Hugo Valentin-föreläsningen 2005: Professor Debórah Dwork

Den fjärde föreläsningen till Hugo Valentins minne äger rum 60 år efter Aschwitz befrielse. Detta uppmärksammas av årets föreläsare, professor Debórah Dwork. Dwork är föreståndare för Strassler Family Center for Holocaust and Genocide studies vid Clark University, Worcester, Massachusetts, och en framstående kännare av Auschwitz historia.

Flera av hennes publikationer behandlar detta förintelseläger, exempelvis den uppmärksammade Auschwitz, 1270 to the Present (1996). Professor Dwork är också författare till en studie av barns tragiska villkor under Förintelsen; boken Children with a Star: Jewish Youth in Nazi Europé (1991) är ett banbrytande arbete inom sitt område. Bland hennes senare skrifter kan nämnas Holocaust: A History (2002). I årets föreläsning belyser professor Dwork vanligt folks valmöjligheter och ställningstaganden under förintelsen av den judiska befolkningen i Tyskland och Österuropa.

Debóra Dwork