Riktlinjer och bedömningsgrunder för rekrytering och befordran av lärare vid vetenskapsområdet för medicin och farmaci
Inledning
Det föreskrivs i § 2 i Anställningsordning för Uppsala universitet (UFV 2010/1842) att ”områdes-/fakultetsnämnd får utfärda kompletterande riktlinjer och bedömningsgrunder för rekrytering och befordran av lärare utöver föreliggande anställningsordning”. Föreliggande riktlinjer och bedömningsgrunder gäller vid vetenskapsområdet för medicin och farmaci vid Uppsala universitet. Beslut om införande har fattats av områdesnämnden 2012-04-26. Beslut om reviderade riktlinjer och bedömningsgrunder har fattats av områdesnämnden 201303-21, 2013-10-24, 2014-11-20, 2015-11-18 och 2020-01-29.
Detta dokument är ett komplement till Anställningsordning för Uppsala universitet och ska alltid användas tillsammans med denna.
Anställningsordning för Uppsala universitet hittas här:
Anställningsordning för Uppsala universitet
För att underlätta läsning av anställningsordningen görs här en hänvisning till för detta dokument relevanta paragrafer:
- Behörighet: §§ 3–9, 32–45
- Generella bedömningsgrunder: §§ 17–31
- Befordran: §§ 46–56
Bedömningsgrunder
§ 1 Nedanstående bedömningsgrunder är vetenskapsområdets för medicin och farmaci komplettering av de bedömningsgrunder vid läraranställningar som anges i Anställningsordning för Uppsala universitet. Kompletteringen syftar till att anpassa bedömningsgrunderna till de förhållanden som råder inom vetenskapsområdet.
§ 2 Bedömning av olika skickligheter sker för sig. Inom de olika skickligheterna ska olika meriter vägas mot varandra. Vid bedömning av skicklighet måste meriterna alltid vägas mot den aktuella anställningens arbetsuppgifter.
Specifika bedömningsgrunder
Bedömningsgrunder vid anställning av professor
§ 3 Vid bedömning av den vetenskapliga skickligheten ska det tillmätas betydelse om den sökande är en aktiv och nationellt eller internationellt etablerad forskare, vars forskning visar tydlig självständighet. Det ska också beaktas huruvida den sökande är huvudman för forskningsanslag erhållet i nationell konkurrens och/eller huvudman eller medsökande för forskningsanslag som erhållits i internationell konkurrens. Det ska också tillmätas betydelse om den sökande uppvisar erfarenhet av och väl dokumenterad skicklighet i att vara huvudhandledare och/eller bihandledare för doktorander eller har uppvisat motsvarande skicklighet genom annan forskningsledande verksamhet. Det ska också beaktas huruvida den sökande är huvudhandledare för någon doktorand vid ansökningstillfället. Det ska också anses meriterande om den sökande uppvisar erfarenhet av akademiska förtroendeuppdrag av vetenskaplig art, såsom att vara sakkunnig eller opponent, eller av andra betydande vetenskapliga uppdrag vid andra myndigheter och företag, såsom ledamot av vetenskapliga råd.
§ 4 Vid bedömning av pedagogisk skicklighet ska det tillmätas betydelse om den sökande uppvisar dokumenterad skicklighet inom olika undervisningsformer på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå. Det ska också tillmätas betydelse om den sökande vid utvärderingar av såväl akademiska kollegor som studenter bedömts vara en god pedagog. Det är meriterande om den sökande har en omfattande undervisningserfarenhet, särskilt om en ansenlig del av undervisningen skett under de senaste sex åren.
§ 5 Vid bedömning av administrativ skicklighet och ledningsskicklighet ska kunskaper, utbildning och dokumenterad skicklighet inom administration och/eller ledarskap tillmätas betydelse. Också dokumenterad förmåga att leda en forskargrupp och erfarenhet av ledarskap i akademiska nätverk och föreningar ska beaktas. Det ska också tillmätas betydelse om den sökande har erfarenhet av medverkan i ledning av enhet/institution/universitet eller motsvarande och/eller haft uppdrag som ledamot i nämnder, arbetsgrupper eller uppdrag inom andra områden relevanta för universitetets funktion. Erfarenhet av och dokumenterad förmåga till aktivt arbete eller uppdrag inom andra områden relevanta för universitetets funktion, såsom arbete med arbetsmiljö-, etik-, jämlikhets-, jämställdhets-, miljö-, mångfalds- eller tillgänglighetsfrågor, exempelvis genom projekt och utredningar, ska tillmätas betydelse.
