris, Gallimard, 2004Compulsory
- Foucault, Michel, Övervakning och straff: fängelsets födelse, Lund, Arkiv, 1987Compulsory
- Goffman, Erving, Asylums: essays on the social situation of mental patients and other inmates, Harmondsworth, Penguin, 1991Compulsory
- Goffman, Erving, Totala institutioner: fyra essäer om anstaltslivets sociala villkor, 1. uppl., 2. tr. /b efterskrift av Malin Åkerström, Stockholm, Rabén & Sjögren, 1983Compulsory
- Klassisk och modern samhällsteori, Lund, Studentlitteratur, 1999Compulsory
- Lyotard, Jean-François, La condition postmoderne: rapport sur le savoir, Paris, Éd. de minuit, 1979Compulsory
- Lyotard, Jean-François, The postmodern condition: a report on knowledge, Manchester, Manchester Univ. Press, cop. 1984Compulsory
- Morgan, Mary, Economic man as model man. Ideal types, idealizations and caricatures, Part of: Journal of the history of economic thought., 2006, p. 1–28Compulsory
- Parsons, Talcott, The School Class as a Social System: Some of its functions in American society, 1959Compulsory
- Power and ideology in education, New York, Oxford U.P., 1977
- Walkerdine, Valerie, Femininity as Performance, Part of: Oxford review of education, vol. 15, no. 3, 1989, p. 267–279Compulsory
Main group 4
- Albisetti, James C, The Ferminization of Teaching in the Nineteenth Century:: A Comparative Perspektive, Part of: History of education: major themes. Vol. 2, Education in its social context, London, Routledge, 2000Compulsory
- Andersson, Mats B; Broady, Donald, Skolan under 1990: Sociala förutsättningar och utbildningsstrategier., Uppsala, Univ. ILU, 2000Compulsory
- Archer, Margaret Scotford, Social origins of educational systems: university edition, London, Sage, cop. 1984Compulsory
- Barkin, Kenneth, Social Control and the Volksschule in Vormärz Prussia, Part of: Central European history, Mar. 1983Compulsory
- Eklof, Ben, The Myth of the Zemstvo School:: The Sources of the Expansion of Rural Education in Imperial Russia: 1864-1914., Part of: History of education quarterly., Wint. 1984Compulsory
- Folke-Fichtelius, Maria, Förskolans formande: statlig reglering 1944-2008, Uppsala, Acta Universitatis Upsaliensis :b Uppsala universitetsbibliotek [distributör], 2008Compulsory
- Green, Andy, Education and state formation revisited (1994), Part of: History of education: major themes. Vol. 2, Education in its social context, London, Routledge, 2000Compulsory
- Grosvenor, Ian, A Different Reality:: Education and the racialization of the black child (1987), Part of: History of education: major themes. Vol. 4, Studies of education systems, London, Routledge, 2000Compulsory
- Johansson, Ulla, Tre kulturer - tre historier:: disciplinering i läroverk, flickskolor och folkskolor under 1800-talets senare hälft. -1996. - Utbildningshistoria - Uppsala:, Part of: Årsböcker i svensk undervisningshistoria: bokserie grundad av B. Rud. Hall och utgiven av Föreningen för svensk undervisningshistoriaCompulsory
- Larsson, Esbjörn; Westberg, Johannes, Utbildningshistoria - en introduktion, Institutionen för utbildning, kultur och medier, 2010Compulsory
- Lindensjö, Bo; Lundgren, Ulf P., Utbildningsreformer och politisk styrning, Stockholm, HLS förl., 2000Compulsory
- Lindert, Peter H., Välfärdsstatens expansion: ekonomisk tillväxt och offentlig sektor under 200 år, 1. uppl., Stockholm, SNS förlag, 2005Compulsory
- Marsden, William E., Social stratification and nineteenth century English urban education (1992), Part of: History of education: major themes. Vol. 4, Studies of education systems, London, Routledge, 2000Compulsory
- Meyer, John W; Ramirez, Francisco O; Nuhoglu, Soysal Yasemin, World Expansion of Mass Education, 1870-1980, Part of: Sociology of education: a journal of research in socialization and social structure: [a journal of the American Sociological Association], Apr.,1992Compulsory
- Petterson, Lars, Folkskolans varför och hur -: en historisk betraktelse över motiv och metodik i svensk folkundervisning under 1800-talets första hälft, Part of: Skolhistoriskt arkiv: uppsatser och urkunder, vol. 32, 2009Compulsory
- Ringer, Fritz K, On segmentation in modern educational systems:: the case of French secondary education, 1865-1920 (1987), Part of: History of education: major themes. Vol. 4, Studies of education systems, London, Routledge, 2000Compulsory
- Sandström, Carl Ivar, Utbildningens idéhistoria: om samhällsförändringarnas inflytande på undervisningens mål och idéinnehåll genom tiderna i Sverige och utlandet, 3., omarb. uppl., Stockholm, Svensk facklitteratur, 1989Compulsory
- Simon, Brian, Systematisation and segmentation in education:: the case of England (1987), Part of: History of education: major themes. Vol. 4, Studies of education systems, London, Routledge, 2000Compulsory
- Sjögren, David, Att undervisa de andra:: studier av lärarrapporter från den ambulerande zigenarskolan mellan 1946 och 1958., Part of: Ny utbildningshistorisk forskning: tio bidrag från Nationella forskarskolan i utbildningshistoria, Uppsala, Föreningen för svensk undervisningshistoria, 2008Compulsory
- Svensson, Lennart, The State and Higher Education:: A Sociological Critique from Sweden, Part of: European journal of teacher education: journal of the Association for teacher education in Europe (ATEE)Compulsory
- Tyack, David; Tobin, William, The 'Grammar' of Schooling:: Why Has It Been So Hard to Change?, Part of: American educational research journal: a quarterly publication of the American educational research association, Aut. 1994Compulsory
- Unemar Öst, Ingrid, Kampen om den högre utbildningens syften och mål: En studie av svensk utbildningspolitik, Örebro, Örebro universitet, 2009Compulsory
- Westberg, Johannes, Förskolepedagogikens etablering:: pedagogisk förändring i svenska förskolor, ca 1835-1945, Part of: Ny utbildningshistorisk forskning: tio bidrag från Nationella forskarskolan i utbildningshistoria, Uppsala, Föreningen för svensk undervisningshistoria, 2008Compulsory
* Compulsory
Syllabus
- Syllabus valid from Spring 2024
- Syllabus valid from Autumn 2022
- Syllabus valid from Spring 2021
- Syllabus valid from Autumn 2020
- Syllabus valid from Autumn 2018, version 2
- Syllabus valid from Autumn 2018, version 1
- Syllabus valid from Autumn 2015
- Syllabus valid from Autumn 2014
- Syllabus valid from Autumn 2013, version 2
- Syllabus valid from Autumn 2013, version 1
- Syllabus valid from Autumn 2012
- Syllabus valid from Autumn 2010