Anlitande av juridisk person i undervisning

I uppdaterade Delegationsordningen hittar man under 3.7, juridisk person. Pdf, 400 kB.

Dokumentera anhållan om juridisk person på insitutionen. I dagsläget finns det ingen blankett för det. Det behövs inte skickas in till juridisk avdelningen för godkännande.

I högskolelagen anges att utbildningen ska bedrivas av vid universitetet anställda lärare. I de fall då utbildningen som bedrivs vid universitetet inte kan bedrivas av vid universitetet anställd personal på grund av att kompetensen inte finns vid universitet ska, i första hand, fysiska personer ges uppdrag mot arvode.

I andra hand kan man anlita juridiska personer eller enskilda näringsidkare för att bedriva utbildning vid universitetet. Att anlita personer som är anställda på universitetet eller att anlita juridiska personer och enskilda näringsidkare i utbildning som innebär myndighetsutövning, så som examinationer eller moment som har examinerande inslag, är inte tillåtet.

Du behöver ansöka om godkännande för att anlita en juridisk person eller enskild näringsidkare (F- eller FA-skatt) för att genomföra utbildning.

Riktlinjer om anlitande av juridiska personer och enskilda näringsidkare i utbildningen Pdf, 1 MB.

Anlitande av juridiska personer och enskilda näringsidkare omfattas av lagen om offentlig upphandling (2016:1145). Det är prefekt eller motsvarande som anlitar en juridisk person eller enskild näringsidkare som ansvarar för att gällande lagar och regler följs.

Juridiska avdelningen, juravd@uu.se