§ 6 Vid bedömning av samverkansskicklighet ska erfarenhet av och skicklighet i populärvetenskapligt arbete, redaktörskap och annan verksamhet som rör kunskapsutbyte mellan universitet och omvärld, samt erfarenhet av innovation och entreprenörskap tillmätas betydelse.
Bedömningsgrunder vid anställning av universitetslektor
§ 7 Vid bedömning av den vetenskapliga skickligheten ska det tillmätas betydelse om den sökande är en aktiv och nationellt eller internationellt etablerad forskare som uppvisar vetenskaplig självständighet och vars vetenskapliga publikationer är av god kvalitet, och vars vetenskapliga meriter motsvarar vad som krävs för docentur vid vetenskapsområdet för medicin och farmaci vid Uppsala universitet. Det ska också beaktas huruvida den sökande är huvudman eller medsökande för forskningsanslag erhållet i nationell eller internationell konkurrens. Det ska också tillmätas betydelse om den sökande uppvisar erfarenhet av och väl dokumenterad skicklighet i att vara huvudhandledare och/eller bihandledare för doktorander eller har uppvisat motsvarande skicklighet genom annan forskningsledande verksamhet. Det ska också anses meriterande om den sökande uppvisar erfarenhet av akademiska förtroendeuppdrag, som att vara sakkunnig eller opponent, eller av andra betydande vetenskapliga uppdrag vid andra myndigheter och företag, såsom ledamot av vetenskapliga råd.
§ 8 Vid bedömning av pedagogisk skicklighet ska det tillmätas betydelse om den sökande uppvisar dokumenterad skicklighet inom olika undervisningsformer på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå. Det ska också tillmätas betydelse om den sökande vid utvärderingar av såväl akademiska kollegor som studenter bedömts vara en god pedagog. Det är meriterande om den sökande har en omfattande undervisningserfarenhet, särskilt om en ansenlig del av undervisningen skett under de senaste sex åren.
§ 9 Vid bedömning av administrativ skicklighet och ledningsskicklighet ska kunskaper, utbildning och dokumenterad skicklighet inom administration och/eller ledarskap tillmätas betydelse. Också dokumenterad förmåga att leda en forskargrupp och erfarenhet av ledarskap i akademiska nätverk och föreningar ska beaktas. Det ska också tillmätas betydelse om den sökande har erfarenhet av medverkan i ledning av enhet/institution/universitet eller motsvarande och/eller haft uppdrag som ledamot i nämnder, arbetsgrupper eller uppdrag inom andra områden relevanta för universitetets funktion. Erfarenhet av och dokumenterad förmåga till aktivt arbete eller uppdrag inom andra områden relevanta för universitetets funktion, såsom arbete med arbetsmiljö-, etik-, jämlikhets-, jämställdhets-, miljö-, mångfalds- eller tillgänglighetsfrågor, exempelvis genom projekt och utredningar, ska tillmätas betydelse.
§ 10 Vid bedömning av samverkansskicklighet ska erfarenhet av och skicklighet i populärvetenskapligt arbete, redaktörskap och annan verksamhet som rör kunskapsutbyte mellan universitet och omvärld, samt erfarenhet av innovation och entreprenörskap tillmätas betydelse.
Bedömningsgrunder vid anställning av biträdande universitetslektor
§ 11 Vid bedömning av den vetenskapliga skickligheten ska det tillmätas betydelse om den sökande är en aktiv och självständig forskare, vars forskning håller god kvalitet. Det ska också beaktas huruvida den sökande är huvudman eller medsökande för forskningsanslag erhållet i nationell eller internationell konkurrens. Det ska också anses meriterande om den sökande uppvisar erfarenhet av akademiska förtroendeuppdrag av vetenskaplig art, eller av vetenskapliga uppdrag vid andra myndigheter och företag.
§ 12 Vid bedömning av pedagogisk skicklighet ska det tillmätas betydelse om den sökande uppvisar dokumenterad skicklighet inom olika undervisningsformer på grundnivå och avancerad nivå. Det ska också tillmätas betydelse om den sökande vid utvärderingar av såväl akademiska kollegor som studenter bedömts vara en god pedagog. Det är meriterande om den sökande har en omfattande undervisningserfarenhet.
