Mediehistoriskt symposium 2024: Digitaliseringens svarta svanar

Bild som illustrerar symposiet Digitaliseringens svarta svanar

Välkommen till det första i en serie återkommande mediehistoriska symposier arrangerade av föreningen Mediehistoriskt arkiv som i år organiseras av Institutionen för idéhistoria vid Uppsala universitet i samarbete med Centrum för digital humaniora och samhällsvetenskap (CDHU).

Temat för årets symposium är Digitaliseringens svarta svanar. Upptäckten av svarta svanar vid européernas ankomst till Australien i slutet av 1600-talet har kommit att användas som en metafor för händelser som tidigare ansets omöjliga att förutse men som i tillbakablick framstår som oundvikliga. Med inspiration i denna metafor inbjuder vi till presentationer och diskussioner som rör aktuella relationer mellan mediehistoria och digitalisering. Vad för slags nya perspektiv på mediehistoria och mediehistorisk forskning har digitaliseringen medfört? Vilka övergripande erfarenheter och problem kan urskiljas i mediehistoriska digitaliseringsprojekt? Vad är det vi inte vet att vi vet om den digitala utvecklingen och vilken roll spelar mediehistoria för att förstå denna? Bidrag kan till exempel behandla:

• Praktiska erfarenheter av digital metodtillämpning (NLP, databaser, AI för text- och bildanalys) inom forskningsprojekt med mediehistorisk anknytning och/eller på medie-historiskt relevant källmaterial.
  • Problem och utmaningar vid genomförandet av historiska digitaliseringsprojekt (exv. upphovsrätt, GDPR, samverkan med kulturarvsinstitutioner).
  • Den artificiella intelligensens (AI, Machine Learning/Deep Learning) möjligheter att förnya mediehistorisk forskning.
  • Mediehistoriska och kritiska perspektiv på den senaste tekniska utvecklingen, inklusive generativ AI (stora språkmodeller, generativa bildmodeller etc).
  • Digitaliseringens och de digitala teknologiernas långa historia/förhistoria (linjen från papper till databas, från analog informationsteknologi till neurala nätverk, etc).
  • Historiska och kritiska perspektiv på samtida digitala medier och medieformer (exv. medielandskapets transformationer, sociala medier, desinformation, samhällets datafiering, etc).

Även presentationer kring andra tematiker och frågor med relevans för mediehistorisk forskning i vid bemärkelse är välkomna.

Inledande talare
Fredrik Mohammadi Norén, Malmö universitet, ”Den oändliga mediehistorien: Digitalisering av riksdagstrycket, 1867–2024”.

Skicka anmälan och abstracts om max 300 ord senast den 14 augusti (deadline har förlängts). Besked om accepterade abstracts lämnas den 15 augusti. Presentationerna (10 min presentation + 5 min diskussion) kan vara på svenska och andra skandinaviska språk eller engelska. Deltagande utan egen presentation anmäls senast den 16 september. Antalet deltagare är begränsat.

Symposiet löper över två dagar med start efter lunch den 24 oktober och avslutning efter lunch eller under eftermiddagen den 25 oktober 2024. Konferensen är kostnadsfri. Begränsade bidrag till resor och övernattning kan erhållas. Ange i anmälan om sådant stöd för att delta behövs och i vilken omfattning.

Anmälan/kontaktuppgiter
Anmälan och abstract: charlie.jarpvall@lnu.se
Frågor: solveig.julich@idehist.uu.se

Varmt välkommen! Solveig Jülich och Mats Lindström (Uppsala universitet), Charlie Järp-vall (Linnéuniversitetet) och Jonatan Samuelsson (Umeå universitet)