Checklista vid grupparbete
Vad är syftet med uppgiften/projektet?
- Vad ska ni lära er?
- Vilka färdigheter ska ni träna och utveckla?
- Vilka delar av kursen bygger uppgiften på?
- Vad leder den till?
Vad förväntas ni göra?
- Hur ska produkten se ut?
- Hur stor ska den vara?
- Liknar den något som du har gjort tidigare eller har den unika delar?
Hur ser bedömningen/värderingen ut?
- Vilka kriterier kommer att användas när ni värderas/examineras?
- Hur ser en godkänd eller väl godkänd produkt ut?
- Hänger allt på en grupprapport?
- Hur kommer individuella insatser att bedömas?
- Vad händer om någon gruppmedlem inte drar sitt strå till stacken?
Vilka deadlines finns?
- När ska sista versionen av produkten vara inlämnad?
- Vad händer om man inte lämnar in då?
- Finns det andra deadlines som måste passas, t ex datum för presentation?
Vilka instruktioner finns?
- Får eller bör ni samarbeta med andra grupper?
- Hur kommer produkten att se ut i slutet av ert grupparbete?
- Finns ett helhetstänk under arbetats gång?
Hur lägger ni upp arbetet?
- Har ni pratat igenom och kommit överens om vad som gäller i er grupp (kontrakt för gruppsarbete)?
- Hur ofta träffas ni och hur sker dokumentationen?
- Roterar ni uppdragen ordförande, sekreterare, tidshållare?
- Kommer ni överens om vad som ska göras?
- När det ska vara gjort?
- Vem som ska göra det?
- Hur följer ni upp arbetet?
Inspirerad av G. Gibbs (1994) Learning in Teams. A Student Manual (Oxford Brookes University)