§ 13 Vid bedömning av administrativ skicklighet och ledningsskicklighet ska kunskaper, utbildning och dokumenterad skicklighet inom administration och/eller ledarskap tillmätas betydelse. Det ska också tillmätas betydelse om den sökande har erfarenhet av medverkan i ledning av enhet/institution/universitet eller motsvarande och/eller haft uppdrag som ledamot i nämnder, arbetsgrupper eller uppdrag inom andra områden relevanta för universitetets funktion. Erfarenhet av och dokumenterad förmåga till aktivt arbete eller uppdrag inom andra områden relevanta för universitetets funktion, såsom arbete med arbetsmiljö-, etik-, jämlikhets-, jämställdhets-, miljö-, mångfalds- eller tillgänglighetsfrågor, exempelvis genom projekt och utredningar, ska tillmätas betydelse.
§ 14 Vid bedömning av samverkansskicklighet ska erfarenhet av och skicklighet i populärvetenskapligt arbete, redaktörskap och annan verksamhet som rör kunskapsutbyte mellan universitet och omvärld, samt erfarenhet av innovation och entreprenörskap tillmätas betydelse.
Bedömningsgrunder vid anställning av universitetsadjunkt
§ 15 Vid bedömning av pedagogisk skicklighet ska det tillmätas betydelse om den sökande uppvisar dokumenterad skicklighet inom olika undervisningsformer på grundnivå och avancerad nivå. Det ska också tillmätas betydelse om den sökande vid utvärderingar av såväl akademiska kollegor som studenter bedömts vara en god pedagog. Det är meriterande om den sökande har en omfattande undervisningserfarenhet, särskilt om en ansenlig del av undervisningen skett under de senaste sex åren.
§ 16 Vid bedömning av administrativ skicklighet och ledningsskicklighet ska kunskaper, utbildning och dokumenterad skicklighet inom administration och/eller ledarskap tillmätas betydelse. Också erfarenhet av gruppledarskap och erfarenhet av ledarskap i akademiska nätverk och föreningar ska beaktas. Det ska också tillmätas betydelse om den sökande har erfarenhet av medverkan i ledning av enhet/institution/universitet eller motsvarande och/eller haft uppdrag som ledamot i nämnder, arbetsgrupper eller uppdrag inom andra områden relevanta för universitetets funktion. Erfarenhet av och dokumenterad förmåga till aktivt arbete eller uppdrag inom andra områden relevanta för universitetets funktion, såsom arbete med arbetsmiljö-, etik-, jämlikhets-, jämställdhets-, miljö-, mångfalds- eller tillgänglighetsfrågor, exempelvis genom projekt och utredningar, ska tillmätas betydelse.
§ 17 Vid bedömning av samverkansskicklighet ska erfarenhet av och skicklighet i populärvetenskapligt arbete, redaktörskap och annan verksamhet som rör kunskapsutbyte mellan universitet och omvärld, samt erfarenhet av innovation och entreprenörskap tillmätas betydelse.
Befordran
§ 18 Lärare med anställning tills vidare som universitetsadjunkt eller universitetslektor vid vetenskapsområdet för medicin och farmaci kan ansöka om befordran under november månad varje år. Alla ansökningar om befordran handläggs tillsammans.
§ 19 Lärare med anställning som biträdande universitetslektor vid vetenskapsområdet för medicin och farmaci kan ansöka om befordran senast sex månader innan anställningen upphör.
§ 20 I kriterier för pedagogisk skicklighet i §§ 27, 29 och 32 ges riktlinjer för erfarenhet av undervisningstimmar. Med undervisningstimmar menas här aktiv, schemalagd undervisningstid med studenter, som exempelvis katederundervisning, seminarier, gruppundervisning, undervisningsronder och enskild handledning. Med undervisningsrond avses ett undervisningsmoment skilt från sjukvårdens krav där kliniska problem demonstreras och diskuteras. Förberedelse av undervisning och examination i form av tentamensrättning ingår inte.
Kriterier för befordran
§ 21 Vetenskapsområdet för medicin och farmaci har fastställt kriterier för befordran från universitetsadjunkt till universitetslektor, från biträdande universitetslektor till universitetslektor och från universitetslektor till professor. Kriterierna representerar krav på skicklighet och erfarenhet som den sökande måste uppfylla. Om de inte är uppfyllda kan befordran inte ske.
§ 22 Vid befordran från universitetsadjunkt till universitetslektor, från biträdande universitetslektor till universitetslektor och från universitetslektor till professor krävs vetenskaplig och pedagogisk skicklighet. I §§ 26-27, §§ 28-29 respektive §§ 3132 fastställs vilka kriterier som gäller för detta. Den sökande ska uppfylla samtliga kriterier för att uppnå den skicklighet som krävs för befordran.
§23 Vid befordran från biträdande universitetslektor till universitetslektor krävs ledningsskicklighet. I § 30 fastställs vilka erfarenheter och skickligheter som är meriterande. För att uppnå tillräcklig skicklighet för befordran ska den sökande uppvisa en grundläggande meritering.
§ 24 Vid befordran från universitetslektor till professor krävs ledningsskicklighet och samverkansskicklighet. I §§ 33-34 fastställs vilka erfarenheter och skickligheter som är meriterande. För att uppnå tillräcklig skicklighet för befordran ska den sökande uppvisa en omfattande meritering.
§ 25 Vid befordran till en högre läraranställning förväntas den sökande kunna ta ett större ansvar för vetenskapsområdets och den egna fakultetens inre arbete, exempelvis genom deltagande i arbetsgrupper, ledamotskap i nämnder och kommittéer etc. För att befordras till en högre läraranställning ska den sökande uppvisa tillräckliga kunskaper i både svenska och engelska för att kunna göra detta.
Befordran från universitetsadjunkt till universitetslektor
§ 26 Den sökande ska vara en aktiv forskare som uppvisar vetenskaplig självständighet och vars vetenskapliga publikationer är av god kvalitet, och vars vetenskapliga meriter motsvarar vad som krävs för docentur vid vetenskapsområdet för medicin och farmaci vid Uppsala universitet. Den sökande ska därutöver vara huvudman eller medsökande för externa forskningsanslag.
§ 27 Den sökande ska vara en god pedagog och ha erfarenhet av och uppvisa dokumenterad skicklighet inom olika undervisningsformer på grundnivå och avancerad nivå vid universitetet, och i normalfallet ha genomfört minst 200 undervisningstimmar. Den sökande ska ha erfarenhet av att planera kurs/kursmoment av hög kvalitet på grundnivå och avancerad nivå. Den sökande ska ha deltagit i pedagogiskt utvecklingsarbete. En betydande del av det pedagogiska arbetet ska ha genomförts under de senaste sex åren. Den sökande ska ha genomgått högskolepedagogisk utbildning, omfattande motsvarande 10 veckor, eller uppvisa motsvarande kunskaper.
Befordran från biträdande universitetslektor till universitetslektor
§ 28 Den sökande ska vara en aktiv forskare som uppvisar vetenskaplig självständighet. Den sökande ska redovisa en dokumenterat hög aktivitet under hela anställningsperioden som biträdande universitetslektor, vilket ska inkludera vetenskapliga publikationer av hög kvalitet, etablering av ett eget forskningsprogram och finansiering av hela eller delar av detta genom att som huvudman erhålla externa forskningsanslag. Den sökande ska vara huvudhandledare eller biträdande handledare för minst en doktorand.
§ 29 Den sökande ska vara en god pedagog och ha erfarenhet av och uppvisa dokumenterad skicklighet inom olika undervisningsformer på grundnivå och avancerad nivå vid universitetet, och i normalfallet ha genomfört minst 200 undervisningstimmar, varav minst 100 undervisningstimmar ska ha genomförts under anställningen som biträdande universitetslektor. Den sökande ska ha erfarenhet av att planera kurs/kursmoment av hög kvalitet på grundnivå och avancerad nivå. Den sökande ska ha deltagit i pedagogiskt utvecklingsarbete. En betydande del av det pedagogiska arbetet ska ha genomförts under de senaste sex åren, och den sökande ska kunna uppvisa att denne kontinuerligt deltagit i undervisning och pedagogiskt arbete under anställningen som biträdande universitetslektor. Den sökande ska ha genomgått högskolepedagogisk utbildning, omfattande motsvarande 10 veckor, eller uppvisa motsvarande kunskaper.
§30 Det är meriterande om den sökande har erfarenhet av medverkan i ledning av enhet/institution/universitet eller motsvarande och/eller haft uppdrag som ledamot i nämnder, kommittéer, arbetsgrupper eller uppdrag inom andra områden relevanta för universitetets funktion. Det ska också beaktas om den sökande har erfarenhet av aktivt arbete eller uppdrag inom arbetsmiljö-, etik-, jämlikhets-, jämställdhets-, miljö-, mångfalds- eller tillgänglighetsfrågor etc. exempelvis genom att ha deltagit i projekt och utredningar. För att uppnå tillräcklig skicklighet för befordran ska den sökande uppvisa en grundläggande meritering.
Befordran från universitetslektor till professor
§ 31 Den sökande ska vara en aktiv och självständig forskare med en omfattande vetenskaplig produktion. Den sökandes vetenskapliga produktion ska vara av god eller högre kvalitet. Den sökande ska ha erfarenhet av att leda ett långsiktigt forskningsprogram. Den sökande ska vara eller nyligen ha varit huvudman för externa forskningsanslag som erhållits i nationell eller internationell konkurrens. Den sökande ska ha varit huvudhandledare för två disputerade doktorander, och ska vara huvudhandledare och/eller bihandledare för minst en doktorand. Den sökande ska ha erfarenhet av akademiska förtroendeuppdrag, som att vara sakkunnig eller opponent, eller andra betydande vetenskapliga uppdrag vid andra myndigheter och företag, såsom ledamot av vetenskapliga råd.
§ 32 Den sökande ska vara en god pedagog och ha erfarenhet av och uppvisa dokumenterad skicklighet inom olika undervisningsformer på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå vid universitetet, och i normalfallet ha genomfört minst 240 undervisningstimmar. Den sökande ska ha erfarenhet av att planera kurs/kursmoment av hög kvalitet på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå. Den sökande ska, utöver doktorandhandledning, ha erfarenhet av att individuellt handleda studenter och ska ha deltagit i pedagogiskt utvecklingsarbete. En betydande del av det pedagogiska arbetet ska ha genomförts under de senaste sex åren. Den sökande ska ha genomgått högskolepedagogisk utbildning, omfattande motsvarande 10 veckor, eller uppvisa motsvarande kunskaper.
§ 33 Det är meriterande om den sökande har erfarenhet av ledarskap i vetenskapliga nätverk och föreningar. Det är också meriterande om den sökande har kunskap om, utbildning för och dokumenterad skicklighet inom akademiskt ledarskap och/eller erfarenhet av medverkan i ledning av enhet/institution/universitet eller motsvarande och/eller haft uppdrag som ledamot i nämnder, kommittéer, arbetsgrupper eller uppdrag inom andra områden relevanta för universitetets funktion. Det ska också beaktas om den sökande har erfarenhet av aktivt arbete eller uppdrag inom arbetsmiljö-, etik-, jämlikhets-, jämställdhets-, miljö-, mångfalds- eller tillgänglighetsfrågor etc. exempelvis genom att ha genomfört projekt och utredningar. För att uppnå tillräcklig skicklighet för befordran ska den sökande uppvisa en omfattande meritering.
§ 34 Det är meriterande om den sökande har erfarenhet av innovation och entreprenörskap. Även erfarenhet av populärvetenskapligt arbete, redaktörskap eller annan samverkan med det omgivande samhället är meriterande.
Rekryteringsprocessen
Urvalsmetoder
§ 35 Vid rekrytering och befordran av lärare ska de urvalsmetoder som är mest lämpliga för den aktuella anställningen tillämpas. Det kan förutom sakkunniggranskning och intervjuer röra sig om provföreläsning, referenstagning etc. Beslut om vilka urvalsmetoder som ska användas vid en given rekrytering fattas av berörd rekryteringsgrupp.
Sakkunniga
§ 36 Förslag på minst två sakkunniga, i normalfallet minst en kvinna och minst en man, vid varje given rekrytering ska inlämnas av berörd prefekt eller motsvarande. Föreslagna sakkunniga ska vara icke jäviga i förhållande till sökande i det aktuella ärendet, och de ska vara tillfrågade och ha accepterat uppdraget. Beslut om utseende av sakkunniga fattas av områdesnämndens arbetsutskott, efter att berörd rekryteringsgrupp beretts möjlighet att yttra sig över förslagen.
§ 37 Förslaget på sakkunniga ska vara utformat på ett sådant sätt, och innehålla den information som krävs, för att områdesnämndens arbetsutskott ska kunna fatta ett informerat och sakligt beslut.
§ 38 Sakkunnig ska fylla i och återsända checklista för aktuell anställning. Checklistan ska fyllas i för samtliga sökande.
§ 39 Sakkunnig ska för varje sökande lämna en skriftlig bedömning där ställningstagandena i checklistan motiveras för varje punkt, samt därtill ge en kort presentation av den sökande och dennes verksamhet.
§ 40 Sakkunnig som granskar ansökan om befordran ska endast vid anmodan från berörd rekryteringsgrupp göra en sammanvägd bedömning av den sökandes behörighet.
Tidsbegränsade anställningar
§ 41 Visstidsanställning som universitetslektor eller universitetsadjunkt enligt lagen om anställningsskydd, allmän visstidsanställning eller vikariat, bereds i den ordning som respektive institutionsstyrelse beslutar.
§ 42 I normalfallet ska anställning tillsvidare som universitetslektor utlysas senast ett år innan den tidsbegränsade anställningen övergår i en anställning tillsvidare.
§ 43 Om rekrytering enligt § 42 inte har inletts ska, senast fem månader innan sådan anställning som avses i § 41 övergår i anställning tills vidare, ärendet överlämnas till områdesnämnden för sakkunnigprövning.
Meriteringsanställning
§ 44 När anställning som biträdande universitetslektor lyses ut vid vetenskapsområdet för medicin och farmaci, ska anställningsperioden vara sex år.
Adjungerade lärare
§ 45 Rekrytering av adjungerade lärare ska alltid kunna motiveras utifrån ett behov för verksamheten vid den medicinska respektive den farmaceutiska fakulteten. Samma krav på uppnådd skicklighet gäller för adjungerade lärare som för andra lärare, med undantag för kravet på genomgången högskolepedagogisk kurs.
§ 46 Då den sökande till en anställning som adjungerad lärare har sin huvudsakliga anställning, och huvudsakligen bedrivit sin verksamhet, utanför högskolan, kan den vetenskapliga skickligheten delvis ha visats på annat sätt än vid rekrytering av lärare som har sin huvudsakliga verksamhet inom högskolan. Exempel härvidlag är industriforskning som inte resulterat i sedvanliga publikationer, patent med vetenskapligt nyhetsvärde och uppbyggnad av och deltagande i internationella vetenskapliga nätverk. För att vara behörig att anställas ska dock meriterna vid en kvalitativ helhetsbedömning uppnå kraven på vetenskaplig skicklighet för aktuell anställning.
§ 47 Då den sökande till en anställning som adjungerad lärare har sin huvudsakliga anställning, och ofta huvudsakligen bedrivit sin verksamhet, utanför högskolan, kan den pedagogiska skickligheten delvis ha visats på annat sätt än vid rekrytering av lärare som har sin huvudsakliga verksamhet inom högskolan. Exempel härvidlag är utveckling av och ansvar för internutbildning inom företag eller organisationer eller genom framtagande av interna läromedel. För att vara behörig att anställas ska dock meriterna vid en kvalitativ helhetsbedömning uppnå kraven på pedagogisk skicklighet för aktuell anställning.
Senioranställningar
§ 48 En senioranställnings omfattning ska baseras på verksamhetens behov av en anställning och verksamhetens förutsättningar att finansiera anställningen. En motivering av anställningens omfattning ska göras i varje enskilt fall.
§ 49 Då en seniorprofessor eller annan senioranställd anställs med huvudsyftet att bedriva egen forskning, inkluderande ledning av en egen forskargrupp vars personalresurser kan variera substantiellt, ska anställningens omfattning i normalfallet vara 20 % av heltid. En sådan senioranställning ska i normalfallet finansieras i sin helhet av externa forskningsmedel (bidrags- eller uppdragsmedel). Den externa finansiären ska, innan anställningsavtal skrivs, ha skriftligt godkänt att medlen används till att finansiera den aktuella anställningen.
§ 50 Då en seniorprofessor eller annan senioranställd anställs med annat syfte än att bedriva egen forskning eller i syfte att bedriva egen forskning i kombination med andra arbetsuppgifter kan anställningens omfattning vara högre än 20 % av heltid. Den del av en anställning som inbegriper andra arbetsuppgifter än egen forskning kan vara finansierad med statsanslag.
§ 51 Då en seniorprofessor anställs och behov föreligger av att kunna använda denne som examinator, bör en del av anställningen göras som universitetslektor.